Ik dacht dat een van de bijeffecten van de 'war on terror' was, dat POTUS min of meer op eigen houtje 'acties' kon goedkeuren tegen terroristische doelen, zonder daarin het congres te kennen. Iran lijkt me ook een tikkeltje te hoog gegrepen, maar goed, je weet 't nooit..quote:Geld voor o.a. oorlogen wordt door Commissies gecontroleed, Commissies die gedomineerd worden door Democraten).

Inderdaad. Afghanistan dreigde burka's niet meer in Dollars te verkopen, en dat zou de Amerikaanse economie op hun knieen brengen.quote:Op woensdag 30 april 2008 23:43 schreef OldJeller het volgende:
Dat is dan ook de achterliggende gedachte van de Irak en Afghanistanoorlog en ook als er een oorlog met Iran begonnen zou worden, namelijk: economische belangen.
De genoemde redenen zijn slechts een wassen neus.

Dat was ook volstrekt logisch, want Saddam liet geen inspecties toe. Hij had in de jaren '80 meerdere malen massavernietigingswapens gebruikt tegen Iran en tegen de Koerden. Als hij dan geen inspecties toelaat dan kan je niet zeggen: 'ach, die vriendelijke man, laten we hem maar zonder inspecties geloven'.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedereen geloofde dat er massavernietigingswapens waren in Irak.

Dat deed hij wel. De conclusie was dat er geen sporen van verboden massavernietigingswapens waren gevonden en dat Irak op slechts enkele kleine puntjes niet genoeg meewerkte met de inspecties. Dat vond Amerika niet leuk, het hoopte dat Irak niet mee zou werken en dat er verboden wapens werden gevonden, en dus hebben ze dat terzijde geschoven en zijn ze Irak binnengevallen.quote:Op donderdag 1 mei 2008 13:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat was ook volstrekt logisch, want Saddam liet geen inspecties toe.

Pas nadat de VS een heel leger naar Saudi Arabie en Koeweit had gebracht stond Saddam weer beperkte inspecties toe.quote:Op donderdag 1 mei 2008 13:58 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat deed hij wel. De conclusie was dat er geen sporen van verboden massavernietigingswapens waren gevonden en dat Irak op slechts enkele kleine puntjes niet genoeg meewerkte met de inspecties. Dat vond Amerika niet leuk, het hoopte dat Irak niet mee zou werken en dat er verboden wapens werden gevonden, en dus hebben ze dat terzijde geschoven en zijn ze Irak binnengevallen.
Het was volstrekt logisch aan te nemen dat na de inspecties in de jaren negentig en de internationale isolatie en na de inspecties van 2002 en 2003 waaruit bleek dat Irak (waarschijnlijk?) geen massavernietigingswapens meer had, Irak geen massavernietigingswapens meer had.
Het is misschien niet wenselijk, politiek gezien, een meewerkend Irak zonder massavernietigingswapens, maar geschiedenis doet niet aan wensen.

Ja.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:08 schreef Viajero het volgende:
Pas nadat de VS een heel leger naar Saudi Arabie en Koeweit had gebracht stond Saddam weer beperkte inspecties toe.
Dat is inderdaad heel logisch. Niet omdat de Verenigde Staten dat gewoon niet konden geloven, maar omdat het ze niet goed uitkwam. Irak moest worden binnengevallen, moest worden bezet, dat is zelfs al voor 9/11 bedacht. En hoe en waarom, dat maakte niet uit. Terrorisme, massavernietigingswapens? Whatever, als Irak maar kon worden bezet, dus ja, het is inderdaad heel logisch dat Amerika dat niet aannam.quote:Ja hallo, logisch dat de VS dat niet aannam.
Ja.quote:Een meewerkend Irak... ja vast.
Ja. Hij had verkeerd gedacht.quote:Saddam wilde bewust de indruk wekken dat hij nog massavernietigingswapens had, om Iran, de Koerden en de Shia's angst aan te jagen. Dit is na de oorlog door verschillende hoge personen in de Baath partij verklaard. Hij had al meer dan tien jaar op grote schaal de VN voor gek gezet, en schijnt echt gedacht te hebben dat hij daar rustig ongestraft mee door kon gaan.

En dat terwijl Hans Blix z'n zakken vol Oil for Food geld had!quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:15 schreef Monidique het volgende:
Hey, en guess what... er waren ook geen massavernietigingswapens!

Dat is achteraf heel makkelijk te zeggen natuurlijk. Van tevoren werd het vooral geschreeuwd door mensen die alles schreeuwen als het maar tegen de VS ingaat.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:15 schreef Monidique het volgende:
Hey, en guess what... er waren ook geen massavernietigingswapens!

Dat was vooraf ook heel gemakkelijk te zeggen. Sterker nog, het werd gezegd! Door, bijvoorbeeld, de VN-inspecteurs. Maar ja, al die anti-Amerikaanse zakken vol met Oil for Food-geld... Voortaan incompetente Amerikaanse oorlogshitsers niet al te snel meer vertrouwen, me dunkt.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:20 schreef Viajero het volgende:
Dat is achteraf heel makkelijk te zeggen natuurlijk. Van tevoren werd het vooral geschreeuwd door mensen die alles schreeuwen als het maar tegen de VS ingaat.

Heel gek, ja. Vooral Oekraïne heeft bijvoorbeeld ook goede ervaringen met het krijgen van brandstof.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:28 schreef Viajero het volgende:
dat ze aanboden van gratis civiele centrifuges en brandstof in ruil voor openheid afslaan

Ik vertouw de VS regering inderdaad een stuk minder nu. Maar om nu mijn vertrouwen in bloedorstige dictators en corrupte VN gezanten te leggen lijkt me ook niet zo slim.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat was vooraf ook heel gemakkelijk te zeggen. Sterker nog, het werd gezegd! Door, bijvoorbeeld, de VN-inspecteurs. Maar ja, al die anti-Amerikaanse zakken vol met Oil for Food-geld... Voortaan incompetente Amerikaanse oorlogshitsers niet al te snel meer vertrouwen, me dunkt.

Wat bedoel je?quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:30 schreef Monidique het volgende:
[..]
Heel gek, ja. Vooral Oekraïne heeft bijvoorbeeld ook goede ervaringen met het krijgen van brandstof.

De bedoeling was dat Iran van Rusland brandstof kreeg. Nou ja, gezien het feit dat Rusland dus kan controleren of Iran de nodige brandstof krijgt, zoals ze ook met onder andere Oekraïne hebben laten zien, lijkt het mij voor Iran heel zinnig zelf te bepalen wie wat hoe waarom waar en wanneer levert. Het is een belachelijk voorstel en volstrekt logisch dat het afgewezen is.quote:

Nee, zelfs niet een klein beetje. Achteraf zijn er geen massavernietiginswapens gevonden, maar van te voren zeggen dat Irak absoluut onmogelijk massavernietigingswapens kan hebben terwijl je niet vrij kan inspecteren vond en vind ik schandalig.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:30 schreef Xith het volgende:
Maar je vindt ook echt niet een klein beetje dat de vn inspecteurs gelijk hadden?

Ok, daar heb je een punt. Hoewel de VS en de EU de brandstofleveranties zouden garanderen, dus als de Russen niet leveren krijg je brandstof uit de EU/VS.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
De bedoeling was dat Iran van Rusland brandstof kreeg. Nou ja, gezien het feit dat Rusland dus kan controleren of Iran de nodige brandstof krijgt, zoals ze ook met onder andere Oekraïne hebben laten zien, lijkt het mij voor Iran heel zinnig zelf te bepalen wie wat hoe waarom waar en wanneer levert. Het is een belachelijk voorstel en volstrekt logisch dat het afgewezen is.

O, dat zal zeker aantrekkelijk hebben geklonken, brandstof krijgen van de Grote Satan, waarvandaan geregeld oorlogszuchtige taal jegens Iran klinkt, en z'n vazallen. Geleverde brandstof kan op een gegeven moment niet meer geleverd worden, zodra dat de leverancier goed uitkomt. Terecht dat Iran, in een hun vijandige wereld, niet wil.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:41 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok, daar heb je een punt. Hoewel de VS en de EU de brandstofleveranties zouden garanderen, dus als de Russen niet leveren krijg je brandstof uit de EU/VS.

Ok, als je niet wil reageren op de andere punten van mijn verhaal dan heb ik verder vrij weinig hieraan. Het is wel veelzeggend dat je over dit ene punt blijft doorgaan en de ander punten strak negeert.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
O, dat zal zeker aantrekkelijk hebben geklonken, brandstof krijgen van de Grote Satan, waarvandaan geregeld oorlogszuchtige taal jegens Iran klinkt, en z'n vazallen. Geleverde brandstof kan op een gegeven moment niet meer geleverd worden, zodra dat de leverancier goed uitkomt. Terecht dat Iran, in een hun vijandige wereld, niet wil.

Dus je gelooft dat Saddam de inspecteurs omkocht zodat de inspecteurs zouden zeggen dat er geen MWDs zijn, terwijl die er achteraf helemaal niet waren? Klinkt dat logisch?quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, zelfs niet een klein beetje. Achteraf zijn er geen massavernietiginswapens gevonden, maar van te voren zeggen dat Irak absoluut onmogelijk massavernietigingswapens kan hebben terwijl je niet vrij kan inspecteren vond en vind ik schandalig.
En dat in combinatie met het feit dat deze mensen voor de VN werkten, waar miljarden aan corrupt geld omging (en omgaat) en een onderzoek naar corruptie werd gestopt toen het te dicht bij ons aller knuffelneger Kofi Anan kwam... Ik heb geen vertrouwen in de VN als het op dit soort zaken aankomt nee.

Ja. Misschien nieteens Saddam, maar anderen die teveel aan oil for food verdienden om ineens een einde daaraan te willen zien.quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:49 schreef Xith het volgende:
[..]
Dus je gelooft dat Saddam de inspecteurs omkocht zodat de inspecteurs zouden zeggen dat er geen MWDs zijn, terwijl die er achteraf helemaal niet waren? Klinkt dat logisch?
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |