abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2008 @ 07:19:59 #51
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58410949
Nederland is gestoord, maar goed dat wisten we allemaal al. Toch vond zelfs mijn Thaise vriendin het goed dat je zelf tassen meenam in de supermarkt en moest betalen voor tassen. Hier in Thailand krijg je voor alles tasjes je wordt er doodziek van. Dat is pas verspilling.

Heerlijk een verpakkingsadministratie, nieuwe regels elke keer het moet toch niet gekker worden.
mai pen rai
  donderdag 1 mei 2008 @ 10:38:07 #52
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58411938
Gut, weer een reden om na mijn studie eens te kijken of ik ergens net over de grens met Belgie of Duitsland een baan kan krijgen. Fuck deze zooi zeg, sjeez. Ik woon graag in Amsterdam en zou er het liefst ook blijven, maar al deze kleine dingetjes bij elkaar maakt het steeds aantrekkelijker om ergens anders dan in Nederland te gaan wonen.

En volgend jaar zal de regering zich natuurlijk achter het hoofd krabben en heel verbaasd zijn als de vakbonden weer meer geld eisen en de koopkracht wéér gedaald is.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2008 @ 10:42:54 #53
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_58411996
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:38 schreef ethiraseth het volgende:
Gut, weer een reden om na mijn studie eens te kijken of ik ergens net over de grens met Belgi:')
In Belgie mag je voor elke vuilniszak ruim een euro betalen

Voor een rol van 20 betaal je ¤ 32,- !
  donderdag 1 mei 2008 @ 10:58:44 #54
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58412177
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:42 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Daarom wil ik ook net over de grens gaan wonen en werken. kan je prijsvergelijken en sommige dingen in Nederland en andere dingen in het andere land halen, afhankelijk van wat het goedkoopste is. Een echte Nederlander let op de centjes tenslotte.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 1 mei 2008 @ 11:01:43 #55
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_58412211
Ik weiger bij de kassa.
Dan kom ik wel met een emmer melk halen.
Fuckers.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  donderdag 1 mei 2008 @ 11:20:46 #56
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58412467
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 00:06 schreef draculettetje het volgende:
belastingen

ze bedenken steeds gewoon weer wat nieuws
Als het beter voor het milieu kan zijn dan mag tegenwoordig alle soorten belastingen geheven worden.

Maar is het al bekend wat men echt met het geld gaat dan ipv in een fonds stoppen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58412751
wat een bullshit weer zeg,.
ik dacht even dat het een grap was.. maar guess not

nou, dan ga ik wel met mn bewaarbakjes en plastic zakjes naar de super hoor...
pi_58423989
quote:
Op woensdag 30 april 2008 23:09 schreef detulp050 het volgende:

[..]

En daar ben ik het niet helemaal met je eens als het gaat om de belasting. Als ik moet kiezen tussen de goedkope onverpakte komkommer of de duurdere verpakte komkommer, dan kies ik de goedkope variant. In zoverre werkt de belasting dus wel. Echter, bij 90% van de verpakkingen bestaat er geen onverpakt alternatief. En daar vind ik een dergelijke maatregel dus totaal onwerkbaar en niet doeltreffend. De consument krijgt nu in de supermarkt te weinig de keuze tussen verpakt en onverpakt
Die onverpakte komkommer was er dus wel (even duur volgens mij) en die kochten de klanten niet. De klant kiest dus voor een verpakte komkommer en daarom zijn de onverpakte weer afgeschaft. Waarom moeten wij per se plastic om die komkommer? Daaruit blijkt maar weer dat mensen niet stilstaan bij vervuiling, energieverspilling en milieuproblematiek. Als de mensen het zélf niet doen, dan moet de overheid het maar regelen. Lijkt me logisch, want anders gebeurt er helemaal niks.

En dat de supermarkt die dingen dan niet meer zonder verpakking aanbiedt is logisch, want die zijn er om winst te maken en dat doe je door aan te bieden wat de klant wil. Simpel. Als klanten geen verpakkingsbelasting willen betalen, zullen supermarkten vanzelf weer losse artikelen gaan verkopen in plaats van gesealde dingen.

Verder vind ik het grote flauwekul hier van mensen die zeggen dat ze geen keuze hebben. Die heb je wel. In veel supermarkten liggen er gewoon losse peren en vlak daarbij staan die plastic bakken met peren. Dan kies je er dus zelf voor om zo'n bak te pakken, in plaats van losse peren. Je kunt melk kiezen in een plastic statiegeldfles, dan hoef je dat karton met zo'n kunststoflaagje van binnen niet weg te gooien. Hetzelfde geldt voor veel frisdranken. Je kunt je bloemkool ook gewoon zo in de kar leggen, in plaats van in plastic. Broccoli kun je ook prima los pakken, in plaast van per twee in een plastic zak.

Op m'n werk moeten mensen altijd het vlees in een extra plastic zakje hebben "want als je er wat bovenop zet gaat de verpakking kapot". Dan denk ik, als je kan onthouden dat je de eieren niet onderin je tas moet stoppen, moet je toch ook kunnen onthouden dat je geen scherpe artikelen op je pak gehakt moet zetten. Verder kopen mensen iedere dag een nieuw tasje, of het liefst nemen ze natuurlijk vijf van die gratis doorzichtige zakjes, want dat kost niks. Stel je voor dat je een tas van huis meeneemt, nee toch!

Verder kun je natuurlijk ook de supermarkt mijden en naar een groentespeciaalzaak gaan of naar een boer, als je daar in de buurt woont. Ook kun je naar een biologische supermarkt, naar een buitenlandse winkel (bij de Turk en de Marokkaan zitten de appels niet op piepschuimschaaltjes per zes) of bij de supermarkt kun je opletten of de verpakking biologisch afbreekbaar is, of de supermarkt e-mailen dat je graag wat minder verpakkingsmateriaal om je fruit zou zien.

Het is heel simpel met deze belasting: je betaalt voor wat je gebruikt. Wil je niet zo veel betalen, dan moet je ophouden zo veel te gebruiken.

Verder vind ik het grappig als mensen als ki_ki zeggen dat ze dan wel zelf bakjes en zakjes mee gaan nemen naar de supermarkt: dat kun je nu toch ook? Daar blijkt maar weer uit dat mensen pas in actie komen als een maatregel als deze ze raakt waar het écht zeer doet, in de portemonnee.
Sanity is (not) statistical
pi_58424237
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 11:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Als het beter voor het milieu kan zijn dan mag tegenwoordig alle soorten belastingen geheven worden.

Maar is het al bekend wat men echt met het geld gaat dan ipv in een fonds stoppen?
Het wordt onder andere besteed aan het opruimen van zwerfafval. Door de landelijke aanpak moeten gemeentes geld over gaan houden van de afvalstoffenheffing en deze zou dan omlaag moeten gaan (deze mag namelijk alleen maar kostendekkend zijn).

Dus eigenlijk is dat ook simpel: hoe netter je leeft en hoe minder afval je op straat sodemietert, hoe minder geld je gemeente nodig heeft om afval op te ruimen en hoe minder geld je kwijt bent aan de gemeentelijke heffingen. Het is natuurlijk makkelijk roepen dat de overheid alleen maar geld inpikt voor niks en het in een fonds stopt, wat suggereert dat ze er verder niets mee doen. Maar als je je er ongeveer vijf minuten in zou verdiepen, dan zou je kunnen lezen waar ze het aan gaan besteden. Ook is het wel zo eerlijk om er dan bij te vermelden dat je op andere punten minder gaat betalen. Eigenlijk wordt het alleen maar eerlijker: je betaalt niet meer per inwoner, ongeacht hoeveel afval je produceert, maar over het afval dat je koopt.

De overheid en de verschillende levensmiddelenfabrikanten zijn al sinds 1991 op vrijwillige basis (!) bezig om afval te verminderen, de Convenanten Verpakkingen 1 t/m 3, waarin afspraken zijn gemaakt om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen en zorg te dragen voor recycling (bijv. minimale percentages van recycling die gehaald moeten worden, het verplicht plaatsen van het glasbaklogo, etc.). Ook moeten alle bedrijven aan kunnen geven wat ze met hun afval doen, hoe ze dit verwerken. Nu wordt het zwerfafval een speerpunt.

Het bedrijfsleven is dus sowieso al sinds 1991 bezig met afvalverwerking, denken jullie dan echt dat nu opeens na al die jaren de kosten enorm omhoog zullen gaan en dat dat sinds 1991 niet gebeurd is, terwijl ze al geinvesteerd hebben in nieuwe verpakkingen en methodes om bijv. de cadmiumhoudende kratten te verwerken die uit de handel zijn genomen?

Verder denk ik trouwens dat mensen de hoeveelheid afval die we produceren enorm onderschatten. Het is makkelijk om te klagen dat alles maar mag zolang het om het milieu gaat, maar we gebruiken ook echt enorm veel plastic en glas. Ik heb hier verouderde cijfers liggen van een jaar of 8 geleden en daarin wordt al gesproken over 51 miljoen ton glas, waarvan 81% in de glasbak terecht komt. 81% is veel, op het eerste gezicht, maar blijkbaar werd bijna 10 ton niet gerecycled. Als je het zo bekijkt is het wel erg veel afval.

[ Bericht 10% gewijzigd door Maeghan op 01-05-2008 21:59:22 (`) ]
Sanity is (not) statistical
  donderdag 1 mei 2008 @ 22:20:58 #60
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58424781
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 21:43 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Die onverpakte komkommer was er dus wel (even duur volgens mij) en die kochten de klanten niet. De klant kiest dus voor een verpakte komkommer en daarom zijn de onverpakte weer afgeschaft. Waarom moeten wij per se plastic om die komkommer? Daaruit blijkt maar weer dat mensen niet stilstaan bij vervuiling, energieverspilling en milieuproblematiek. Als de mensen het zélf niet doen, dan moet de overheid het maar regelen. Lijkt me logisch, want anders gebeurt er helemaal niks.
Wij verkopen gewoon komkommers zonder plastic eromheen ofzo hoor ...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 1 mei 2008 @ 22:22:28 #61
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58424825
quote:

[..]

Ja maar bij ons betaal je allemaal belasting voor die vuilnisopruimers....
geld uit belasting of geld uit vuilniszakken, maakt niet zoveel uit, wel dat je in belgie kan besparen op de vuilniszakken (als je minder vuilnis hebt moet je minder betalen )
pi_58424859
Wat voor onzin is het? Fabrikanten betalen toch al voor die materialen, waarom zou er dan nog extra over belast moeten worden...Typische 2008-uitzuigerij weer
pi_58425280
Op het bonnetje dat ik vandaag in de supermarkt kreeg, staat niets over een verpakkingsbelasting.
  donderdag 1 mei 2008 @ 22:56:45 #64
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58425603
quote:

[..]

Maar dat is dan ook meteen de afvalstoffen heffing.
Ik zou willen dat ik slechts 32,- euro betaalde per +/- kwartaal.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 19:11:57 #65
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58440746
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 22:24 schreef CasB het volgende:
Wat voor onzin is het? Fabrikanten betalen toch al voor die materialen, waarom zou er dan nog extra over belast moeten worden...Typische 2008-uitzuigerij weer
Tsja je hebt wel meer van dat soort belastingen zoals wanneer een familielid overlijdt en je daar wat van erft ..... daar moet ook énorm veel belasting over betaalt worden terwijl diegene daarover al belasting had betaalt toen hij het kreeg én toen hij het in zijn/haar bezit had
pi_58442371
quote:
Op woensdag 30 april 2008 23:10 schreef Druuna het volgende:

[..]

Die verpakte komkommer komt uit een vriezer, daarom smaakt hij ook zo bitter nml.
En daarom zit er plastic omheen.
Nonsens. Probeer zelf maar eens een onverpakte komkommer te bevriezen om te zien wat voor drab je overhoudt na ontdooien.

Wel worden verpakte komkommers verwarmd, dat is nodig om de verpakking om de komkommer te laten krimpen. Sterker nog, je hebt zo'n vijf mensen nodig per twee komkommerverpakmachines. Een sleept de dozen komkommers aan, twee leggen ze op de lopende band en twee leggen de ingesealde komkommers vervolgens in andere dozen.
Dat is dan ook maar een klein onderdeel van de groente en fruit verpakkingsindustrie.

Verherpakken, dat is waar je moet zijn. Druiven die over de datum zijn kunnen indien niet rot best in een andere verpakking met een ander label en een andere houdbaarheidsdatum. De consument voelt zich immers de overwinnaar als ze van de markt komen met twee bakjes voor de prijs van een.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 00:07:38 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58447125
Dit is niks nieuws. Ik kreeg al 2 jaar geleden een brief van de VROM over de verpakkingsbelasting. Wat voor mij wel nieuw is, is dat de belasting op de kassabon moet staan(?). De grap is dat je zelf moet aangeven of je verpakkingen gebruikt en hoeveel. Zeg je niets, betaal je niets Hetzelfde had ik ook met Reprorecht. Of ik zomaar ff geld wil overmaken, zodat ik het recht heb om auteursrechtelijk materiaal te kopieëren. Van dat recht wens ik geen gebruik te maken, dus ik heb de rekening nooit betaald. Wel tig aanmaningen gekregen en dat ze een incassobureau zouden inschakelen, bla bla bla. Maar daarna werd het oorverdovend stil. En ik kan me heel goed voorstellen waarom, want niemand kan mij verplichten om een dienst af te nemen. Zelfde verhaal met Sena, of ik muziek luister en zo ja of ik daarvoor wil betalen. Gaat je niks aan, dus weg met die brief. Nog een herinnering gekregen, maar ook net zo hard weggegooid. Sindsdien ook niks meer van gehoord.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_58448465
Ik ben het helemaal eens met Meaghan

De hoeveelheid plastic in je vuilnisbak is echt schokkend. Sinds twee jaar zamelen ze hier plastic apart in en dan kom je voor twee mensen op 1 a 2 vuilniszakken gevuld met alleen plastic per week. (!) En dat is dan nog zonder PVC en PET maar alleen melk- en frisdrankpakken, zakjes en celofaantjes etc. Sinds ze dat systeem hier ingevoerd hebben kunnen wij met gemak zes weken met dezelfde kleine kliko die we hebben terwijl hij voorheen iedere twee weken vol was. Eigenlijk zou iedereen dat eens twee weken moeten doen om zich bewust te worden van de hoeveelheid.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58448485
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:58 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Daarom wil ik ook net over de grens gaan wonen en werken. kan je prijsvergelijken en sommige dingen in Nederland en andere dingen in het andere land halen, afhankelijk van wat het goedkoopste is. Een echte Nederlander let op de centjes tenslotte.
Dat gaat je dus niet lukken met die vuilniszakken, gewone vuilniszakken nemen ze gewoon niet mee.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58448952
Ik vraag mij af of natuurlijke verpakkingen ook onder de belasting vallen:
- een sinasappel heeft een schil, net als de appel en vele andere vruchten.
- een banaan heeft een dikke schil, dus hoger tarief
- mosselen hebben een schaal ook hoog tarief
- aardbeien zijn vrijgesteld, nee wacht, die hebben nog een steeltje -> een na laagste tarief

Wat een interessante baan als ambtebaar op het ministerie van verpakkingen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 09:57:09 #71
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_58450893
Word het per product bepaald of wordt "hoppa" ieder product gewoon belast.

Die komkommer is wel een aardig voorbeeld. Wordt een onverpakte komkommer wel of niet belast?
Wat gebeurt er met statiegeld?
pi_58453621
AH verhoogt 30.000 producten in prijs
Dirk en anderen volgen binnen een week met verhoging met prijzen
quote:
AMSTERDAM - De prijzen in de supermarkt gaan vanaf volgende week omhoog door de verpakkingenbelasting. De winkels berekenen de heffing van de overheid door, waardoor de prijzen gemiddeld met ongeveer een procent stijgen.

Vanaf zondag worden bij de Albert Heijn de eerste prijskaartjes aangepast en zullen de hogere prijzen gaan gelden. Bij de Konmar, Edah en Super de Boer voeren ze de belasting vanaf eind volgende week geleidelijk door. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepel van de supermarkten, waarschuwde al eerder dat consumenten begin mei niet moesten schrikken van een hoger bedrag op de kassabon.

Inflatie

"Dit soort heffingen wakkert de inflatie alleen maar aan en zijn schadelijk voor zowel de consument als de supermarkt", veroordeelt adjunct-directeur René Roorda van het CBL de overheidsheffing.

Volgens woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn is de supermarkt slechts kassier. "Het gaat om een heffing van de overheid die aan onze leveranciers is opgelegd", aldus Hellendoorn. "We willen op de cent nauwkeurig doorberekenen en hebben de leveranciers gevraagd om inzichtelijk te maken welk bedrag zij aan deze heffing doorberekenen." Met folders en advertenties hoopt de supermarkt haar klanten te kunnen uitleggen waarom de prijzen verhoogd worden. "We verhogen onze prijzen niet graag en willen dat onze klanten weten dat dit geen maatregel is in het voordeel van onszelf."

"Het is een administratieve rompslomp", aldus woordvoerster Carien de Bas van Super de Boer NV, waar Edah, Konmar en Super de Boer onder vallen. "Ons plan is om de invoering over een aantal weken uit te smeren, zodat de consument eraan kan wennen."

De heffingen op verpakking staan vanaf 1 mei verplicht vermeld op de kassabon. De fabrikanten van verpakte levensmiddelen moeten in totaal 240 miljoen euro opbrengen en berekenen dit door naar de afnemers, de supermarkten. Van het opgehaalde geld gaat 115 miljoen naar het Afvalfonds.
http://www.telegraaf.nl/b(...)uurder__.html?p=16,1

Iedereen moet bij de kassa de verpakking weghalen en de product meenemen.
bijvoorbeeld: Haribo snoep. je geeft de verpakking aan de kassa en neemt alleen de snoep mee.

Dit is pure diefstal. zelfs een dictator kan dit niet veroorloven om dit te doen.
waar gaat het met de hebzucht van Nederland naartoe ??

[ Bericht 3% gewijzigd door gronk op 03-05-2008 14:19:12 ]
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 13:56:07 #73
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_58453807
HAHA altijd weer leuk dit soort onder werpen.

Kijk eens naar de jaren 70 a 80 daar hadden we nog niet zo veel rotzooi als nu.

Toen was kaas gewoon echte kaas... of melk gewoon melk.
Nu moet je een volleerd iemand zijn om een stukje kaas te kopen of melk.
Want hoe veel soorten zijn er niet bij gekomen?

En daar bij komt als ik iets koopt van 10 bij 10 cm hoef ik er geen verpakking omheen van 30 bij 30 cm.
of 3 keer ingepakt met plastic en dan nog eens een mooi doosje er om heen.
JA en dan wat zo velen zeggen: De consument heeft daar om gevraagd ......
Mij word er nooit wat gevraag , net zo als met de Euro of EEU en ga zo maar even door.
Ik betaal er wel voor iets waar ik niet om gevraagd heb of iets wat ik nooit gebruik.
Dit land is aan de voor avond van een burger oorlog als het zo doorgaat
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_58453827
Ik kom nooit bij de AH.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 14:01:14 #75
159583 Frumzel
Dát dus.
pi_58453857
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 13:58 schreef Biancavia het volgende:
Ik kom nooit bij de AH.