abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58404204
Verpakkingsbelasting

Verpakkingsbelasting

Ja, je leest het goed: Verpakkingsbelasting

Ik wacht nog heel even op de kassabonbelasting, maar in de tussentijd gaan we met zijn allen 240 miljoen Verpakkingsbelasting betalen. 115 miljoen daarvan gaat rechtstreeks naar een afvalfonds en de andere 125 miljoen gaat ongetwijfeld naar allerlei commissies, directeuren, mediabureaus en natuurlijk naar de algemene middelen (lees: een JSFvleugel, de missie in Afganistan of een meter tunnel ergens).
quote:
DEN HAAG (ANP) - Wie vanaf donderdag in de supermarkt afrekent zal op de kassabon zien staan dat het totaalbedrag ,,inclusief verpakkingsbelasting'' is. Of de prijs van producten ook omhooggaat, is vooralsnog onduidelijk.

In 2008 moeten de fabrikanten van verpakte levensmiddelen in totaal 240 miljoen euro ophoesten aan verpakkingenbelasting. 115 miljoen euro daarvan gaat rechtstreeks naar het Afvalfonds.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel verwacht dat de fabrikanten de belasting zullen doorberekenen aan de supermarkten, die op hun beurt de kosten weer kunnen doorberekenen aan de klant.
pi_58404277
of
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_58404285

Ik vraag me echt af waar AL dat geld naartoe gaat...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_58404323
Lekker is dat
En straks zeker ook nog de BTW-verhoging, die ze nu ook al verkapt doen. Want over die verpakkingsbelasting (leuk woord voor srabble, dat wel) wordt vast ook nog BTW geheven.
  woensdag 30 april 2008 @ 21:15:51 #5
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58404358
Tsk. Je moet voor de gein eens een KvK-inschrijving hebben. Voor je 't weet denken de boeven van www.nedvang.nl dat je in aanmerking komt om een 'verpakkingsadministratie' te voeren, en dat je daarnaast ook nog wel even 40 euro kunt dokken voor het Afvalfonds.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58404367
Téring.
  woensdag 30 april 2008 @ 21:16:57 #7
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58404379
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:12 schreef MouzurX het volgende:

Ik vraag me echt af waar AL dat geld naartoe gaat...
Wil je echt rijk worden in nederland? Begin een stichting die dit soort vage belastingen int, en doe 'iets' in het bestuur van die stichting. Voor vreselijk veel geld.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58404417
Dit is echt te triest voor woorden...

pi_58404454
Ik mag mijn boodschappen zeker niet zonder verpakking meenemen?
  woensdag 30 april 2008 @ 21:19:51 #10
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_58404459
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:16 schreef gronk het volgende:

[..]

Wil je echt rijk worden in nederland? Begin een stichting die dit soort vage belastingen int, en doe 'iets' in het bestuur van die stichting. Voor vreselijk veel geld.
Net zulke legale diefstal als stichting Reprorecht, die elk bedrijf met een kopieermachine laat betalen omdat je misschien iets kopieert waar rechten op rusten
pi_58404679
Deze regering weet zich wel populair te maken bij de bevolking.
pi_58404753
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:19 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Net zulke legale diefstal als stichting Reprorecht, die elk bedrijf met een kopieermachine laat betalen omdat je misschien iets kopieert waar rechten op rusten
En de overheid die deze stichtingen ook nog eens een wettelijke monopoliepositie geven.
  woensdag 30 april 2008 @ 21:41:26 #13
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58404909
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:34 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En de overheid die deze stichtingen ook nog eens een wettelijke monopoliepositie geven.
Als je twee (of nog meer) van dat soort stichtingen moet betalen, dan wordt 't echt niet goedkoper hoor
pi_58404977
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:41 schreef gronk het volgende:

[..]

Als je twee (of nog meer) van dat soort stichtingen moet betalen, dan wordt 't echt niet goedkoper hoor
Als je kan kiezen voor de goedkoopste, dan waarschinlijk wel

Los daarvan zijn zulke stichtingen gewoon onzinnig, waarom moet je aan een stichting betalen als je een fotokopieermachine beschikt, papier koopt, lege cd's koopt, een radio aan hebt staan, etc.
pi_58405053
Maar ontopic: de overheid heeft weer iets nieuws gevonden om geld aan te verdienen en ambtenaartjes aan het werk te houden
pi_58405130
In principe is het een belasting die de producent moet betalen. Op zich vind ik het niet slecht. Het is vervelend als de boodschappen weer duurder worden, maar laat die bedrijven maar wat doen aan de absurde hoeveelheden verpakkingsmateriaal die ze gebruiken. Hoe minder verpakkingsmateriaal, hoe minder belasting. Kunnen ze mooi ophouden om voorverpakte artikelen in een kartonnetje in een cellofaantje in een plasticje te doen. Gewoon een plasticje is wel genoeg!

Verder vind ik het voor de consument ook wel terecht. De vervuiler betaalt, dus ik zie het probleem niet. Waarom wil je per se je komkommer of je stronkje broccoli in plastic geseald hebben?

Ik vind alleen wel dat ze dan ook bijv. vrijstelling/heffingskorting moeten geven voor bijv. recyclebare en biologisch afbreekbare verpakkingen.

Even simpel gezegd: iedereen wil graag alles goed verpakt want dat is schoon en makkelijk bewaren, maar vervolgens zijn we te belazerd dit afval op een fatsoenlijke manier te verwerken; even naar de glasbak is voor veel mensen te veel moeite. Sterker nog, veel mensen zijn al te belazerd om hun afval naar de afvalbak te brengen, die gooien hun papiertjes en blikjes gewoon op straat. En dan verwachten 'we' dus blijkbaar ook nog dat andere mensen dat kosteloos voor ons gaan opruimen. Dat vind ik dus veel vreemder dan een verpakkingsbelasting.

Overigens moet deze heffing ook leiden tot een verlaging van de gemeentelijke afvalstoffenheffing.

[ Bericht 14% gewijzigd door Maeghan op 30-04-2008 21:57:29 ]
Sanity is (not) statistical
pi_58405174
Met je emmer naar de Ah voor een liter melk. Die gasten die deze belasting hebben verzonnen ONMIDDELIJK ontslaan. Zijn ze helemaal besodemietert hier in nederland.. gekkehuis toch .. belasting dit belasting dat.. ze kunnen de tyfus krijgen daar in den haag.. godverdomme geldkloppers.. straks ook nog kijk belasting invoeren als je buiten wil lopen.
pi_58405188
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:19 schreef detulp050 het volgende:
Ik mag mijn boodschappen zeker niet zonder verpakking meenemen?
Kijk, dat zou nou eens een briljant protest zijn
  woensdag 30 april 2008 @ 22:00:37 #19
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_58405352
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:51 schreef Maeghan het volgende:
In principe is het een belasting die de producent moet betalen. Op zich vind ik het niet slecht. Het is vervelend als de boodschappen weer duurder worden, maar laat die bedrijven maar wat doen aan de absurde hoeveelheden verpakkingsmateriaal die ze gebruiken.
Ware het niet dat het plasticje, celofaantje en doosje gewoon blijven bestaan, want uiteindelijk betaalt de consument gewoon de kosten. De fabrikant heeft ongetwijfeld een reden om alles idioot in te pakken, want verpakking kost namelijk ook geld. Deze belasting zou alleen nut hebben als consumenten massaal bij fabrikanten gaan klagen over de verpakking en dat zie ik niet gebeuren.
pi_58405393
condooms worden duurder.. naar de hoeren gaan ook
  woensdag 30 april 2008 @ 22:04:34 #21
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58405434
Bekijken we ook even de tarieven? 16 verschillende
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:53 schreef Chadi het volgende:
ONMIDDELIJK
met dubbel l
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58405457
quote:
Op woensdag 30 april 2008 22:00 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Ware het niet dat het plasticje, celofaantje en doosje gewoon blijven bestaan, want uiteindelijk betaalt de consument gewoon de kosten. De fabrikant heeft ongetwijfeld een reden om alles idioot in te pakken, want verpakking kost namelijk ook geld. Deze belasting zou alleen nut hebben als consumenten massaal bij fabrikanten gaan klagen over de verpakking en dat zie ik niet gebeuren.
Ja, de consument wil die verpakkingen, daarom doet de fabrikant ze er omheen. Als voorbeeld, C1000 heeft de 'naakte' komkommers weer uit het assortiment gehaald omdat de komkommers mét plasticje beter verkopen. Voegt nogal veel toe he, zo'n plasticje om je komkommer. Kun je écht niet zonder. Als consumenten het niet belangrijk genoeg vinden om te kiezen voor een product met minder verpakkingsmateriaal of om de fabrikant aan te schrijven, dan zullen ze zich er wel niet zo druk om maken.

Overigens, op flessen zat al een verpakkingsbelasting (ik beheer een slijterijtje bij een supermarkt en op die flessen zit al een extra belasting) en ik heb er niemand over horen klagen dat de Bacardi sindsdien zo enorm in prijs is gestegen. Als je mensen niks vertelt, klagen ze er ook niet over.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 30 april 2008 @ 22:19:37 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58405781
quote:
Op woensdag 30 april 2008 22:04 schreef GlowMouse het volgende:
Bekijken we ook even de tarieven? 16 verschillende
'Makkelijker wilden we het niet maken'
pi_58406014
hahahaha, grappig

mijn god, straks betaal je nog belastingvoor sex ivm met energie verspilling
pi_58406102
quote:
Op woensdag 30 april 2008 22:19 schreef gronk het volgende:

[..]

'Makkelijker wilden we het niet maken'
De belastingdienst is ook maar slachtoffer van de politiek. Iig, weer zo'n gaar concept.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')