abonnement Unibet Coolblue
pi_58367304
Ik wil binnekort Inline skates /skeelers/ of hie je die dingen tegenwoordig noemt gaan kopen.
Gewoon om 2 avonden per week een uurtje te gaan rollen, voor de beweging.
Nu ben ik ff langs de Bristol en Perry geweest om te kijken wat ze zoal heben, maar ik had toch een paar vraagjes:

wat houd ABEC precies in, en welke ABEC is minimaal aangeraden? (ze hadden ABEC-5 en ABEC-7, plus een enkel model met ABEC-3)

Waar moet ik verder opletten?

Heeft iemand misschien een bepaald type/merk dat is ana te raden?

Ik wilde er maximaal zo'n 60-70 euro aan uitgeven, maar rond de 50 zou ideaal zijn.
  maandag 28 april 2008 @ 21:19:20 #2
107521 Furia
snoopy weer
pi_58367361
quote:
Op maandag 28 april 2008 21:16 schreef snowqueen911 het volgende:
Ik wil binnekort Inline skates /skeelers/ of hie je die dingen tegenwoordig noemt gaan kopen.
Gewoon om 2 avonden per week een uurtje te gaan rollen, voor de beweging.
Nu ben ik ff langs de Bristol en Perry geweest om te kijken wat ze zoal heben, maar ik had toch een paar vraagjes:

wat houd ABEC precies in, en welke ABEC is minimaal aangeraden? (ze hadden ABEC-5 en ABEC-7, plus een enkel model met ABEC-3)

Waar moet ik verder opletten?

Heeft iemand misschien een bepaald type/merk dat is ana te raden?

Ik wilde er maximaal zo'n 60-70 euro aan uitgeven, maar rond de 50 zou ideaal zijn.
Ik zou je sowieso Bauer aanraden, maar weet niet of dat binnen je budget past (laatste keer dat ik ze heb gekocht waren ze een stuk duurder, maar dat is ook al even geleden).

ABEC heeft te maken met je lagers, je wilt (zeker als je wat langere afstanden gaat rijden) het liefst een zo hoog mogelijk ABEC getal. Dan glijd je het lekkerst over het wegdek.

Let verder op de zachtheid van je wieltjes (72A is volgens mij het laagst, dat is het zachtst, maak je niet zo'n takkeherrie).

Verder op de schoen letten: veters heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat ik niet van die grote poten heb die je standaard in elke 'klik-'schoen kunt vastzetten. Veters geven vaak meer mogelijkheid tot het goed vastsnoeren.

O, en grotere/meer wielen scheelt wel wat aan inspanning
  maandag 28 april 2008 @ 21:20:42 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_58367385
ABEC is zeg maar de "graad"meter van de kwaliteit van de lagers (die zorgen ervoor dat de wieletjes lekker rollen). Hoe hoger de ABEC des te "dichter" de lagers zijn en des te minder kans is dat er zand en rommel inkomt. ABEC 7 is beter dan ABEC 5, maar beide is perfect.
  maandag 28 april 2008 @ 21:24:28 #4
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_58367444
72a wieletjes? damn dat is zachter dan ouderwetse slammers. Volgens mij heeft mijn skateboard wielen van 110a. Fijn op een mini, hel op straat
“There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning.”
― Warren Buffett
  maandag 28 april 2008 @ 21:27:37 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_58367513
quote:
Op maandag 28 april 2008 21:24 schreef wijsneus het volgende:
72a wieletjes? damn dat is zachter dan ouderwetse slammers. Volgens mij heeft mijn skateboard wielen van 110a. Fijn op een mini, hel op straat
72a is best okee voor comfortabele toerskates .
Heb ik ook tijden op gereden. Voor het leukere werk heb je idd. stuk hardere wielen nodig, maar voor lekker rondje skaten is het perfect.
pi_58367877
bedankt

en welke zachtheid van wielen is minimaal aan te raden?

en abec 5 is dus voor mij voeldoende? zonde om veel meer geld uit te geven voor abec 7?
  maandag 28 april 2008 @ 21:51:51 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_58368036
quote:
Op maandag 28 april 2008 21:44 schreef snowqueen911 het volgende:
bedankt

en welke zachtheid van wielen is minimaal aan te raden?

en abec 5 is dus voor mij voeldoende? zonde om veel meer geld uit te geven voor abec 7?
Naja, ABEC 7 is wel beter natuurlijk, maar als je zuinig bent op je skates (dwz. niet skaten als het regent/door plassen of door zanderige stukken) gaat ABEC 5 prima.
  maandag 28 april 2008 @ 21:54:35 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_58368082
En regelmatig schoonmaken. Ff wielen eruit schroeven, lagers uit de wielen wippen, met een droog doekje de ergste zooi eraf halen en alles weer in elkaar zetten.

Als ze stroef beginnen te lopen, het vet oplossen in citroen oplossing of wasbenzine en er opnieuw siliconenoliespul in sprayen/druppelen.

Qua wielen zou ik in het geval van recreatief gebruik (over verschillende oppervlaktes) gaan voor 72A of één stapje harder (ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke dat is).
pi_58405168
aha....

schop omhoog voor meer tips

nog bepaalde types/merken aan te raden?
pi_58405341
Andere goede merken zijn, Rollerblade, Roces en K2.
Ik persoonlijk ben geen fan van Bauers. In de winkel gewoon wat verschillende skates aanpassen, en kijken welke 't fijnst zitten.
ijs_beer fan!
pi_58408491
quote:
Op maandag 28 april 2008 21:54 schreef bleiblei het volgende:

Qua wielen zou ik in het geval van recreatief gebruik (over verschillende oppervlaktes) gaan voor 72A of één stapje harder (ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke dat is).
78A?

dat zie ik namelijk veel staan...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')