abonnement Unibet Coolblue
pi_58362435


Douglas Franco Teixeira

Ik zal niet vaak een topic openen over een speler van FC Twente, Douglas Franco Teixeira verdient echter wel een topic.

Het verhaal van de verdediger kan zo verfilmd worden: Braziliaans straatvoetballertje gaat op een dag naar zijn neef kijken bij een testwedstrijd van een betaald voetbalclub. Hij wordt gevraagd om zelf ook een bal te trappen, valt op en mag blijven.

De neef moet naar huis. De ouders van het jonge talent zijn niet enthousiast over de droom van hun zoon en willen niet dat hij gaat. Maar oma Douglas steunt haar huilende kleinzoon en haalt de ouders over.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Naam:            Douglas Franco Teixeira
Geboortedatum:   12 januari 1988
Geboorteplaats:  Santa Catarina,Brazilië
Lengte:          192 cm
Gewicht:         80 kg
Club:            FC Twente
Rugnummer:       19
Positie:         Verdediger
Contract tot:    2010

1
2
3
2006      Joinville   01  00   Campeonato Brasileiro, Série C
2007      Joinville   01  00   Campeonato Brasileiro, Série C
2007/08   FC Twente   11  01   Eredivisie


Douglas is met zijn twee broers en zus opgegroeid in São Paulo, een metropool in Brazilië. Zijn familie was niet echt arm, maar ook niet rijk. Zijn vader werkte in een supermarkt, zijn moeder in een restaurant als kokkin. Zijn ouders waren steeds op pad op geld te verdienen, waardoor ze niet veel contact hadden met hun kinderen. Omdat zijn ouders bijna nooit thuis waren, leefden Douglas en zijn broers en zus de hele dag op straat. Ook ging Douglas vaak niet naar school. Van de twintig vrienden die hij vroeger had hebben er nu twee een normale baan, de rest is in de criminaliteit beland, zit in de gevangenis of leeft niet meer. Dankzij het voetbal is Douglas los van die wereld kunnen komen. Als klein jongetje droomde hij van spelers als Ronaldo en Pelé, die bij Santos uit São Paulo speelde. Pelé kent hij alleen van grote verhalen, maar Ronaldo heeft hij op tv zien schitteren bij PSV en Barcelona.


Het verhaal

Straatvoetballertje
Ik ben geboren met het voetbalvirus in mijn bloed, dat moet wel, want van huis uit heb ik het niet meegekregen. Mijn ouders, twee broertjes en zus houden niet zo van voetbal, ze zijn veel gekker op carnaval. Ik hou ook wel van carnaval, maar als ik moest kiezen dan wist ik het wel.

Ik heb altijd zelf het initiatief genomen om verder te komen als voetballer, mijn ouders hebben me ook nooit kunnen steunen. Ze waren te druk met hun werk, mijn vader in de supermarkt, mijn moeder bij een carnavalsvereniging. We woonden niet in een echte krottenwijk, maar hadden ook niet veel. Ik voetbalde elke minuut van de dag op straat, er waren wedstrijden tussen andere straten en wijken. Daar leerde ik veel van.

Testwedstrijd
Zijn neef werd gevraagd voor een trainingsstage van een week bij Joinville uit Catarina in het Zuiden van Brazilië. Hij mocht iemand uitkiezen om hem te vergezellen en die keus viel op Douglas. Toen zijn neef een testwedstrijd speelde, kwamen ze op een gegeven moment een speler tekort en zodoende werd Douglas gevraagd of hij mee wilde doen. Na de stage mocht zijn neef weer naar huis en kreeg Douglas een contract.

Joinville EC (3e- en laagste divisie Brazilë)
De volgende dag mocht ik me al bij de club melden, maar mijn ouders vonden het niet goed. Ze wilden dat ik ging werken. Ik ben huilend naar mijn oma gegaan en heb haar gevraagd om mijn ouders over te halen. Dat lukte.

Na een jaar in de jeugd van Joinville stapte hij over naar het eerste. Hij kwam daar in contact met Marcus Paulo Ribeiro, toen nog medespeler, nu zijn zaakwaarnemer. Via hem werd hij uitgenodigd voor een stage bij FC Twente.

FC Twente
In de voorbereiding van het seizoen 2007/2008 liep Douglas stage bij FC Twente. Tijdens de stage wist hij trainer Fred Rutten te imponeren en stelde Twente alles in zijn werk om de jonge verdediger aan te trekken. Douglas tekende op 24 september 2007 een contract tot medio 2010 met een optie voor nog een jaar tekende.

Zijn eerste wedstrijd was een oefenwedstrijd van het eerste. Op 7 september 2007 tegen Borussia Mönchengladbach (2-2) speelde hij de gehele wedstrijd en was een van de doelpuntenmakers.

Na een korte periode van aanpassen heeft Douglas inmiddels zijn draai helemaal gevonden, na de winterstop speelde hij reeds 11 wedstrijden waarin hij direct wist te imponeren. Hij is dus in no-time uitgegroeid tot een onmisbare schakel in de defensie van de Enschedeërs.

Ajax?
Zijn prestaties na de winterstop zijn niet onopgemerkt gebleven, voor de opvolging van John Heitinga laat Ajax zijn oog vallen op een verdediger van FC Twente. De Amsterdammers zouden belangstelling hebben voor Douglas. Dit weet Sportweek-verslaggever Edwin Struis maandag te melden.


Leven buiten het voetbal
Mijn ouders zijn nutoch trots op me en heb ik redelijk veel contact met ze. Per telefoon, want een computer hebben ze niet. Ze zien nu dat voetbal me ergens heeft gebracht en dat dit leven veel beter is dan een leven op straat. Ik heb geen heimwee. Dat komt omdat ik niet zo close ben met mijn ouders en dat is prima. Maar ik ben wel gek met ze hoor, en zij met mij. Ze zijn inmiddels gescheiden, mijn broertjes en zus wonen bij mijn moeder. Ik wil mijn vader volgende maand over laten komen en mijn moeder in het nieuwe seizoen. Mijn vriendin is net twee maanden geweest, ze gaat volgende week terug. Eigenlijk mis ik vooral mijn vrienden, vroeger spraken we dagelijks af, dat kan nu niet meer. Dat is wel eens lastig. Hier ga ik veel met andere Brazilianen om, we zoeken elkaar overal op. Ik heb met elke Braziliaanse voetballer in Nederland al contact gehad. Afgelopen weekeinde heb ik bij Everton (speler van Heracles) en zijn vrouw gegeten."

Zijn landgenoot Alessandro Schoenmaker (fysiektrainer bij FC Twente) woont tegenover hem en is inmiddels zijn vaste tolk en rots in de branding geworden. "We zijn bijna altijd samen, eten samen en hij helpt me. Dankzij hem kon ik veel makkelijker acclimatiseren dan ik had gedacht. Zonder Alessandro zou ik heel alleen zijn geweest, denk ik. Ik kan nog geen Nederlands, dus even iemand bellen zit er niet in. Ik heb Nederlandse les en oefen veel. Maar makkelijk gaat het niet, ik ben nooit zo goed geweest op school.


Waarom FC Twente?
Elke Zuid-Amerikaan die kan voetballen wil naar Europa. Er zijn in Brazilië zoveel goede voetballers, dat ik blij ben dat ik de kans heb gekregen om naar Twente te gaan. In Europa spelen de beste spelers, zijn de beste competities en is het financieel beter. In Brazilië ben je als voetballer een nummer, één van de velen. Hier wordt veel meer naar het individu gekeken. Bij Twente heb ik al zo veel geleerd, ik heb nog geen minuut spijt gehad dat ik hier ben gekomen.

Als ik terugkijk, vind ik dat ik de goede weg heb gekozen. Het straatleven is overleven. Ik heb genoeg jongens de verkeerde kant op zien gaan. Drugs, stelen, dat soort dingen. Als je hard werkt, kom je er wel, dat blijkt. Ik ben happy."


Wat voor een type voetballer?

Lang, sterk en vastberaden en niet van plan 'zijn man' ook maar een schijn van kans te geven. Wat hebben anderen over hem te zeggen?

Sibon
"Het enige dat ik wist, is dat hij vorige week tegen AZ heeft gespeeld, meer niet. Dit is zo'n jongen die een opdracht krijgt en die vol overtuiging uitvoert", zei de spits van Heerenveen na de wedstrijd. "Zijn opdracht vandaag? Geen halve meter van de zijde van Sibon wijken, denk ik." De speler keek na de wedstrijd nog maar eens om zich heen. De Braziliaan was niet in de buurt, Sibon lachte opgelucht: "Ik heb hem al twintig minuten niet gezien en ik moet zeggen dat het wel lekker is."

Ploeggenoot Wout Brama
"Het is zo'n fantastische man. Hij eet zijn tegenstander echt helemaal op."

Fred Rutten
"Douglas heeft onmiskenbaar de capaciteiten om het ver te schoppen in het voetballeven. Hij is een vechter, die de dingen heel snel oppikt, maar ook nog veel moet leren. We zijn druk bezig om hem te polijsten"


Douglas over zichzelf
"De Douglas die naar Nederland kwam, blijft altijd dezelfde jongen", zei hij er meteen bij. "Hoeveel aandacht ik ook krijg, ik ben hier om me te bewijzen, om te leren en te groeien. Ik wil een betere voetballer worden. De trainer had me tegen Heerenveen een opdracht gegeven en die heb ik uitgevoerd. Als de scheidsrechter niet had afgefloten, was ik achter Sibon in de bus gestapt naar Heerenveen."
  maandag 28 april 2008 @ 17:48:35 #2
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_58362906
Dacht bij Teixeira aan die malloot die destijds (of nu nog) bij RBC speelde.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_58363090
quote:
Op maandag 28 april 2008 17:48 schreef GasTurbine het volgende:
Dacht bij Teixeira aan die malloot die destijds (of nu nog) bij RBC speelde.
Deze Douglas gaat het een stukje verder schoppen.
  maandag 28 april 2008 @ 18:54:32 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_58364137
Geweldige speler

Er wordt al aan alle kanten aan hem getrokken als ik de media mag geloven. Laat hem maar mooi bij twente blijven.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_58364758
quote:
Op maandag 28 april 2008 18:54 schreef Dos37 het volgende:
Geweldige speler

Er wordt al aan alle kanten aan hem getrokken als ik de media mag geloven. Laat hem maar mooi bij twente blijven.
Ik had verwacht dat 1 van jullie al een topic zou hebben geopend. De nieuwe Alex, echt ongelooflijk dat hij vorig seizoen nog niet eens een basisplaats had bij een 3e divisieclub in Brazilië.
  maandag 28 april 2008 @ 19:29:27 #6
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_58364921
Hele goede verdediger.. Op weinig foutjes kunnen betrappen, en dat is erg knap voor een Braziliaan die hier zo kort is. Zal binnekort wel zijn contract verlengen lijkt mij? Ik denk ook niet dat Ajax nog het "risico" durft te nemen.
  maandag 28 april 2008 @ 19:39:19 #7
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_58365165
Mooi topic

Hij is vooral ook kopsterk. Het blijft afwachten hoe hij zich gaat ontwikkelen, heeft pas 11 wedstrijden gespeeld.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
pi_58365766
Een grote belofte. Maar ik trek nog geen conclusies, hopelijk blijft hij Twente trouw voor de komende seizoenen. Om zich verder te otnwikkelen.
That's all folks!
pi_58366150
Ajax houdt hem al in de gaten , OP niet gelezen stond er dus al

Denk ook dat voor hem het beste is om nog even bij FC Twente te blijven.
  maandag 28 april 2008 @ 20:36:58 #10
67174 Dos37
Come on Twente
pi_58366439
quote:
Op maandag 28 april 2008 19:21 schreef Blawh het volgende:

[..]

Ik had verwacht dat 1 van jullie al een topic zou hebben geopend. De nieuwe Alex, echt ongelooflijk dat hij vorig seizoen nog niet eens een basisplaats had bij een 3e divisieclub in Brazilië.
Ik snap eigenlijk niet hoe twente aan deze speler komt, dat ze op dat niveau scouten betekent wel dat de club goed bezig is.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_58366473
er komt 1 gerucht over een transfer naar Ajax en meteen is iedereen lyrisch
tot op vandaag hoorde je helemaal niemand over deze jongen. laat staan dat er maar een enkeling hele wedstrijden ziet van FC Twente. beetje vreemd dit.
pi_58366601
quote:
Op maandag 28 april 2008 20:38 schreef DJ_Ryow het volgende:
er komt 1 gerucht over een transfer naar Ajax en meteen is iedereen lyrisch
Dat maak je er zelf van denk ik. Lees er de nodige Twente fora, livewedstrijdentopics, etc. maar op na en volg maar een paar wedstrijden van FC Twente. Dan zul je zien dat er genoeg mensen enthousiast zijn.

Ik las het nieuws over de interesse en was op zoek naar zijn topic, toen ik zag dat er nog geen topic was heb ik er zelf maar 1 aangemaakt.
pi_58374330
Nette OP weer!
pi_58380805
Kennedy ruilen voor Douglas. wij blij, zij blij
  dinsdag 29 april 2008 @ 15:19:06 #15
134625 Lamzak_
FC Twente!
pi_58381416
Douglas, geweldige speler, bijna foutloos (behalve eigen doelpunt (ajax) en rode kaart (utrecht), ondanks dat een geweldige speler.

Als twente hem nog een jaar houd gaat hij daarna weg voor 7/8 miljoen. Ben ik van overtuigd....
Enschede, onze stad! ons domein!
pi_58600410
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 15:19 schreef Lamzak_ het volgende:
Als twente hem nog een jaar houd gaat hij daarna weg voor 7/8 miljoen. Ben ik van overtuigd....
Minimaal. Vanavond weer een hele puike partij, 1 keer maaide hij een beetje vreemd over de bal, maar verder was hij erg goed bezig.
pi_58600629
Erg, erg sterke verdediger. Heeft nog wel zijn rare momenten, maar heerst in de lucht, heeft rust aan de bal, controle over de bal en weet zijn man goed uit te schakelen.

En nog erg jong.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 21:44:00 #18
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_58600705
Respect voor al je OP's Blawh, doe je erg goed!

Solide speler overigens.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 21:46:23 #19
39793 Moody
el moody
pi_58600761
Speelde weer een geweldige wedstrijd vandaag
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_58601209
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 08:34 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nette OP weer!
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 21:44 schreef Messenga het volgende:
Respect voor al je OP's Blawh, doe je erg goed!
Dank.

Nog 1 keer in herhaling vallen, ik ben nog nooit zo'n fan geweest van een 053 speler. Dat is echt een kanjer hoor! om Evert maar te citeren.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 22:33:39 #21
146874 DANILXL
timeo danaos et dona ferentes
pi_58601673
WAT EEN KLASBAK!
woensdag 24 juni 2008 01:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Je topics zijn kut. Die klacht bijvoorbeeld, is pure vervuiling.
pi_58601706
Ik hoop serieus dat Ajax bezig met hem is. Wat een verademing in de verdediging van Twente zeg.
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
  zaterdag 10 mei 2008 @ 22:57:32 #23
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_58602104
Goede speler inderdaad. Ik hoop serieus dat Twente hem nog een jaartje kan behouden, maar Douglas maakt er geen geheim van ooit hogerop te willen. De vraag is of hij daar nu al klaar voor is, nog een jaartje constant presteren lijkt me geen slecht idee.

Bovendien kan hij met Twente Champions League spelen.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  zondag 11 mei 2008 @ 02:38:23 #24
134625 Lamzak_
FC Twente!
pi_58604940
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 22:08 schreef Blawh het volgende:


Nog 1 keer in herhaling vallen, ik ben nog nooit zo'n fan geweest van een 053 speler. Dat is echt een kanjer hoor! om Evert maar te citeren.

Ej, wat is dit nou, we gaan toch geen amsterdam->rotterdam vete hebben hé?

Kzeg toch ook niet dat jij uit 0546 komt ;x
Enschede, onze stad! ons domein!
pi_58605235
quote:
Op zondag 11 mei 2008 02:38 schreef Lamzak_ het volgende:

[..]

Ej, wat is dit nou, we gaan toch geen amsterdam->rotterdam vete hebben hé?

Kzeg toch ook niet dat jij uit 0546 komt ;x
Ik heb niks tegen FCT hoor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')