Direktøren for det hele (The Boss of It All) (2006, Den, Lars von Trier)Deze film gaat natuurlijk de geschiedenis in vanwege von Triers experiment met Automavision. Een methode waarbij de computer de camarastandpunten, zoom en cuts bepaald. Persoonlijk vind ik dit experiment al zo mislukt, dat ik me afvraag waarom de film niet linea directa naar de prullenbak is verdwene. Maar von Trier vond hem kennelijk goed genoeg om uit te brengen. Dat zou te vergeven zijn, ware het niet dat het ook verder een ongrappige, matig geacteerde, amateuritisch overkomende film is.
cijfer: 4
Blinkende lygter (Flickering Lights) (2000, Den, Anders Thomas Jensen)Lekkere zwarte komedie met een viertal sympathieke realistische gangsters.
cijfer: 7.5
Die Fälscher (The Counterfeiter) (2007, Oost, Stefan Ruzowitzky)Dat dit, terwijl er genoeg betere buitenlandse films zijn verschenen, de oscar heeft gewonnen blijft een raadsel. Het is niet eens echt goed. Eerder matig, het thema van iemand, die in de oorlog moet kiezen tussen zijn eigen hachje of grotere principes komt nauwelijks uit de verf. En de karakters lieten me bar koud.
cijfer: 6
King of California (2007, VS, Mike Cahill)Soms lijkt een films alles te hebben om goed te worden, maar mist die tijdens het kijken net die ziel. Dit is zo'n film. Dat had twee redenen, Michael Douglas en Evan Rachel Wood. Beide zijn zo matig in hun rol imho dat elke bezieling ontbreekt in de film.
Hakuchi (The Idiot) (1951, Jap, Akira Kurosawa)Ik kreeg tijdens het kijken sterk het idee dat deze boekverfilming van Dostojevski met zijn sterrrencast, lange speeltijd en grote productie Kurosawa's grote meesterwerk had moeten worden, maar is dat verre van. Sterker nog het is de minste en saaiste Kurosawa die ik heb gezien. Gelukkig heeft de man een dozijn andere meesterwerken op zijn naam staan.
It's All Gone Pete Tong (2004,VK, Michael Dowse)Leuke mockumentaire over een zeer succesvolle populaire dj, die door alle drugs en herrie langzaam doof wordt. Maar dan toch nog een come-back maakt.
cijfer: 7
Yihe yuan (Summer Palace) (2006, Ch,Ye Lou)Iets wat tegenvallende, doch nog degelijke film met als grote thema's liefde en (sexueel) verlangen tegen de achtergrond van China eind jaren '80 en de jaren 90. De film is imo echter iets te kil en afstandelijk gefilmd om een band te kunnen opbouwen met de hoofdpersonages, waardoor echte emotionele impact ontbrak bij mij.
Dao (The Blade) (1995, HK, Hark Tsui)Gewoon een lekkere, goed uitziende martial arts actie film.