Dit is niet de eerste keer dat je een onderwerp aanstipt wat heel erg "raak" is, jellyrose. Heel apart vind ik dat.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:02 schreef jellyrose het volgende:
Ook al ontbreekt Danyels bloem, ik vind het er toch nog steeds erg verzorgd uitzien hoor Phluph, misschien anoniem qua gebrek aan naam/gedenkteken, maar het is wel duidelijk dat het het plekje is van iemand waar heel veel van gehouden wordtMaar hopelijk is het monumentje idd vlug weer terug op z'n plek
![]()
Sorry Phluphy dat ik reageer, maar mijn broertje is in '82 4 dagen voor zn 1e verjaardag overleden. Mijn ouders *kunnen* zelfs nu nog niet naar zn grafje toe, puur omdat ze het niet aankunnen.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:19 schreef phluphy het volgende:
[..]
Want dit speelt voor mij heel erg mee, de indruk die je wekt naar de buitenwereld. Ik vind niets zo troosteloos als een verwaarloosd graf. Ik zie ze regelmatig en vind dat heel rot om te zien. Zijn er dan geen nabestaanden die moeite willen doen voor de overledene, denk ik dan?
Dat is zeker heel triest, vlindur. En ik vind het ook rot als mijn berichtje je op één of andere manier gekwetst heeft. Zoals ik al schreef, is dit inderdaad een van de mogelijke verklaringen, en een heel begrijpelijke, absoluut. Ik weet van één van de kale graven die ik vaak zie, dat de moeder het ook om emotionele redenen niet kan, en haar zoontje overleed al in 1965, op 8 jarige leeftijd. Maar als ik het grafje zie, en ik heb zelf plantjes "over", dan zet ik ze er bij. En dat is niet als een verwijt richting de nabestaanden bedoeld, maar meer als geste voor de overledene, ook al is het een onbekende.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:27 schreef Vlindur het volgende:
Sorry Phluphy dat ik reageer, maar mijn broertje is in '82 4 dagen voor zn 1e verjaardag overleden. Mijn ouders *kunnen* zelfs nu nog niet naar zn grafje toe, puur omdat ze het niet aankunnen.
Zijn steen zelf is ook heel simpel. Zijn naam, zn geboorte en sterf datum, namen van mn ouders en mn zus (ik was er toen nog niet) En meer niet. Ze hebben nooit planten kunnen planten of bloemen kunnen neerzetten..
Dat is tocht triest.. Ze kunnen er ook amper over praten...![]()
Moest dit toch ff kwijt.
Frappant dat je dit zegt, want juist omdat ik het tegenovergestelde 'voel' bij alles wat je/jullie over Danyel vertellen en delen is het op de een of andere manier ook 'logischer' om meer te zeggen dan je alleen sterkte te wensen (ook al is dat absoluut niet minder gemeend!). De herinnering aan hem is zo springlevend dat het bijna onmogelijk is om daar aan voorbij te gaan, zelfs voor iemand zoals ik die hem nooit gekend heeftquote:Op maandag 2 juni 2008 18:44 schreef phluphy het volgende:
Het lijkt me heel moeilijk om op die manier opgesloten te zitten in je eigen verdriet.
Ik neem je niks kwalijk hoor, echt niet.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:44 schreef phluphy het volgende:
[..]
Dat is zeker heel triest, vlindur. En ik vind het ook rot als mijn berichtje je op één of andere manier gekwetst heeft. Zoals ik al schreef, is dit inderdaad een van de mogelijke verklaringen, en een heel begrijpelijke, absoluut. Ik weet van één van de kale graven die ik vaak zie, dat de moeder het ook om emotionele redenen niet kan, en haar zoontje overleed al in 1965, op 8 jarige leeftijd. Maar als ik het grafje zie, en ik heb zelf plantjes "over", dan zet ik ze er bij. En dat is niet als een verwijt richting de nabestaanden bedoeld, maar meer als geste voor de overledene, ook al is het een onbekende.
Ik vraag me wel eens af over de nabestaanden hier bezwaar tegen zouden hebben. Misschien kun jij me daar, vanuit jullie standpunt, wijzer over maken?
Nogmaals, mijn berichtje was niet als verwijt aan wie dan ook bedoeld. Ik vind het heel erg voor je ouders dat ze er nog steeds zo veel moeite mee hebben. Het lijkt me heel moeilijk om op die manier opgesloten te zitten in je eigen verdriet.
Jeetje Mous, dat wist ik helemaal niet. Best bizar, en ogenschijnlijk onmogelijk, dat je aan de ene kant op "die" manier je leven leidt (deels), en tegelijkertijd gewoon verder leeft en "gewone" dingen doen. Het lijkt zo vreemd, dat die twee dingen samen gaan. Een lotgenote/vriendin die ik wel eens spreek hierover, zei laatst dat ze nog steeds bang is voor de man met de hamer. Alsof daarmee bewezen wordt dat het dus niet kan, dat samengaan.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:52 schreef moussy het volgende:
Ik denk dat als 'ik' Mink had begraven dat het geen mooi verzorgd grafje zou zijn. Ik kan nog altijd niets verdragen van foto's of wat dan ook. Nog altijd het ik stond er bij en keek er naar gebeuren.
Mooi zeg. Geweldig vind ik dat, aan zoiets zou ik ook wel mee willen doen. Misschien kan ik mijn 'illegale praktijken' op het kerkhofje bij Danyel wel legaliseren en uitbreiden. Ik zal wel eens een balletje opgooien.quote:Op maandag 2 juni 2008 19:37 schreef YPPY het volgende:
Op het kerkhof waar mijn oma ligt, komen regelmatig vrijwilligers om bloemen te zetten bij kindergraven die 'leeg' zijn. Dat vind ik wel mooi. Al is het wel moeilijk dat die kindjes vlak bij de ingang liggen. Je moet er langs om bij de rest van het kerkhof te komen.
Heel af en toe, ze vroeg laatst of ze hem even mocht kijken samen met Cas. Maar onze videorecorder doet het niet meer. We laten hem nu omzetten op DVD. een vriendin van mij wil hem ook wel zien... dat mag, zolang ik niet mee hoef te kijken, ik ga wel in de tuin met de kineren spelen of zo. er over praten is absoluut geen probleem, iedereen mag vragen, maakt me ook niets uit, ik kan het alleen gewoon niet zien. Het is heel raar, maar ik ga mezelf ook niet dwingen. Het is wel veilig zo met mijn kop in het zand. De 'film' is ook gebruikt in delen voor een voorlichtingsfilm voor een verzorgende opleiding, die hoef ik ook niet te zien...quote:Op maandag 2 juni 2008 19:37 schreef YPPY het volgende:
Moussy, jullie hadden toch een film laten maken? Vraagt Rene daar wel eens om?
Naast mijn lieve zus ligt een mevrouw begraven, en die heeft een heel onverzorgd graf, er ligt gewoon helemaal niks. Geen steen, geen plantjes, geen naam, niksquote:Op maandag 2 juni 2008 18:44 schreef phluphy het volgende:
[..]
Ik vraag me wel eens af over de nabestaanden hier bezwaar tegen zouden hebben. Misschien kun jij me daar, vanuit jullie standpunt, wijzer over maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |