abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109438284
Van de 11 kweepeertjes aan mijn boompje hebben er 5 eind september gehaald, afgelopen jaar. Nog wel net genoeg voor twee potjes kweepeermoes, die binnen een week weer leeg waren. :@

Ik krijg trouwens wel amandelen aan de boompjes maar ik ben te lui om ze te laten drogen. En ik kan die dingen toch niet open krijgen met de walnotenkraker.

Walnoten waren er trouwens afgelopen jaar in overvloed maar die boom is ook al 60 jaar oud. Ik plant geen nieuwe, duurt 15 jaar voor er noten aan komen,'zegt men'.
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_109439190
Oh, onze walnotenbomen staan nu een jaar of 8, en elk jaar komen er iets meer grote groene bollen in. Echte walnoten heeft dat nog niet opgeleverd, maar ik denk dat het wel voor de 15 jaar gaat lukken.
Sowieso doen die het hier het allerbest, het zijn de grootste en dikste bomen die hier staan, terwijl ze tegelijk geplant zijn met het hoogstamfruit.

De buurman heeft ook een walnoot, als wel een jaar of 25, maar de onze zijn inmiddels groter denk ik.

Amandelen moet je kraken met steen op steen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_109538164
Ik heb groene luisjes ontdekt aan de knoppen van de mispel :( , wat te doen? :o
88.888.888
pi_109545173
Negeren?
Of gif, oorwurmen, lieveheersbeestjes, zeep met spritus of brandnetelgier? (Ik weet niet welke van dezen voor luizen van toepassing zijn, het bestaat wel allemaal als middel tegen kwalen).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 9 april 2012 @ 17:15:05 #55
6536 dwerg
chagrijn
pi_110100396
Bladluizen negeren is een optie. Soms zijn ze ook ineens weer allemaal weg. Geen idee hoe het kan. Stel dat je gif wilt gebruiken, moet je wel weten welk soort luis het is. Een middel als Pirimor inzetten tegen katoenluis is zinloos, dan heb je Plenum of Teppeki nodig. Ik zou voor negeren kiezen als de schade beperkt blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door dwerg op 09-04-2012 21:46:03 (Tikfout.) ]
I intend to live forever, or die trying.
pi_110225078
Ik heb een middeltje in een of andere plantenspuit gekocht bij het tuincentrum, het is speciaal voor moestuin en fruitbomen. Het heeft prima geholpen. Er zitten ook luizen op de grote fruitbomen maar dat laat ik zo.

Sigme, heb jij last van minder bloesem door de vorst?
88.888.888
pi_110262956
Minder bloesem door vorst?
Nee, dat denk ik niet; het is mij ook niet bekend dat er door vorst minder bloesem zou komen.
Of kunnen de bloemknoppen stukgevriezen?
Vorig jaar zijn al onze bloemen stukgevroren, maar dat kwam door een lelijke vorstaanval op het moment dat alles vol in bloei stond / net vruchtbeginsels aan het maken was (begin mei).
Op dit moment bloeit de vroegste peer al (winterjan).
pi_117619638
Eenmaal per half jaar krijgt dit topic een schop :+.
De bessen hebben, zoals verwacht, dit jaar geen bessen gegeven. Ze waren in de winter bij de grond afgeknipt, dus ze hebben het jaar besteed aan weer aangroeien. We zullen ze voor de lente van 2013 wat open moeten snoeien, en dan verwacht ik volgend jaar wel weer bessen.
Japanse wijnbes was ook afgesnoeid en heeft geen bessen gemaakt.
Aardbeien hebben dit jaar he_le_maal niets gedaan. Ja, blad zetten. Geen bei. Gewoon nul.

Daar staat tegenover dat we wel veel, en lekkere, frambozen hadden/hebben. Ook die waren bij de grond afgesnoeid. Maar die groeien binnen 1 seizoen dus weer aan en geven dat in de herfst alweer een hele lading frambozen. Heerlijke gele en prachtige rooie.

Bij het laagstamfruit heeft er vanalles gebloeid. Bij de peren leidt dat niet tot enige peer. Bij de kersen wel tot wat kersen maar die halen geen eetbaar stadium. De appels deden het beter!

De Ambro. Heerlijke handappels!

Naast de Ambro's zijn er ook een paar kratten Lunterse Pippeling en een stuk of tien Schone van Boskoops geoogst. Die Pippelingen en Schonen moeten lang houdbaar zijn, en dat zijn stoofappels.

Bij het hoogstamfruit hebben alle pruimebomen wat vrucht gedragen. Goddelijk lekkere Claude d'Oulins en Boerenwitte. De Hauszwetsches zijn niet zo ontzettend lekker als handfruit maar reuze geschikt om in te maken.

De Jut doet weer eens niks - ook niet gebloeid, de winterjan hangt wel vol met kleine keiharde stoofpeertjes.
De appels hebben het ook niet best gedaan - maar gezien het snoeiwerk mocht ik dat ook niet verwachten. De Drentse Bellefleur heeft wel gebloeid en appels gemaakt, maar die werden rot voordat ze rijp waren.
Alleen de Zoete Ermgaarde, die heeft dit jaar best een lading hangen. Voor het eerst.

Ik laat ze nog even hangen. Ook dit zijn stoofappels, zoete appels zijn niet erg lekker uit de hand.
  Vis een optie? vrijdag 5 oktober 2012 @ 10:25:42 #59
70532 loveli
N
pi_117619756
O+
crap in = crap out
  donderdag 15 mei 2014 @ 09:42:15 #60
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_139975671
Verplaatst naar het algemene moestuin topic.

[ Bericht 90% gewijzigd door Captain_Fabulous op 15-05-2014 10:13:58 ]
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Moderator zaterdag 20 juni 2015 @ 23:27:54 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153704984
Enorme kick :+

Hoe gaat het met je boomgaard? Ik ben jaloers. Later wil ik ook zoiets, maar heb nu eerst wat aangepland bij mijn ouders in de tuin: er staat ca. 7 een Lunterse Pippeling halfstam en sinds afgelopen winter staat een Notaris halfstam ernaast en een Doyenne de Comice laagstam ergens anders in de tuin. Erg leuk om te doen :)

Al vruchten aan je Triumph de Vienne gehad? Dat vind ik toch wel de lekkerste peer :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 28 december 2015 @ 17:04:15 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158605448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 10:21 schreef sigme het volgende:
Eenmaal per half jaar krijgt dit topic een schop :+.

Zal ik dat dan maar even doen? Hoe staat het met je fruitbomen?
pi_158607366
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 17:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zal ik dat dan maar even doen? Hoe staat het met je fruitbomen?
Je bent een beste :Y.

De fruitbomen staan er kaal bij. Gewoonlijk worden ze in januari gesnoeid, ik denk dat ik ook deze keer daarvoor de hovenier (klinkt sjiek he?) laat komen.
Ik hoop maar dat deze belachelijk zachte decembermaand niet rampzalig uit gaat pakken; ik heb al (Japanse) kersebomen in bloei gezien..

We eten nog steeds appels van de oogst van dit najaar. En pruimen gedroogd (en in een pot rum weer sammig gemaakt) en uit de diepvries.
  Moderator maandag 28 december 2015 @ 18:08:28 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158607815
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 17:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bent een beste :Y.

De fruitbomen staan er kaal bij. Gewoonlijk worden ze in januari gesnoeid, ik denk dat ik ook deze keer daarvoor de hovenier (klinkt sjiek he?) laat komen.
Ik hoop maar dat deze belachelijk zachte decembermaand niet rampzalig uit gaat pakken; ik heb al (Japanse) kersebomen in bloei gezien..

We eten nog steeds appels van de oogst van dit najaar. En pruimen gedroogd (en in een pot rum weer sammig gemaakt) en uit de diepvries.
Ik heb ze vanmiddag maar gesnoeid, met het oog op het eventueel eerdere uitlopen. Ik zag vorige week namelijk ook al kersen in bloei staan :?
pi_169902300
Oeps. Topic verwaarloosd.
Samenvatting 2016:
• Stevige snoei voorjaar 2016, vooral het laagstamfruit erg flink gesnoeid wegens doorhangen
• Matige oogst appels (vooral minder van de lang houdbare soorten)
• Matige oogst pruimen
• Wel voor het eerst echt substantieel handperen
• redelijke oogst bessen
• frambozenstruiken na verplanten dood

Nieuw bijgeplant: 3 verschillende hazelnoten
• Hallesche Riesen
• Rode Zeller
• Webbs Price Cob

Begin 2017
Nieuw bijgeplant:
• 3 wilde pruimen
• Italiaanse Kwets
• nog 3 hazelnoten zoals in 2016
• blauwe bes Brigitte Blue
• blauwe bes Nirthland
• herfstframbozen

Ik hoop dit weekend nog 2 Lunterse Pippelingen op de kop te tikken en te planten.
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 09:57:11 #66
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_203414328
Even Schopje
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_203414597
Oeps. Topic verwaarloosd. Een boomgaard is een zaak van lange adem ;)

Samenvatting 2021:
Bijna alle laagstamfruitbomen gerooid (1 kers is blijven staan)
laagstam, in 2007 geplant, nu gerooid:
appel
zigeunerin
schone van boskoop
ambro
lunterse pippeling

peer
witte kozijn (stoof)
doyenne de comice
nouveau poiteau
triumph de vienne
hertogin elsa

kers:
schneiders späte knorpelkirsche
regina
pollux
schneiders nordwunder (morel)

Nieuw bijgeplant:

Appel
hoogstam:
• Schone van Boskoop
halfstam:
• Ambro
• Rode Johnathan
laagstam:
• Schone van Boskoop
• Zigeunerin

Handpeer:
halfstam
• Williams
laagstam
• Conference

Kers:
hoogstam
• Rheinische Schattenmorelle
pi_203414678
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 09:49 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Welk formaat bomen zou je aanraden. Wij hebben dus geen mega stuk grond dus ik dacht een stuk of 10-15. En wil die echt bij elkaar zetten als een soort mini fruit boomgaardje.
Of misschien wisselend laag en middel ofzo?
Laagstam heeft als voordeel dat het snel fruit gaat leveren.
Nadeel: na een jaar of 15 zijn veel laagstamboomjes oud, ziek & op.
En voor mij het belangrijkste nadeel: te laag. Je kan er niet goed onder maaien, je kan het niet goed afschermen tegen vraat (schapen, geiten, reeën, konijnen)

Hoogstam is het mooist, vind ik. Maar er zitten nogal nadelen aan.
Het duurt eeuwen (5 tot 10 jaar) voordat er ooit fruit aan komt
Dat fruit hangt vervolgens al snel te hoog om normaal te kunnen plukken

Kortom: halfstam is volgens mij meestal de beste keuze.
Produceert vrij vlot
Gaat behoorlijk lang mee
Is te onderhouden & beschermen
Je kan er fatsoenlijk bij

Wat voor fruit wil je?
  zaterdag 29 januari 2022 @ 11:13:30 #69
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_203415008
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 10:37 schreef sigme het volgende:

[..]
Laagstam heeft als voordeel dat het snel fruit gaat leveren.
Nadeel: na een jaar of 15 zijn veel laagstamboomjes oud, ziek & op.
En voor mij het belangrijkste nadeel: te laag. Je kan er niet goed onder maaien, je kan het niet goed afschermen tegen vraat (schapen, geiten, reeën, konijnen)

Hoogstam is het mooist, vind ik. Maar er zitten nogal nadelen aan.
Het duurt eeuwen (5 tot 10 jaar) voordat er ooit fruit aan komt
Dat fruit hangt vervolgens al snel te hoog om normaal te kunnen plukken

Kortom: halfstam is volgens mij meestal de beste keuze.
Produceert vrij vlot
Gaat behoorlijk lang mee
Is te onderhouden & beschermen
Je kan er fatsoenlijk bij

Wat voor fruit wil je?
Ok, halfstam klinkt als de beste optie. We willen eronder ook beetje wild gras en wilde bloemen laten groeien dus af en toe maaien is wel handig.

We denken nu aan:
Vijg (hebben we al en gaan we proberen mee te nemen)
Stoofpeer
Pruim victoria
Pruim mirabelle
Appel nog onbekend
Walnoot
Kers 2x want die hebben kruis nodig geloof ik
pi_203415144
Peer en appel hebben meestal ook kruis nodig, en als niet per se nodig is het toch altijd beter.

Kers zou ik dan weer minder om geven - dat gaat toch naar de vogels. Ik weet niet hoe het zit met hun kruisbestuifbehoefte, komt mij niet direct bekend voor dat ik daar ooit rekening mee heb moeten houden.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 11:33:32 #71
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_203415169
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 11:30 schreef sigme het volgende:
Peer en appel hebben meestal ook kruis nodig, en als niet per se nodig is het toch altijd beter.

Kers zou ik dan weer minder om geven - dat gaat toch naar de vogels. Ik weet niet hoe het zit met hun kruisbestuifbehoefte, komt mij niet direct bekend voor dat ik daar ooit rekening mee heb moeten houden.
Voor kers ben ik daar wel bang voor ja. Maar ik vind ze zelf ook zo lekker ;(
pi_203417693
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 11:13 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Ok, halfstam klinkt als de beste optie. We willen eronder ook beetje wild gras en wilde bloemen laten groeien dus af en toe maaien is wel handig.

We denken nu aan:
Vijg (hebben we al en gaan we proberen mee te nemen)
Stoofpeer
Pruim victoria
Pruim mirabelle
Appel nog onbekend
Walnoot
Kers 2x want die hebben kruis nodig geloof ik
Aardig deel van mijn bomen komt hier vandaan: https://www.batterijen.nl/
Volgens mij is dat redelijk bij jou in de buurt (niet bij mij :') )

Goede website, grooooooooot assoriment, goed tuincentrum waar je het spul goed kan bekijken.
Website op zondag gesloten, dus christenfundamentalisten. Maar goede kweker.
pi_212387998
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 10:29 schreef sigme het volgende:
Nieuw bijgeplant:

Appel
hoogstam:
• Schone van Boskoop
halfstam:
• Ambro
• Rode Johnathan
laagstam:
• Schone van Boskoop
• Zigeunerin

Handpeer:
halfstam
• Williams
laagstam
• Conference

Kers:
hoogstam
• Rheinische Schattenmorelle
Bovenstaande hebben we twee jaar geleden dus geplant.
Het meeste staat er goed bij, maar de twee in 2022 geplante hoogstammen hebben gedoe.

De Schone van Boskoop bleek een Lunterse Pippeling. Dat is nu de derde keer dat ik een Schone probeer te kopen en dat het wat anders blijkt te zijn; de Rode Jonathan kwam ook al in plaats van een Schone. De Rode van Boskoop heb ik een keer meegenomen omdat geen enkele kweker een Schone had.

De Schattenmorelle is aangevreten en hebben we terug moeten knippen tot een staak van een meter hoog.
pi_212388341
Vandaag hebben we twee boompjes bijgeplant. Ik had maar weer eens een kweker eerst gebeld en daarna per mail nog even bevestigd dat ik een Schone van Boskoop wou komen halen. Die bleek hij dus niet te hebben. Wel Rode van Boskoop, maar die heb ik al en die vind ik echt minder lekker. Deze keer ben ik dan thuisgekomen met een Gele van Boskoop.

We hadden twee kweepeertjes staan, waarvan ik in dit topic jaar na jaar meld dat er geen oogst is. Eénmaal hebben ze een handvol kweeperen gemaakt en dat was geweldig, en daarna kwam er weer niks. Die hebben we geruimd en gister heb ik van de kweker ook een kweepeer meegenomen.

Vandaag maar eens even een rondje gelopen en dit is wat we nu hebben staan:

* Appel
hoogstam
• Drentse Bellefleur
• Groninger Kroon
• Zoete Ermgaarde
• Lunterse Pippeling
half & laagstam
• 2 x Lunterse Pippeling
• Gele van Boskoop
• Rode van Boskoop
• Schone van Boskoop
• Rode Jonathan
• Ambro
• Elstar
• Zigeunerin

* Peer
hoogstam
• Jut
• Winterjan
half & laagstam
• Triomphe de Vienne
• Williams
• Conference

* Pruim
hoogstam
• Reine Claude d'Oullins
• Dubbele Boerenwitte
• Hauszwetsche
halfstam
• Sleedoorn/wilde pruim

* Kweepeer halfstam
• Rea's Mammoth

* Overig
Daarnaast staan er dan nog
• 2 Walnoten
• Moerbei
• Handvol hazelnoten
• Mispel
• Perzik
• Kers hoogstam: Rheinische Schattenmorelle
• Kers leiboom: onbekend

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 12-02-2024 17:25:12 ]
  FOK!fotograaf zondag 11 februari 2024 @ 16:36:56 #75
148247 taxibabe
pi_212388437
Als je van bijzondere fruitrassen (met name appel en peer) houdt, zou je eens bij Ten Elsen boomkwekerij moeten kijken. Zij hebben veel oude rassen en zijn daarom ook biologisch gekweekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')