Eenmaal per half jaar krijgt dit topic een schop

.
De bessen hebben, zoals verwacht, dit jaar geen bessen gegeven. Ze waren in de winter bij de grond afgeknipt, dus ze hebben het jaar besteed aan weer aangroeien. We zullen ze voor de lente van 2013 wat open moeten snoeien, en dan verwacht ik volgend jaar wel weer bessen.
Japanse wijnbes was ook afgesnoeid en heeft geen bessen gemaakt.
Aardbeien hebben dit jaar he_le_maal niets gedaan. Ja, blad zetten. Geen bei. Gewoon nul.
Daar staat tegenover dat we wel veel, en lekkere, frambozen hadden/hebben. Ook die waren bij de grond afgesnoeid. Maar die groeien binnen 1 seizoen dus weer aan en geven dat in de herfst alweer een hele lading frambozen. Heerlijke gele en prachtige rooie.
Bij het laagstamfruit heeft er vanalles gebloeid. Bij de peren leidt dat niet tot enige peer. Bij de kersen wel tot wat kersen maar die halen geen eetbaar stadium. De appels deden het beter!
![ambro2012.jpg]()
De Ambro. Heerlijke handappels!
![appeloogst2012.jpg]()
Naast de Ambro's zijn er ook een paar kratten Lunterse Pippeling en een stuk of tien Schone van Boskoops geoogst. Die Pippelingen en Schonen moeten lang houdbaar zijn, en dat zijn stoofappels.
Bij het hoogstamfruit hebben alle pruimebomen wat vrucht gedragen. Goddelijk lekkere Claude d'Oulins en Boerenwitte. De Hauszwetsches zijn niet zo ontzettend lekker als handfruit maar reuze geschikt om
in te maken.
De Jut doet weer eens niks - ook niet gebloeid, de winterjan hangt wel vol met kleine keiharde stoofpeertjes.
De appels hebben het ook niet best gedaan - maar gezien het snoeiwerk mocht ik dat ook niet verwachten. De Drentse Bellefleur heeft wel gebloeid en appels gemaakt, maar die werden rot voordat ze rijp waren.
Alleen de Zoete Ermgaarde, die heeft dit jaar best een lading hangen. Voor het eerst.
![zoete_ermgaarde2012.jpg]()
Ik laat ze nog even hangen. Ook dit zijn stoofappels, zoete appels zijn niet erg lekker uit de hand.