Iedereen heeft zijn eigen discussiemethode, daar doe je net zo weinig aan als een opkomende zon, het is een gegeven. Dus, als iemands logica evidente gaten bevat dan kan je die blootleggen op een respectvolle manier, zie je daarna dat de discussiepartner in jouw ogen blijft haken op de eigen zienswijze dan kan je dat nog een keer duidelijk maken. Mocht het daarna nog steeds zo zijn dat het lijkt alsof je tegen een muur praat en je hebt al jouw logica al gegeven en het gesprek gaat niet vooruit dan heeft doorgaan dus uiteindelijk net zoveel nut als een muur proberen te overtuigen uit de weg te gaan door er argumenten voor te geven, werkt niet. Simpel. Op zo'n moment heb je waarschijnlijk al je gelijk gehaald in de ogen van de meelezers en dat is alles wat je kan doen zonder in herhaling te vallen. Natuurlijk kan je ook de discussiemethode van de tegenstander overnemen en je (in jouw ogenquote:Op donderdag 27 november 2008 06:51 schreef Flammie het volgende:
Eigen Discussie Methode
In principe eisen mods toch ook een bepaalde discussiemethode? Als mijn discussiemethode bestaat uit het louter afzeiken van andere mensen kan ik daarvoor gebanned worden. Waar trek je de grens? Een goede discussiemethode staat mijns inziens gelijk aan een betere voortvloeiing van een discussie. Nogmaals; ik kan je hele argument teniet doen door te zeggen: Appels is paard , puur en alleen omdat ik mijn eigen discussie methode gebruik, ook al slaat die nergens op. Of willen we nu beweren dat ik maar kan doen wat ik wil omdat dat mijn eigen "discussiemethode" is? Zo nee, dan kun je ook stellen dat een discussie minder valide word als de discussiemethode niet "logisch" is. Zo ja, dan begin ik maar eens met mijn "eigen" discussiemethode en zien we wel hoe threads lopen vanaf dat punt. Ik kan je zeggen dat als ik nu begin met het toepassen van mijn logica, geen enkele thread leesbaar word en dat ik ook niet heel serieus genomen wordtNee, dat doe ik dus ook niet, ik pas me aan zodat threads leesbaar worden en zodat discussies te volgen zijn en als ik dat kan met mijn matig mbo diplomatje, kan IEDEREEN dat. Nogmaals; je argument hoeft niet LOGISCH te zijn als er geen logische verklaring voor is, maar de manier van discussieren WEL en dat verschil is toch echt al vaker toegelicht dacht ik zo.
Alle meningen zijn even valide als je accepteert dat je A) vooralsnog geen gedachten/emoties kan lezen zodat je de totaliteit van de ervaring zelf kan meemaken B) ziet dat de wetenschap eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen staat met heel veel dingen qua werking van het universum en de onderliggende oorzaken ervan. en C) Sommige mensen misschien de woorden niet hebben om iets duidelijk en vloeiend uit te leggen maar het nog steeds hebben meegemaakt.quote:Mensen en hun mening als gelijke
Als je echt wil dat mensen en hun mening als gelijke behandelt moeten worden moet je mijns inziens ook maar lekker zo eerlijk wezen om te durven zeggen dat mensen vanuit hun eigen ervaringen, net zoals ieder normaal mens, het mis kunnen hebben. Dat is ook gelijke behandeling, iedereen maakt fouten, ervaart zaken foutief en dat is niet iets om je voor te schamen. Ik vind het onjuist om te zeggen dat iedereen gelijk behandelt word door paranormale claims meteen als waarheid aan te zien en ze op dergelijke manier "te respecteren voor hun mening". Nee, Gelijke behandeling bestaat ook uit het aanwijzen van fouten die iedereen kan maken. Iemand die zegt "volgens mijn ervaring is dit iets dat paranormaal kan zijn" is naar mijn mening precies gelijk aan iemand die zegt "volgens mijn ervaring is dit infrageluid". Beide kunnen het mis hebben en daarom houden ik, michielos en denninger BEIDE opties open. Niemand verklaart hier de mening van een ander minder dan die van hemzelf, dat lees ik nu echt voor het eerst. Verder is het toch echt de taak aan het verloop van een DISCUSSIE dat lezers overtuiging geeft van opvattingen. En een discussie is mogelijk door tegenliggende partijen. We zijn allemaal verschillend, zoals je zelf zegt, dus zijn er tegenstellingen maar het tegengas geven aan een paranormale claim is in mijn optiek NOOIT hetzelfde als een mening niet respecteren.
Alleen al door de hele tijd te roepen "Summers en Sjoep en M_Schtoppel" doe je natuurlijk wel precies hetzelfdequote:Op woensdag 26 november 2008 04:35 schreef Flammie het volgende:
Wat mij irriteerd is inderdaad de manier van discussieren en het over een kam scheren van alle "critici" die TRU bezoeken.
En de mogelijkheid om dat te voorkomen is er. De modjes staan klaar zodra er een topic gemaakt wordt met de insteek 'stel dat' of 'laten we aannemen dat' Geef ons de mogelijkheden in de openingspost en wat tijd om ongewenste berichten weg te halen en je kan een fijn topic krijgen. Doe dit vaak genoeg en met de tijd komen er meer mensen die hetzelfde doen en durven posten zonder voor gek gezet te worden. We hebben hier de mogelijkheden om gericht te noten en te bannen als er iemand over de schreef gaat zolang de grens maar aangegeven wordt en wij de kans krijgen om het op de rails te krijgen maar bijna niemand gebruikt die 'nieuwe' regel dus staan wij hier machteloos.quote:Op donderdag 27 november 2008 21:16 schreef sjoep het volgende:
Ik zie dat nu ook in dat topic over 10 dec. Al zit er iemand te raaskallen op youtube. Waarom gaat het daar dan niet alleen over. Waarom niet de insteek "wat je er van zou vinden", of "zie je het als een mogelijkheid", stel dat, " wat zou dan de bedoeling er van zijn".
Zo'n interessante onderwerpen, die zo ontzettend afgemaakt worden.
niet echt een antwoord op mijn tekstquote:Op donderdag 27 november 2008 20:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Iedereen heeft zijn eigen discussiemethode, daar doe je net zo weinig aan als een opkomende zon, het is een gegeven. Dus, als iemands logica evidente gaten bevat dan kan je die blootleggen op een respectvolle manier, zie je daarna dat de discussiepartner in jouw ogen blijft haken op de eigen zienswijze dan kan je dat nog een keer duidelijk maken. Mocht het daarna nog steeds zo zijn dat het lijkt alsof je tegen een muur praat en je hebt al jouw logica al gegeven en het gesprek gaat niet vooruit dan heeft doorgaan dus uiteindelijk net zoveel nut als een muur proberen te overtuigen uit de weg te gaan door er argumenten voor te geven, werkt niet. Simpel. Op zo'n moment heb je waarschijnlijk al je gelijk gehaald in de ogen van de meelezers en dat is alles wat je kan doen zonder in herhaling te vallen. Natuurlijk kan je ook de discussiemethode van de tegenstander overnemen en je (in jouw ogen) verlagen tot die ander's niveau maar dan kom je nergens want het is niet jouw 'natuurlijke' gedachtengang dus zal je het waarschijnlijk nog verliezen ook.
Dat is het hele punt, het haalt de 'flow' uit een discussie. Dus hou je aan je eigen logica geef je visie op het geheel, verduidelijk wanneer nodig maar ontwijk de herhaling van stappen. Logica heeft over het algemeen de neiging om 'eruit te springen' en de aandacht te trekken van gelijkgestemden en twijfelaars die nog niet een eigen mening hebben gevormd. Ik vind het niet erg als er morgen iemand langs komt in TRU die zwart als wit ziet en wit als zwart en zodanig onlogische conclusies trekt dat mijn ballen ervan intrekken, daar kan je tegenaan praten met je eigen visie en het daarbij laten als diegene het maar blijft beweren.
De meest overtuigende posts overtuigd de meeste lezers zonder dat je dus 5 pagina's doorgaat over iets terwijl het topic een hele andere kant op kan gaan, het verveelt en mensen zullen het topic in kwestie minder interessant vinden.
[..]
wederom niet echt een antwoord op de stelling maar ik ben het er wel mee eens omdat het een mooie tekst is. Dat was echter allang duidelijk dat verschillende mensen een verschillende kijk op zaken hebbenquote:Alle meningen zijn even valide als je accepteert dat je A) vooralsnog geen gedachten/emoties kan lezen zodat je de totaliteit van de ervaring zelf kan meemaken B) ziet dat de wetenschap eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen staat met heel veel dingen qua werking van het universum en de onderliggende oorzaken ervan. en C) Sommige mensen misschien de woorden niet hebben om iets duidelijk en vloeiend uit te leggen maar het nog steeds hebben meegemaakt.
Een afgestudeerde wetenschapper in bijvoorbeeld parawetenschappen zal bepaalde dingen een stuk duidelijker en onderbouwt uit kunnen leggen dan een bouwvakker. Niet omdat de bouwvakker per definitie dommer is maar omdat de interesses en aandacht ergens anders liggen en zich er nooit in heeft verdiept. Maakt dat de ervaring van de bouwvakker minder? Vor de bouwvakker zelf niet. Misschien is het infrageluid, who knows? Misschien ook niet. Breng je punt en laat het daarbij.
Als je punt logisch genoeg is dan is dat al het resultaat. Degene die helemaal overtuigd is van het één ( om welke reden dan ook, misschien zelfs om hele valide redenen zoals 10 keer een voorspellende droom hebben gehad die ook daadwerkelijk uitkwam, of gewoon omdat diegene het grag wilt geloven om zichzelf goed te voelen) zal je niet snel kunnen overtuigen van het ander, zo zit de mens nou eenmaal in elkaar.
Hoezo dat dan? Er zijn nog meer diehard TRU mensen die ik niet noem. Als madam Summers echter mijn text quoteerd en dan met een lulantwoord komt dat ik nergens beweerd heb, dan noem ik haar naam. Als jij iemand de woorden in de mond legt dan noem ik jouw naam als schuldige. Ik zeg echter niet; BELIEVERS LEGGEN ME DE WOORDEN IN DE MOND. Nee ik noem het bij zijn naam. Dat is helemaal niet PRECIES hetzelfde....quote:Op donderdag 27 november 2008 21:16 schreef sjoep het volgende:
[..]
Alleen al door de hele tijd te roepen "Summers en Sjoep en M_Schtoppel" doe je natuurlijk wel precies hetzelfde![]()
Breng er verandering in dan...quote:Verder gaat het hier nou over de manier van discussieren, maar dat mensen het gewoon eens niet met elkaar eens kunnen zijn wordt niet besproken.
Niet overstag gaan is wat heel anders als iets niet begrijpen. Als iemand iets duidelijk niet snapt, leg je het nog een keer uit, wellicht dat een andere woordkeuze wel kan doordringen toch? Stel je voor op school; je bent een leraar en je leerling begrijpt absoluut niet wat je hem wil leren. Het er maar bij laten dan? Heeft geen zin verder he... sommetjes makkelijker of met andere woorden uitleggen... Niet overstag gaan is een ding, maar het is iets TOTAAL anders als materie niet snappen. Verkeerd interpreteren, quoten en finaal ander antwoord e,d, Niet overstag gaan gaat gepaard met tegenargumenten, niet begrijpen gaat gepaard met woorden in de mond leggen en met totaal andere antwoorden komen. Als je een reactie werkelijk snapt dan reageer je op de reactie en hoef je je niet te begeven op zulk glad ijs. Mensen kunnen leren maar mensen hoeven het niet eens te zijn met stellingen en dat kloptquote:Het is een misverstand dat je iemand kunt overtuigen door keer op keer je argumenten aan te dragen en als de ander niet overstag gaat, het dan maar nog een keer te gaan uitleggen.
Jammer dat ik nooit tegenargumenten gelezen heb enkel gebrulquote:De argumenten zijn er voor om je visie te ondersteunen en de ander wellicht een andere perspectief te bieden.
Wat is het nu... niet overstag gaan of niet begrijpen?quote:Het is helemaal niet nodig om je gesprekspartner zo te onderschatten, en aan te nemen dat hij/zij het niet begrijpt, het is zelfs een teken van minachting.
Je word nooit voor dom uitgemaakt omdat je het niet eens bent met stelling X. Je bent in mijn ogen ook niet dom als je iets niet snapt; misschien leg ik het wel te moeilijk uit of is mijn woordkeuze niet juist...dat kan allemaal. Vandaar dat het WEL nuttig is om zaken te herhalen.quote:Ik persoonlijk vind het in ieder geval ergerlijk om voor dom uitgemaakt te worden omdat de ander het niet met mij eens is.
Een goed gesprek is alleen mogelijk als je open staat voor het feit dat de ander OOK gelijk kan hebben.quote:
Nogmaals een goed gesprek is alleen mogelijk als je elkaar als gelijke ziet.
Voorbeeldje van mij plx? Linkje of quote is voldoende.quote:En om dan toch namen te noemen, het tegen L.Denninger aanschurkende gedrag van Flammie en Michielos is gewoon beschamend om te zien.
En je doel nu is? Je gaat ons pakken?quote:Ik kan me niet voorstellen dat dat voor L.Denninger prettig is. Er ontstaat bijna een sfeertje van "we gaan ze pakken".
Waar word dat beweerd? quotes plx en linksquote:Ook het "in groepjes" plaatsen is nergens voor nodig. Ik bedoel, ik vind Summers een aardige vrouw, en ik ben het bijna altijd met haar eens, maar wij hebben verder geen contact of dat we achter de schermen zitten te overleggen ofzo wat we eens zullen posten.
DONALD DUCK!!! HAHAHAHA OWNED!quote:M.a.w. zie mensen als een invidu en neem ze serieus. Zo raar als die post op jou overkomt, zo is het andersom precies hetzelfde.
Ik vraag niet om bewijs of een logische verklaring maar om een normale discussie. Verschil nummer 3!quote:Ikzelf ben zeker bereid om te delen en uit te leggen, maar ik kan het simpelweg niet bewijzen en ook niet testen. Als je dat wilt in TRU, dan ben je uitgepraat.
Weet ik veel, ik post daar niet inquote:Ik zie dat nu ook in dat topic over 10 dec. Al zit er iemand te raaskallen op youtube. Waarom gaat het daar dan niet alleen over. Waarom niet de insteek "wat je er van zou vinden", of "zie je het als een mogelijkheid", stel dat, " wat zou dan de bedoeling er van zijn".
Dat is idd zonde!quote:Zo'n interessante onderwerpen, die zo ontzettend afgemaakt worden.
quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:28 schreef Flammie het volgende:
Niet overstag is wat anders als niet begrijpen. Als iemand iets duidelijk niet snapt, leg je het nog een keer uit, wellicht dat een andere woordkeuze wel kan doordringen toch? Niet overstag gaan is een, maar materie niet snappen is heel wat anders. Verkeerd interpreteren, quoten en finaal ander antwoord e,d,
Niet overstag gaan gaat gepaard met tegenargumenten, niet begrijpen gaat gepaard met woorden in de mond leggen en met totaal andere antwoorden komen. Mensen kunnen leren maar mensen hoeven het niet eens te zijn met stellingen. Verschil nummer 2!
quote:Wat is het nu... niet overstag gaan of niet begrijpen?
Nou je illustreert hier heel fraai wat ik bedoel.quote:Je word nooit voor dom uitgemaakt omdat je het niet eens bent met stelling X. Je bent in mijn ogen ook niet dom als je iets niet snapt; misschien leg ik het wel te moeilijk uit of is mijn woordkeuze niet juist...dat kan allemaal. Vandaar dat het WEL nuttig is om zaken te herhalen.
Sorry, maar dit niveau trek ik even niet...quote:DONALD DUCK!!! HAHAHAHA OWNED!
Hoe had je dit bedoeld? Vertel eens, had je dit positief bedoeld?quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:28 schreef Flammie het volgende:
Waarom begin je zelf niet daarmee wereldverbeteraar?
Dat is mijn discussie logica en daar meot je maar RESPECT voor hebben!quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:43 schreef sjoep het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nou je illustreert hier heel fraai wat ik bedoel.
Je wil gewoon niet aannemen dat iemand het wél begrijpt, maar het gewoon niet met je eens is.
Jij dénkt dat iemand iets niet snapt.
[..]
Laat zien dat je het WEL snapt
Sorry, maar dit niveau trek ik even niet...
eeuhr nee niet snel:) Ik wist niet dat je reageerde hoorquote:
En weer een fraai voorbeeld...quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:51 schreef Flammie het volgende:
[..]
Dat is mijn discussie logica en daar meot je maar RESPECT voor hebben!
Ben je nou beledigd ofzo? Laat zien waar mijn posts volzitten met dit soort termen! Ik daag je uit !quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:43 schreef sjoep het volgende:
Hoe had je dit bedoeld? Vertel eens, had je dit positief bedoeld?
Ga je dat nou nog volhouden, dat dit positief bedoeld is? Schei toch uit man.
Je posts zitten vol met dit soort termen. Om te kotsen. Je gedraagt je als een 15-jarige met een misplaatst gevoel voor groepen.
Je vraagt om links, pics en video.
Denk je nou echt dat ik zin (en tijd, maar daar hebben we het dan maar niet over) heb om iemand die zó doet te voorzien van links?
Ik dacht eerst dat MIchielos een kloon had gemaakt, Maar hij heeft gewoon z'n broertje er bij gehaald.
Man, wat een zielige vertoning.![]()
En dat bedoel ik met "er tegen aan schurken", want jullie hangen met z'n tweeën om L.Denninger te schuren.
Die ik overigens een stuk serieuzer neem. Ook al zijn we het nooit eens (in TRU).
Lees deze thread even door, vooral de vorige page en deze page.quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:56 schreef sjoep het volgende:
[..]
En weer een fraai voorbeeld...
Doe nou eens niet net of je 15 bent, of dat je een vmbo-er bent.
Al ben je dat wel denk ik.
Toe maar...quote:
Nou stel dat je dat had, dan was je opgenomen in een instituut...quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:59 schreef Flammie het volgende:
En stel dat ik een IQ heb van 75, waarom is mijn mening minder en waarom moet je me op intelligentie beledigen?
Ja knul, dat gaat niet als je eerst van die rare posts schriijft en vervolgens al die woorden er weer uit-edit om dat ik er wat van gezegd heb.quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:57 schreef Flammie het volgende:
[..]
Ben je nou beledigd ofzo? Laat zien waar mijn posts volzitten met dit soort termen! Ik daag je uit !
Ja, het laatste stukje onder de quote heb ik toegevoegd.quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:52 schreef Flammie het volgende:
[..]
eeuhr nee niet snel:) Ik wist niet dat je reageerde hoorwas al lang bezig met post te editen:P
daarbij:
[ Bericht 25% gewijzigd door sjoep op 28-11-2008 06:50 ]
snel je post editen? oude snoeperd:)
Jij begonquote:toe maar
Misschien zit ik wel in een instituut.. wie weet!quote:Nou stel dat je dat had, dan was je opgenomen in een instituut...
Dus, dan plaats ik inderdaad je mening in een ander daglicht als je het niet erg vindt.
En anders ook.
En ik begrijp heel goed wat jij aan het doen bent.
Al denk jij van niet
Zie je , daar schort het aan , je hebt het uitgelegt dat je het wel snapt en toch is de enige mogelijkheid voor de ander dat je het niet snapt omdat je niet tot dezelfde conclusie komt , fijn dat het jou ook opvalt .quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:51 schreef sjoep het volgende:
quote:Op vrijdag 28 november 2008 07:18 schreef Summers het volgende:
[..]
Zie je , daar schort het aan , je hebt het uitgelegt dat je het wel snapt en toch is de enige mogelijkheid voor de ander dat je het niet snapt omdat je niet tot dezelfde conclusie komt , fijn dat het jou ook opvalt .
het word gezien als fouten aangeven en dus totaal de mogelijkheid opzij schuiven dat het paranormale een unieke werking heeft en dat je in de uitleg je ook aan die werking moet houden .
maar dat bestaat natuurlijk niet en dus zal je wel dom zijn omdat je afwijkt van de standaard , ben je aan het trollen , worden stripfiguren erbij gehaald terwijl je zelf wel serieus bent , en dan toch steigeren als mensen zeggen dat je er echt niet voor open staat .
jammer he , maar mensen hun eigen keuze .
Allemaal uit één post:quote:Op vrijdag 28 november 2008 06:57 schreef Flammie het volgende:
Ik vraag niet om links, pics maar heb 1x om een video gevraagd van een ORB en dat deed iedereen.
OVER WIE HEB JE HET?
Dusquote:Op vrijdag 28 november 2008 06:28 schreef Flammie het volgende:
Jammer dat ik nooit tegenargumenten gelezen heb enkel gebrulWaar zijn de argumenten?
[..]
Iemand die je voor dom uitmaakt omdat je het niet met hem eens bent, dat wil ik graag eens teruglezen![]()
[..]
Voorbeeldje van mij plx? Linkje of quote is voldoende.
Waar word dat beweerd? quotes plx en links[..]
Ja, ik weet niet waar je dat idee vandaan haalt, maar ik begin te denken dat je dat serieus zo ziet.quote:En je doel nu is? Je gaat ons pakken?
Wat is er mis met die quotes?quote:Op vrijdag 28 november 2008 07:19 schreef sjoep het volgende:
Allemaal uit één post:
[..]
Dus
[..]
Ja, ik weet niet waar je dat idee vandaan haalt, maar ik begin te denken dat je dat serieus zo ziet.
quote:Op vrijdag 28 november 2008 07:19 schreef Flammie het volgende:
[..]
Summers even voor het geval dat: Ik GELOOF in het paranormale!
Dat wil ik even rechtzetten.
Ah, je had me verkeerd begrepenquote:Op vrijdag 28 november 2008 07:20 schreef Flammie het volgende:
[..]
Wat is er mis met die quotes?
Edit: IK GING ERVAN UIT DAT JE BEDOELDE LINKS OVER PARANORMALE CLAIMS OF ZAKEN DIE ALS BEWIJS AANGEVOERD WORDEN,
dus NIET over posts waarin jij me verkeerd begreep
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |