abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58291168
In mijn keuken heb ik een perilex stopcontact, zo te zien door de vorge bewoners gebruikt om elektrisch te koken.

Nu bedacht ik me dat dit misschien wel handig zou zijn als ik een vaatwasmachine koop (want heel hard ndig ivm luiheid ) en dat ik daarop ook evt mijn wasmachine die ook in de keuken staat op aan kan sluiten.

Maar hoe doe ik dat het handigst? Ik moet er een 5puntsstekker voor hebben.... schijnt lastig aan te sluiten te zijn ... en dan nog een verdeler....

Of kan ik het evt omzetten in een normaal stopcontact? (Ik heb elders in de keuken ook een stopcontact waar nu de wasmachine al op staat, en de periplex aansluiting heeft 2 aparte groepen in mijn meterkast en verder heb ik nog een andere aansluiting voor de rest van de keuken).

Weet iemand hier meer van? (is niet erg moeilijk met mijn minieme kennis qua elektra )

Edit: oeh.. typo in titel Sorry!!!!

[ Bericht 3% gewijzigd door sobotta op 25-04-2008 00:10:56 ]
jesus saves, i spend
pi_58291377
Om dit goed op te lossen moet je eigelijk de 2- of 3-fase automaat van die groep in de groepenkast vervangen voor een 1 fase + nul (dus 2 polige) automaat. Dan kan je 3 van de 5 draden die nu naar de perilex lopen gebruiken om er een 'normale' wantcontactdoos te plaatsen. Je zit dan nog wel krap met het vermogen, je moet dan iig niet je vaaswasser en wasmachine tegelijk aanzetten.
pi_58292804
Zou er idd niet aan beginnen om het stopcontact zomaar om te bouwen.
Je kan dan beter het goed aanpakken en direct vanuit de meterkast aanpakken.

houdt er wel rekening mee dat werkzaamheden aan de meterkast alleen mogen gebeuren door een erkende installateur. bij een huurwoning moet je overigens toestemming hebben van de verhuurder voor een dergelijke aanpassing.
So we just called him Fred too
  Moderator vrijdag 25 april 2008 @ 13:30:13 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58301443
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:31 schreef sobotta het volgende:
In mijn keuken heb ik een perilex stopcontact, zo te zien door de vorge bewoners gebruikt om elektrisch te koken.
[ afbeelding ]

Nu bedacht ik me dat dit misschien wel handig zou zijn als ik een vaatwasmachine koop (want heel hard ndig ivm luiheid ) en dat ik daarop ook evt mijn wasmachine die ook in de keuken staat op aan kan sluiten.

Maar hoe doe ik dat het handigst? Ik moet er een 5puntsstekker voor hebben.... schijnt lastig aan te sluiten te zijn ... en dan nog een verdeler....

Of kan ik het evt omzetten in een normaal stopcontact? (Ik heb elders in de keuken ook een stopcontact waar nu de wasmachine al op staat, en de periplex aansluiting heeft 2 aparte groepen in mijn meterkast en verder heb ik nog een andere aansluiting voor de rest van de keuken).

Weet iemand hier meer van? (is niet erg moeilijk met mijn minieme kennis qua elektra )

Edit: oeh.. typo in titel Sorry!!!!
Er zijn opbouwranden verkrijgbaar waarmee je op in een perilex wandcontactdoos een normale wandcontactdoos kunt monteren. Perilex dozen zijn namelijk groter en dieper dan de normale inbouwdozen; je kunt dus niet zomaar de perilex aansluiting 1 op 1 overzetten na een normale wandcontactdoos.

Ook zou in de meterkast de perilex aansluiting omgezet moeten worden naar een normale aansluiting. d.w.z. dat de oude draden en de kookgroep verwijderd moet worden --> waarna je nieuw draad (bruin, blauw en aarde erin trekt en op een normale installatieautomaat (B 16 ampere) aan te sluiten.

Lijkt mij niet een klus waar je zelf aan moet beginnen; je geeft zelf al aan minieme kennis van elektra te hebben

Vraag een installateur in de buurt eens na de mogelijkheden om het te laten doen
  vrijdag 25 april 2008 @ 14:05:18 #5
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58302405
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 00:47 schreef Cothen het volgende:
houdt er wel rekening mee dat werkzaamheden aan de meterkast alleen mogen gebeuren door een erkende installateur.
Is dat echt zo in de wet vast gelegd??
Dat het wel zo verstandig is begrijp ik natuurlijk
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_58305337
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 13:30 schreef Vonkenboer het volgende:
... d.w.z. dat de oude draden en de kookgroep verwijderd moet worden --> waarna je nieuw draad (bruin, blauw en aarde erin trekt...
Dat hoeft niet persee, alhoewel het wel verstandig kan zijn. Zeker met zo'n 'klein' klusje als dit kan het behoorlijk schelen kwa kosten of je nu wel of geen nieuwe draden/kabel trekt.
pi_58309076
zie hier de oplossing:

http://www.holec.com/pdfNL/Ls/Tiarabrochure.pdf

succes ermee

slotje...
pi_58316648
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 20:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:
zie hier de oplossing:

succes ermee

slotje...
Handig als je een nieuwe keuken neemt op een geheel andere plaats, voor een bestaande keuken is het gewoon onzin.
Immers de leidingen liggen er dan al.
pi_58316851
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 00:47 schreef Cothen het volgende:
Zou er idd niet aan beginnen om het stopcontact zomaar om te bouwen.
Je kan dan beter het goed aanpakken en direct vanuit de meterkast aanpakken.

houdt er wel rekening mee dat werkzaamheden aan de meterkast alleen mogen gebeuren door een erkende installateur. bij een huurwoning moet je overigens toestemming hebben van de verhuurder voor een dergelijke aanpassing.
Geld dat niet alleen voor het gedeelte voor de stoppen kast?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Moderator zaterdag 26 april 2008 @ 10:44:29 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_58317196
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 20:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:
zie hier de oplossing:

succes ermee

slotje...
Onzin; mits je een compleet andere keuken wil nemen met minimaal breekwerk met diverse andere aansluitingen dan is dit de oplossing

ts vraagt hoe je van een perilex aansluiting een normale wandcontactdoos 230 v aansluiting maakt.
Dit kan gewoon door aanpassen van de bedrading, het veranderen van de kookgroep voor een normale b16 groep en het monteren van een normale wandcontactdoos op een ombouwframepje
  zaterdag 26 april 2008 @ 16:36:50 #11
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58322420
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 10:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Onzin; mits je een compleet andere keuken wil nemen met minimaal breekwerk met diverse andere aansluitingen dan is dit de oplossing

ts vraagt hoe je van een perilex aansluiting een normale wandcontactdoos 230 v aansluiting maakt.
Dit kan gewoon door aanpassen van de bedrading, het veranderen van de kookgroep voor een normale b16 groep en het monteren van een normale wandcontactdoos op een ombouwframepje
mits??
tenzij bedoel je toch??

Tiepfaut

Ik bedoel idd tenzij

[ Bericht 10% gewijzigd door Vonkenboer op 26-04-2008 17:49:51 ]
pi_58323918
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 16:36 schreef Automatic_Rock het volgende:

Tiepfaut

Inderdaad een typefoutje
  zaterdag 26 april 2008 @ 20:49:08 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58326665
He Vonk, je zat m'n bericht te editen inplaats van te quoten

[ Bericht 20% gewijzigd door Vonkenboer op 27-04-2008 13:29:39 ]
  zondag 27 april 2008 @ 12:49:39 #14
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58336919
kan je niet gewoon aan een perilex stekker een 3 aderige kabel maken en dan daar een contrastekker aan?

dan heb je weliswaar amar 1 groep, maar das beter dan niks, en je meterkast hoef je niet aan te passen want die kookgroep is toch gekoppeld, dus beide zekeringen vliegen eruit bij sluiting.

De vraag is natuurlijk ook, of het een kookgroep is of een krachtaansluiting, dus 3 fasen....
  Moderator zondag 27 april 2008 @ 13:29:26 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_58337640
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 20:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
He Vonk, je zat m'n bericht te editen inplaats van te quoten

Mijn verontschuldigingen; af en toe wil ik beide knopjes nog wel eens door elkaar halen
pi_58339793
het lijkt me een kookgroep, zit precies op plek van oude kookstel (te zien aan afzuigkapafdruk op muur )

Enne, voor wasmachines en drogers, heb je daar ook geen speciale 2 groepen stopcontacten vorr? Of is dat een foutif idee?
jesus saves, i spend
pi_58343238
Als je er een wasmachine en droger wilt plaatsen kan je het beste een 'dubbele trekschakelaar' daar monteren, daarmee schakel je 1 groep tussen 2 stopcontacten.

2 stopcontacten met verschillende groepen op de plek zetten waar de perilex zit wordt erg lastig. Je mag niet meer dan 1 groep door een leiding trekken, tenzei het een kookgroep is (wat het dus straks niet meer is). Of je moet makkelijk vanaf de groepenkast een extra pijpje daar kunnen krijgen (doorboren naar de kruipruimte bijvoorbeeld)
pi_58345318
Ik had ook zo'n perilex wandcontactdoos in mijn keuken, aangesloten op 2 groepen. Van één groep heb ik de stop in de meterkast verwijderd en de bijbehorende bedrading afgedopt. Een normale (geaarde) wandcontactdoos pastte zonder ombouwframe op de inbouwdoos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')