Vanavond te gast in Pauw & Witteman onder anderen: John van den Heuvel, Syb van der Ploeg en Kader Abdolah. De
details. Over die Kader Abdolah: "Auteur Kader Abdolah kwam in 1988 vanuit Iran naar Nederland. Hij werd opgevoed met de Koran, maar in zijn puberteit keerde Abdolah religie de rug toe. Deze week verschenen van zijn hand twee boeken: een 'vertaling' van de Koran en De Boodschapper. Voor de vertaling ging Abdollah rigoureus te werk. Zo veranderde hij de volgorde, voegde bij elk hoofdstuk een inleiding toe, haalde herhalingen eruit en schreef een nieuwe, laatste ‘soera’ waarin hij Mohammed laat sterven. Abdolah wil de Koran toegankelijker maken voor alle Nederlanders. In het andere boek, De Boodschapper, beschrijft Abdollah de profeet Mohammed en de tijd waarin hij leefde en is naar eigen zeggen een soort inleiding op de Koranvertaling." (k vind hem overigens moeizaam Nederlands praten, maar dat kán aan mij liggen)
Hij heeft al een aantal keren het volk het volgende laten weten:
"Ik wil dat mijn vertaling wordt gelezen door een Nederlandse huisvrouw in een comfortabele stoel. Met in haar linkerhand een wijntje, en in haar rechterhand mijn vertaling van de Koran." Ook in kranten waaronder
hier. Afijn, mogelijk kies ik toch voor punniken, ook in een comfortabele stoel, met een pint en mijn lat-lief aan de voeten...