quote:
Op donderdag 1 mei 2008 23:55 schreef Aoristus het volgende:[..]
GroenLinks is zo'n partij die je kiest als je echt nergens anders meer naartoe kan. Vergis je niet, Halsema heeft er echt een rechtse destructiepartij van gemaakt. Als dat jouw vorm van liberaal is, dan zou ik zeker het nieuws in de gaten blijven houden over de dingen die GroenLinks graag wil bereiken. Het bekendste voorbeeld is nog het afschaffen van de zogeheten aanrechtsubsidie en welke gevolgen dat zal krijgen voor de arbeidsmarkt.
Grappig, dat idee had ik juist altijd bij D'66.
Ik ben het inderdaad niet met alles eens wat GroenLinks wilt, op sommige punten is GL me te links of nog te betuttelend en op sommige punten is GL me te rechts zoals dat punt dat je opnoemt bijvoorbeeld, daarin schieten ze door in de emancipering. Vooral op sociaal-economisch gebied ben ik nog vrij links, op andere gebieden ben ik echter wat opgeschoven naar rechts vandaar dat ik ook bij D'66 uit ben gekomen, naast het feit dat Pechtold gewoon hele steekhoudende en genuanceerde taal uitslaat.
Wat sowieso overeind blijft en wat ik bij zowel D'66 als GL terugvindt is het belang dat ze stellen in het individu en in de vrijheid voor eigen keuzes ipv betutteling en de 'wij weten wat goed voor u is' moraal zonder dat dit - naar mijn mening - ten koste gaat van gedeelde gemeenschappelijke waarden (maar dus zonder moraliserend te worden).
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:14 schreef Bolkesteijn het volgende:[..]
Hoe kun je je zelf liberaal noemen als je niet ook voor economische vrijheid bent? Liberalisme betekent vrijheid en eigen verantwoordelijkheid op alle fronten, dus niet alleen op de gebieden waar jou dat goed uit komt. Zowel D66 als GroenLinks hangen alleen vrijheden aan op sociaal gebied maar niet op economisch gebied en zijn dus de term 'liberaal' niet waard.
Omdat je optimale vrijheid voor zoveel mogelijk mensen pas kunt garanderen als bepaalde andere vrijheden iets worden ingeperkt misschien?
Er zijn situaties voorstelbaar waarin ongelimiteerde vrijheid van de ene (als dat al zou bestaan) ten koste gaat van de vrijheid van de ander, er zijn soms nu eenmaal regels nodig om te zorgen dat sommige mensen zich ook kunnen ontplooien en van die vrijheid kunnen genieten.
Wat mij betreft mag een overheid best voorwaarden stellen om te zorgen dat ook de mensen die (tijdelijk) niet in staat zijn volledig autonoom beslissingen te kunnen nemen in staat zijn van vrijheid te genieten en niet beperkt worden door en voor de vrijheid van anderen.
Dus ja, ik noem mezelf liberaal met oog voor de nadelen die vrijheden met zich mee kunnen brengen, en de overheid moet voorwaarden scheppen om zoveel mogelijk mensen - ook diegenen die buiten de boot dreigen te vallen - van een zekere mate (lees zoveel mogelijk) van vrijheid te kunnen laten genieten.
Maar ik heb in ieder geval niets met betuttelende en moraliserende politiek die meent voor 'het volk' te moeten beslissen wat wel en niet goed voor ons is, vooral op persoonlijke gebieden, zoals wat we zouden moeten vinden, of dat ik drugs gebruik of niet, of wat ik wil geloven of naar wat voor school ik ga, of dat ik wel of niet mag trouwen, hoe ik mijn kind zou opvoeden, of dat ze gaan beslissen over het recht op zelfbeschikking etc.
Ik verwoord het wellicht allemaal niet even lekker, maar ik hoop dat ik een beetje heb kunnen verduidelijken wat ik bedoel.
[ Bericht 3% gewijzigd door Tomatenboer op 02-05-2008 10:43:04 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith