abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58208032
Ik zit sinds kort met een probleempje. Ik ben student en werk sinds kort voor een niet nader te noemen studentenuitzendbureau. Nou heeft dit uitzendbureau bepaald dat we 1 of 2 keer per week standby diensten staan.
Het zit zo, een uur voordat we moeten beginnen met werken moeten wij ons telefonisch wakker melden, en mocht het zo zijn dat iemand zich niet wakker meld moet degene die standby staat, voor diegene invallen. Als dit het geval is krijg je gewoon betaald, echter als je niet wordt opgeroepen krijg je hier niks voor, terwijl ze wel verwachten dat je binnen een uur toch op het werk verschijnt.

De CAO (uitzendbranche) zegt hier niks over. Ook heb ik via google gezocht op consignatiediensten, zoals dit ook wel wordt genoemd. Ik kom wel op een site van de fnv
maar hier in staat dat het in de cao moet staan of binnen het bedrijf geregelt moet zijn. Dit is dus niet het geval. Echter zijn zij van mening dat het maar normaal is, en dat ze zo met alle bedrijven waarmee zij samenwerken deze constructie hanteren.

Mijn vraag is mag dit zomaar? Ik moet tijd opofferen en beschikbaar zijn, en als ik niet wordt opgeroepen krijg ik hier niks voor betaald?
  maandag 21 april 2008 @ 19:15:42 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_58208270
Ik zou het simpelweg niet doen! Er zijn meer uitzendbureaus...
censuur :O
  maandag 21 april 2008 @ 19:16:02 #3
45458 Govinda
Blond is geil!
pi_58208283
Dit mag volgens mij gewoon hoor en dan toch geen werk?
Suffering from Oblomow's
pi_58208507
Ik draai als verpleegkundige regelmatig achterwachtdiensten, dus zodra de nachtdienst 't te druk krijgt, kunnen ze je bellen. Voor elk uur dat ik achterwacht draai, krijg ik 7 minuten uitbetaald. Zodra ik echt aan 't werk moet, natuurlijk volle mep (en ORT er bovenop).

De zorg is wel 'n andere cao waarschijnlijk, maar ik vind 't raar dat je daar niet voor betaald wordt eigenlijk.
"If you're not a manc, you're a wank"
  maandag 21 april 2008 @ 19:35:30 #5
45458 Govinda
Blond is geil!
pi_58208794
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:24 schreef Eric_Cantona het volgende:

De zorg is wel 'n andere cao waarschijnlijk, maar ik vind 't raar dat je daar niet voor betaald wordt eigenlijk.
Hij werkt via een uitzendburo, dat is toch anders dan dat je directe baas zoiets gaat voorstellen.
Suffering from Oblomow's
pi_58209318
Als je standby bent moet je er dus rekening mee houden dat je opgeroepen kunt worden.
Dat is een dikke inbreuk op je priveleven en je moet rekening houden met waar je heen gaat en wat je drinkt. Dus een zeer grote inbreuk.
Het is volkomen absurd als daar niets tegenover staat.
Het is ook volkomen absurd dat zij proberen dit gratis voor elkaar te krijgen door te liegen dat dit zogenaamd normaal zou zijn.
Het is niet eens meer absurd maar schandalig dat het uitzendbureau hier waarschijnlijk wel voor betaald krijgt maar probeert die vergoeding in eigen zak te steken.

Het is namelijk een extra service die jullie leveren. Extra service moet betaald worden.
Als het niet betaald wordt is het heel simpel: Dan geef ik mijn nummer niet (is prive), neem ik mijn telefoon niet mee, neem ik mijn telefoon niet op en kan ik op dat moment altijd precies niet.
Waarom zou ik me inspannen, drank en vrienden ontzien en meteen op de fiets springen zodra Het Bedrijf belt, als daar niets tegenover staat?
pi_58209509
Ja ik vind t ook bulls*, maar t is leuk werk, en leuke collega's. Maar is hier niet wettelijk iets over geregeld waarmee ik naar dat uitzendbureau kan gaan?
pi_58210153
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:53 schreef mgerben het volgende:
Als je standby bent moet je er dus rekening mee houden dat je opgeroepen kunt worden.
Dat is een dikke inbreuk op je priveleven en je moet rekening houden met waar je heen gaat en wat je drinkt. Dus een zeer grote inbreuk.
Het is volkomen absurd als daar niets tegenover staat.
Het is ook volkomen absurd dat zij proberen dit gratis voor elkaar te krijgen door te liegen dat dit zogenaamd normaal zou zijn.
Het is niet eens meer absurd maar schandalig dat het uitzendbureau hier waarschijnlijk wel voor betaald krijgt maar probeert die vergoeding in eigen zak te steken.

Het is namelijk een extra service die jullie leveren. Extra service moet betaald worden.
Als het niet betaald wordt is het heel simpel: Dan geef ik mijn nummer niet (is prive), neem ik mijn telefoon niet mee, neem ik mijn telefoon niet op en kan ik op dat moment altijd precies niet.
Waarom zou ik me inspannen, drank en vrienden ontzien en meteen op de fiets springen zodra Het Bedrijf belt, als daar niets tegenover staat?
^^ Eensch is
  maandag 21 april 2008 @ 20:44:20 #9
45458 Govinda
Blond is geil!
pi_58210662
Het uitzendburo krijgt daar echt geen geld voor; dan kan dat bedrijf net zo goed zelf iemand in dienst nemen.
Het zou namelijk betekenen dat op het moment dat hij al iemand heeft, ook jou nog eens moet gaan betalen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Govinda op 21-04-2008 21:07:04 ]
Suffering from Oblomow's
pi_58215007
Ja, maar jij gaat wel thuis zitten/geen plannen maken omdat je misschien gebeld kunt worden. Dus vind ik dat je daarvoor gecompenseerd moet worden. En anders weigeren
Ik ken trouwens ook niemand uit mijn vriendenkring die daar niet voor gecompenseerd wordt, zelfs mijn huisgenote die voor een uitzendbureau in een kroeg werkt, krijgt nog uitbetaald met standby staan.

/Edit: overigens geen volledig uurloon, maar 50% (volgens mij). Ze moet dan ook, als ze gebeld wordt, binnen een half uur/45 min. op het werk kunnen zijn.
  dinsdag 22 april 2008 @ 07:38:17 #11
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_58219073
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:53 schreef mgerben het volgende:

Het uitzendbureau krijgt hier geen cent voor uiteraard. Het zal hun afnemer worst wezen hoe het uitzendbureau ervoor zorgt dat ze altijd werk kunnen leveren, ook als iemand zich verslaapt.

Daarnaast hebben we het hier niet over niet kunnen drinken e.d., of doe jij dat altijd 's ochtends een uur voor je gaat werken? Zie dit even in verband tot deze specifieke situatie
  dinsdag 22 april 2008 @ 08:12:52 #12
141482 Q.
JurassiQ
pi_58219306
Interessant.
For great justice!
pi_58219588
Ik krijg mijn standby diensten ook gewoon betaald. Tenslotte moet je er in je privé leven rekening mee houden dat je beschikbaar bent indien nodig en kun je niet doen en laten wat je zelf wilt.

Bij ons gelden er vaste bedragen per uur dat je standby staat, dus het is verder onafhankelijk van je loon. Tenzij ik in mijn standby dienst echt werk moet verrichten, dan krijg ik 150% van mijn uurloon uitbetaald. Maar dat komt ook omdat mijn standby diensten dus niet in de reguliere uren plaatsvinden, maar in weekenden en 's avonds en zo.

Heb je al gekeken naar de site van het ministerie? http://www.szw.nl/
Vaak staan daar nog verwijzingen naar regeltjes op.
pi_58231323
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 07:38 schreef CraZaay het volgende:
Daarnaast hebben we het hier niet over niet kunnen drinken e.d., of doe jij dat altijd 's ochtends een uur voor je gaat werken? Zie dit even in verband tot deze specifieke situatie
Goed punt, ik had het idd over normale standby diensten waarbij je dus 8-12 uur per dag op ieder moment gebeld zou kunnen worden.

TS heeft het over één keer bellen op een bepaald tijdstip en als je dan niet hoeft te werken is het ook klaar voor die dag.

Het is dus meer een momentbelletje.
Je kunt echter wel beargumenteren dat dat wel consequenties heeft voor TS zijn privéleven. Hij moet dus op een vrije dag een uur voor werktijd opstaan om te bellen. Misschien wil hij wel gewoon uitslapen?
En hij kan dus de avond daarvoor niet heftig doorzakken en hij kan die dag geen afspraken plannen omdat hij misschien moet werken.

Ik kan me voorstellen dat het uitzendbureau voor zo'n dienst inderdaad weinig krijgt, maar het bedrijf trekt wel aan het langste eind: In plaats van gewoon voldoende mensen in dienst te nemen zodat ze een ziekmelding kunnen opvangen, nemen het het minimaal aantal mensen in dienst en als er iemand extra nodig is verwachten ze die op de ochtend zelf daarvoor te kunnen bellen.
  dinsdag 22 april 2008 @ 19:10:19 #15
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_58233167
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 17:44 schreef mgerben het volgende:

Ik kan me voorstellen dat het uitzendbureau voor zo'n dienst inderdaad weinig krijgt, maar het bedrijf trekt wel aan het langste eind: In plaats van gewoon voldoende mensen in dienst te nemen zodat ze een ziekmelding kunnen opvangen, nemen het het minimaal aantal mensen in dienst en als er iemand extra nodig is verwachten ze die op de ochtend zelf daarvoor te kunnen bellen.
Nee, het bedrijf (ik neem aan dat je daarmee de klant van het uitzendbureau bedoelt) huurt gewoon een x-aantal mensen in bij het uitzendbureau. Het uitzendbureau heeft dat standby-gebeuren om ervoor te zorgen dat ze aan hun contract met hun klant kunnen voldoen.

Neemt niet weg dat ik het ook normaal vindt als TS hiervoor gewoon een vergoeding zou krijgen.
pi_58238798
Bedenk dat een uitzendkracht, zonder opgaaf van reden afgezegd kan worden. Als je hierin niet meegaat, bestaat de kans dat ze je niet inplannen voor dit werk.
.
pi_58255132
Zoals inderdaad op de site van fnv bondgenoten staat, moet de cao iets regelen over consignatiediensten. Is dit niet het geval,dan dient er toch een of andere regeling te zijn gemaakt binnen het bedrijf. Een werknemer die consignatiedienst draait offert hiervoor een deel van zijn vrijheid op. Het is redelijk dat hier ook een vergoeding tegenover staat. Verder zullen er ook afspraken moeten zijn gemaakt over de aard, duur en omvang van de consignatiedienst. De uitzendonderneming kan niet alle uitzendkrachten op consignatie zetten.

Er staat ook nog informatie op www.jobcircle.nl. Omtrent de vergoedingen staat hier helaas niets in. Maar het komt er eigenlijk op neer dat er wel iets moet zijn geregeld binnen het bedrijf. Anders kunnen ze alle uitzendkrachten niet zomaar verplichten 'stand-by' te staan zonder hier een vergoeding voor te geven.
pi_58255636
ander werk zoeken, bij voorkeur ook zo ver mogelijk bij dat waardeloze uitzendbureau vandaan.
Lambo of Rekt
pi_58274692
Ik heb vandaag de FNV gebeld, en hun deze vraag voorgelegd. Hun zeggen ook dat als het niet in de CAO staat of het uitzendbureau er geen regeling voor heeft, dit gewoon is toegestaan. Dus maar eens kijken voor ander werk idd.
Maar wel belachelijk dat dit uitzendbureau enkele honderden studenten in dienst heeft die deze standbydiensten draaien, en hier niks voor krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')