FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Draaicirkel van een auto kleiner als je achteruit rijdt?
SjonLokmaandag 21 april 2008 @ 13:43
Op een of andere manier heb ik het idee dat de draaicirkel van een auto kleiner is als je achteruit rijdt en de draai maakt, dan als je diezelfde cirkel probeert te maken als je vooruit rijdt.

Is het waar, of niet?
MadMarinemaandag 21 april 2008 @ 13:44
d'uh!
welcome back einstein
SjonLokmaandag 21 april 2008 @ 13:46
Hoezo dan?
rivalmaandag 21 april 2008 @ 13:47
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:46 schreef SjonLok het volgende:
Hoezo dan?
sturende wielen achter ipv voor!
CasBmaandag 21 april 2008 @ 13:47
Het verschil zit hem in het feit dat je voorwielen draaien. Als je vooruit gaat maak je dus een andere bocht dan wanneer je achteruit rijdt. Ik weet niet of de draaicirkel kleiner is als je achteruit, maar het gevoel van de bocht wel... Ik kan het niet echt beter uitleggen dan dit
SjonLokmaandag 21 april 2008 @ 13:50
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:47 schreef rival het volgende:

sturende wielen achter ipv voor!
Maar je wielen staan toch in dezelfde hoek, of je nou achteruit rijdt, of vooruit?
hamkaastostimaandag 21 april 2008 @ 13:56
bel een heftruckfabrikant! die zijn vast dolblij met dit nieuwe idee!
SjonLokmaandag 21 april 2008 @ 14:01
Maar leg eens uit dan waarom de draaicirkel kleiner is als je achteruit rijdt?
rivalmaandag 21 april 2008 @ 14:08
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:01 schreef SjonLok het volgende:
Maar leg eens uit dan waarom de draaicirkel kleiner is als je achteruit rijdt?
zit ik ineens ook aan te denken.

ja achteruit is makkelijker een hoekje inparkeren e.d.
maar waar je achteruit in kan, kan je ook altijd vooruit uit....

als je een heel rondje draait weet ik dus zo zeker nog niet of er dan verschil in zit

je begint de draai anders, maar...... hmmmmm
Cracka-assmaandag 21 april 2008 @ 14:15
SjonLokmaandag 21 april 2008 @ 14:15
Ik heb het net uitgeprobeerd. Het maakt niks uit. In ieder geval niet zoveel dat het na driekwart cirkel op het oog verschilt.
NEDmaandag 21 april 2008 @ 14:45
quote:
Ik heb het net uitgeprobeerd.
Thrilledmaandag 21 april 2008 @ 15:04
omg
SjonLokmaandag 21 april 2008 @ 15:07
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:44 schreef MadMarine het volgende:
d'uh!
welcome back einstein


Niet dus
godigitamaandag 21 april 2008 @ 15:18
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:56 schreef hamkaastosti het volgende:
bel een heftruckfabrikant! die zijn vast dolblij met dit nieuwe idee!
zo kom je nog eens ergens op!
rivalmaandag 21 april 2008 @ 16:06



ff nadenken
JJHmaandag 21 april 2008 @ 16:11
Ik snap het geloof ik. Als je vooruit rijd, dan "loopt" de achterkant iets naar binnen. maw de cirkel die de achterkant maakt is kleiner als de voorkant.

Echter als je achteruit de cirkel maakt, maken de achterwielen (die dan dus als eerste de bocht ingaan) nog steeds een kleinere cirkel, vandaar dat het lijkt alsof de draaicirkel kleiner is.


I lees het terug, en volgens m,ij klopt het toch niet helemaal
Thrilledmaandag 21 april 2008 @ 16:11
Als je achteruit draait, ligt je middenpunt vlak naast je achterwielen. Draai je vooruit dan ligt ie ergens ver links van je auto Natuurlijk is je cirkel altijd hetzelfde/even groot (als je dezelfde snelheid zou rijden that is), alleen hangt het nogal af van je positie ten op zichte van je parkeerplek. Achteruit rijdend kan je voorkant uitzwaaien, terwijl je achterkant over een heel klein gebied kan cirkelen. Andersom heb je meer ruimte nodig omdat je voorkant zo ver voor je zit, en je dus óf te dicht op de auto rechts van je zit, óf te dicht met je zijkant in de buurt van de auto links van je zit..

kromme uitleg wss dont carebear
Bdijkmaandag 21 april 2008 @ 16:11
Moet het zelfde zijn, allen de "massa" zit aan de andere kant als je achteruit rijd, daarom is het makkelijker inparkeren
MichielPHmaandag 21 april 2008 @ 16:54
Samengevat:
Als je het stuur vastzet, is de draaicirkel natuurlijk hetzelfde bij vooruit- of achteruitrijden. Als je gaat inparken verschilt het natuurlijk wel. Bij vooruit rijden volgt de kont de voorbanden en lijkt je cirkel klein. Bij achteruit rijden blijven de achterwielen ong. op dezelfde plaats en zwenkt de neus uit en lijkt de draaicirkel groot.
DroogDokmaandag 21 april 2008 @ 17:49
Interessant.....
tralalalamaandag 21 april 2008 @ 17:57
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
MadMarinedinsdag 22 april 2008 @ 12:21
quote:
Op maandag 21 april 2008 16:54 schreef MichielPH het volgende:
Samengevat:
Als je het stuur vastzet, is de draaicirkel natuurlijk hetzelfde bij vooruit- of achteruitrijden. Als je gaat inparken verschilt het natuurlijk wel. Bij vooruit rijden volgt de kont de voorbanden en lijkt je cirkel klein. Bij achteruit rijden blijven de achterwielen ong. op dezelfde plaats en zwenkt de neus uit en lijkt de draaicirkel groot.
en hoe kleiner de draaicirkel, hoe groter het verschil tussen voor en achteruit rijden.
oh, en eigenlijk is het ook van belang of je voor- of achterwielaandrijving hebt (of 4x4)...

ik voel een zinloos afstudeerproject aankomen...
DroogDokdinsdag 22 april 2008 @ 12:38
quote:
Op maandag 21 april 2008 17:57 schreef tralalala het volgende:
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over?
veldmuisdinsdag 22 april 2008 @ 13:21
Ik snapte al nooit waarom dat fileparkeren allemaal achteruit moest! Dit topic is verhelderend!!!!!!

.
Klonkdinsdag 22 april 2008 @ 15:12
Schopje naar PTA
KosterTdinsdag 22 april 2008 @ 16:09
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:21 schreef MadMarine het volgende:

[..]

en hoe kleiner de draaicirkel, hoe groter het verschil tussen voor en achteruit rijden.
oh, en eigenlijk is het ook van belang of je voor- of achterwielaandrijving hebt (of 4x4)...

ik voel een zinloos afstudeerproject aankomen...
KosterTdinsdag 22 april 2008 @ 16:23
En sperdifferentieel, dat maakt ook nog uit.
Billigewoensdag 23 april 2008 @ 12:09
Achteruit inparkeren heeft helemaal niks met de draaicirkel te maken..
jitzzzzewoensdag 23 april 2008 @ 12:22
quote:
Op maandag 21 april 2008 17:57 schreef tralalala het volgende:
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
Barcaconiawoensdag 23 april 2008 @ 15:56
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:38 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over?
Juist, jij snapt het
Mikkiewoensdag 23 april 2008 @ 16:13
quote:
Op maandag 21 april 2008 17:57 schreef tralalala het volgende:
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:38 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over?
Jaaaaaaa....daar gaan we weer .
jitzzzzewoensdag 23 april 2008 @ 18:41
quote:
Op woensdag 23 april 2008 16:13 schreef Mikkie het volgende:

[..]


[..]

Jaaaaaaa....daar gaan we weer .
Dus uiteindelijk draai je maar 2/4e van de draaicirkel?
Mikkiewoensdag 23 april 2008 @ 19:03
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:41 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dus uiteindelijk draai je maar 2/4e van de draaicirkel?
Nee... 1/2e × de helft gedeeld door een kwart. Dacht ik.
i2Them2donderdag 24 april 2008 @ 00:17
quote:
Op woensdag 23 april 2008 16:13 schreef Mikkie het volgende:

[..]


[..]

Jaaaaaaa....daar gaan we weer .
Twpkdonderdag 24 april 2008 @ 01:28
Je draaicirkel is exact hetzelfde, ieder die het daar niet mee eens is moet het misschien eens uittekenen.

Het enige verschil is dat de verandering van 'draai-hoek' (of hoe je het ook wil noemen) bij het achteruit rijden groter is.
elkravodonderdag 24 april 2008 @ 01:37
quote:
Op donderdag 24 april 2008 01:28 schreef Twpk het volgende:
Je draaicirkel is exact hetzelfde, ieder die het daar niet mee eens is moet het misschien eens uittekenen.

Het enige verschil is dat de verandering van 'draai-hoek' (of hoe je het ook wil noemen) bij het achteruit rijden groter is.
Precies

er verandert niets aan de grootte van de draaicirkel. Immers de wielen blijven bij evenver insturen onder dezelfde hoek staan.

Als je eerst bijvoorbeeld een halve cirkel achteruit rijdt, en daarna weer vooruit, kom je weer op dezelfde plek uit.
blupdonderdag 24 april 2008 @ 01:43
Zo leuk af en toe hier op FOK hoe mensen om de meest SIMPELE dingen hun hoofd kunnen breken, Twpk is de eerste met 't meest zinnige antwoord...
Doet me een beetje denken aan dat topic over een vliegtuig op een lopendeband.. Gewoon pure logica!
PNGdonderdag 24 april 2008 @ 02:53
NEE
PNGdonderdag 24 april 2008 @ 02:55
Vol gas achteruit, laatste moment stuur om, doe eens, is lachen, dan WEL.
#ANONIEMdonderdag 24 april 2008 @ 02:58
De voorkant van de auto maakt nog steeds dezelfde bocht
PNGdonderdag 24 april 2008 @ 03:09
Doe maar eens met 50 km

En nodig TS uit het te doen bij 70. Liefst met betonnen muurke ernaast
#ANONIEMdonderdag 24 april 2008 @ 03:11
quote:
Op donderdag 24 april 2008 03:09 schreef PNG het volgende:
Doe maar eens met 50 km

En nodig TS uit het te doen bij 70. Liefst met betonnen muurke ernaast
Met hogere snelheid gaat de auto over de voorwielen naar buiten glijden en wordt de bocht groter.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2008 03:11:48 ]
PNGdonderdag 24 april 2008 @ 03:23
Psies, je leert snel, je staat echt in 3/10e seconde 180 graden achterstevoren hoor achteruit. Je klapt exact om je achteras.
Probeer dat maar eens vooruit.
#ANONIEMdonderdag 24 april 2008 @ 03:25
quote:
Op donderdag 24 april 2008 03:23 schreef PNG het volgende:

Probeer dat maar eens vooruit.
Met achterwielaandrijving kun je ook vooruit korte bocht maken maar dan maakt de achterkant een grotere cirkel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2008 03:25:59 ]
dvrdonderdag 24 april 2008 @ 04:28
Als je vooruit rijdt, zie je de omgeving een grote cirkel maken. Als je achteruit rijdt zie je vooral de kont van je auto een kleine cirkel beschrijven. Ik denk dat dat de illusie veroorzaakt.

Daarnaast kan het misschien nog uitmaken welke kant je oprijdt. Als de auto naar links draait, beschrijf jij zelf -omdat je links zit- een kleinere cirkel dan wanneer hij naar rechts draait. Als je dus een links-vooruit draai met een rechts-achteruit draai zou vergelijken, levert dat een vertekende impressie op.
#ANONIEMdonderdag 24 april 2008 @ 04:31
quote:
Op donderdag 24 april 2008 04:28 schreef dvr het volgende:
Als je vooruit rijdt, zie je de omgeving een grote cirkel maken. Als je achteruit rijdt zie je vooral de kont van je auto een kleine cirkel beschrijven. Ik denk dat dat de illusie veroorzaakt.

Daarnaast kan het misschien nog uitmaken welke kant je oprijdt. Als de auto naar links draait, beschrijf jij zelf -omdat je links zit- een kleinere cirkel dan wanneer hij naar rechts draait. Als je dus een links-vooruit draai met een rechts-achteruit draai zou vergelijken, levert dat een vertekende impressie op.
Ik denk dat je hiermee het punt gemaakt hebt.
jitzzzzedonderdag 24 april 2008 @ 09:53
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:03 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Nee... 1/2e × de helft gedeeld door een kwart. Dacht ik.
Of was het nou toch twee keer de helft?
KosterTdonderdag 24 april 2008 @ 13:19
quote:
Op donderdag 24 april 2008 01:28 schreef Twpk het volgende:
Je draaicirkel is exact hetzelfde, ieder die het daar niet mee eens is moet het misschien eens uittekenen.

Het enige verschil is dat de verandering van 'draai-hoek' (of hoe je het ook wil noemen) bij het achteruit rijden groter is.
Je vergeet wrijving van de banden. Simpel voor te stellen: sperdifferentieel. Je aangedreven (achter)as verzet zich als de neten om rond zijn middelpunt te draaien waardoor je een moment over de lengteas van je auto krijgt. Dit zorgt voor een kracht loodrecht op de richting van je vooras. Ondankts dat de statische wrijving van je banden vrij groot is zal je wel degelijk een andere draaicirkel hebben.
Hoe het goed uit te leggen is zonder sperdifferentieel en voorwielaandrijving ben ik nog niet uit. Maar het verschil zit hem in de richting van de totale kracht op de assen.

Maar goed, misschien denk ik hier iets te veel bij na...
fathankdonderdag 24 april 2008 @ 20:53
quote:
Op donderdag 24 april 2008 01:43 schreef blup het volgende:
Zo leuk af en toe hier op FOK hoe mensen om de meest SIMPELE dingen hun hoofd kunnen breken, Twpk is de eerste met 't meest zinnige antwoord...
Doet me een beetje denken aan dat topic over een vliegtuig op een lopendeband.. Gewoon pure logica!
Blijkbaar houdt 't zoveel mensen bezig dat 't zelfs bij mythbusters is geweest
Kogandodonderdag 24 april 2008 @ 21:10


Alle streepjes zijn even lang, ra ra..
Snelwagendonderdag 24 april 2008 @ 21:13
TheFreshPrincedonderdag 24 april 2008 @ 21:19
quote:
Op donderdag 24 april 2008 21:10 schreef Kogando het volgende:
[ afbeelding ]

Alle streepjes zijn even lang, ra ra..
Op een TFT monitor wel.
Op een CRT is dat niet zeker