SjonLok | maandag 21 april 2008 @ 13:43 |
Op een of andere manier heb ik het idee dat de draaicirkel van een auto kleiner is als je achteruit rijdt en de draai maakt, dan als je diezelfde cirkel probeert te maken als je vooruit rijdt. Is het waar, of niet? | |
MadMarine | maandag 21 april 2008 @ 13:44 |
d'uh! welcome back einstein | |
SjonLok | maandag 21 april 2008 @ 13:46 |
Hoezo dan? | |
rival | maandag 21 april 2008 @ 13:47 |
quote:sturende wielen achter ipv voor! | |
CasB | maandag 21 april 2008 @ 13:47 |
Het verschil zit hem in het feit dat je voorwielen draaien. Als je vooruit gaat maak je dus een andere bocht dan wanneer je achteruit rijdt. Ik weet niet of de draaicirkel kleiner is als je achteruit, maar het gevoel van de bocht wel... Ik kan het niet echt beter uitleggen dan dit ![]() | |
SjonLok | maandag 21 april 2008 @ 13:50 |
quote:Maar je wielen staan toch in dezelfde hoek, of je nou achteruit rijdt, of vooruit? | |
hamkaastosti | maandag 21 april 2008 @ 13:56 |
bel een heftruckfabrikant! die zijn vast dolblij met dit nieuwe idee! | |
SjonLok | maandag 21 april 2008 @ 14:01 |
Maar leg eens uit dan waarom de draaicirkel kleiner is als je achteruit rijdt? | |
rival | maandag 21 april 2008 @ 14:08 |
quote:zit ik ineens ook aan te denken. ja achteruit is makkelijker een hoekje inparkeren e.d. maar waar je achteruit in kan, kan je ook altijd vooruit uit.... als je een heel rondje draait weet ik dus zo zeker nog niet of er dan verschil in zit ![]() je begint de draai anders, maar...... hmmmmm | |
Cracka-ass | maandag 21 april 2008 @ 14:15 |
![]() | |
SjonLok | maandag 21 april 2008 @ 14:15 |
Ik heb het net uitgeprobeerd. Het maakt niks uit. In ieder geval niet zoveel dat het na driekwart cirkel op het oog verschilt. | |
NED | maandag 21 april 2008 @ 14:45 |
quote: ![]() | |
Thrilled | maandag 21 april 2008 @ 15:04 |
omg ![]() | |
SjonLok | maandag 21 april 2008 @ 15:07 |
quote: ![]() Niet dus | |
godigita | maandag 21 april 2008 @ 15:18 |
quote: ![]() | |
rival | maandag 21 april 2008 @ 16:06 |
![]() ff nadenken ![]() | |
JJH | maandag 21 april 2008 @ 16:11 |
Ik snap het geloof ik. Als je vooruit rijd, dan "loopt" de achterkant iets naar binnen. maw de cirkel die de achterkant maakt is kleiner als de voorkant. Echter als je achteruit de cirkel maakt, maken de achterwielen (die dan dus als eerste de bocht ingaan) nog steeds een kleinere cirkel, vandaar dat het lijkt alsof de draaicirkel kleiner is. I lees het terug, en volgens m,ij klopt het toch niet helemaal ![]() | |
Thrilled | maandag 21 april 2008 @ 16:11 |
Als je achteruit draait, ligt je middenpunt vlak naast je achterwielen. Draai je vooruit dan ligt ie ergens ver links van je auto ![]() kromme uitleg wss ![]() | |
Bdijk | maandag 21 april 2008 @ 16:11 |
Moet het zelfde zijn, allen de "massa" zit aan de andere kant als je achteruit rijd, daarom is het makkelijker inparkeren | |
MichielPH | maandag 21 april 2008 @ 16:54 |
Samengevat: Als je het stuur vastzet, is de draaicirkel natuurlijk hetzelfde bij vooruit- of achteruitrijden. Als je gaat inparken verschilt het natuurlijk wel. Bij vooruit rijden volgt de kont de voorbanden en lijkt je cirkel klein. Bij achteruit rijden blijven de achterwielen ong. op dezelfde plaats en zwenkt de neus uit en lijkt de draaicirkel groot. | |
DroogDok | maandag 21 april 2008 @ 17:49 |
Interessant..... | |
tralalala | maandag 21 april 2008 @ 17:57 |
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen ![]() | |
MadMarine | dinsdag 22 april 2008 @ 12:21 |
quote:en hoe kleiner de draaicirkel, hoe groter het verschil tussen voor en achteruit rijden. oh, en eigenlijk is het ook van belang of je voor- of achterwielaandrijving hebt (of 4x4)... ik voel een zinloos afstudeerproject aankomen... | |
DroogDok | dinsdag 22 april 2008 @ 12:38 |
quote:Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over? ![]() | |
veldmuis | dinsdag 22 april 2008 @ 13:21 |
Ik snapte al nooit waarom dat fileparkeren allemaal achteruit moest! Dit topic is verhelderend!!!!!!![]() | |
Klonk | dinsdag 22 april 2008 @ 15:12 |
Schopje naar PTA | |
KosterT | dinsdag 22 april 2008 @ 16:09 |
quote: ![]() ![]() | |
KosterT | dinsdag 22 april 2008 @ 16:23 |
En sperdifferentieel, dat maakt ook nog uit. ![]() | |
Billige | woensdag 23 april 2008 @ 12:09 |
Achteruit inparkeren heeft helemaal niks met de draaicirkel te maken.. ![]() | |
jitzzzze | woensdag 23 april 2008 @ 12:22 |
quote: ![]() | |
Barcaconia | woensdag 23 april 2008 @ 15:56 |
quote:Juist, jij snapt het ![]() | |
Mikkie | woensdag 23 april 2008 @ 16:13 |
quote: quote:Jaaaaaaa....daar gaan we weer ![]() | |
jitzzzze | woensdag 23 april 2008 @ 18:41 |
quote:Dus uiteindelijk draai je maar 2/4e van de draaicirkel? ![]() | |
Mikkie | woensdag 23 april 2008 @ 19:03 |
quote:Nee... 1/2e × de helft gedeeld door een kwart. Dacht ik. | |
i2Them2 | donderdag 24 april 2008 @ 00:17 |
quote: ![]() | |
Twpk | donderdag 24 april 2008 @ 01:28 |
Je draaicirkel is exact hetzelfde, ieder die het daar niet mee eens is moet het misschien eens uittekenen. Het enige verschil is dat de verandering van 'draai-hoek' (of hoe je het ook wil noemen) bij het achteruit rijden groter is. | |
elkravo | donderdag 24 april 2008 @ 01:37 |
quote:Precies er verandert niets aan de grootte van de draaicirkel. Immers de wielen blijven bij evenver insturen onder dezelfde hoek staan. Als je eerst bijvoorbeeld een halve cirkel achteruit rijdt, en daarna weer vooruit, kom je weer op dezelfde plek uit. | |
blup | donderdag 24 april 2008 @ 01:43 |
Zo leuk af en toe hier op FOK hoe mensen om de meest SIMPELE dingen hun hoofd kunnen breken, Twpk is de eerste met 't meest zinnige antwoord... Doet me een beetje denken aan dat topic over een vliegtuig op een lopendeband.. Gewoon pure logica! | |
PNG | donderdag 24 april 2008 @ 02:53 |
NEE | |
PNG | donderdag 24 april 2008 @ 02:55 |
Vol gas achteruit, laatste moment stuur om, doe eens, is lachen, dan WEL. | |
#ANONIEM | donderdag 24 april 2008 @ 02:58 |
De voorkant van de auto maakt nog steeds dezelfde bocht | |
PNG | donderdag 24 april 2008 @ 03:09 |
Doe maar eens met 50 km ![]() En nodig TS uit het te doen bij 70. Liefst met betonnen muurke ernaast ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 april 2008 @ 03:11 |
quote:Met hogere snelheid gaat de auto over de voorwielen naar buiten glijden en wordt de bocht groter. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2008 03:11:48 ] | |
PNG | donderdag 24 april 2008 @ 03:23 |
Psies, je leert snel, je staat echt in 3/10e seconde 180 graden achterstevoren hoor achteruit. Je klapt exact om je achteras. Probeer dat maar eens vooruit. | |
#ANONIEM | donderdag 24 april 2008 @ 03:25 |
quote:Met achterwielaandrijving kun je ook vooruit korte bocht maken maar dan maakt de achterkant een grotere cirkel. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2008 03:25:59 ] | |
dvr | donderdag 24 april 2008 @ 04:28 |
Als je vooruit rijdt, zie je de omgeving een grote cirkel maken. Als je achteruit rijdt zie je vooral de kont van je auto een kleine cirkel beschrijven. Ik denk dat dat de illusie veroorzaakt. Daarnaast kan het misschien nog uitmaken welke kant je oprijdt. Als de auto naar links draait, beschrijf jij zelf -omdat je links zit- een kleinere cirkel dan wanneer hij naar rechts draait. Als je dus een links-vooruit draai met een rechts-achteruit draai zou vergelijken, levert dat een vertekende impressie op. | |
#ANONIEM | donderdag 24 april 2008 @ 04:31 |
quote:Ik denk dat je hiermee het punt gemaakt hebt. ![]() | |
jitzzzze | donderdag 24 april 2008 @ 09:53 |
quote:Of was het nou toch twee keer de helft? ![]() | |
KosterT | donderdag 24 april 2008 @ 13:19 |
quote:Je vergeet wrijving van de banden. Simpel voor te stellen: sperdifferentieel. Je aangedreven (achter)as verzet zich als de neten om rond zijn middelpunt te draaien waardoor je een moment over de lengteas van je auto krijgt. Dit zorgt voor een kracht loodrecht op de richting van je vooras. Ondankts dat de statische wrijving van je banden vrij groot is zal je wel degelijk een andere draaicirkel hebben. Hoe het goed uit te leggen is zonder sperdifferentieel en voorwielaandrijving ben ik nog niet uit. Maar het verschil zit hem in de richting van de totale kracht op de assen. Maar goed, misschien denk ik hier iets te veel bij na... ![]() | |
fathank | donderdag 24 april 2008 @ 20:53 |
quote:Blijkbaar houdt 't zoveel mensen bezig dat 't zelfs bij mythbusters is geweest ![]() | |
Kogando | donderdag 24 april 2008 @ 21:10 |
![]() Alle streepjes zijn even lang, ra ra.. ![]() | |
Snelwagen | donderdag 24 april 2008 @ 21:13 |
![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 24 april 2008 @ 21:19 |
quote:Op een TFT monitor wel. Op een CRT is dat niet zeker ![]() |