zit ik ineens ook aan te denken.quote:Op maandag 21 april 2008 14:01 schreef SjonLok het volgende:
Maar leg eens uit dan waarom de draaicirkel kleiner is als je achteruit rijdt?
quote:Op maandag 21 april 2008 13:56 schreef hamkaastosti het volgende:
bel een heftruckfabrikant! die zijn vast dolblij met dit nieuwe idee!
en hoe kleiner de draaicirkel, hoe groter het verschil tussen voor en achteruit rijden.quote:Op maandag 21 april 2008 16:54 schreef MichielPH het volgende:
Samengevat:
Als je het stuur vastzet, is de draaicirkel natuurlijk hetzelfde bij vooruit- of achteruitrijden. Als je gaat inparken verschilt het natuurlijk wel. Bij vooruit rijden volgt de kont de voorbanden en lijkt je cirkel klein. Bij achteruit rijden blijven de achterwielen ong. op dezelfde plaats en zwenkt de neus uit en lijkt de draaicirkel groot.
Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over?quote:Op maandag 21 april 2008 17:57 schreef tralalala het volgende:
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:21 schreef MadMarine het volgende:
[..]
en hoe kleiner de draaicirkel, hoe groter het verschil tussen voor en achteruit rijden.
oh, en eigenlijk is het ook van belang of je voor- of achterwielaandrijving hebt (of 4x4)...
ik voel een zinloos afstudeerproject aankomen...
quote:Op maandag 21 april 2008 17:57 schreef tralalala het volgende:
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
Juist, jij snapt hetquote:Op dinsdag 22 april 2008 12:38 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over?
quote:Op maandag 21 april 2008 17:57 schreef tralalala het volgende:
Als je vooruit rijdt moet je er natuurlijk wel 2 keer de helft afhalen
Jaaaaaaa....daar gaan we weerquote:Op dinsdag 22 april 2008 12:38 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dus effectief hou je dan een kwart van je draaicirkel over?
Nee... 1/2e × de helft gedeeld door een kwart. Dacht ik.quote:Op woensdag 23 april 2008 18:41 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus uiteindelijk draai je maar 2/4e van de draaicirkel?
Preciesquote:Op donderdag 24 april 2008 01:28 schreef Twpk het volgende:
Je draaicirkel is exact hetzelfde, ieder die het daar niet mee eens is moet het misschien eens uittekenen.
Het enige verschil is dat de verandering van 'draai-hoek' (of hoe je het ook wil noemen) bij het achteruit rijden groter is.
Met hogere snelheid gaat de auto over de voorwielen naar buiten glijden en wordt de bocht groter.quote:Op donderdag 24 april 2008 03:09 schreef PNG het volgende:
Doe maar eens met 50 km
En nodig TS uit het te doen bij 70. Liefst met betonnen muurke ernaast
Met achterwielaandrijving kun je ook vooruit korte bocht maken maar dan maakt de achterkant een grotere cirkel.quote:
Ik denk dat je hiermee het punt gemaakt hebt.quote:Op donderdag 24 april 2008 04:28 schreef dvr het volgende:
Als je vooruit rijdt, zie je de omgeving een grote cirkel maken. Als je achteruit rijdt zie je vooral de kont van je auto een kleine cirkel beschrijven. Ik denk dat dat de illusie veroorzaakt.
Daarnaast kan het misschien nog uitmaken welke kant je oprijdt. Als de auto naar links draait, beschrijf jij zelf -omdat je links zit- een kleinere cirkel dan wanneer hij naar rechts draait. Als je dus een links-vooruit draai met een rechts-achteruit draai zou vergelijken, levert dat een vertekende impressie op.
Of was het nou toch twee keer de helft?quote:Op woensdag 23 april 2008 19:03 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nee... 1/2e × de helft gedeeld door een kwart. Dacht ik.
Je vergeet wrijving van de banden. Simpel voor te stellen: sperdifferentieel. Je aangedreven (achter)as verzet zich als de neten om rond zijn middelpunt te draaien waardoor je een moment over de lengteas van je auto krijgt. Dit zorgt voor een kracht loodrecht op de richting van je vooras. Ondankts dat de statische wrijving van je banden vrij groot is zal je wel degelijk een andere draaicirkel hebben.quote:Op donderdag 24 april 2008 01:28 schreef Twpk het volgende:
Je draaicirkel is exact hetzelfde, ieder die het daar niet mee eens is moet het misschien eens uittekenen.
Het enige verschil is dat de verandering van 'draai-hoek' (of hoe je het ook wil noemen) bij het achteruit rijden groter is.
Blijkbaar houdt 't zoveel mensen bezig dat 't zelfs bij mythbusters is geweestquote:Op donderdag 24 april 2008 01:43 schreef blup het volgende:
Zo leuk af en toe hier op FOK hoe mensen om de meest SIMPELE dingen hun hoofd kunnen breken, Twpk is de eerste met 't meest zinnige antwoord...
Doet me een beetje denken aan dat topic over een vliegtuig op een lopendeband.. Gewoon pure logica!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |