abonnement Unibet Coolblue
pi_58182466
Deel 2 alweer!
From scratch...

Wij zijn er na jaren achter gekomen dat onze zoon (7) extreem reageert op kleurstoffen, suikers en conserveringsmiddelen.

Heel blij dat dit eindelijk een beetje rust geeft, maar....
Het eten wat hier nu gemaakt moet worden is from scratch, helemaal terug naar basic dus...
Dus vleeswaren er al uit gedaan, zijn pil kleurstof vrij te laten maken, reform pindakaas op zijn broodje te smeren en basic maaltijden aan te bieden.

Aangezien dat dit het dus gaat worden wilde ik vragen of jullie mee willen denken voor het ontbijt, lunch en diner recepten te verzinnen, te posten....alles wat maar in zijn straatje past.
Zolang het maar bijna vanaf de grondstof opgebouwd kan worden.
Krijg binnenkort een sapcentrifuge, dus die moet ook ingewijd worden.

Wat absoluut verboden is, suiker, chocolade, alles wat maar enigszins azo-kleurstoffen en conserveringsmiddelen, vanille, MSG, aroma's bevat....(ook de natuurlijke kleurstoffen gaan niet)
Zoetstoffen gaan ook helaas niet zo best.
Er zijn een aantal fruit en groenten soorten die ook drukte veroorzaken, maar dat is te overzien.

Het gaat een lange weg voor hem worden, maar kan het een beetje verzachten door hem veel verschillende dingen aan te bieden.
Elke dag pindakaas op zijn brood komt op een gegeven moment ook zijn strotje uit.

Tijd om creatief te worden...
En natuurlijk krijgen jullie te horen of het werkt of niet.

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58182581
tuvuhpuh
Saartje
pi_58183019
Ik plaats ook even een hele laffe tvp. Ik heb denk ik wel recepten voor je, maar moet ze eerst even goed screenen en eerst goed lezen wat ie wel en niet mag hebben. Ik kom er nog op terug!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_58184401
Ja hoi. Ik denk mee!
pi_58184452


En wilde ook gelijk al even de mensen bedanken die al mee hebben gedacht!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58186954
Ik vind dat bord op die foto in de OP echt briljant

En tvp dus
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58191292
tvp
pi_58194325
Ik heb vandaag lekkere simpele soep gegeten: doperwtensoep met dille. Prachtig groen en erg lekker mild en zacht van smaak.

Fruit wat grofgehakte knoflook in een klein beetje olie, gooi er een zak diepvriesdoperwten bij en hete kippenbouillon tot 1 cm boven de erwtjes (ik gebruikte nu gewoon laf een blokje, maar jij neemt vast zelfgemaakte veel lekkerder). Even 5 min doorkoken, desgewenst een eetlepel creme fraiche erbij, pureren, terug in de pan, nog twee minuutjes koken, een flinke handvol verse dille erbij, nogmaals pureren, klaar. Ik at het in kleine kommetjes met een chip van uitgebakken pancetta.

Simpel, snel en gezond
pi_58195942
Hmm, dat is nog eens lekker wakker worden, ColdFeet!

*Op boodschappenlijst zet...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58195984
Ik heb nog een lekker ontbijt gerecht, maar weet niet of het in jouw straatje past (fruit, yoghurt).....

Anyway, ik post het en mocht het niet volgens het from scratchprincipe zijn dan hoor ik het graag!

Bircher Musli
Dit gerecht moet je de avond van te voren klaarmaken (vanwege het weken van de havermout)

Doe in en kom 500 gram goede yoghurt.
Rasp twee groene zure appels en doe dit bij de yoghurt, inclusief eventueel aanhangend sap.
Sprenkel hier het sap van een halve citroen overheen (om verkleuring tegen te gaan).
Doe hier twee ruime eetlepels havermoutvlokken overheen en roer goed door.
Voeg dan geroosterde noten toe (wat je lekker vindt), ongeveer een flink handje vol.
Voeg vervolgens vers fruit toe. Ik zou wat zoeter fruit nemen, omdat je dit gerecht eigenlijk nog moet zoeten met honing of gecondenseerde melk, en volgens mij is dat not done bij jullie. Maar goed, ik denk als je wat zoeter fruit neemt (zoals rijpe kiwi, peer, banaan) dat het ook wel zoet genoeg wordt.
Goed, vers fruit dus in stukken er bij, afdekken met plasticfolie en minimaal 6 uurtjes laten weken in de koelkast.

Erg lekker en voedzaam ontbijtje!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_58196143
Dank je Tezz.
Dat zal ik moeten proberen op zoonlief.
Want in fruit zitten salicylaten en hij reageert wel op fruit. (Niet agressief, wel heel druk)
En het is gebleken dat zuivel na fruit dit gedrag versterkt!

Ik ga dit wel proberen in de vakantie.
Want dan kan hij lekker buiten spelen en zijn energie kwijt als het "verkeerd" aanslaat.
Let op! Ik zeg niet dat het verkeerd eten is, volgens mij is het hartstikke gezond, maar ja als je kind dan niet meer op een stoel kan blijven zitten.
Dan leert hij ook niet veel op school.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58197688
Heb je er trouwens al eens aan gedacht om zelf rosbief te gaan braden? Dat is erg lekker vlees, en je kunt de leftovers gewoon op brood doen
pi_58198657
Ja, heb ik over zitten denken....
Dat is aanbraden, in de oven zetten en bedruipen toch?
Graadje of 180?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58203804


Vanmiddag, een onbekende parkeergarage, hup erin en maar kijken waar we uitkomen...
Komen wij eruit wat zien ons oog? Een HELE GROTE NATUURWINKEL!
Val je dan met je neus in de boter?
Ik zag zoveel dat ik het even niet meer wist, maar heb wel meel voor pasta kunnen scoren...(Helder moment... )
En allerlei lekkere "veilige" dingetjes voor op brood 's ochtends.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 21 april 2008 @ 20:58:28 #15
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_58211004
Ik weet niet of je in de buurt van Den Haag woont, maar in de tramtunnel zit een EKO-supermarkt. Ik ga daar zelf naartoe om biologisch citrusfruit te halen (kun je de schillen nl. ook veilig gebruiken).
Het recept van de koekjes moet nog even wachten, want ik ben nog niet naar de Appie geweest voor bloem.
--> Dit is toch wel een hele goede verkapte TVP
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_58211129
Ja, dit was ook een supermarkt.
Helemaal bomvol DURE dingen...

1 Stronkje prei: 1,31...euro.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 21 april 2008 @ 21:08:24 #17
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_58211258
Dat is het probleem met biologische producten, het is gelijk zo duur.
Ik heb geen bezwaar om wat meer te betalen als de kwaliteit ontzettend goed is, maar om heel eerlijk te zijn koop ik veel groenten ook bij de Aldi. Maar als ik sinaasappelschil ergens voor moet gebruiken, dan wil ik ze toch wel graag onbespoten.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_58211376
Zo is het maar net, weg met de rotzooi en euro's...

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 21 april 2008 @ 21:18:24 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58211514
Vraagje, wat versta je precies onder suikers?
  maandag 21 april 2008 @ 21:24:04 #20
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_58211649
oh over de rosbief, mijn moeder gebruikt gewoon een juspan (ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd). Croma (best veel) in de pan, heet laten worden, rosbief in de pan en continue de gesmolten boter erover heen laten druipen. Dan wordt de buitenkant zo lekker knapperig. Zorg wel voor goed vlees, het moet een beetje zacht zijn als je er met je vinger in drukt.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_58211769
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:18 schreef Erasmo het volgende:
Vraagje, wat versta je precies onder suikers?
Geraffineerde suiker, druivensuiker, bruine suiker, fruit suikers en als er nog meer zijn, etc etc...

Bedoel je dit?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58211813
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:24 schreef Uccie het volgende:
oh over de rosbief, mijn moeder gebruikt gewoon een juspan (ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd). Croma (best veel) in de pan, heet laten worden, rosbief in de pan en continue de gesmolten boter erover heen laten druipen. Dan wordt de buitenkant zo lekker knapperig. Zorg wel voor goed vlees, het moet een beetje zacht zijn als je er met je vinger in drukt.
Croma?
Kan dan toch ook in geklaarde boter?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58216878
Maak je zelf pesto, Oblivion?

Sowieso: gebruik je veel verse kruiden? Ik vind die dingen zelf een ontdekking: heel veel smaak, en heel weinig narigheid (ook weinig calorieen trouwens ). Met peterselie en knoflook krijg je alles lekker, zo'n beetje.
pi_58216916
Ik heb het wel geprobeerd te maken, maar had niet het goede recept...
Heb jij een lekker recept?

Ja, ik gebruik zowel vers als gedroogd.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58217004
Ik doe het altijd een beetje op de gok. Een bos basilicumblaadjes, een teen knoflook en een handvol pijnboompitten in de vijzel (of evt keukenmachine) fijnmaken. Handje superfijn geraspte parmezaan (wel de echte natuurlijk, van die strooikaas uit een zakje is echt inferieur spul, maar de punten kaas van AH vers zijn alleszins prima), scheutje olie totdat het een mooie substantie heeft, en naar smaak zwarte peper.
Extreem lekker, die grassige, verse smaak van basilicum, met het hartige van kaas en de pit van knoflook. Mmmm.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')