abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58158096
Sinds gister heb ik een probleem met mijn wasmachine, als ie centrifugeerd dan slaan de stoppen van de meterkast door.

Iemand een idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:58:47 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_58158111
kortsluiting door de vibratie in je machine ?
pi_58158221
Heb je sinds gisteren een ander apparaat ergens in gebruik dat stiekem op de groep zit waarop jouw wasmachine is aangesloten?

[ Bericht 2% gewijzigd door Daffodil31LE op 19-04-2008 14:09:04 (woord vergeten) ]
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_58158234
Wat voor apparaten heb je verder op de groep van de wasmachine zitten en welke stonden daar van aan?

@Daffodil31LE: GMTA.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_58158521
Zet hem op een andere groep dan je vriezer en/of koelkast en je stoppen slaan niet meer door

Edit: of als dat geen optie is en je echt ballen hebt waarvan je af wil, haal de stoppen eruit en soldeer een dikke stroomdraad daar
(ps: mocht je dat laatste doen, plaats aub eerst before foto's van je huis en jezelf, dan zien we de after-pics vanzelf wel op de FP )
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:26:29 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_58158549
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:58 schreef Buschetta het volgende:
kortsluiting door de vibratie in je machine ?
Of je snoer beschadigd door getril?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:15:11 #7
180174 Diemux
People vs Me
pi_58159232
of de trommel loopt aan waardoor de machine meer stroom vreet om hem rond te draaien? (if thats possible )
pi_58160272
Bij mij doet de stop dat als ik de wasmachine te vol heb zitten. Heel misschien is dat het?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_58166163
Welke stop slaat eruit?
De echte stroom-stop (wit geval) of de aardlek (die je kunt resetten) ?

Maakt nogal wat uit!

Het is ronduit vreemd dat de machine dat doet bij het centrifugeren. Bij het opwarmen trekt hij namelijk veel meer stroom.
Het zou dus kunnen komen door (de beweging bij) het centriguren; dat er door de beweging ergens een draad tegen de behuizing aankomt - en dan springt terecht de aardlek eruit.
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:29:48 #10
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58166559
Wasmachines zitten niet achter de aardlek.

-edit-
Ik zie dat dat tegenwoordig wel verplicht is.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_58166718
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 21:12 schreef mgerben het volgende:
Welke stop slaat eruit?
De echte stroom-stop (wit geval) of de aardlek (die je kunt resetten) ?

Maakt nogal wat uit!

Het is ronduit vreemd dat de machine dat doet bij het centrifugeren. Bij het opwarmen trekt hij namelijk veel meer stroom.
Het zou dus kunnen komen door (de beweging bij) het centriguren; dat er door de beweging ergens een draad tegen de behuizing aankomt - en dan springt terecht de aardlek eruit.
Aardlek, heb inmiddels alweer nieuw doosje stoppen moeten kopen
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:56:05 #12
180174 Diemux
People vs Me
pi_58167119
Aardlek werkt niet met die witte draai stoppen, de aarlek is een schakelaar.
  zaterdag 19 april 2008 @ 22:51:15 #13
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_58168387
Is het niet zo dat als je nog zo een oude stoppen kast hebt (met van die witte insteek krengen dus) dat je helemaal geen aardlekschakelaar hebt? En dus gewoon alsnog de stop eruit knalt als er spanning op de aarde draad komt?

Want dan zou het mogelijk zijn dat er wel degelijk spanning op de aarde draad komt door middel van beweging.( draad klem oid).

Even voorop gesteld: Ik ben dus geen expert plaats hier enkel een redenering.
Bla Bla Bla :P
pi_58168721
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 22:51 schreef Blackviper het volgende:
Is het niet zo dat als je nog zo een oude stoppen kast hebt (met van die witte insteek krengen dus) dat je helemaal geen aardlekschakelaar hebt? En dus gewoon alsnog de stop eruit knalt als er spanning op de aarde draad komt?

Want dan zou het mogelijk zijn dat er wel degelijk spanning op de aarde draad komt door middel van beweging.( draad klem oid).

Elke meterkast heeft een aardlekschakelaar zelfs de ouderwetse meterkasten met van die stenen stoppen, wasmachine/koelkast e.d. moeten ook ALTIJD zijn aangesloten op een geaard stopcontact.
  zaterdag 19 april 2008 @ 23:22:09 #15
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58169158
In mijn huis is de wasmachine aardlekloos. Die regel is een tijdje geleden pas ingesteld.
DeviantArt
  zaterdag 19 april 2008 @ 23:33:34 #16
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58169354
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 22:51 schreef Blackviper het volgende:

Oudere groepenkasten hebben idd geen aardlek voor de WM, omdat het eigenlijk niet nodig is. Het stopcontact van de WM is geaard, en de eventuele lekstroom kan netjes via aarde wegvloeien.
Aardlekschakelaars zijn voor de ongeaarde stopcontacten, waar een eventuele lekstroom via jou zou wegvloeien.
DeviantArt
  zaterdag 19 april 2008 @ 23:34:02 #17
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58169363
en een aardlekschakelaar werkt ookop groepen zonder aarde hoor, aardlekschakelaar meet de ingaande stroom en de uitgaande stroom, zodra daar meer dan 0.03 ampere verschil in zit knalt ie eruit

dus als je nieuwe stoppen moet kopen, dan gaat de zekering eruit, en dan is het zeker weten een kortsluiting of overbelasting (alhoewel die ouderwetse stoppen best lang overbelast kunnen worden)

Wasmachine zit alleen op een groep?
pi_58170236
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 23:33 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Oudere groepenkasten hebben idd geen aardlek voor de WM, omdat het eigenlijk niet nodig is. Het stopcontact van de WM is geaard, en de eventuele lekstroom kan netjes via aarde wegvloeien.
Aardlekschakelaars zijn voor de ongeaarde stopcontacten, waar een eventuele lekstroom via jou zou wegvloeien.
Onzin !
Gevaarlijke onzin zelfs.
Als je ergens geen verstand van hebt gebruik dit forum dan om dingen aan de weet te komen i.p.v. dit soort "adviezen" te geven.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  zondag 20 april 2008 @ 00:43:40 #19
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58170295
quote:
Op zondag 20 april 2008 00:38 schreef quo_ het volgende:
Onzin !
Gevaarlijke onzin zelfs.
Als je ergens geen verstand van hebt gebruik dit forum dan om dingen aan de weet te komen i.p.v. dit soort "adviezen" te geven.
Want?
En welke adviezen geef ik precies?

[ Bericht 2% gewijzigd door Hukkie op 20-04-2008 00:50:12 ]
DeviantArt
  zondag 20 april 2008 @ 02:16:22 #20
180174 Diemux
People vs Me
pi_58171340
quote:
Op zondag 20 april 2008 00:38 schreef quo_ het volgende:

[..]

Onzin !
Gevaarlijke onzin zelfs.
Ben blij dat je hem gelijk corrigeert met de correcte feiten!
  Moderator zondag 20 april 2008 @ 11:30:24 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58174062
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 23:33 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Vroeger werden er wel eens geen aardlekschakelaars geplaatst. (Die beruchte groene en witte groepen in de oudere meterkasten )

Dit had te maken met het feit dat de aardverspreidings weerstand; dat is de weerstand gemeten bij de aardpen van de woning die lager of gelijk was aan 1 ohm.
Tegenwoordig in nieuw aangelegde installaties is dit niet toegestaan en moet alles achter een 0,3 mA aardlekschakelaar.

Nu zul je zeggen dit is toch levensgevaarlijk ! Dat is het juist niet, behalve als de aardverspreidingsweerstand niet klopt.

Door de lage waarde van deze weerstand zal bij een foutstroom naar aarde de geleiding zo goed zijn dat de zekering ruim optijd knapt, en waar mee de aanraakspanning onder de 50 V blijft.

Vroeger plaatste je alleen een aardlek als je niet op een andere manier voldoende lage aanraakspanning kon verkrijgen. Dus als je met je aardpen geen juiste waarde kan verkrijgen plaatste je een aardlek.

Nogmaals in nieuwe instalalties is deze manier verboden.
Voor de principe werking van een aardlekschakelaar verwijs ik voor het gemak even naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
pi_58175238
quote:
Op zondag 20 april 2008 11:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vroeger werden er wel eens geen aardlekschakelaars geplaatst. (Die beruchte groene en witte groepen in de oudere meterkasten )

Dit had te maken met het feit dat de aardverspreidings weerstand; dat is de weerstand gemeten bij de aardpen van de woning die lager of gelijk was aan 1 ohm.
Tegenwoordig in nieuw aangelegde installaties is dit niet toegestaan en moet alles achter een 0,3 30 mA aardlekschakelaar.

Nu zul je zeggen dit is toch levensgevaarlijk ! Dat is het juist niet, behalve als de aardverspreidingsweerstand niet klopt.

Door de lage waarde van deze weerstand zal bij een foutstroom naar aarde de geleiding zo goed zijn dat de zekering ruim optijd knapt, en waar mee de aanraakspanning onder de 50 V blijft.

Vroeger plaatste je alleen een aardlek als je niet op een andere manier voldoende lage aanraakspanning kon verkrijgen. Dus als je met je aardpen geen juiste waarde kan verkrijgen plaatste je een aardlek.

Nogmaals in nieuwe instalalties is deze manier verboden.
Voor de principe werking van een aardlekschakelaar verwijs ik voor het gemak even naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

zal je nog even corrigeren....
  zondag 20 april 2008 @ 16:03:32 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_58180408
Het kan verschillende oorzaken hebben. Centrifugeren vergt veel stroom, dus het kan zijn dat het in combinatie met een andere stroomvreter (Stofzuiger, oven, droger etc.) de zekering/automaat laat doorslaan. Er kan een storing zijn in de wasmachine.

Is het de zekering of zekeringautomaat die doorslaat/uitschakelt, of is het de aardlekschakelaar die uitschakelt? In het laatste geval kun je er zeker van zijn dat het ding inwendig niet lekker is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop