Of je snoer beschadigd door getril?quote:Op zaterdag 19 april 2008 13:58 schreef Buschetta het volgende:
kortsluiting door de vibratie in je machine ?
Aardlek, heb inmiddels alweer nieuw doosje stoppen moeten kopenquote:Op zaterdag 19 april 2008 21:12 schreef mgerben het volgende:
Welke stop slaat eruit?
De echte stroom-stop (wit geval) of de aardlek (die je kunt resetten) ?
Maakt nogal wat uit!
Het is ronduit vreemd dat de machine dat doet bij het centrifugeren. Bij het opwarmen trekt hij namelijk veel meer stroom.
Het zou dus kunnen komen door (de beweging bij) het centriguren; dat er door de beweging ergens een draad tegen de behuizing aankomt - en dan springt terecht de aardlek eruit.
Elke meterkast heeft een aardlekschakelaar zelfs de ouderwetse meterkasten met van die stenen stoppen, wasmachine/koelkast e.d. moeten ook ALTIJD zijn aangesloten op een geaard stopcontact.quote:Op zaterdag 19 april 2008 22:51 schreef Blackviper het volgende:
Is het niet zo dat als je nog zo een oude stoppen kast hebt (met van die witte insteek krengen dus) dat je helemaal geen aardlekschakelaar hebt? En dus gewoon alsnog de stop eruit knalt als er spanning op de aarde draad komt?
Want dan zou het mogelijk zijn dat er wel degelijk spanning op de aarde draad komt door middel van beweging.( draad klem oid).
Even voorop gesteld: Ik ben dus geen expert plaats hier enkel een redenering.
Oudere groepenkasten hebben idd geen aardlek voor de WM, omdat het eigenlijk niet nodig is. Het stopcontact van de WM is geaard, en de eventuele lekstroom kan netjes via aarde wegvloeien.quote:Op zaterdag 19 april 2008 22:51 schreef Blackviper het volgende:
Is het niet zo dat als je nog zo een oude stoppen kast hebt (met van die witte insteek krengen dus) dat je helemaal geen aardlekschakelaar hebt? En dus gewoon alsnog de stop eruit knalt als er spanning op de aarde draad komt?
Want dan zou het mogelijk zijn dat er wel degelijk spanning op de aarde draad komt door middel van beweging.( draad klem oid).
Even voorop gesteld: Ik ben dus geen expert plaats hier enkel een redenering.
Onzin !quote:Op zaterdag 19 april 2008 23:33 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Oudere groepenkasten hebben idd geen aardlek voor de WM, omdat het eigenlijk niet nodig is. Het stopcontact van de WM is geaard, en de eventuele lekstroom kan netjes via aarde wegvloeien.
Aardlekschakelaars zijn voor de ongeaarde stopcontacten, waar een eventuele lekstroom via jou zou wegvloeien.
Want?quote:Op zondag 20 april 2008 00:38 schreef quo_ het volgende:
Onzin !
Gevaarlijke onzin zelfs.
Als je ergens geen verstand van hebt gebruik dit forum dan om dingen aan de weet te komen i.p.v. dit soort "adviezen" te geven.
Ben blij dat je hem gelijk corrigeert met de correcte feiten!quote:Op zondag 20 april 2008 00:38 schreef quo_ het volgende:
[..]
Onzin !
Gevaarlijke onzin zelfs.
Als je ergens geen verstand van hebt gebruik dit forum dan om dingen aan de weet te komen i.p.v. dit soort "adviezen" te geven.
Vroeger werden er wel eens geen aardlekschakelaars geplaatst. (Die beruchte groene en witte groepen in de oudere meterkastenquote:Op zaterdag 19 april 2008 23:33 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Oudere groepenkasten hebben idd geen aardlek voor de WM, omdat het eigenlijk niet nodig is. Het stopcontact van de WM is geaard, en de eventuele lekstroom kan netjes via aarde wegvloeien.
Aardlekschakelaars zijn voor de ongeaarde stopcontacten, waar een eventuele lekstroom via jou zou wegvloeien.
quote:Op zondag 20 april 2008 11:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vroeger werden er wel eens geen aardlekschakelaars geplaatst. (Die beruchte groene en witte groepen in de oudere meterkasten)
Dit had te maken met het feit dat de aardverspreidings weerstand; dat is de weerstand gemeten bij de aardpen van de woning die lager of gelijk was aan 1 ohm.
Tegenwoordig in nieuw aangelegde installaties is dit niet toegestaan en moet alles achter een 0,3 30 mA aardlekschakelaar.
Nu zul je zeggen dit is toch levensgevaarlijk !Dat is het juist niet, behalve als de aardverspreidingsweerstand niet klopt.
Door de lage waarde van deze weerstand zal bij een foutstroom naar aarde de geleiding zo goed zijn dat de zekering ruim optijd knapt, en waar mee de aanraakspanning onder de 50 V blijft.
Vroeger plaatste je alleen een aardlek als je niet op een andere manier voldoende lage aanraakspanning kon verkrijgen. Dus als je met je aardpen geen juiste waarde kan verkrijgen plaatste je een aardlek.
Nogmaals in nieuwe instalalties is deze manier verboden.
Voor de principe werking van een aardlekschakelaar verwijs ik voor het gemak even naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop