abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:20:55 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58137692
Afgelopen week ontving mijn vriendin een beschikking huurtoeslag 2006 met daarin het "verzoek" om 1408,- onterecht ontvangen huurtoeslag even terug te betalen.

De betreffende huurtoeslag heeft zij destijds ontvangen met haar toenmalige vriend. De berekening is dan ook gebaseerd op beide inkomens.

Zojuist contact gehad met de belastingdienst.. nu blijkt dat ex-vriendje niet zou hoeven te betalen. Dat de toeslag door beiden is aangevraagd, betekent volgens de belastingdienst dat ze dit maar onderling moeten regelen.

Ons lijkt het niet helemaal logisch dat mijn vriendin hier alleen voor zou moeten opdraaien...

Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat exvriendje de helft van dit bedrag gaat ophoesten?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58138717
Door een civiele vordering tegen hem in te stellen. Je moet even bij het Juridisch Loket navragen hoe dat in zijn werk gaat.

Maar ik zou zeker eerst berekenen of die terugvordering wel klopt. Er worden veel fouten gemaakt met die beschikkingen... Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening van de huurtoeslag 2006 maken. Je moet dan het liefst de verzamelinkomens invullen, of anders de inkomens die op de jaaropgaven staan.
[X] Gechikt
[ ] Ongeschikt
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:12:16 #3
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58148256
Ik dacht dat ik de Penis was, mij is verzocht om ¤410 terug te betalen. Moet nog uitzoeken hoe dat precies zit. Maar het kan dus erger.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 19 april 2008 @ 00:00:46 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58151028
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 16:01 schreef Lushy het volgende:
Door een civiele vordering tegen hem in te stellen. Je moet even bij het Juridisch Loket navragen hoe dat in zijn werk gaat.

Maar ik zou zeker eerst berekenen of die terugvordering wel klopt. Er worden veel fouten gemaakt met die beschikkingen... Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening van de huurtoeslag 2006 maken. Je moet dan het liefst de verzamelinkomens invullen, of anders de inkomens die op de jaaropgaven staan.
de kans is groot dat dat lastig gaat worden aangezien het om een exvriendje gaat.

Het vervelende is gewoon dat de huurtoeslag berekend wordt over ene lopend jaar. Met dus de kans dat er in het lopende jaar iets gaat veranderen aan inkomen of woonsituatie.
In dit geval is het dus (zoals ik tussen de regels doorlees uit de OP) zo dat exvriendje meer heeft verdiend en daardoor de vriendin van TS moet terugbetalen.

Als exvriendje dit heeft verdiend nadat ze uit elkaar zijn gegaan dan mag vriendin bezwaar maken op grond dat exvriendje dit niet had ten tijde van samenwonen en dus ook niet voor dat inkomen heeft mee bijgedragen in de huur.
(of het bezwaar wordt toegekend kan niemand beloven maar proberen staat sowieso vrij en zelfs de BD is wel eens schappelijk)
Als exvriendje dit geld al verdiende toen ze nog samenwoonden is het gewoon zo dat vriendin ook de voordelen hiervan heeft gehad. Leven op basis van meer inkomen dus en dan is het zo dat het bedrag door de aanvrager van de huurtoeslag moet worden terugbetaalt.

Je kan een poging doen om exvriendje hiervoor een verzoek (als dan niet civiele vordering) te doen toekomen om mee te betalen. Echter hoe groot de kans is dat het gaat slagen is afwachten. Aangezien ik dus al zei dat je vriendin er waarschijnlijk in die tijd ook al voordelen van heeft gehad dat exvriendje meer verdiende dan dat er was geschat voor de huurtoeslag.

wat betreft nakijken of er geen fout is gemaakt. Helaas ik kan je zeggen dat alle papieren die nu nog op de deurmatten vallen beschikkingen zijn die al handmatig zijn nagekeken op basis van de gegevens van inkomen uit de aangifte. Hooguit als exvriendje uitstel had van aangifte dat het niet handmatig is nagekeken, echter dan nog is de kans groot dat de beschikking wel klopt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_58157962
Ja dan mag ik ook van geluk spreken. Ik vond 350 huurtoeslag + 220 zorgtoeslag al een hoop om terug te betalen
Rammstein: Dortmund 2001, HMH 2001, Pinkpop 2002, Arnhem 2002, Dortmund 2004, Berlijn 2005
pi_58234952
hmm ik moet 870 euro terugbetalen over 2006. Best zuur..
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 22 april 2008 @ 20:53:18 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58235728
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:27 schreef child_of_the_matrix het volgende:
hmm ik moet 870 euro terugbetalen over 2006. Best zuur..
mag aannemen dat je dat wel al door had toen je aangifte hebt gedaan?

Uiteraard is het zuur, je kan echter ook het ook bekijken als; Wauw ik heb lekker meer verdiend over 2006 dan ik op voorhand dacht.

always look on the bright side of life

Ow ja en controleer even de voorlopige beschikking van 2008 welk inkomen er op staat, aanpassen geeft voor de aankomende maanden wel even een ander bedrag aan toeslag, scheelt aan het eind van het jaar (of later) natuurlijk enorm.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_58236042
Ik heb die van 2006 al betaald (rond de 800 euro), ik ben nog aan het wachten op die van 2007.
Eigen schuld, ik had mijn inkomen totaal verkeerd berekend (nettobedrag genomen in plaats van bruto )
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 25 april 2008 @ 13:43:50 #9
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58301849
quote:
Zeker 8000 mensen hebben van de Belastingdienst een onjuiste beschikking gekregen over de zorg- of huurtoeslag die zij in 2006 ontvingen. Zij krijgen binnenkort een brief van de fiscus hierover met een correctie.Dat heeft een woordvoerder van de Belastingdienst gisteren laten weten.

De 8000 betrokkenen hoeven zelf niets te doen, ze krijgen de brief vanzelf. Volgens de woordvoerder zullen de meesten uit deze groep iets meer moeten terugbetalen dan ze al wisten omdat ze te veel toeslag hebben ontvangen. Maar er zijn ook mensen die er nog wat bij krijgen. Volgens de woordvoerder is er geen sprake van dat de Belastingdienst willens en wetens verkeerde beschikkingen heeft verstuurd.
Dus bereid je maar voor... je kan bij die 8000 mensen behoren die nog weer een correctie krijgen....
pi_58306983
Ik moest over 2006 ook keiveel terugbetalen, maar over 2007 krijg ik lekker nog allemaal tegoed.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 25 april 2008 @ 17:52:29 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58307012
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 13:43 schreef Wexy het volgende:

[..]

Dus bereid je maar voor... je kan bij die 8000 mensen behoren die nog weer een correctie krijgen....
ja.. maar hoe kom je daar achter . Als je gewoon afwacht, verloopt de bezwaartermijn toch? En als je nu bezwaar aantekent, gaan die prutsers het helemaal niet meer snappen vrees ik
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 25 april 2008 @ 18:19:19 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58307424
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 17:52 schreef teamlead het volgende:

[..]

ja.. maar hoe kom je daar achter . Als je gewoon afwacht, verloopt de bezwaartermijn toch? En als je nu bezwaar aantekent, gaan die prutsers het helemaal niet meer snappen vrees ik
bezwaartermijn geldt vanaf de aanslag. Als jij het nu niet eens bent met jouw aanslag maak jij bezwaar. Als je het niet eens bent met de aanslag die nog gaat komen maak je daarna bezwaar. 6 weken de tijd vanaf de dagtekening.

En het gepruts oid zal wel meevallen als jij duidelijk in het bezwaar dat je bezwaar maakt tegen aanslag sofinummerT600102 of T600202.
Uiteraard aanslagnummers achter de T die bij jou op de aanslag staat.
pi_58308904
ik krijg niks terug.... oh wacht, ik huur niet...

maar wel klote, zit je niet op te wachten zo...
  vrijdag 25 april 2008 @ 23:52:01 #14
46794 Berkery
Fat bastard
pi_58312871
Ik sprak van de week een ex-klasgenoot, die nu bij de Belastingdienst werkt. Zijn woorden: 'gewoon de aanmaning afwachten, als je die al krijgt, daarna hoor je er niks meer van'.

Het schijnt nogal een zooitje te zijn bij de Belastingdienst (Newsflash), en ik kreeg onlangs ook een rekening van 1100 euro
No Dukes of Hazzard in the classroom
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 26 april 2008 @ 09:58:04 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58316712
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 23:52 schreef Berkery het volgende:
Ik sprak van de week een ex-klasgenoot, die nu bij de Belastingdienst werkt. Zijn woorden: 'gewoon de aanmaning afwachten, als je die al krijgt, daarna hoor je er niks meer van'.

Het schijnt nogal een zooitje te zijn bij de Belastingdienst (Newsflash), en ik kreeg onlangs ook een rekening van 1100 euro
de aanmaning afwachten en daarna hoor je niets meer?

leuke grap. Na een aanmaning komt een deurwaarder als het een terechte beschikking is.

Lijkt me wel handig om eerst uit te zoeken dan of het wel een onjuiste beschikking is.

Heb 2 jaar bij toeslagen gewerkt en weet dat er ook wel eens goede beschikkingen de deur uit gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')