Ja!quote:
Dit is een grap van de schijver van het stuk lijkt me?quote:sing John Lennon's Imagine
quote:But in his imitation of the type of youth events that religious groups have been running for years, Dawkins makes atheism look even more like the thing he is rallying against.
Het lijkt mij dat dat nooit de bewoording geweest kan zijn van Dawkins. Het gaat immers om de methode, niet om de inhoud. Plus het feit dat "disprove crop circles " natuurlijk een onzin statement is. Graancircels bestaan gewoon.quote:but children will also be taught to disprove phenomena such as crop circles and telepathy.
Dat klinkt al weer heel anders.quote:The lessons, while fun and aimed at kids, are academic and have a focus on tolerance and understanding. These are not “this is what is wrong with what these people think” sessions - that said, we do occasionally use examples from religions when talking about errors in critical thinking. Many of these activities depend on the specialisations of the counsellors.
Waarom?quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:32 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dit is een grap van de schijver van het stuk lijkt me?
Omdat dat nummer juist wel een hele ideologie propageert. Het leek me een middel van de schrijver om het beeld van het kamp alvast in een bepaalde richting te duwen.quote:
Waarom zou je in een levensbeschouwing rekening moeten houden met het feit dat er mensen zijn die in een God geloven?quote:Op vrijdag 13 november 2009 15:34 schreef jdschoone het volgende:
Of je nu een actieve of passieve atheïst bent, en of nu religie eerder bestond dan atheïsme, is allemaal niet relevant. De term ‘levensbeschouwing’ is de vraag naar jouw opvatting over het bestaan. Die opvatting over het bestaan waarin geen God of goden thuishoren heet atheïsme. atheïsme is per definitie een levensbeschouwing. Ook in de betekenis als ‘niet theïsme’ of ontkenning van theïsme, is het ook een levensbeschouwing. Etymologie ftw!
Theisme is gewoon in een god of meerdere goden geloven. Atheisme is een prima beschrijvend woord- niet in goden geloven. Is toch niet vreemd? Atheisme is niet niet zozeer een 'geloof' in die zin- er hangt verder niks aan vast, hoewel veel mensen die zich atheist noemen ook anti-theist zijn, maar dat is weer wat anders.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom zou je in een levensbeschouwing rekening moeten houden met het feit dat er mensen zijn die in een God geloven?
Beetje raar om de levensbeschouwing van de een te benoemen aan de hand van het niet geloven van hetgeen waar de ander in gelooft.
ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:quote:Pas als ik god kan zien geloof ik het, en dat zal ik dan ook doen
Ik kan de wind voelen, meten en zijn oorzaak beredeneren (en wetenschappelijk bewijzen). Dat lukt niet met God, in de eerste plaats omdat er geen definitie van God is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:02 schreef ptb het volgende:
[..]
ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
Wind is wetenschappelijk verklaarbaar, God niet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:02 schreef ptb het volgende:
[..]
ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
dan neem ik aan dat je er ook niet in geloof
je kunt de wind zelf niet zien, maar wel de uitwerking van de wind.
zo is het mijn aansyiens ook met God
Zolang God bovennatuurlijk is het wetenschappelijk irrelevant.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kan de wind voelen, meten en zijn oorzaak beredeneren (en wetenschappelijk bewijzen). Dat lukt niet met God, in de eerste plaats omdat er geen definitie van God is.
Begin God maar te definiëren zoals de wind, dan praten we verder.
Waarnemen is misschien beter verwoord? Metingen zijn ook goed, dan zelfs blijft hij merkbaar afwezig.quote:quote:
Pas als ik god kan zien geloof ik het, en dat zal ik dan ook doen
ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
dan neem ik aan dat je er ook niet in geloof
je kunt de wind zelf niet zien, maar wel de uitwerking van de wind.
zo is het mijn aansyiens ook met God
idd mee eens.quote:Wind is wetenschappelijk verklaarbaar, God niet.
volgens mij bestaat er geen boven of onder natuurlijk. Er zijn simpelweg nog veel dingen die wij mensen nog niet weten. Wanneer deze omschreven worden zullen zij binnen het natuurlijke kader vallen. Onze perceptie breidt uit naarmate we meer te weten komen.quote:Zolang God bovennatuurlijk is het wetenschappelijk irrelevant.
Wellicht weten wij bepaalde dingen nog niet, maar ook de dingen die we ooit zullen ontdekken zullen binnen de natuur wetten vallen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:08 schreef LordDragon het volgende:
volgens mij bestaat er geen boven of onder natuurlijk. Er zijn simpelweg nog veel dingen die wij mensen nog niet weten. Wanneer deze omschreven worden zullen zij binnen het natuurlijke kader vallen. Onze perceptie breidt uit naarmate we meer te weten komen.
MVG, LD.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, op dit moment is de wetenschap op bepaalde manier begrensd. Maar wetenschap is een dynamisch proces, kan dus verder ontwikkelen.quote:Het zal dan voor de wetenschap onmogelijk zijn daar een uitsprak over te doen. De wetenschap heeft nou eenmaal z'n grenzen.
De wetenschap ontwikkeld zich wel, maar de grenzen bestaan gewoon. Zo kunnen we observeren wat er is gebeurt een zeer korte periode na "Big Bang", maar wat er daarvoor was, is totaal irrelevant, want toen was er niks. (Geen ruimte en geen tijd) Daar ligt bijvoorbeeld een grens binnen de wetenschap.quote:Op donderdag 18 maart 2010 16:49 schreef LordDragon het volgende:
semisane
[..]
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, op dit moment is de wetenschap op bepaalde manier begrensd. Maar wetenschap is een dynamisch proces, kan dus verder ontwikkelen.
MVG, LD.
Je begrijpt me verkeerd, tuurlijk was er wel iets, maar daar is niets over te zeggen in de wetenschap, dat is steeds mijn punt geweest.quote:Op donderdag 18 maart 2010 20:52 schreef LordDragon het volgende:
semisane
Iets en niets zijn enkel beperkt door ons waarnemings/begripsvermogen. Er is niets als we het niet kunnen waarnemen/omschrijven/begrijpen, er is iets als we dat wel kunnen. (in de voertaal) Het een ontstaat niet uit het ander, natuurkundig gezien was er altijd iets en zal er altijd iets zijn, vanuit het menselijk perspectief, de perceptie lijkt het alsof en niets was maar dat is enkel omdat we het toen(tijd) als systeem "mens" nog niet hadden waargenomen/omschreven/begrepen.
E=MC2
materie noch energie kunnen nooit uit niets ontstaan en ook niet in niets opgaan, de wetten van de thermodynamica
Ik vermoed eerder dat het niks nul nada noppes van voor de big bang weer enkel niets is omdat wij nog niet weten wat het juist is en het er dus ook niet zinnig over kunnen hebben. De toestand "niets" kan niet bestaan, om te bestaan moet er altijd "iets zijn".
open horizons, iets wat je niet kent waar je weinig of niks over weet moet je niet op voorhand in een hokje gaan duwen.![]()
MVG, LD.
Huidige begrenzing, juist! En waarom zou binnen 100 jaar de huidige begrenzing van in 2010 nog van toepassing zijn? Kon men 100 jaar geleden ook al deeltjesversnellers bouwen?quote:Jij bent degene die beweerd dat de wetenschap daar wellicht in de toekomst wel "iets" over kan zeggen, maar binnen de huidige grenzen van de wetenschap die er nou eenmaal zijn kan dat niet.
Dan praat je over een pragmatische limiet van het waarnemingsvermogen, niet over theoretische beperkingen.quote:Op maandag 22 maart 2010 14:23 schreef LordDragon het volgende:
semisane
[..]
Huidige begrenzing, juist! En waarom zou binnen 100 jaar de huidige begrenzing van in 2010 nog van toepassing zijn? Kon men 100 jaar geleden ook al deeltjesversnellers bouwen?![]()
MVG, LD.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |