abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 april 2008 @ 09:02:53 #1
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_58104977
Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriendin. Geen huwelijk, samenlevingscontract etc. alleen samen ingeschreven op hetzelfde adres.

Er wordt in het programma van de huur- en zorgtoeslag gevraagd of ik een toeslagpartner heb.

Antwoord: op dit moment nog niet, maar per 1 mei wel.
Voor de zorgtoeslag pakt dit gunstiger uit:

Met zorgtoeslagpartner:
Uw zorgtoeslag is ¤ 122 per maand, = 61 per persoon
Alleen: Uw zorgtoeslag is ¤ 46 per maand, per persoon

Maar als ik mijn vriendin toeslagpartner maak, hoe weet de belastingdienst dit dan. Is er een apart formulier waarin zij moet opgeven dat ze mijn zorgtoeslagpartner is?

Nogmaals dit geldt dus per 1 mei: zij hoeft dan niet eerst haar reeds ontvangen zorgtoeslag terug te betalen om het vervolgens weer te krijgen?
keep up the good work!
pi_58113353
Je vriendin is een toeslagpartner als jullie precies een half jaar samenwonen, niet eerder. Ten minste, niet als jullie getrouwd oid zijn. Als het goed is staat dit ook bij de uitleg van toeslagpartner
pi_58113451
Klopt inderdaad, na een half jaar samenwonen is ze pas jou toeslagpartner. Er is toch 1 manier om daar onderuit te komen, maar dan zul je toch een samenlevingsovereenkomst moeten opstellen en ondertekenen, de belastingdienst gaat hier namelijk ook me akkoord.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 20 april 2008 @ 17:17:03 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58182580
Ik ga hier even een correctie aangeven op de 2 posters boven mij.

Ze kan meteen op de datum dat je gaat samenwonen al je toeslagpartner zijn, als je voornemens bent om in het kalenderjaar langer dan 6 maand samen te gaan wonen.

Dus je hoeft nog niet te wachten tot een half jaar na het samenwonen.

Aangezien het namelijk gaat om voorafgaande informatie die jij verstrekt aan de BD en jij op 1 mei gaat samenwonen (wat dus neerkomt op langer dan een half jaar van het kalenderjaar) kun je haar meteen opgeven als toeslagpartner.

De zorgtoeslag van haar moet je dan per 1 mei stopzetten. (de eerste maanden hoeft zij dan niet terug te betalen) en die van jou wijzig je per 1 mei dat je vanaf die datum een toeslagpartner hebt.

De BD weet dat jij je wijziging pas op 1 mei wilt laten ingaan dus je hoeft op het moment van insturen nog niet op hetzelfde adres te wonen (uiteraard als het moment van insturen voor 1 mei ligt)

Houd er alleen wel rekening mee dat de verwerkingstijd van de stopzetting van je vriendin 8 weken duurt. In die 8 weken kan jouw formulier niet behandeld worden aangezien 1 persoon niet op 2 zorgtoeslagberekeningen mag voorkomen.
Dus het veiligste is eerst de stopzetting van haar en na een week of 5 de wijziging van jou.

Zij zal dan het bedrag dat ze voor de maand mei (ontvangen op 21 april) terug moeten betalen. Jij krijgt als de berekening rond is met terugwerkende kracht het bedrag voor de maand mei gecorrigeerd.
Ditzelfde kan ook voor de maand juni gelden als de verwerking dan nog niet rond is.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 21 april 2008 @ 10:56:29 #5
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_58198473
Bedankt voor je uitleg. Wexy zeer verhelderend :-)
keep up the good work!
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 21 april 2008 @ 12:47:04 #6
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58200801
quote:
Op maandag 21 april 2008 10:56 schreef krn176 het volgende:
Bedankt voor je uitleg. Wexy zeer verhelderend :-)
Graag gedaan

Blijf het handig vinden dat mn werk-opleiding toch nog ergens goed voor is nadat ik vertrokken ben bij de BD
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_58454168
- bericht kan worden verwijderd, kwam door google hierop en klikte te snel -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')