De feiten over het leven en de begrafenis van Henk Das.
Henk Das werd begraven in Maarn. Een klein plaatsje dat doorkruist wordt door de A12. Daar bracht hij de laatste 35 jaar van zijn leven door. In dat zelfde plaatsje was hij enige tijd ondergedoken tijdens de oorlog en vandaar uit werd ook enige tijd het verzet voor de provincie Utrecht en de Betuwe geleid. Nu nog staan daar straatnaambordjes met de namen van zijn mede strijders die sneuvelden tijdens de oorlog.
Hij werd vanuit het kleine Nederlands Hervormde kerkje begraven omdat hij daar jaren kerkvoogd was en daar zong op het koor. Waar hij de laatste jaren "Kerkte" , Het leerhuis Valkenheide in Maarsbergen viel af omdat verwacht werd dat er vele oude mensen zouden komen die slecht ter been zijn.
Bij dat kerkje in Maarn zijn weinig parkeerplaatsen. Er zijn geen winkels of andere openbare gelegenheden in de buurt. Op enige afstand staan wat huizen.
De meeste mensen komen daar altijd lopend of op de fiets naar de Kerk, want alles is daar dichtbij.
Er werden iets meer dan 100 rouw kaarten verzonden. Volgens de begrafenisondernemer krijg je normaal respons op ongeveer 75%. Er kwamen echter uit alle delen van het land tegen de 200 mensen. (die tekenden in het boek) Maar er waren er meer die niet getekend hebben.
Deze mensen kenden dat rustige deel van Maarn niet of nauwelijks...
Er waren veel mensen van boven de 70 jaar. Waaronder ook in rolstoel, rollator of met stok.
Borden met verboden te parkeren? Ik heb ze nooit gezien, en ik heb er jaren gewoond, maar ook niet op gelet bij die kerk, want we gingen op de fiets. Dus ze zouden er kunnen staan.
De gemeente wilde eerst niet dat er na 12 uur begraven werd. Dat waren de verordeningen. Maar juist omdat er oude mensen van ver weg verwacht werden heeft de familie na lang aandringen voor elkaar gekregen dat mensen op tijd bij de dienst zouden kunnen zijn door deze 's middags te houden.
Het was bij aanvang van de dienst echt Beestenweer. Veel mensen moesten zoeken naar de kerk want niet bekend met (dat deel van) Maarn, en waren laat.
Dat waren de feiten;
Nu de emotie: Mijn vader (dat was Henk Das) zou ten eerste erg verbaasd en ontroert zijn geweest dat er zoveel mensen kwamen.
Ook zou hij er kwaad over zijn geweest èn verdrietig dat 20 mensen die zich van geen kwaad bewust waren en op onbekend terrein per ongeluk fout parkeerden, voor hem bijna 60 euro zouden moeten betalen.
Hijzelf hield zich altijd aan regels en wetten (soms baalde ik daarvan).
Tenzij hij die regels als onrechtvaardig beschouwde.
Maar over het algemeen zou hij het ermee eens zijn dat regels opgevolgd zouden moeten worden.
Aan de andere kant zou hij ook gezegd hebben: goddank leven we niet in een dictatuur en zou zelf wel protest hebben aangetekend vanwege de bijzonder omstandigheid. Tenslotte kwam hij wel altijd in opstand tegen wat in zijn ogen onrecht was, ook al waren dat misschien wel "verordeningen" en wetten.
Tot aan zijn dood streed hij tegen wat in zijn ogen onrecht was. Ik heb hem nooit op wraakzucht of gemenigheid kunnen betrappen.
Er kwamen heel veel mensen op voor hen onbekend gebied, het merendeel oud, Er stond niet duidelijk waar wel of niet geparkeerd mag/kan worden. Omdat dat gewoon bijna nooit voorkomt dat het daar zo druk is. Ik denk persoonlijk dat er daar hoogstens met de Kerst zoveel mensen in die kerk zitten, en die komen uit de buurt.
Ik mag het mischien niet denken, maar de gemeente wilde niet na 12 uur begraven, want dan moeten de ambtenaren van de begraafplaats extra uitbetaald worden. en wie weet proberen ze zo wat geld terug te verdienen door de politie bekeuringen te laten uitschrijven. Tjonge, zo'n vangst hadden ze niet verwacht natuurlijk! Dit zijn mijn stiekume gedachten en vast niet waar, maar het gaat wel door me heen.
Ik lijk daarin niet op pa.
Ik vraag mij af of iedereen die zo fel gereageerd heeft hier het oorspronkelijke artikel in Trouw wel gelezen heeft of alleen reageert op die paar regels: boete-regen bij begrafenis verzetsheld. Sommige wel weet ik ,want die wisten dat hij stierf in Driebergen.
Vandaag 1 maand geleden werd mijn vader, 1 dag voor zijn 92 verjaardag ziek. Hij heeft een mooie leeftijd gehad en had er vrede mee om te sterven.
Ik vraag me af hoe hij op deze reacties gereageerd zou hebben....Ik zou het hem nog zo graag willen vragen