bronquote:Pakistan toetst Nederland op mensenrechten
door Rob Savelberg
GENÈVE -
Nederland ligt onder vuur bij de VN als het gaat om discriminatie van allochtonen, huiselijk geweld tegen vrouwen, de zwarte scholen en de situatie op Aruba en de Antillen.
Ons land is een van de eerste landen die aan de controles van de Mensenrechtenraad (MRR) worden onderworpen. De supervisors zijn Pakistan, Nigeria en Peru.
De MRR, een betrekkelijk nieuw orgaan van de Verenigde Naties, heeft het over een heus ‘examen’. Gekeken wordt in hoeverre Nederland haar internationale verplichtingen uit internationale verdragen nakomt. De MRR wordt door vrijwel alle landen ter wereld erkend, behalve door Israël en de Verenigde Staten.
De regering-Balkenende heeft de VN haar visie op de mensenrechtensituatie in ons land gegeven. Dat vinden dertien regio’s in Nederland niet voldoende. Ze hebben een eigen rapport aan de diplomaten in Genève overhandigd.
Kritiekpunten in Nederland zijn volgens hen discriminatie van allochtonen, huiselijk geweld tegen vrouwen, de zwarte scholen en de situatie op Aruba en de Antillen. ,,De MRR wil alles binnenskamers bespreken. Wij willen het proces transparant maken”, stelt Friederycke Haijer van de katholieke mensenrechtenorganisatie Justitia et Pax Nederland.
Haar collega Quirine Eijkman van het juristencomité NJCM verwacht geen serieus onderzoek: ,,Nederland heeft een politiek gekleurd rapport over zichzelf geschreven. Daarnaast zijn de diplomaten te hoffelijk voor kritisch onderzoek, dat heeft weinig effect.”
Nee goed idee zo'n MRR.quote:Participating in the discussion on the report on the situation of detainees in Guantanamo Bay were the representatives of the United States, as a concerned country, Cuba, Finland on behalf of the European Union, Switzerland, Malaysia, China, Democratic People’s Republic of Korea, Iran, Ecuador, Peru, Algeria and Venezuela. The non-governmental organization Human Rights Watch also spoke in a joint statement.
(Boris Dittrich)quote:In de lucht
Door de ramen van de vergaderzaal zie ik het meer van Geneve. Buiten schijnt de zon. Hier binnen proberen we de wereld te verbeteren. Lokatie: het gebouw van de VN Mensenrechtencommissie. Onderwerp : het uitroeien van elke vorm van intolerantie of discriminatie, gebaseerd op religie of geloof. Nou, dat belooft wat. De Portugese Sarah Martins zit de vergadering voor. Ze leest paragraaf 4.7 hardop voor. “ Iedereen heeft het recht een religie of geloof aan te nemen, te veranderen of af te zweren.” Streng kijkt ze de zaal rond in de hoop dat niemand reageert. Mis. De ambassadeur van Egypte steekt zijn hand op. En de ambassadeur van Pakistan schudt zijn hoofd en grijpt naar de microfoon. Egypte is hem te vlug af : “Namens de Organisatie van Islamitische Landen maak ik bezwaar. Het recht om een geloof af te zweren is een uitbreiding van de tekst. Daar gaan we niet mee akkoord.” Zijn stem buldert door de vergaderzaal. De ambassadeur van Pakistan knikt instemmend. Beide heren dienen het ene naar het andere wijzigingsvoorstel in. Het oorspronkelijke Europese voorstel over de intolerantie van religies tegen andersdenkenden wordt langzaam aan een wazige opsomming, waarbij Islamophobie, anti-semitisme en Christianophobie centraal staan. Mismoedig fluistert Sarah Martins me na afloop van de vergadering toe : “Het recht om je geloof af te zweren gaan we bij de stemming verliezen. De Islamitische landen hebben een meerderheid.” Op de gang kom ik de ambassadeur van Egypte tegen. Ik vraag hem : “Waarom zijn de Islamitische landen erop tegen dat iemand zijn geloof afzweert ?” Hij zet zijn aktentas tussen zijn voeten op de grond. “En dan zeker a-theist worden? Eens een moslim, altijd een moslim.” “Ja, maar….” Hij onderbreekt me. : “Dat soort rechten horen niet in VN-documenten thuis.” Ik protesteer. De ambassadeur wijst met zijn vinger omhoog. “Dat recht kun je alleen opschrijven…. in de lucht.” En weg beent hij, vastberaden, naar een vergadering over vrouwenrechten.
Dit is een stapje op zijn, maar dit is heel typisch. Onlangs was deze vertoning in die UN Human Rights Council te zien, in een algemeen debat over mensenrechten. Zodra de voorzitter van de IHEU Sharia of Cairo-declaration noemt worden de Egyptische en Pakistaanse gedelegeerden wakker om hem te interrumperen.quote:
Bron: diversen, o.a. Telegraaf en nu.nlquote:Achtjarige zet punt achter huwelijk
SANAA - Een achtjarig meisje in Jemen mag haar gedwongen huwelijk met haar 28-jarige man ontbinden. Dat heeft een rechter in het land bepaald. De echtgenoot heeft verklaard akkoord te gaan, maar hij tekende wel aan dat het nog prille huwelijk was goedgekeurd door de ouders van het kind en door haarzelf.
De man zei ook seks met zijn jonge vrouw te hebben gehad, maar „haar niet te hebben geslagen”. Volgens de vader van de bruid was het huwelijk eerder dit jaar vooral bedoeld ter bescherming van het kind. Zijn andere dochter zou al eens zijn ontvoerd om uiteindelijk te huwen met haar kidnapper. Dat lot wilde hij zijn andere dochter besparen.
In Jemen komen dit soort huwelijken geregeld voor. Een minimumleeftijd voor huwelijkspartners bestaat niet, ondanks oproepen daartoe van mensenrechtengroepen. Het achtjarige meisje zei dinsdag na de rechterlijke uitspraak dat ze blij is dat ze weer naar school kan.
Bron: artikel uit Elsevier, op basis van informatie Amnesty. http://www.elsevier.nl/ni(...)el/asp/artnr/201624/quote:In drie landen, te weten Iran, Jemen en Saudi-Arabië, zijn mensen geëxecuteerd die jonger waren dan 18. De jongste, een jaar geleden ter dood gebracht in Iran, was 13.
Nederland moet weigeren om zich de les te laten lezen door dit soort landen.quote:Talloze mensen werden willekeurig gedetineerd en “verdwenen”. Onder de slachtoffers bevonden zich verdachten van terrorisme, nationalisten uit de provincies Balochistan en Sindhi, en journalisten. Daders van onwettige moordpartijen gingen vrijuit. Leden van religieuze minderheden werden vervolgd op grond van blasfemiewetten. Er waren nog altijd berichten over eremoorden. Volkstribunalen en religieuze raden bekleedden gerechtelijke functies zonder hiertoe bevoegd te zijn en legden wrede, onmenselijke en onterende straffen op. Ten minste 446 mensen werden ter dood veroordeeld. Volgens officiële cijfers werden 82 mensen terechtgesteld, onder wie één minderjarige; dit was een forse toename ten opzichte van het jaar daarvoor.
Ach ja… zolang die Hamas-man maar lekker z'n zegje kan doen.quote:Op woensdag 16 april 2008 13:34 schreef Monolith het volgende:
Moslimlanden eisen onder aanvoering van Pakistan dat Wilders vervolgd wordt vanwege aanzetten tot religieuze intolerantie.
Wat zou ik graag willen dat we een politicus hadden die bij de VN de gedelegeerden Pakistan, Noord Korea etc. vol in het gezicht uitlacht als ze beginnen over onze mensenrechtensituatie. En dan een sarcastische opmerking maakt als 'Ja inderdaad, in Nederland hebben de mensen geen rechten.... Zeg Noord Korea, hoe gaat het eigenlijk met de hongersnood en 200 nieuwe Mercedessen voor Kim Jong-il?". Dat zou Wilders wel goed kunnen denk ik.quote:Pakistan toetst Nederland op mensenrechten
Pakistan --> Hamasquote:Op woensdag 16 april 2008 13:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ach ja… zolang die Hamas-man maar lekker z'n zegje kan doen.
Bron: Planet.nlquote:Mensenrechtenraad wil actie tegen Fitna
Moslimlanden in de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties vinden dat Nederland Geert Wilders moet vervolgen om zijn film 'Fitna'. De Pakistaanse afgevaardigde Masood Khan deed deze aanbeveling dinsdag in Genève op een bijeenkomst van de 47 landen tellende raad, waar ook Nederland met een delegatie is vertegenwoordigd. Pakistan, Saudi-Arabië, Indonesië en andere leden van de raad zeiden dat Nederland wetten moet aannemen die godsdienstlaster strafbaar stellen. Staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayrak, die deel uitmaakt van de Nederlandse delegatie, zei dat het Openbaar Ministerie onderzoekt of met de film wetten worden overtreden.
Egypte oefende kritiek op de uitspraak van een Nederlandse rechter dat Wilders als parlementslid het recht heeft kritiek te spuien op de radicale islam en de koran en dat hij met de opvattingen die hij in de film ventileert geen wetten overtreedt. "Deze uitspraak kan een teken zijn dat de rechtspraak geen voeling meer heeft met de betreffende internationale en regionale verplichtingen en jurisprudentie op het gebied van mensenrechten", zei de Egyptische afgevaardigde Omar Shalaby.
Iran noemde de film van Wilders een duidelijk voorbeeld van islamofobie en aanzetting tot religieuze haat en spoorde Nederland aan zijn wetgeving tegen godsdienstlaster en islamofobie te verscherpen. Iran is geen lid van de Mensenrechtenraad, maar mag als waarnemer het woord voeren.
Nederland behoort tot de eerste zestien landen die tijdens de twee weken durende bijeenkomst van de raad op hun mensenrechten worden beoordeeld. Het is de bedoeling dat de raad drie van dergelijke bijeenkomsten per jaar houdt, tot alle 192 leden van de Verenigde Naties aan de orde zijn geweest.
Al jarenlang sinds 2006?quote:Op donderdag 17 april 2008 14:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De MRR is al jarenlang gevuld met schurkenstaten en landen die zich nauwelijks met mensenrechten bezig houden. Is niks nieuws.
En wij onze Westerse waarden gelijk stellen aan de mensenrechten.quote:Op donderdag 17 april 2008 14:32 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kwam nog een nieuwsbericht tegen dat met hetzelfde onderwerp verband houdt. Sorry dat het wéér over Wilders gaat, maar het heeft hier gewoon rechtstreeks mee te maken.
[..]
Bron: Planet.nl
Ik vind het absurd dat Nederland zich LAAT beoordelen door landen als Pakistan, Saudi-Arabië en Iran. Veel gekker moet het toch werkelijk niet worden. Het zal mij trouwens ook benieuwen wat er straks uitrolt wanneer die landen zelf aan de beurt zijn om beoordeeld te worden. Als ik goed reken, is dat namelijk binnen 4 jaar aan de orde.
Wat je in elk geval nu al duidelijk waarneemt, is dat deze landen de islam gelijk stellen aan mensenrechten. Wie de islam bekritiseert, schendt in hun ogen de mensenrechten. Wie minderjarigen executeert, vrouwen en mannen verschillend berecht en (in sommige gevallen) anders gelovigen vervolgt, is natuurlijk volstrekt zuiver volgens de islam bezig...
Er is, vind ik, een nogal groot verschil tussen een land bekritiseren omdat het geen eerlijke rechtsgang heeft, of iets dergelijks, en een land bekritiseren omdat het een burger de vrijheid geeft te zeggen wat-ie wil...quote:Op donderdag 17 april 2008 15:56 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
En wij onze Westerse waarden gelijk stellen aan de mensenrechten.
Zij doen hun zeggie over ons, wij reageren ook zovaak op dingen van hen
In onze ogen hebben wij gelijk en in hun ogen hebben zij gelijk. Zij volgen een heel ander wetstelsel dan wij in het Westen. Eisen kan je niks, je kan alleen maar aankaarten dat ze het veranderen of iets dergelijks. Dat doen zij hier ook volgens mij, zij willen dat Wilders berecht wordt. Wij willen dat zij de doodstraf afschaffen, lekker boeiendquote:Op donderdag 17 april 2008 16:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er is, vind ik, een nogal groot verschil tussen een land bekritiseren omdat het geen eerlijke rechtsgang heeft, of iets dergelijks, en een land bekritiseren omdat het een burger de vrijheid geeft te zeggen wat-ie wil...
Er zullen heus gevallen zijn waarbij Westerse landen hypocriet zijn, maar hier is echt geen sprake van gelijkwaardige kritiek en gelijkwaardige schuld aan hypocrisie. Alsof zij wat zeggen en "wij" wat zeggen en dat iedereen een beetje gelijk heeft...
Niks mis met homo's executeren natuurlijk. Gezond stukje cultuurrelativisme.quote:Op donderdag 17 april 2008 15:56 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
En wij onze Westerse waarden gelijk stellen aan de mensenrechten.
Zij doen hun zeggie over ons, wij reageren ook zovaak op dingen van hen
Toen stond net dat bericht op de voorpagina van die Hamas-imam die Rome wilde veroveren en dergelijke. Ik vind dat deze man nog wel wat harder over de schreef gaat dan Wilders. Maar toch klinkt de roep met name om Wilders aan te pakken.quote:Op woensdag 16 april 2008 17:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pakistan --> Hamas[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |