Maak eens met Paint een schetsje van de situatie, want ik snap er niets van. Probeer ook alvast de krachten aan te geven.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:10 schreef Niconigger het volgende:
Ja de opdracht was verschillende uitwijkingen te geven. Bij de twee veren naast elkaar hangt er 1 massa aan. Dus niet aan allebei de veren een aparte massa.
Dat vroegen we ons juist af: geldt voor de onderste veer niet Fv = 2*Fz, want die bovenste veer trekt ook nog eens met Fz aan de onderste veer.quote:Maar dan geldt Fv=Fz wel voor twee veren onder elkaar
Dat is naast elkaar en niet onder elkaar?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:19 schreef Niconigger het volgende:
[img=http://img294.imageshack.us/img294/1030/massaveer1tp6.th.png]
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
Dat vroegen we ons juist af: geldt voor de onderste veer niet Fv = 2*Fz, want die bovenste veer trekt ook nog eens met Fz aan de onderste veer.
Ho wacht even, dit is geen consequente conclusie. De bovenste veer wordt ook ergens vastgehouden, en om te voorkomen dat de veer niet hard naar beneden valt, moet daar dus ook een kracht van m*g werken. Ook op de bovenste veer werkt dus een kracht van m*g naar boven, en van m*g naar beneden. De vraag was of je nu moet rekenen met een kracht van 2*m*g.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:34 schreef Niconigger het volgende:
2 veren onder elkaar: Fv=2*Fz (veer 1 wordt uitgetrokken met m*g en veer 2 ook met m*g, en veer 2 rekt veer 1 ook uit --> Fv=2(m*g)
niet op.quote:1) C = F/u = F / (2*m*g/C) = C/2.
2) Fv=2*Fz
Deze twee beweringen spreken elkaar tegen.. Ik ga dan toch voor de tweede, omdat die het meest logisch lijkt in deze situatie (zie hierboven)
Ja.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:54 schreef Niconigger het volgende:
dan gaat dus
[..]
niet op.
F=C*u
C=F/2u <-- dit geldt
quote:Is die kracht op de 2 veren dan niet even groot als Fz (massaveer is tenslotte verwaarloosbaar). Dus per veer Fz/2
klopt dan ga ik verder. Volgens mij, als ik alle hints e.d. lees klopt dat welquote:onder elkaar; C=F/2u
naast elkaar; C=0,5F/u
Je zegt twee keer hetzelfde.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 14:05 schreef Niconigger het volgende:
dat tekeningetje is niet echt duidelijk (paint is niet mijn sterkste kant), maar als
[..]
klopt dan ga ik verder. Volgens mij, als ik alle hints e.d. lees klopt dat wel
F/(2u) = 0.5F/u. Delen door 2 is vermenigvuldigen met een half, dus daarom zeg je twee keer hetzelfde.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 14:14 schreef Niconigger het volgende:
oooo shit, ik ben echt heul slecht hierin..
die onder elkaar weet ik zeker van dat die goed is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |