Perl doet hetzelfdequote:Op vrijdag 2 mei 2008 16:49 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Mooi he dat PHP... een int en een string bij elkaar optellen
quote:Op vrijdag 2 mei 2008 16:49 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Mooi he dat PHP... een int en een string bij elkaar optellen
Das waar, maar echo (float) $test werkt ook, en is wellicht nog netter ookquote:Op vrijdag 2 mei 2008 17:10 schreef CraZaay het volgende:
[..]
JavaScript en allerlei andere loosely typed talen ook, maar dat maakt het nog niet netter
1 |
Ik zie niks verkeerd aan deze query om heel eerlijk te zijn. Maar toegegeven SQL is niet mijn sterkste ding.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 14:16 schreef Dzy het volgende:
Ik heb een vraagje
Ik ben bezig met een site waar een heleboel gedichten op komen te staan van dezelfde dichter. Deze kan hij taggen met meerdere tags, die allemaal weer in een aparte tabel tags staan. Omdat er meerdere tags bij meerdere gedichten kunnen gebruik ik een koppeltabel gedichten_tags. Alleen hoe kan ik nu mooi in 1 query alle gedichten opvragen die bij 1 of meer tags horen?
Ik zat zelf al een beetje te prutsen met de volgende query:
[ code verwijderd ]
Dit zou dan alle gedichten opvragen die een tag hebben van 1, 3 of 4 maar de bedoeling is natuurlijk dat ze alle drie zo getagd moeten zijn. En voor mijn gevoel is dit een ranzige query, maar dat kan ik verkeerd hebben. Ingewikkelde queries ben ik nog niet zo goed inWie kan me helpen?
1 2 3 4 | WHERE gedichten.gedicht_id = gedichten_tags.gedicht_id AND gedicht_tags.tag_id IN (1,3,4) GROUP BY gedichten.gedicht_id HAVING COUNT(*) = 3 |
Zie andere topic :Pquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | FROM gedichten g WHERE g.gedicht_id IN ( SELECT t.gedicht_id FROM gedichten_tags t WHERE t.tag_id IN (1, 3, 4) GROUP BY t.gedicht_id HAVING COUNT(*) = 3 ) |
omfgquote:Op donderdag 1 mei 2008 18:20 schreef Flaccid het volgende:
Ik heb een functie met die checkt of een variable leeg is of niet, wanneer hij leeg is zegt hij dat hij leeg is. Maar dan wordt het: Hoe krijg je de tekst van een variable die leeg is op het scherm, dus de naam van de lege variable?
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 | WHERE (g.gedicht_id IN ( SELECT t.gedicht_id FROM gedicht_tags t WHERE t.tag_id IN (1,2) GROUP BY t.gedicht_id HAVING COUNT(*) = 2) ) AND (g.gedicht_boekje = '3') |
Zover ik tot nog toe heb ondervonden duren dit queries (dus met querie in querie) langer dan een join.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 15:34 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Zie andere topic
Het zou (uitgaande van MySQL 5) zo iets worden:
[ code verwijderd ]
Een subquery dusquote:
In dit geval lukt het ook wel zonder sub-query, alleen wordt 't daar wat minder overzichtelijk van. En de vraag is of 't echt sneller is.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 16:40 schreef ursel het volgende:
Zover ik tot nog toe heb ondervonden duren dit queries (dus met querie in querie) langer dan een join.
1 2 3 4 5 6 7 | FROM gedichten g INNER JOIN gedichten_tags t ON t.gedicht_id = g.gedicht_id WHERE g.gedicht_boekje = 3 AND t.tag_id IN (1, 3, 4) GROUP BY g.gedicht_id, g.titel HAVING COUNT(*) = 3 |
Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 16:56 schreef CraZaay het volgende:
Zijn er hier überhaupt mensen bezig met memcached en dergelijke?
Eigenlijk wat er staatquote:
Een project wat ik voor NU.nl gedaan heb bijvoorbeeld (da's extreem), maar ook een jongerensite met een sociaal netwerk wat met 30.000 pageviews per dag al aardig wat zware queries oplevert.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 18:56 schreef Xcalibur het volgende:
Aan wat voor bezoekersaantallen / queries moet ik denken als jij het over een drukke site hebt?![]()
Waarom zou memcached hier niet geschikt voor zijn? In dat geval check ik in de model of het result in de cache zit, en zo niet voer ik de query uit en sla het resultaat op in de cache met een time to live van 24 uurquote:Op zondag 4 mei 2008 01:17 schreef Farenji het volgende:
Memcache gebruik ik niet zo vaak maar ik gebruik wel regelmatig sql caching, waar het resultaat van een loodzware query geserialized wordt opgeslagen in een objectstorage in de db. Aan memory caching heb je in dit geval minder omdat het om queries gaat waar het resultaat hoogstens 1 keer per dag wijzigt en je aan alle bezoekers hetzelfde resultaat wil tonen. Die wil je dus ook maar 1 keer per dag berekenen, niet meer.
punt 3 is alleen uit te lezen bij @home en nog een geloof ik. Bij planet (mijn ISP) wordt het niet meegestuurd. Je hebt wel databases die dat soort info verzamelen en waar je beroep op kunt doen, sommige gratis, sommige niet.quote:Op maandag 5 mei 2008 09:14 schreef Chandler het volgende:
Kleine vraag, stel ik heb een hostname cc93022-a.tu.nogwat.home.nl
Van deze hostname wil ik het volgende uitlezen (maar dit kan natuurlijk ook een andere hostname zijn)
- home.nl
- home
- @home internet Groningen Nederland (dit kun je ergens uitlezen maar waar?)
Is er voor de 1e 2 een regex die ook werkt met co.uk en dergelijke domeinnamen? en waar kan ik de 3e gegeven weg halen?
SELECT MAX(id) FROM gegevens ?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:54 schreef wobbel het volgende:
Ik heb een tabel met Auto Increment, hoe krijg ik nu heel makkelijk het laatste ID eruit?
Nu doe ik namelijk SELECT id FROM gegevens ORDER BY id DESC LIMIT 1, maar kan dat niet sneller?
quote:Op maandag 5 mei 2008 15:11 schreef wobbel het volgende:
[..]
moet ik die dan weer opvragen met mysql_fetch_assoc of kan dat ook met mysql_result ofzo?
1 2 3 | $laatste = mysql_result(mysql_query("SELECT MAX(id) FROM gegevens"),0); ?> |
Goede tip zegquote:Op maandag 5 mei 2008 16:36 schreef SuperRembo het volgende:
Als je de id wil weten van de row die je net ge-insert hebt, dan kan je beter mysql_insert_id() gebruiken.
Die kende ik gelukkig alquote:Op maandag 5 mei 2008 16:36 schreef SuperRembo het volgende:
Als je de id wil weten van de row die je net ge-insert hebt, dan kan je beter mysql_insert_id() gebruiken.
1 2 3 4 | USING SHOP_Carts.IdCart LEFT JOIN SHOP_Cartcontents.CartId = SHOP_Carts.IdCart WHERE SHOP_Carts.IdCart = '1' |
quote:You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '.IdCart WHERE SHOP_Carts.IdCart = '1'' at line 1
Moet het niet zijnquote:Op maandag 5 mei 2008 18:54 schreef wobbel het volgende:
[..]
Die kende ik gelukkig al ;)
Andere vraag: Ik heb onderstaande query, alleen daar is blijkbaar iets fout aan :P
[ code verwijderd ]
Foutmelding
[..]
1 |
Ik heb gezocht naar opties voor punt 3 (@home internet) maar kan helaas niets vindenquote:Op maandag 5 mei 2008 11:04 schreef qu63 het volgende:
[..]
punt 3 is alleen uit te lezen bij @home en nog een geloof ik. Bij planet (mijn ISP) wordt het niet meegestuurd. Je hebt wel databases die dat soort info verzamelen en waar je beroep op kunt doen, sommige gratis, sommige niet.
Op jou manier krijg ik de volgende fout:quote:
Dit is m'n query:quote:You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'LEFT JOIN SHOP_Cartcontents on SHOP_Carts.IdCart = SHOP_Cartcontents.CartId WHER' at line 1
1 2 3 4 | LEFT JOIN SHOP_Cartcontents ON SHOP_Carts.IdCart = SHOP_Cartcontents.CartId WHERE SHOP_Carts.IdCart = '5' |
http://www.maxmind.com/app/cityquote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:26 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik heb gezocht naar opties voor punt 3 (@home internet) maar kan helaas niets vindenwaarschijnlijk op de verkeerde woorden gezocht maar kun je me een linkje posten?
Waarom een left join in een delete statement?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:46 schreef wobbel het volgende:
Dit is m'n query:
[ code verwijderd ]
Ik heb de MySQL reference guide er ook al bijgezocht, maar zelfs dan lukt het me nog niet :')
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/delete.html
1 2 | WHERE SHOP_Carts.IdCart = '5' |
1 2 | WHERE SHOP_Cartscontents.IdCart = '5' |
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:20 schreef ursel het volgende:
Misschien een knullige vraag, maar om 2 tabellen te mergen doe ik een select in een temp tabel en update ik de main tabel.
Nu doe ik een query met SELECT * FROM table. Maar eigenlijk wil ik alle kolommen hebben exclusief kolom ncID. Aangezien er +/- 15 kolommen zijn leek het mij eigenlijk onlogisch om elke kolom in de SELECT statement te plaatsen. Is er geen praktische manier om een specifieke kolom te excluden?
1 |
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:28 schreef JortK het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
En dan niet de kolom ncID ertussen zetten?
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:20 schreef ursel het volgende:
...
Aangezien er +/- 15 kolommen zijn leek het mij eigenlijk onlogisch om elke kolom in de SELECT statement te plaatsen. Is er geen praktische manier om een specifieke kolom te excluden?
Nou omdat ik dit wil uitvoeren eigenlijk:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:07 schreef JortK het volgende:
[..]
Waarom een left join in een delete statement?
Je kan toch gewoon dit doen:
[ code verwijderd ]
En als je ook de content wil verwijderen:
[ code verwijderd ]
WHER of WHEREquote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:46 schreef wobbel het volgende:
[..]
Op jou manier krijg ik de volgende fout:
Zoals je kon zien had ik de goede query er ook bijgezet, aangezien een MySQL foutmelding niet de gehele query teruggeeft. Ik had gewoon WHERE dusquote:
Zo dan:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 13:23 schreef wobbel het volgende:
[..]
Zoals je kon zien had ik de goede query er ook bijgezet, aangezien een MySQL foutmelding niet de gehele query teruggeeft. Ik had gewoon WHERE dus ;)
1 2 | WHERE SHOP_Carts.Tijd < '250000' |
1 2 | WHERE SHOP_Cartcontents.CartID IN (SELECT CartID from SHOP_Carts WHERE SHOP_Carts.Tijd < '250000') |
Stomme vraag, moet ik die 2 query's apart uitvoeren of alleen de onderste?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 13:40 schreef JortK het volgende:
[..]
Zo dan:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |