© Het Parool, 10-04-2008, 12:02 uurquote:---------------------
Huizenprijs A'dam duikt omlaag
AMSTERDAM - De gemiddelde huizenprijzen in Amsterdam zijn het afgelopen kwartaal fors gedaald. Het hardst daalden de prijzen in buurten waar ze eerder het meest waren gestegen.
In sommige wijken zakten de prijzen zelfs met meer dan tien procent in drie maanden.
De dalingen blijken uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers van makelaarsvereniging NVM en die van de Woningmarktrapportage van makelaar Gerard W. Bakker in Amsterdam.
De prijs van een appartement in Amsterdam-Zuid daalde volgens Bakker gemiddeld zelfs met ruim twaalf procent tot 285.750 euro. In Zeeburg, waarin ook de cijfers van IJburg zijn vervat, daalden de prijzen van appartementen met 10,4 procent tot 206.525 euro. Opvallend is dat in Noord de prijzen wel stegen, met 11,7 procent tot 168,060 euro voor een appartement.
De gemiddelde prijs van een doorsnee woning in Amsterdam is de laatste drie maanden volgens de NVM met 2,7 procent gedaald tot 259.000 euro. Appartementen daalden minder in prijs, met 2,4 procent tot 235.000 euro.
De teruggang in de markt is ook te zien aan het aantal woningen dat werd verkocht, een kwart minder dan in het vorige kwartaal. Het aantal verkochte appartementen - tachtig procent van de markt - nam af met 26,5 procent. Er werden 1904 huizen in de stad verkocht, tegen 2523 in het laatste kwartaal van vorig jaar.
De tijd dat een huis te koop staat nam tegelijkertijd aanzienlijk toe, met meer dan dertig procent tot 42 dagen.
In de rest van Nederland was de huizenmarkt stabiel. De gemiddelde prijs van een huis steeg zelfs iets: met 0,4 procent tot 244.000 euro.
Pieter Joep van den Brink van de Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA), NVM-afdeling, spreekt van een correctie van de eerdere prijsstijgingen. ''De markt stabiliseert en misschien moet je zelfs spreken van een klapje omlaag.''
Van den Brink wijst erop dat het laatste kwartaal van 2007 de klapper was van een toch al uitzonderlijk goed jaar. ''Wij zaten toen al op wat rust in de markt te wachten. Nu zien we dat de megastijging van het laatste kwartaal weer verloren is gegaan.''
Ook de langere verkooptijd en de grote daling van het aantal verkochte woningen wijst volgens Van den Brink op een plotseling afgekoelde woningmarkt. ''Van een overspannen markt lijkt geen sprake meer te zijn, maar het eerste kwartaal is traditioneel zwak. Van de zomer kunnen we de balans pas echt opmaken.''
Veel hangt volgens Van den Brink af van de stemming onder kopers. ''De kredietcrisis zorg voor onzekerheid. De doorslag geeft echter de betaalbaarheid van een huis. De renteontwikkeling zal een rol spelen.''
Kadaster zit op 4% stijging in Nederland in 2007... Dus hoe kom je bij 8% daling?quote:Op donderdag 10 april 2008 16:05 schreef renegade808 het volgende:
De daling van 8% op jaarbasis in Nederland
Dat was de stijging van feb op maart.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kadaster zit op 4% stijging in Nederland in 2007... Dus hoe kom je bij 8% daling?
O, je had het over aantal verkochte woningen... Ik had het dus over woningwaarde. O well...quote:Op donderdag 10 april 2008 16:45 schreef renegade808 het volgende:
Want?quote:Op donderdag 10 april 2008 16:50 schreef Pappie_Culo het volgende:
Kon je op wachten, zal nog wel wat verder dalen in de nabije toekomst
Gewoon 3 jaartjes geduld hebben en dan instappen in het dal!quote:Op donderdag 10 april 2008 16:49 schreef Mars het volgende:
Wij zijn beiden academisch geschoold en zijn noodgedwongen in een dorpje gaan huren voor een klein bedrag, om over een jaar of 2 in staat te zijn iets te kopen in Amsterdam. En zo ken ik nog tientallen mensen en stellen. Kans op een huurwoning? Die zitten allemaal vol met bejaarden en mensen die niet eens Nederlands spreken.
Lang leve de kennismigratie. Ze hebben eindelijk de studentenkamer-problematiek een beetje op orde, blijkt dat ze de afgelopen 20 jaar de doorstroom een beetje vergeten zijn.
Bevolking zal afnemen, kredietcrisis is nog niet voorbij, vertrouwen in economie zal gaan dalen, etcquote:
Dat de woningwaarde met 0,4% is toegenomen is logisch. De woningen die verkocht worden, doen dat niet voor minder dan de vraagprijs.........nog niet.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, je had het over aantal verkochte woningen... Ik had het dus over woningwaarde. O well...
Banken schroeven kredieteisen op, straks weer eigen geld nodig om een huis te kopen, HRA gaat eraan, etc.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:53 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Bevolking zal afnemen, kredietcrisis is nog niet voorbij, vertrouwen in economie zal gaan dalen, etc
Kortom: alleen de echte idioten zullen nu nog met een big smile 5 ton neertellen voor een half krot in Amsterdam, omdat je dan toch maar mooi effe in Amsterdam woont![]()
Dat geldt voor meer zaken. Maar ik zie de benzineprijs niet dalen hoor.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:53 schreef renegade808 het volgende:
De betaalbaarheid is in het gedrang gekomen.
2 van de 3 huwelijken loopt op de klippen, het aandeel werkende vrouwen neemt niet langer toe etc.quote:
Benzine is nog prima betaalbaar.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat geldt voor meer zaken. Maar ik zie de benzineprijs niet dalen hoor.
Je moet het verschil zien tussen het willen betalen en het mogen betalen van een prijs.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat geldt voor meer zaken. Maar ik zie de benzineprijs niet dalen hoor.
Met alle respect, over 15-20 jaar misschien en door veranderende samenstelling van gezinsgrootten zal de vraag naar het aantal woningen pas over iets van 30-40 jaar gaan afnemen. Niet echt een reden om te denken dat de prijs op korte termijn zal dalen.quote:
Effecten zijn in NL erg beperkt. En men bezuinigt veel eerder op consumentengoederen, vakanties, enz.quote:kredietcrisis is nog niet voorbij,
Wederom: consumentengoederen, vakanties.quote:vertrouwen in economie zal gaan dalen, etc
Je bent sowieso een idioot als je in Amsterdam gaat wonen als je het mij vraagt. Maar de gedachte dat een investering in een woning in Amsterdam slecht is, wordt niet gedragen door de feiten. De waarde van woningen stijgt. Zal misschien best eens een dipje krijgen, maar in the long run...quote:Kortom: alleen de echte idioten zullen nu nog met een big smile 5 ton neertellen voor een half krot in Amsterdam, omdat je dan toch maar mooi effe in Amsterdam woont![]()
Op de klippen lopende huwelijken zal de vraag naar woningen alleen maar doen stijgen. En aangezien in NL tov omringende landen de arbeidsparticipatie van vrouwen in aantallen uren laag is, zit daar nog flink rek in.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:56 schreef renegade808 het volgende:
2 van de 3 huwelijken loopt op de klippen, het aandeel werkende vrouwen neemt niet langer toe etc.
Huizen ook. Weet je hoe goedkoop wonen in NL feitelijk is als je koop hebt?quote:
Waarom dalen de huizenprijzen in Nederland dan volgens jou? (en in de rest van de westerse wereld)quote:Op donderdag 10 april 2008 17:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Huizen ook. Weet je hoe goedkoop wonen in NL feitelijk is als je koop hebt?
Of er is een prikkel voor vrouwen om meer uren te gaan werken. Heb je daar al eens aan gedacht.quote:Op donderdag 10 april 2008 17:00 schreef renegade808 het volgende:
De vraag is nog altijd groot, alleen zetten de banken de geldkraan dicht. Daardoor is het niet meer te betalen.
Dat doen ze niet. In 2007 is de gemiddelde prijs wederom met 4% toegenomen. Dat er nu in een bepaald deelsegment een kleine dip zit zegt mij hoegenaamd niets. Ik wil trends zien, geen paniekvoetbal spelen.quote:Op donderdag 10 april 2008 17:05 schreef renegade808 het volgende:
Waarom dalen de huizenprijzen in Nederland dan volgens jou? (en in de rest van de westerse wereld)
Wie wil er dan ook in Amsterdam wonen?quote:Op donderdag 10 april 2008 16:49 schreef Mars het volgende:
Wij zijn beiden academisch geschoold en zijn noodgedwongen in een dorpje gaan huren voor een klein bedrag, om over een jaar of 2 in staat te zijn iets te kopen in Amsterdam. En zo ken ik nog tientallen mensen en stellen. Kans op een huurwoning? Die zitten allemaal vol met bejaarden en mensen die niet eens Nederlands spreken.
Lang leve de kennismigratie. Ze hebben eindelijk de studentenkamer-problematiek een beetje op orde, blijkt dat ze de afgelopen 20 jaar de doorstroom een beetje vergeten zijn.
Ik heb je OP aangepast. Paniekzaaierij en misinfo ben ik niet zo gecharmeerd van. Ook heb ik 't onderscheid tussen jouw opmerkingen en wat 'n nieuwsbericht is wat beter zichtbaar gemaakt.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:54 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Dat de woningwaarde met 0,4% is toegenomen is logisch. De woningen die verkocht worden, doen dat niet voor minder dan de vraagprijs.........nog niet.
Een academische opleiding is tegenwoordig dan ook niet zo bijzonder meer.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:49 schreef Mars het volgende:
Wij zijn beiden academisch geschoold en zijn noodgedwongen in een dorpje gaan huren voor een klein
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |