abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 april 2008 @ 10:21:12 #1
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_57951878
Zijn er mensen hier die digitale communicatie studeren? Zijn er uberhaupt mensen die dat doen?
Zo ja dan heb ik een aantal vraagjes
En als je 't aan de HU doet zou het helemaal luxe zijn!
My mama didn't raise no fool
pi_57953057
Ga ik doen als alles goed gaat vanaf september
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
pi_57953076
Ik ben 2.5 jaar geleden op die studie afgestudeerd, en ja, dat was op de H(v)U

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2008 11:13:41 ]
pi_57953092
Wat willen jullie weten
  donderdag 10 april 2008 @ 11:39:12 #5
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_57953635
quote:
Op donderdag 10 april 2008 11:13 schreef Scorpie het volgende:
Wat willen jullie weten
Aaah toch iemand

Wat ik eigenlijk graag wil weten is of het een leuke studie is, en is het in vergelijking tot andere studies moeilijk? Is het voor echte computernerds of ook voor halve nerdmeidjes zoals ik? Is het meer een echte computerstudie of ook wel creatief? Zit je veel uren op school of is het juist veel zelfstudie?
En volgens mij is 90% van die studie man, klopt dat ?

(owww ik kan nog zooveel meer vragen bedenken!)
(ja ik heb de opendagen gemist )
pi_57953806
quote:
Op donderdag 10 april 2008 11:39 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Aaah toch iemand
Yep
quote:
Wat ik eigenlijk graag wil weten is of het een leuke studie is, en is het in vergelijking tot andere studies moeilijk?
Het is absoluut geen moeilijke opleiding, sterker nog; 1 van de makkelijkere qua HBO niveau.
quote:
Is het voor echte computernerds of ook voor halve nerdmeidjes zoals ik?
Het is geen nerd opleiding pur sang; dat wil zeggen; je krijgt een gemengde groep van nerdjes, leuke meiden, en vreemde vogels die na het eerste jaar of eerder kappen.
quote:
Is het meer een echte computerstudie of ook wel creatief?
Je kan zelf een beetje de keuze maken wat je wil doen; als jij meer creatief bezig wilt zijn, dan ga je bezig met designen van websites, cdrom producties e.d, wil je meer programmeren, ga je dat doen.
Echter, die "rollen" verdeling was bij ons pas in de laatste 2 jaar, als je alleen maar projecten draait.
Ik weet niet of dat nu nog zo is, ik kon me iig lekker uitleven in de dingen die ik zelf leuk vond
quote:
Zit je veel uren op school of is het juist veel zelfstudie?
De eerste twee jaar heb je gewoon school, niet echt onwijze uren maar leuke daagjes waarin je tussendoor wat uren vrij hebt om bijvoorbeeld de stad in te gaan of te werken aan projecten.
De laatste twee jaar is free for all Als de projecten maar af zijn, je kan alles in je team bespreken dus ook de vergadertijden enzo. Dat vond ik het meest chille ervan
quote:
Ja, dat klopt, althans in mijn tijd wel. Maar wat voor de jongens leuk is is dat de school in de faculteit Journalistiek zit, wat weer 90% vrouw is (en lekker )
quote:
Ach, die open dagen waren altijd maar redelijk saai hoor.
  donderdag 10 april 2008 @ 11:57:22 #7
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_57954073
Dat het geen lastige studie is doet me goed, wie weet zal ik dan ooit nog eens afstuderen
Sowieso je hele beschrijving klinkt wel goed, alleen toch wel jammer dat het zoveel jongens zijn
Zijn het ook allemaal pukkelige nerdjes of zitten er ook wel normale relekste mensen tussen?
Ik zit op dit moment dus gigantisch te twijfelen tussen journalistiek en digitale communicatie! Lastig lastig...

Enneh valt er een beetje geld te verdienen als je eenmaal een baan hebt gevonden?
pi_57958327
quote:
Op donderdag 10 april 2008 11:57 schreef La_Vita het volgende:
Dat het geen lastige studie is doet me goed, wie weet zal ik dan ooit nog eens afstuderen
Sowieso je hele beschrijving klinkt wel goed, alleen toch wel jammer dat het zoveel jongens zijn
Zijn het ook allemaal pukkelige nerdjes of zitten er ook wel normale relekste mensen tussen?
Ik zit op dit moment dus gigantisch te twijfelen tussen journalistiek en digitale communicatie! Lastig lastig...

Enneh valt er een beetje geld te verdienen als je eenmaal een baan hebt gevonden?
Nou, ik verdien behoorlijk wat hoor, ben geen pukkelige nerd en was volgens mij vrij relaxt in de omgang
Nee in het begin zitten er een hoop rare snuiters tussen, maar degenen die afstuderen zijn de wat 'vlottere' en socialere personen die ook management kwaliteiten hebben, dus het valt reuze mee

Maar wat wil je precies worden dan, want die 2 opleidingen zijn wel heul anders van elkaar
  vrijdag 11 april 2008 @ 12:44:44 #9
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_57979832
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou, ik verdien behoorlijk wat hoor, ben geen pukkelige nerd en was volgens mij vrij relaxt in de omgang
Nee in het begin zitten er een hoop rare snuiters tussen, maar degenen die afstuderen zijn de wat 'vlottere' en socialere personen die ook management kwaliteiten hebben, dus het valt reuze mee

Maar wat wil je precies worden dan, want die 2 opleidingen zijn wel heul anders van elkaar
Ja ik weet ook helemaal niet wat ik wil worden, ik weet uberhaupt niet wat ik wil
Nouja waarschijnlijk word ik toch niet ingeloot voor journalistiek, dus hoef ik ook niet eens te kiezen
pi_57986794
Ik heb het eerste jaar Digitale Communicatie aan de HU gedaan als een van de drie meisjes in de klas
Was (makkelijk) te doen maar toch niet helemaal mijn ding...
pi_57987938
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 17:45 schreef Trusten het volgende:
Ik heb het eerste jaar Digitale Communicatie aan de HU gedaan als een van de drie meisjes in de klas
Was (makkelijk) te doen maar toch niet helemaal mijn ding...
Dat hoor ik wel vaker ja. De opleiding is best 'vaag', als in, je weet niet precies wat je er nou mee aan moet. Maar je kan ook zoveel kanten op, niet normaal
pi_57988325
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:59 schreef Scorpie het volgende:
Dat hoor ik wel vaker ja. De opleiding is best 'vaag', als in, je weet niet precies wat je er nou mee aan moet. Maar je kan ook zoveel kanten op, niet normaal
Misschien ben ik ook te snel gestopt na 1 jaar...ik vond het eerste jaar een beetje teveel gericht op de technische dingen en te weinig op het communicatieve aspect. Het kwam gewoon niet overeen met de verwachting die ik had na de open dag e.d.
pi_59053471
Klein schopje in dit topic. Ik las op de site dat je het eerste jaar verplicht 50 van de 60 studiepunten moet halen. Da's niet mis.... is dat lastig te doen of valt dat wel mee?
I had a signature once. It was awful.
  zondag 1 juni 2008 @ 19:32:38 #14
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_59053820
quote:
Op donderdag 10 april 2008 11:13 schreef Scorpie het volgende:
Wat willen jullie weten
hey Scorpie, jij hier

Hier nog een ADC'er... ook 2,5 jaar geleden afgestudeerd.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  zondag 1 juni 2008 @ 19:59:21 #15
137593 Zeus1981
pi_59054382
quote:
Op donderdag 10 april 2008 11:39 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Aaah toch iemand
Ja, ik dus ook.
quote:
Wat ik eigenlijk graag wil weten is of het een leuke studie is, en is het in vergelijking tot andere studies moeilijk?
Het is een leuke studie, waar je veel kanten mee op kunt.
quote:
Is het voor echte computernerds of ook voor halve nerdmeidjes zoals ik?
Het is juist niet voor de echte computernerds... wij kwamen in het eerste jaar niet verder dan wat html en asp en access. Dat zal nu wel veranderd zijn. Waar je aan moet denken is dat de opleiding meer gericht is op het begrijpen van die computernerds ... Maar... als je heel veel interesse hebt kun je je zo ver verdiepen als je wilt... maar het is geen vereiste om af te studeren.
quote:
Is het meer een echte computerstudie of ook wel creatief?
Volgens mij vooral creatief. Multimedia, webredactiewerk, maarja, een website moet ook technisch werken, dus je kan er ook programmeren. Maar dat moet je dan wel jezelf vooral aanleren. In onze tijd waren er in het derde jaar wel keuzevakken als XML, OOP en .Net Development.
quote:
Zit je veel uren op school of is het juist veel zelfstudie?
In het eerste jaar is het denk ik even doorzetten. Colleges die op maandag om 8:30 beginnen (leuk als je 1,5 uur reistijd hebt). En lessen die tot 17:30 zijn. Maar de daaropvolgende jaren gaan steeds meer richting zelfstudie/projectwerk. Wij hanteerden dan dagen van 10:30 tot een uur of 16:00. En met heel veel lol ertussen. Dagen waren in ieder geval niet zwaar vond ik.
quote:
Dat was wel zo, maar volgens mij verandert dat snel, omdat de opleiding daar ook op inspeelt. Maar wees gerust, het zijn zeker geen computernerds die die opleiding gaan doen. Die zie ik eerder informatica doen.

Vanwege die veranderingen is de informatie die ik hier geef ook onder voorbehoud. Volgens mij is de opleiding de afgelopen 2 jaar erg veranderd, met verschillende afstudeerrichtingen (Digitale Communicatie is volgens de website een afstudeerrichting van de opleiding Communicatiesystemen???) en andere vakken. Denk dat de basis nog wel steeds hetzelfde is... je wordt globaal opgeleid om in veel richtingen aan de slag te kunnen en daar eventueel mensen aan te sturen.
quote:
quote:
Op zondag 1 juni 2008 19:14 schreef zoeperzazke het volgende:
Klein schopje in dit topic. Ik las op de site dat je het eerste jaar verplicht 50 van de 60 studiepunten moet halen. Da's niet mis.... is dat lastig te doen of valt dat wel mee?
Volgens mij is dat prima te doen als je een beetje goed meedoet en op tijd begint met studeren (ja, weet dat dat lastig is). Kortom, als je je studie serieus neemt, dan moet dat makkelijk lukken. Bovendien heb je per tentamen steeds 2 kansen en had je in onze tijd maar 3 a 4 vakken per periode...
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  zondag 1 juni 2008 @ 20:10:33 #16
137593 Zeus1981
pi_59054570
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 12:44 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Ja ik weet ook helemaal niet wat ik wil worden, ik weet uberhaupt niet wat ik wil
Nouja waarschijnlijk word ik toch niet ingeloot voor journalistiek, dus hoef ik ook niet eens te kiezen
Scorpie is developer (ten minste, de laatste keer dat ik hem sprak). Ik ben in functie op zich ook developer, maar dat is eigenlijk niets voor mij. Ben meer iemand die veel praat, dus ga meer de communicatiekant. Wil me meer richten op het communiceren met gebruikers / klanten. Ga dus meer de Functioneel Ontwerp kant op. Dan hebben we een vriendin die ook als developer is begonnen, maar nu eigenlijk al een jaar Functioneel Ontwerp doet. Andere vriendin is is webdesigner / contentmanager en een vriend beheert de videoportal van Microsoft / MSN. Weer andere vriend is webdesigner / programmeur.

En we hebben allemaal dezelfde opleiding gedaan. Ik denk dat wij vooral de technische kant hebben gekozen binnen de opleiding (dus vakken als XML / .NET / OOP). Dan kon je ook nog meer de advies / bedrijfskant kiezen. Weet alleen niet of die splitsing er nog steeds is.

Zo zie je maar. Je kan er vele kanten mee op. Dat is een vrijheid, maar ook een beperking. Je kan namelijk in net zo veel richtingen stages zoeken... en leg die mensen maar eens uit wat je opleiding nou precies doet.
- Albert Einstein -
pi_59054630
quote:
Op zondag 1 juni 2008 19:59 schreef Zeus1981 het volgende:
In het eerste jaar is het denk ik even doorzetten. Colleges die op maandag om 8:30 beginnen (leuk als je 1,5 uur reistijd hebt). En lessen die tot 17:30 zijn. Maar de daaropvolgende jaren gaan steeds meer richting zelfstudie/projectwerk. Wij hanteerden dan dagen van 10:30 tot een uur of 16:00. En met heel veel lol ertussen. Dagen waren in ieder geval niet zwaar vond ik.
Ook echt als in 5 dagen per week, 5 lange dagen? Dat zou nieuw zijn.... heb al twee halve studies gedaan en daar was het gemiddelde een uur of 12 les per week, verdeeld over 3 dagen....

De reden dat ik voor mezelf over deze studie nadenk is omdat ik al redelijk veel doe met websites maken, wat toch mijn grootste passie is, en ik raak redelijk bedreven met html en css en ik begrijp wel wat php maar ik wil het ook écht leren dat ik zelf kan scripten en echte uitgebreide professionele sites kan maken op den duur.... zou deze studie daarbij aansluiten of zitten er toch veel vakken rondom die daar niets mee te maken hebben?

Ook staat er dat economie1 een verplichting is. Nu heb ik ec1, maar wel met een 4 ervoor geslaagd Wordt er nog iets in de praktijk met economie gedaan?
I had a signature once. It was awful.
  zondag 1 juni 2008 @ 20:30:40 #18
137593 Zeus1981
pi_59054971
quote:
Op zondag 1 juni 2008 20:14 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Ook echt als in 5 dagen per week, 5 lange dagen? Dat zou nieuw zijn.... heb al twee halve studies gedaan en daar was het gemiddelde een uur of 12 les per week, verdeeld over 3 dagen....

De reden dat ik voor mezelf over deze studie nadenk is omdat ik al redelijk veel doe met websites maken, wat toch mijn grootste passie is, en ik raak redelijk bedreven met html en css en ik begrijp wel wat php maar ik wil het ook écht leren dat ik zelf kan scripten en echte uitgebreide professionele sites kan maken op den duur.... zou deze studie daarbij aansluiten of zitten er toch veel vakken rondom die daar niets mee te maken hebben?

Ook staat er dat economie1 een verplichting is. Nu heb ik ec1, maar wel met een 4 ervoor geslaagd Wordt er nog iets in de praktijk met economie gedaan?
Oh nee... niet alle 5 de dagen nee... Maar een college kan om 8:30 beginnen... en de laatste les kan tot 17:30 ofzo duren... maar dan begint de dag meestal laat. En ik geloof dat er elke periode 1 vrije dag was in de week, maar of dat nog zo is...

In mijn tijd was de opleiding overigens een economische opleiding (met een heel erg technische inslag). Maar je krijgt / kreeg dus ook bedrijfskundige vakken. Heb hier nog het boek "Bedrijfskunde - de basis" in mijn boekenkast staan, evenals "Basisboek bedrijfseconomie".

Weet door alle veranderingen overigens niet of jullie die vakken ook nog krijgen. Overigens heb ik voor de tentamens "Front- Mid- en backoffice" 1 & 2 voor beide tentamens zo'n vier pogingen nodig gehad om ze te halen . En wat ik al eerder zei, ik heb steeds de technische kant gekozen als we een richting moesten kiezen...
- Albert Einstein -
  zondag 1 juni 2008 @ 20:32:13 #19
137593 Zeus1981
pi_59054998
quote:
Denk ik niet. Wij leerden in ieder geval geen php (tenzij we dat nodig hadden voor een project). Maar de mensen van de opleiding zelf kunnen je dat het beste vertellen denk ik. Denk dat je op de ADC vooral de kennis krijgt waaraan een goede website moet voldoen.
- Albert Einstein -
pi_59062023
quote:
Op zondag 1 juni 2008 19:32 schreef Zeus1981 het volgende:

[..]

hey Scorpie, jij hier

Hier nog een ADC'er... ook 2,5 jaar geleden afgestudeerd.
!! Jij hier

Ik ben trouwens minder developer aan het zijn dan de eerste 2 jaar hoor, begin nu echt meer de management kant op te gaan en daarbij komt de kennis die we op school ook gehad hebben wel erg goed van pas

Lukt het een beetje in .NET ouwe jongen?

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2008 08:27:36 ]
pi_59062085
quote:
Op zondag 1 juni 2008 20:14 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Wat Zeus al zei; meestal heb je een dag in de week 'vrij', dat houdt in geen les. Soms wil dat je niet ontslaan van je studiewerk though
quote:
That depends.......de projecten die ik op school heb gedaan waren allemaal net een stapje professioneler dan persoonlijke websites maken; je begint met databaseontwerp e.d allemaal net even wat serieuzer dan een website die je voor vrienden / familie e.d maakt.

In mijn beroepsveld zie ik dat ik nu echt de enterprise-application development in ben gerold; grote applicaties met veel business-processen e.d met vele duizenden gebruikers....dat is hele andere koek dan PHP en CSS en HTML ! Dat komt er ook wel bij kijken, maar is niet meer kern-taak van mijn pakket.

Ik wil dit werk echter ook niet blijven doen; ik wil doorgroeien naar een management functie binnen het bedrijf, echter heb ik de leeftijd nog tegen (ben net 24, 2.5 jaar ervaring dus velen beschouwen mij als rookie )
quote:
Niet in de technische hoek, daar doe je er nauwelijks meer wat mee. De consultancy kant / adviserende kant van onze opleiding, daar zou je het meer gaan gebruiken denk ik.
pi_59062091
quote:
Op zondag 1 juni 2008 20:32 schreef Zeus1981 het volgende:

[..]

Denk ik niet. Wij leerden in ieder geval geen php (tenzij we dat nodig hadden voor een project). Maar de mensen van de opleiding zelf kunnen je dat het beste vertellen denk ik. Denk dat je op de ADC vooral de kennis krijgt waaraan een goede website moet voldoen.
Yup Je krijgt de 'tools' aangereikt om te werken aan de websites, de kennis die je daarna ervoor op moet doen is voor eigen rekening.
  maandag 2 juni 2008 @ 19:13:41 #23
137593 Zeus1981
pi_59075855
quote:
Op maandag 2 juni 2008 08:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

!! Jij hier

Ik ben trouwens minder developer aan het zijn dan de eerste 2 jaar hoor, begin nu echt meer de management kant op te gaan en daarbij komt de kennis die we op school ook gehad hebben wel erg goed van pas

Lukt het een beetje in .NET ouwe jongen?
.Net gaat zo zijn gangetje, maar denk niet dat ik nog veel zal ontwikkelen. Ben nu applicatiebeheerder, maar wel gedetacheerd. Dus als ik hier weg ga, kan ik net zo goed weer een developmentklus krijgen. Dit applicatiebeheer is meer ITIL, wat ook een apparte tak van sport is. Veel bellen met gebruikers en ze helpen met hun computerproblemen (eigenlijk wat ik al jaren bij vrienden en kennissen doe, maar dan voor mijn werk ). Niet moeilijk, want de oplossingen zitten vaak in het zetten van vinkjes en het opnieuw installeren van programma's.

De kennis die ik hier echter probeer op te doen is te leren luisteren naar gebruikers en naar wat ze echt zeggen. Gestructureerd uithoren zeg maar . Verder organisatorisch gezien wat beter leren plannen en gewoon veel verschillende programma's leren kennen. Natuurlijk hebben ze hier eerste, tweede en zelfs derdelijns helpdesk en is het een enorme bureaucratische instelling, dus elke afdeling denkt alleen voor zichzelf. daar zit dan weer een enorme uitdaging om de regie te houden, en ook om te zorgen dat ik niet alleen al het vuile werk van anderen opknap .

Hierna wil ik wat meer de kant op van aansturing van mensen. Bijvoorbeeld projectleider en daarna verder naar Functioneel Ontwerper. De technische kant zal me altijd wel blijven interesseren, dus ik ga ook gewoon door met mijn .Net examentjes enzo .

Overigens is mijn keuze voor Development --> beheerder ---> projectleider / functioneel ontwerper niet helemaal random gekozen. Bij de ADC had je de ADC Driehoek. Dat bestond uit Mens, Organisatie, Techniek. En als ADC'er zou je daar tussenin staan (als intermediair: uitleggen aan de programmeur wat de klant wil, uitleggen aan de klant wat die programmeur nou allemaal uitspookt). Ik vond dat om een programmeur te begrijpen, ik dat werk ook zelf gedaan moest hebben. Dus ben ik begonnen als .Net Ontwikkelaar. Na 2 jaar hiermee bezig te zijn geweest, zit ik nu als applicatiebeheerder gedetacheerd en ben ik zeg maar de mens / organisatietak aan het verkennen.

En tja... uiteindelijk wil ik alleen maar mensen gelukkig maken met mijn applicaties... dus dat is het uiteindelijke doel zeg maar. Maar ik ben geen diehard programmeur, dus bevind ik me veel meer aan de mens kant.

pffff... lang verhaal, met name voor Scorpie... komt ie nu opeens online op msn
- Albert Einstein -
  woensdag 4 juni 2008 @ 02:11:48 #24
174940 W00fer
Maar echt
pi_59106927
Wat verschilt deze opleiding van Communicatie en Multimedia Design.

Die opleiding wordt op veel scholen aangeboden.

In Eindhoven heet dat IMD (ICT & Media Design)
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_59409845
Ook ik ga in september met deze opleiding beginnen

edit: ben ook een halve nerdmeisje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')