quote:
'Hetze' tegen pandjesbaas kostte een ton
DVHN | Gepubliceerd op 09 april 2008, 10:27
307x bekeken
Groningen -
De verloren Bibob-procedure die burgemeester Wallage voerde tegen de eigenaar van prostitutiepanden in de rosse buurt, heeft de gemeentekas zeker 100.000 euro gekost. Dat heeft de gemeente gisteren bevestigd.Pandeneigenaar Music zegt dat hij de zaak met de burgemeester wilde schikken, maar dat hij geen respons kreeg.
Zeker drie keer vroeg Zivan 'Mario' Music Wallage aan tafel te gaan zitten en de door de gemeente aangespannen procedure tegen hem te bespreken. Music wilde tot een oplossing komen. Hij zegt dat hij bereid was panden of vergunningen te verkopen.
Wallage liet gisteren weten dat een persoonlijk gesprek er niet inzat 'omdat de procedure tegen Music liep'.
Wallage begon begin 2007 een procedure tegen Music op basis van de Wet Bevordering Integriteit Beoordelingen door het Openbaar Bestuur (Bibob). Hij wilde na een advies van Bureau Bibob de exploitatievergunningen van Music intrekken.
In het Bibob-rapport staat dat er ernstige verdenkingen zijn tegen Music, op het gebied van wapenhandel, vrouwenhandel en belastingontduiking. De rechter stelde keer op keer, tot aan de Raad van State aan toe, de gemeente in het ongelijk. Er lag simpelweg niet genoeg tegen Music.
"Wallage wist bij de eerste uitspraak al dat de zaak niets zou worden. De rechter heeft gezegd dat hij met meer belastende informatie moest komen. Toch is hij doorgegaan. Het is een persoonlijke hetze van de burgemeester, die mij kapot heeft gemaakt. Op kosten van de gemeenschap. De dure advocaat van de gemeente is de enige winnaar."
Music is nooit veroordeeld voor vrouwenhandel, wapenbezit of wapenhandel. Music noemt het bespottelijk dat Wallage geen Bibob-zaak heeft aangespannen tegen de overige eigenaren van prostitutiepanden. Terwijl ook in die panden vrouwen werden aangetroffen die slachtoffer waren van mensenhandel. 'Waarom alleen bij mij?", aldus Music.
Nu eind februari ook de Raad van State Wallage in het ongelijk heeft gesteld, is voor Music de maat vol. Hij dient dit voorjaar een claim in tegen de gemeente wegens inkomstenderving. Ook overweegt hij een aanklacht voor smaad. "Ik heb jaren ellende gehad en enorm veel advocaatkosten. Ongeveer twee ton. Die wil ik vergoed krijgen."
Recherche: Music geen verdachte
In een vertrouwelijke brief waarover deze krant beschikt uit juli 2007, van korpschef Dros aan Wallage, staat een passage dat ontlastende informatie over Music uit het dossier voor de burgemeester is gehouden.
In mei en juni 2007 verzocht Wallage de korpschef informatie over Music. Een rechercheur had een notitie gemaakt, dat Music géén verdachte van vrouwenhandel was. Er kwam veel informatie bij Wallage terecht, maar niet deze notitie van de recherche.
Ondanks de informatie uit de brief van Dros over de 'niet-verdachte status' van Music, ging Wallage toch verder met procederen.