Ho, dat is een beetje kort door de bocht.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:52 schreef Knevelt het volgende:
Als je niet weet welke studie bij je past dan:
- heb je geen zelfkennis;
- heb je je niet genoeg verdiept in de mogelijkheden;
- beheers je beide bovenstaande zaken onvoldoende.
Doe dus eerst daar wat aan, voordat je blind gaat luisteren naar wat anderen zeggen.
wehhhehe jij gaat mij echt te veel napraten, dat bedoelde ik dus.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:07 schreef Myrna1989 het volgende:
[..]
Uhm, ik?
Tuurlijk is geld leuk, maar ik heb liever een baan waar ik voldoening uit haal en dan misschien wat minder dan 30.000 euro per maand verdien. Dat klinkt politiek correct, maar ik meen het wel.
Ik vind trouwens dat je jezelf behoorlijk tegenspreekt. Bovendien wil je vanalles bereiken, maar er (bijna) niets voor doen. Dat werkt misschien bij een paar mensen, zoals je op televisie zag, maar meestal wordt het 'm niet op die manier. Sorry, ik heb geen oplossing voor je. Ga er anders een jaar tussenuit om jezelf te leren kennen?
TS wil geld verdienen, dus dan liggen die studies voor de handquote:
In deze zin herhaal je toch in feite wat ik zeg? Geen zelfkennis en niet genoeg kennis van de mogelijkheden. Dat de leeftijd dit bemoeilijkt, ontken ik niet.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ho, dat is een beetje kort door de bocht.
Is 17/18 jaar niet érg jong om een definitieve keuze te maken? Ik wist ook helemaal niet goed wat ik leuk vond en wat er allemaal was.Je kunt wel allemaal brochures gaan lezen, maar de studie zelf kan in de praktijk heel anders zijn dan je je voorgesteld had. Pas toen ik eenmaal op de universiteit zat, kwam ik erachter hoe ontzettend veel studies er wel niet zijn en wat ze zo'n beetje inhouden.
NT en Kunstgeschiedenis?quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:08 schreef Scaurus het volgende:
Ik raad je persoonlijk aan om culturele antropologie en/of kunstgeschiedenis te studeren. In die branche schreeuwen ze om nieuwe werkkrachten, zo las ik pas in het NRC Handelsblad.
Echt?quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:08 schreef Scaurus het volgende:
Ik raad je persoonlijk aan om culturele antropologie en/of kunstgeschiedenis te studeren. In die branche schreeuwen ze om nieuwe werkkrachten, zo las ik pas in het NRC Handelsblad.
Hey, ik zeek TS af hoor. Jou niet.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:09 schreef Knevelt het volgende:
[..]
wehhhehe jij gaat mij echt te veel napraten, dat bedoelde ik dus.
ik doelde inhoudelijk op de tweede en derde zinquote:
Het is niet zo dat je gegarandeerd de juiste keuze maakt wanneer je je in alle opties hebt verdiept. Het blijft lastig, zeker als je 17/18 bent, want dan weet je vaak nog niet goed wat je wilt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:10 schreef Knevelt het volgende:
[..]
In deze zin herhaal je toch in feite wat ik zeg? Geen zelfkennis en niet genoeg kennis van de mogelijkheden. Dat de leeftijd dit bemoeilijkt ontken ik niet.
Waha fout een fout!! wat slecht, gpwned!!!!!@12qwsasdlquote:Op dinsdag 8 april 2008 10:12 schreef Myrna1989 het volgende:
[..]
Hey, ik zeek zeikte TS af hoor. Jou niet.
Grapjas, er zijn méér mensen met jouw gedachten hoorquote:Op dinsdag 8 april 2008 10:12 schreef Knevelt het volgende:
[..]
ik doelde inhoudelijk op de tweede en derde zin
Die zin geeft weer aan dat je dus nog geen echte zelfkennis hebt. Zeker op die leeftijd is dat normaal. Daar kun je echter wel iets aan doen, zolang je er maar de tijd voor neemt en er energie insteekt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is niet zo dat je gegarandeerd de juiste keuze maakt wanneer je je in alle opties hebt verdiept. Het blijft lastig, zeker als je 17/18 bent, want dan weet je vaak nog niet goed wat je wilt.
Ik ben 24, studeer dit voorjaar af en eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik nu wil.
Dat is grotendeels je eigen schuld. Als jou leesvoer voornamelijk de Cosmopolitan en Kluun is, kan je ook geen goed beeld vormen van wat er allemaal gedacht en onderzocht wordt. Oftewel: Bildung is de sleutel tot het ontdekken van je eigen interesses.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:08 schreef Viking84 het volgende:
Is 17/18 jaar niet érg jong om een definitieve keuze te maken? Ik wist ook helemaal niet goed wat ik leuk vond en wat er allemaal was.
Je kunt wel allemaal brochures gaan lezen, maar de studie zelf kan in de praktijk heel anders zijn dan je je voorgesteld had. Pas toen ik eenmaal op de universiteit zat, kwam ik erachter hoe ontzettend veel studies er wel niet zijn en wat ze zo'n beetje inhouden.
Wehe wel opvallend dat het ineens met alles zo is. Overigens heb ik dat in een van onze mails gezegd. Kijk daar nog maar eens in.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:14 schreef Myrna1989 het volgende:
[..]
Grapjas, er zijn méér mensen met jouw gedachten hoorIk denk het gros van de mensen.
En trouwens, waar heb je die mening lopen verkondigen dan? Excusez-moi als ik je 'napraat',
was in ieder geval niet m'n bedoeling.
Nee, ik heb je nog steeds niet waar ik je hebben wilquote:Op dinsdag 8 april 2008 10:16 schreef Knevelt het volgende:
Die zin geeft weer aan dat je dus nog geen echte zelfkennis hebt. Zeker op die leeftijd is dat normaal. Daar kun je echter wel iets aan doen, zolang je er maar de tijd voor neemt en er energie insteekt.
Dat ze meer zelfkennis kunnen opdoen en/of afwegingen van mogelijkheden kunnen maken, heb ik niet gezegd. Dat kan voor sommigen op die leeftijd inderdaad heel moeilijk zo niet onmogelijk zijn. Maar je bent het dus wel met me eens dat het oa aan zelfkennis ligt?quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, ik heb je nog steeds niet waar ik je hebben wil.
Je kunt je afvragen of jongens en meisjes van die leeftijd psychologisch gezien al in staat zijn om een dergelijke keuze te maken. Zijn ze wel in staat om op lange termijn te denken? Zijn ze in staat alle opties goed af te wegen en te bepalen wat ze wel en niet belangrijk vinden?
Je kunt ook van een kind van zes maanden eisen dat het in prachtige volzinnen spreekt, maar daartoe is het simpelweg nog niet in staat.
Dat bedoel ik.
In feite moeten jongeren op hun veertiende of vijftiende al kiezen welke kant ze opgaan. Ontwikkelingspsychologen hebben erop gewezen dat jongeren op die leeftijd amper de keus kunnen maken tussen zoiets als een economisch en technisch beroep.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:20 schreef Viking84 het volgende:
Je kunt je afvragen of jongens en meisjes van die leeftijd psychologisch gezien al in staat zijn om een dergelijke keuze te maken. Zijn ze wel in staat om op lange termijn te denken? Zijn ze in staat alle opties goed af te wegen en te bepalen wat ze wel en niet belangrijk vinden?
Je kunt ook van een kind van zes maanden eisen dat het in prachtige volzinnen spreekt, maar daartoe is het simpelweg nog niet in staat.
Dat bedoel ik.
Ook bij econometrie zijn wel luie mensen te vinden hoor, als je op de juiste momenten maar goed nadenktquote:Op dinsdag 8 april 2008 10:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
TS vindt zichzelf lui, dan valt econometrie wel af.
Waarom zou je leraar wiskunde worden als je als wiskundige overal wel aan de bak komt en 30k/maand wilt verdienen?quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:11 schreef Viking84 het volgende:
Als leraar wiskunde kom je ook altijd wel aan de bak
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |