quote:
Je zal het maar hebben (BNN)
22:35 - 23:10 Informatief
Grof taalgebruik
Teletekst ondertiteld Breedbeeld
Afl: Mateloos.
Je zal het maar hebben
7-delige serie reportages waarin jongeren open en eerlijk over hun aandoening of ziekte praten. Aan sommige ziektes ga je dood, met andere moet je maar zien te leven. Hoe je dat doet, laat Ruben zien. Hij gaat op stap met jongeren die op eigen wijze omgaan met hun kwaal. Zij laten zien dat je met bijvoorbeeld een stoma of extreme maten een prima leven kan hebben. Zware kost? Zeker niet! Ruben houdt het ook deze keer weer licht verteerbaar. Afl.1 : Mateloos. De maten van het menselijk lichaam staan centraal. De achttienjarige Fiona heeft Primair Lymfoedeem. De rechterhelft van haar lichaam is door vochtophopingen twee keer zo groot als de linkerhelft. Of zoals Fiona het zelf zegt: 'Links ben ik Olijfje, rechts ben ik Popeye.' Denise heeft met haar negentien jaar niet de 'perfecte' maten. Maar ondanks dat ze slechts 1.29 meter klein is, is ze heel gelukkig met haar leven. Ze werkt in de Efteling en is met haar lengte zelf soms een attractie. Arend (30) is een reusachtig mens van 2 meter en 17 centimeter en heeft de zeldzame ziekte acromegalie. Samen met Ruben in Madurodam is hij nogal een verschijning. Presentatie: Ruben Nicolai.
Jammer dat die andere gozer van de BNN dat niet meer doet, die vent was altijd op een eerlijke manier confronterend zonder de zieken af te vallen. Ruben is toch een beetje te lacherig en teveel showman voor dit soort dingen, maar ik geef 'm een kans.
Het is ongelooflijk interessant dat er afwijkingen bestaan die maar bij 7 mensen voorkomen ofzo en die kun je bij de bnn zien.