Ik denk dat je het een beetje verkeerd leest.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:23 schreef Isamaru het volgende:
[..]
maar als de prijs veranderd dan veranderd de vraag toch ook?....en daarmee dus ook een verschuiving van de lijn.Behalve bij primaire producten misschien....
bij de eerste gaat het dus meer om het aflezen?..quote:Op zondag 25 mei 2008 15:00 schreef robynho het volgende:
[..]
Ik denk dat je het een beetje verkeerd leest.
Waar het om gaat is dat bij een verschuiving LANGS de lijn (wanneer de lijn dus blijft staan) er een andere vraag en aanbod is als gevolg van prijsverandering.
Bij een verschuiving VAN de lijn (de lijn gaat dus naar links of rechts) onstaat er een andere vraag en aanbod zonder prijsverandering.
Waar het dus op neer komt, bij verschuiving van de lijn is er verandering in vraag en aanbod ZONDER dat de prijs veranderd. Bij verschuiving LANGS de lijn is er verandering in vraag en aanbod DOORDAT de prijs veranderd.
Dan worden ze heel boos ja. Misschien gaan ze zelfs slaan.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:55 schreef DeLieveAllochtoon het volgende:
Nog een vraagje, vergeef mijn vervelendheid, maaar als ze niet om een berekening vragen en je moet iets uitleggen of aantonen en je gebruikt toch een berekening worden ze dan boos ?
Meestal gaat het bij de eerste om inflatie waardoor er minder vraag is of loonsverhoging waardoor er meer vraag is. Bij de tweede idd om overheidsbemoeienis of concurentie. Zodra je het door hebt is het zeer makkelijk.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:06 schreef Isamaru het volgende:
[..]
bij de eerste gaat het dus meer om het aflezen?..
bij de tweede is er een verschuiving veroorzaakt door bv. toetreding van een concurent of overheidsbemoeienis?
Een beetje raar dat ik het ff niet gelijk vatMaar bedankt voor het helpen!
Heel erg bedankt voor je hulp en die tipquote:Op zondag 25 mei 2008 15:14 schreef robynho het volgende:
[..]
Meestal gaat het bij de eerste om inflatie waardoor er minder vraag is of loonsverhoging waardoor er meer vraag is. Bij de tweede idd om overheidsbemoeienis of concurentie. Zodra je het door hebt is het zeer makkelijk.
Als je echt je best wilt doen voor eco en dit onderwerp:P kijk dan ff naar het examen van 2007 tijdvak 1 en maak opdracht 1 even. Zijn maar 4 vragen maar bij vraag 3 begrijp je al wat ik bedoel.
Ik schat die kans zo'n 90%. Het is trouwens écht niet zo lastig.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:30 schreef Omniej het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat er modellen in het examen van dit jaar komen eigenlijk? Voor zover ik weet zijn er in vrijwel alle examens uit het eerste tijdvak (van de afgelopen jaren) wel modellen voorgekomen, maar vorig jaar ineens niet meer. (vorig jaar kwamen de modellen daarentegen juist wel weer in het tweede tijdvak voor, overigens)
Ik hoop écht dat ze die modellen dit jaar ook weer weglaten uit het eerste tijdvak, want die dingen vormen één groot raadsel voor mij.Ben op dit moment bezig flink wat samenvattingen door te nemen (die eerder in dit topic waren genoemd)... Zal zometeen maar weer eens die modellen gaan bekijken; 'ns zien of ik het nog een beetje kan snappen voor morgen.
quote:Op donderdag 22 mei 2008 09:09 schreef Powerpritt het volgende:
R. Smeets is een held die voor elke lesbrief een samenvatting+tips en trucs+begrippen op zijn site heeft staan. Ook heeft hij het geweldige onderzoek gedaan naar welke lesbrieven het meest worden gevraagd tijdens het examen.
Arme man... van Held naar Halve Gare in twee dagenquote:Op zondag 25 mei 2008 15:43 schreef robynho het volgende:
Volgens één of andere halve gare die het zo nodig vond om de afgelope 12 examens en herexamens van eco door te nemen blijkt dat dit de volgorde is van hoe belangrijk de onderwerpen zijn (verdeeld in de LWEO boekjes dan)
1 Markten 2
2 Markten 1
3 Modellen
4 De wereld
5 Welvaart
Differentieren! Nooit gehad?quote:Op zondag 25 mei 2008 15:49 schreef Myers het volgende:
Ik kom er echt niet uit met dat herschrijven van formules:
TK = 1/12q2 - q2 + 5q + 5
Daaruit kan je bijvoorbeeld de vergelijking voor MK uithalen, deze wordt:
MK = 1/4q2 - 2q + 5
Maar hoe doe je dit dan? Welke stappen neem je om de formule van TK te herschrijven naar MK?
Huh? Zo staat het in m'n boek.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:53 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Differentieren! Nooit gehad?
Er zit een fout in je MK trouwens.
Ja, MK is 'gewoon' de afgeleide van TK!quote:
Amper.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:05 schreef Isamaru het volgende:
Ik ben slecht in differentieren en baal dus als dat voorkomt :p, maar ik verwacht het wel.
Zitten er trouwens veel meerkeuzevragen in eco eindexamens?
Meestal geen.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:05 schreef Isamaru het volgende:
Zitten er trouwens veel meerkeuzevragen in eco eindexamens?
Dan klopt het gewoon, ja.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:59 schreef Myers het volgende:
[..]
Huh? Zo staat het in m'n boek.
Oh wacht, de TK formule moet zijn: TK = 1/12q3 - q2 + 5q + 5![]()
valt best mee.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:25 schreef Masi het volgende:
tering 2007 tijdvak 2 is lastig, de rekenvragen zijn kut en de gewone vragen gaan wel
of ligt dat aan mij
Maar waarom wordt 1/12q3 dan 3/12q2 en waarom wordt q2 dan 2q?quote:Op zondag 25 mei 2008 16:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dan klopt het gewoon, ja.
De 1/12q3 wordt 3/12q2, oftewel 1/4q2, de q2 wordt 2q, de 5q wordt 5 en de 'losse' 5 vervalt.
De MK die je eerder had gepost is dan goed.
Edit: Ben trouwens ook wel benieuwd naar 't antwoord op de vraag van Nieuwseling... Ik ben sowieso altijd al slecht geweest in het arceren van bepaalde gebieden e.d. in dat soort grafieken.
Je hebt nog nooit differentieren gehad?quote:Op zondag 25 mei 2008 16:18 schreef Myers het volgende:
[..]
Maar waarom wordt 1/12q3 dan 3/12q2 en waarom wordt q2 dan 2q?En waarom vervalt die losse 5?
Heb je überhaupt wiskunde of economie gevolgd de laatste 3 jaar?quote:Op zondag 25 mei 2008 16:18 schreef Myers het volgende:
[..]
Maar waarom wordt 1/12q3 dan 3/12q2 en waarom wordt q2 dan 2q?En waarom vervalt die losse 5?
Dat meen je niet! Dat is gewoon differentieren! Het getal voor de variabele wordt vermenigvuldigd met de macht, en daarna wordt de macht ééntje lager. Losse getallen vervallen. En bijv. "4q" wordt gewoon 4.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:18 schreef Myers het volgende:
[..]
Op de HAVO, blijkbaar niet veel van opgestoken.quote:
Anyone?quote:Op zondag 25 mei 2008 15:54 schreef Nieuwseling het volgende:
Ik heb ook nog een vraagje waar ik niet helemaal uitkom!
Als je in een grafiek de Winst moet aangeven d.m.v. het kleuren van een gedeelte, dan moet je allereerst kijken waar MO=MK. Op dat punt ga je omhoog naar de GO lijn. De winst "kleur" je dan tussen dat punt van de GO-lijn en het punt van de GTK-lijn, die op dezelfde x ligt. Het hele verschil tussen deze 2 is de winst. Echter, het komt ook voor dat de GTK in het begin gróter is dan de GO. Waarom moet je dat gedeelte dan ook kleuren?
Hm, het is wel een heel vage vraag geworden.Ter verduidelijking:
[ afbeelding ]
Je moet je dan alleen eventjes voorstellen dat de GTK-lijn in het begin hoger ligt dan de GO-lijn.
Iemand die mij kan helpen?
Denk dat je 't beste even ergens de basisregels van differentiëren op kunt zoeken, er zijn ongetwijfeld wel wiskundesites te vinden waar dat wordt uitgelegd.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:18 schreef Myers het volgende:
[..]
Dat blijkt...quote:Op zondag 25 mei 2008 16:22 schreef Myers het volgende:
[..]
Op de HAVO, blijkbaar niet veel van opgestoken.
Ik snap echt niet hoe je dit niet kan wetenquote:Op zondag 25 mei 2008 16:18 schreef Myers het volgende:
[..]
Snelcursusje dan maarquote:Op zondag 25 mei 2008 16:22 schreef Myers het volgende:
[..]
Differentiëren staat in verhouding tot het zijn van een wiskundig genie zoals kruipen dat staat tot het winnen van de marathon.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:35 schreef Myers het volgende:
Bedankt voor de heldere uitleg, het is me weer duidelijk. Hopelijk kan ik op een dag ook uitgroeien tot een wiskundig genie.
zelfde hier... havo met alleen voldoendes gehaald, daarna een jaartje HBO geprobeerd maar vond ik niks aan. Nu VWO gaan doen en blijkt dat ik voor sommige dingen de basis echt totaal kwijt ben :p.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:22 schreef Myers het volgende:
[..]
Je moet ergens beginnen. Een winnaar van een marathon leerde als klein mannetje eerst hoe hij moest kruipen, voordat hij op zijn voetjes ging staan. Ik ben gewoon een laatbloeier.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:38 schreef TC03 het volgende:
[..]
Differentiëren staat in verhouding tot het zijn van een wiskundig genie zoals kruipen dat staat tot het winnen van de marathon.
Succes alvast.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |