abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 4 april 2008 @ 12:21:00 #1
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57826510
quote:
DEURNINGEN - In café-restaurant Frans op den Bult in Deurningen bedient het barpersoneel zijn klanten vanuit een 'bararium'.

De ruimte achter de bar is voorzien van een geavanceerd ventilatiesysteem en een glazen wand, waardoor het personeel absoluut geen hinder heeft van de rokende klanten, stelt uitvinder Gerdinand Jansen van het bedrijf Jako Air.

De bar is gedeeltelijk afgesloten met een glazen wand. "Anders kan ik niet de gewenste overdruk opbouwen in de bar om de lucht te verversen", zegt Jansen.

Hij zegt al meer aanvragen te hebben gehad van andere horecazaken en de vastgoedtak van Grolsch om een bararium (samentrekking van bar en aquarium) te plaatsen. Vanaf 1 juli 2004 hebben werknemers recht op een rookvrije werkplek.
bron

Mooie oplossing waarbij de werknemer rookvrij kan werken terwijl de bezoekers, die niet aan het werk zijn en dus geen rookvrije werkplek moeten hebben, wel kunnen roken.

Carpe Libertatem
  vrijdag 4 april 2008 @ 12:24:11 #2
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57826568
Ik weet het niet. Is de werkplek alleen achter de bar? Ik neem aan dat het personeel ook tafeltjes moet schoonmaken, of andere activiteiten die niet achter de bar kunnen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57826597
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:24 schreef Montov het volgende:
Ik weet het niet. Is de werkplek alleen achter de bar? Ik neem aan dat het personeel ook tafeltjes moet schoonmaken, of andere activiteiten die niet achter de bar kunnen.
Rookvrije burqa.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57826628
vreemde oplossing idd laten ze de glazen staan en als ik bij een vissekom wil bestellen ga ik wel naar demc drive
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 4 april 2008 @ 13:13:14 #5
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_57827569
Nog een excuus om onder het rookverbod uit te komen dat niet zal gaan werken.
Gewoon verbieden, in Denemarken is de omzet van de horeca zelfs groter geworden!
pi_57827614
De overheid heeft al een prima oplossing gevonden en die is nog eens een stuk goedkoper ook! (En komt sowieso verplicht in juni...)
pi_57828167
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:21 schreef Boze_Appel het volgende:
Mooie oplossing waarbij de werknemer rookvrij kan werken terwijl de bezoekers, die niet aan het werk zijn en dus geen rookvrije werkplek moeten hebben, wel kunnen roken.
Op zich wel, als het eigenlijke probleem de rookvrije werkplek van de horecawerknemer zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo, dat is er bijgesleept omdat de overheid het roken in een hoekje wil dringen maar niet de ballen heeft om dan gewoon regels te maken die het eigenlijke doel dienen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 4 april 2008 @ 13:41:46 #8
191178 WalterSobchak
calmer than you are
pi_57828224
Doet me een beetje denken aan Tom Green's S.A.M.S.E. (space age mobile smoking environment).
Helaas geen plaatjes of filmpjes van te vinden.
Are these the nazis, Walter?
  vrijdag 4 april 2008 @ 13:54:46 #9
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_57828524
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 13:13 schreef HarryP het volgende:
Gewoon verbieden, in Denemarken is de omzet van de horeca zelfs groter geworden!
Ik ben voorstander Ik rook niet, dus is dat makkelijk te zeggen natuurlijk,

Waar ik me zorgen om maak, de meeste café's, discotheken etc. zijn niet ingericht om buiten veel mensen te huisvesten, waar gaan de rokers heen? midden op straat staan?, tja.. het zal me benieuwen...
Kom eens langs op #fokwhatpulse op irc! (irc.fok.nl)
pi_57829324
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 13:13 schreef HarryP het volgende:
Hee zwans, vertel er dan hier wel even bij dat in Denemarken zaken onder de 100 vierkante meter gevrijwaard zijn van het verbod. Daar mag de eigenaar dus zelf bepalen of er in de zaak gerookt mag worden. Een significant verschil met de situatie in Nederland.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 4 april 2008 @ 17:07:21 #11
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_57832349
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:33 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Hee zwans, vertel er dan hier wel even bij dat in Denemarken zaken onder de 100 vierkante meter gevrijwaard zijn van het verbod. Daar mag de eigenaar dus zelf bepalen of er in de zaak gerookt mag worden. Een significant verschil met de situatie in Nederland.
"De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden."

8% omzet groei

http://www.nu.nl/news/150(...)n_na_rookverbod.html
pi_57832852
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 17:07 schreef HarryP het volgende:

[..]

"De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden."

8% omzet groei
Dit gaat toch echt helemaal nergens over? Die kleine kroegen hoeven toch geen gerook toe te staan? Als het omzetgroei oplevert, maakt de eigenaar de tent toch zelf rookvrij?

Er wordt vaak gedaan alsof het gaat om de tegenstelling tussen rookvrije horeca en een horeca die blauw staat van de rook. Maar dat is helemaal niet het geval, de tegenstelling is die tussen vrije markt waarin iedereen zelf mag bepalen of ie rookvrij uit wil gaan of niet, en een overheid die ons wil opleggen dat wij allemaal even gezond moeten doen wanneer we uitgaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_57846405
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 17:07 schreef HarryP het volgende:

[..]

8% omzet groei

http://www.nu.nl/news/150(...)n_na_rookverbod.html
Ik had 100 vierkante meter gehoord. Ben even wezen zoeken en kom uit op 40 of 100 vierkante meter
quote:
In Denemarken is woensdag 15 augustus 2007 een rookverbod van kracht geworden, dat ook geldt voor de horeca. Alleen uitgaansgelegenheden die kleiner zijn dan honderd vierkante meter, blijven buiten schot.

Deense rokers mogen in openbare gebouwen uitsluitend nog een sigaret opsteken in aparte rookkamers of als ze alleen in een afgesloten bureau werken. Overtreders van het verbod krijgen geen boete, maar worden wel verzocht te vertrekken. Uitbaters daarentegen moeten rekening houden met geldstraffen.

In tegenstelling tot andere Scandinavische landen was het verzet in Denemarken tegen het rookverbod groot. Ongeveer een vierde van de Denen boven de twaalf jaar rookt dagelijks.
http://www.horecalink.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=211

Maakt verder niet veel uit. Er is in Denemarken in ieder geval nog een keus te maken. Iets wat we straks in nederland niet meer hebben.

Verder vond ik dit bericht wel grappig
quote:
Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag. Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken. Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.
ter compensatie van het roken wordt er meer gezopen. Ik heb mijn vraagtekens of de nederlandse overheid blij zal zijn met zo'n neveneffect. Nog meer zatlappen op zaterdagavond.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  zaterdag 5 april 2008 @ 12:05:33 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57846942
Stel je voor dat je een eigenaar van een café toestaat dat er gerookt mag worden. Dan is het hek van de dam. Het Sodom en Gomorra. Hel ende verdoemenis. Zoals nu. .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_57848121
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 11:29 schreef Boris_Karloff het volgende:

Maakt verder niet veel uit. Er is in Denemarken in ieder geval nog een keus te maken. Iets wat we straks in nederland niet meer hebben.
Je denk toch niet dat men in een land als nederland een groep zijn eigen keuzes laten maken! Je moet er wel rekening mee houden dat je hier wel de vrijheid hebt om je mening te uiten, maar niet de vrijheid hebt om je eigen keuzes te maken.

Dat is namelijk politiek niet verantwoord.
Op onbegeleid verlof...
  zaterdag 5 april 2008 @ 13:51:12 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57848707
gewoon een club maken van je tent, dan omzeil je het rookverbod.
ik ben echt benieuwd naar de resultaten van een rookverbod in nederland. wel slim dat ze het in juli invoeren, dan merken uitbaters er nog niet zoveel van.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 6 april 2008 @ 00:27:00 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57860925
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 12:05 schreef Yildiz het volgende:
Stel je voor dat je een eigenaar van een café toestaat dat er gerookt mag worden. Dan is het hek van de dam. Het Sodom en Gomorra. Hel ende verdoemenis. Zoals nu. .
Als we daar aan beginnen krijgt iedereen in Nederland sowieso kanker binnen vijf jaar!
The End Times are wild
pi_57862192
Zelfde bron:
quote:
Rookbeleid

Bedrijfsleidster Irma Hellegers van Frans op den Bult is boos op minister Ab Klink (Volksgezondheid) die heeft verklaard dat het bararium niet aan het toekomstige rookbeleid in de horeca voldoet. Er is immers geen sprake van een afgesloten rookruimte.

Ventilatie

Een woordvoerster van de minister laat weten dat de Voedsel- en Warenautoreit (VWA), die toezicht gaat houden op het rookverbod, ventilatie niet accepteert als een manier om een rookvrije ruimte te maken.

Oordelen

"Ik heb minister Klink uitgenodigd om te komen kijken, want je kunt niet over iets oordelen wat je niet ervaren hebt", zegt Hellegers.

"Het klopt dat er een spleet in de glazen afscheidingswand zit, maar uit tests van een onafhankelijk meetbureau blijkt dat er een onzichtbaar rookgordijn wordt opgetrokken tussen de bar en het lokaal waar gerookt wordt."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')