quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:46 schreef Roelof_Kremer het volgende:[..]
In mijn familie zit een advocaat, boekhouder en een accountant. Die helpen me bij de overeenkomst. Ag wat heb ik een goede familie. Dus dat is wel gedenkt.
Zal zeker goed kijken voor het budget, promotie.
Al moet ik al een goede hoeveelheid spelers zien te hebben bij het beta testen. Als het nog voldoet aan de markt.
Maar dank u well voor het advies.
Weet u meschien nog valkuilen waar ik voor moet op passen?
Ik weet er nog wel eentje.
Aannemen dat je gebruikers krijgt. Ook met reclame.
Zoveel mensen met een een goed idee, maar laten we wel wezen, jouw game is niet uniek. Goed hij verschilt hier en daar misschien wat met games als ogame, maar het globale idee is hetzelfde.
Waarom zou jij gebruikers krijgen. Als je die vraag voor je zelf goed kunt onderbouwen (zul je sowieso moeten doen in een bedrijfsplan), stel je dan de volgende vraag... waarom zouden die mensen juist voor jouw game gaan betalen?
Ik heb 3 jaar runescape gespeeld zonder ooit een cent te dokken. Inmiddels speel ik Warcraft, daar betaal ik wel voor. Waarom, omdat het een beter spel is en omdat de community beter is.
En hoeveel gebruikers verwacht je te krijgen?
100? 1000? een miljoen?
Hoeveel daarvan betaald?
Kun je onderbouwen hou je aan je schattingen komt of 'hoop je het'?
Je moet jouw bedrijfsplan tegen het licht houden en doen alsof er iemand voor je staat die van jou het geld wil om te kunnen beginnen. Maak een afspraak met de bank of KVK zij houden je plan ook tegen het licht en zullen je zonder daarbij rekening te houden met je gevoel vertellen waar je plan goed is en waar je plan faalt. Dat is gratis advies... En beter gratis advies kun je nergens krijgen.
Wat als je 100.000 gebruikers krijgt die allemaal geen gebruik maken van de betaalde dingen.
Dat trek je niet meer met 1 servertje. Dan heb je al een cluster nodig. Kan jouw software uberhaubt op een cluster draaien? Vergeet ook een loadbalancer niet. Hoelang kun je de game in de lucht houden met 100.000 gebruikers die niet van de betaalde mogelijkheden gebruik maken?
Ik betwist overigens dat je zo snel 100.000 gebruikers krijgt.
Voorbeeldje, 1 van mijn sites heeft na vrij aggresieve reclame 2000 unieke bezoekers per dag gekregen gedurende een maand of 4 met een piek van een week ofzo waarbij ik boven de 10.000 unieke zat. Dat was een gratis porno site

Die mensen waren samen goed voor tussen de 50.000 en 150.000 (max) pageviews per dag! Dat kost geld als je wat je plaatjes op een site hebt.
Daar verdiende ik wat mee door advertenties te plaatsen, maar dan heb je het over tientjes voor die site. Niet een bedrag waarvan je kunt leven, zeker niet na aftrek van de serverkosten en bandbreedte.
Dit soort projecten zijn vaak gedoemd te mislukken tenzij er een zeer grote investeerder achter zit. De andere projecten die wel overleven zonder grote investeerders zijn niet begonnen als bedrijfsidee, maar vanuit een hobbyist die een idee had voor een leuk spel dat hij zelf ook graag wilde spelen.