FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Luchtgekoelde motoren
Alexxxxxdonderdag 3 april 2008 @ 10:53
O HAI!

Zoals bekend is heb ik een klein jaar lang rondgereden in een Citroën Visa met een prachtig 652 cc 2-cilinder luchtgekoeld motorblok En zoals wellicht ook wel bekend is rijdt ik sinds begin dit jaar in een Rover, met een twee en een half keer zo grote motor, maar WEL met waterkoeling. En die was nu dus kapot En het klinkt ook nog eens voor geen meter, vergelken met luchtkoeling, en ik heb het idee dat het luchtgekoelde blok veel meer aan kon.

Dus als het ff kan wil ik in een eventuele volgende auto natuurlijk weer een luchtgekoeld blok. Wat is er zoal te krijgen?

Citroën 2cv, Visa, LN(A), GS(A), Dyane, Ami
Volkswagen kever, Transporter (tot en met T3), Karmann Ghia, 411/412, Type 3
Porsche 911(tot welke generatie?), 356
Tatra
Trabant
VW-Porsche 914
Chevrolet Corvair
een paar van de eerste Honda's
Franklin (maar die is niet zo heel geschikt voor dagelijks gebruik zeg maar )
Fiat 126, 500
BMW 700


Aanvullingen? Vergeet er vast weer een paar heel voor de hand liggende... En hoe mooi de vrachtwagens met Deutz en Tatra motoren ook zijn, die blijven helaas even buiten beschouwing
SuN-CRuSHeRdonderdag 3 april 2008 @ 11:33
Een 911 is tm de 993 luchtgekoeld geweest.
HPoidonderdag 3 april 2008 @ 12:41
Ik heb in mijn kever een prachtige 1200cc luchtgekoelde boxermotor zitten. Heerlijk geluid!
Sympathiekdonderdag 3 april 2008 @ 12:45
Hoe kom je erbij dat een luchtgekoelde motor veel beter is dan een watergekoelde motor? Je ervaring op 1 geval baseren, lijkt me wat voorbarig.
Herr.Flickdonderdag 3 april 2008 @ 13:51
Luchtgekoelde trammelant...

Leuke nostalgie, meer niet!

Mute_Medonderdag 3 april 2008 @ 13:53
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:45 schreef Sympathiek het volgende:
Hoe kom je erbij dat een luchtgekoelde motor veel beter is dan een watergekoelde motor? Je ervaring op 1 geval baseren, lijkt me wat voorbarig.
Ik kan er nog 2 bij tikken, van de drie auto's voor de deur (scenic, cuore, kever) heeft in 3 jaar tijd de kever geen problemen gegeven. De andere 2 wel

Vergeet de kubel niet en de fridolin
Neluhzdonderdag 3 april 2008 @ 14:25
quote:
Op donderdag 3 april 2008 13:53 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

Ik kan er nog 2 bij tikken, van de drie auto's voor de deur (scenic, cuore, kever) heeft in 3 jaar tijd de kever geen problemen gegeven. De andere 2 wel

Vergeet de kubel niet en de fridolin
Dat is ook wel een makkelijke vergelijking, een franse auto en een koreaan? vergelijken met een duitser..
Arclight-Sdonderdag 3 april 2008 @ 17:19
Volvo?
DonJamesdonderdag 3 april 2008 @ 19:52
quote:
Op donderdag 3 april 2008 17:19 schreef Arclight-S het volgende:
Volvo?
[ afbeelding ]
Die is niet luchtgekoeld!

ontopic: Panhard maakte ook luchtgekoelde auto's.
Cybjedonderdag 3 april 2008 @ 20:16
Luchtgekoelde motoren zijn zeer dichtbij te vinden .... de Daf 46, met 2 cilinder boxermotortje, van Daf zelf
Hyperdudedonderdag 3 april 2008 @ 20:24
Haflinger en Pinzgauer van Steyr-Daimler-Puch
Ontworpen door Erich Ledwinka, zoon van Hans (Tatra en geplagieerd (Kever) door Dr. Ing. hc. F. Porsche )Ledwinka.
Youpdonderdag 3 april 2008 @ 20:27
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:25 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Dat is ook wel een makkelijke vergelijking, een franse auto en een koreaan? vergelijken met een duitser..
daihatsu is het B merk van Toyota... de topper van de wereld
densmeedonderdag 3 april 2008 @ 20:49
de meest prachtige luchtgekoelde motoren liggen nog altijd in deze machines
fendt dieselross
eicher panter
ongeveer alle types van same
guldner
Gibeondonderdag 3 april 2008 @ 20:57
Tatra 813

Of mocht die niet
Repeatdonderdag 3 april 2008 @ 21:12


Mute_Mevrijdag 4 april 2008 @ 09:19
zoek maar uit:
raulboulivrijdag 4 april 2008 @ 10:19
Luchtgekoeld beter als een Water(koelvloeistof)gekoeld blok...... ?
patje74zondag 6 april 2008 @ 10:41
Beste Alex, je weet dat ik zelf ik ben op luchtgekoelde blokken. Maar als je daar naar op zoek gaat kom je vrijwel altijd uit bij een (semi-)klassieker. Nu weet ik hoe goed jij bent in het onderhouden van auto's, en dat combineert niet goed met een klassieker. Dus neem aan advies van mij aan en koop hierna gewoon weer een waterkoker. Totdat je genoeg poet hebt om er een 2e wagen voor de hobby bij te nemen.
T42dinsdag 8 april 2008 @ 13:35
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:45 schreef Sympathiek het volgende:
Hoe kom je erbij dat een luchtgekoelde motor veel beter is dan een watergekoelde motor? Je ervaring op 1 geval baseren, lijkt me wat voorbarig.
omdat die gewoon doorgaan ookal zijn ze helemaal op!

mijn 1300 is zo'n vol houder maar word nu vervangen door 1600 (kever automaat) hij loopt nog altijd wel met dikke scheur in blok door ongelukje
T42dinsdag 8 april 2008 @ 13:41
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 09:19 schreef Mute_Me het volgende:
zoek maar uit:
[ afbeelding ]
zet ze maar allemaal in mijn tuin!
kan ik me uitleven
T42dinsdag 8 april 2008 @ 13:44
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:25 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Dat is ook wel een makkelijke vergelijking, een franse auto en een koreaan? vergelijken met een duitser..
dan vergelijk ik mijn mercedes met mijn kever
mercedes vraagt veel veel meer onderhoud! en onderdelen 20x duurder.

kocht een motor voor 100 euro en heb overtollige onderdelen daarvan al voor 90 verkocht dus heb nu een 1600 voor maar 10 euro
HPoidinsdag 8 april 2008 @ 13:56
Ik vind het al erg dat mijn kevertje 5 dagen bij de VW/kevergarage staat, laat staan dat ik helemaal mijn luchtgekoelde bolide moet missen.
JohnnyKnoxvilledinsdag 8 april 2008 @ 13:57
  • Een hele bult Oostblok-Skoda's (tot aan de "nieuwe" Felicia, meen ik).
  • Survurdinsdag 8 april 2008 @ 14:05
    Al eens van de edit knop gehoord?
    T42dinsdag 8 april 2008 @ 15:00
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 13:56 schreef HPoi het volgende:
    Ik vind het al erg dat mijn kevertje 5 dagen bij de VW/kevergarage staat, laat staan dat ik helemaal mijn luchtgekoelde bolide moet missen.
    mijne ligt nu half uitelkaar. koppeling van automaat bak was op en dus de motor maar meteen ook verversen

    koppleing was nog de 1e uit 1974 (automaat koppleing)
    PeeJay1980dinsdag 8 april 2008 @ 15:21
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 13:44 schreef T42 het volgende:

    [..]

    dan vergelijk ik mijn mercedes met mijn kever
    mercedes vraagt veel veel meer onderhoud! en onderdelen 20x duurder.

    Je hebt wel blokken vergeleken met dezelfde prestaties?
    T42dinsdag 8 april 2008 @ 15:23
    quote:
    Op dinsdag 8 april 2008 15:21 schreef PeeJay1980 het volgende:

    [..]

    Je hebt wel blokken vergeleken met dezelfde prestaties?
    ze presteren alle 2 met zuipen.

    vergelijken met zelfde motor gaat moeilijk. ging om de onderhoud als je em dagelijks gebruikt!
    owjah kever kan harder met 44pk dan de mercedes met 192pk
    hjsdinsdag 8 april 2008 @ 15:37
    Luchtgekoeld

    helaas moeten we al maanden onze T2b missen uit '73