Allereerst een korte situatieschets:
Ik ben student en woon in een gemengd studentenhuis. We kunnen het over het algemeen slecht met elkaar vinden en leven een beetje langs elkaar. Geen enkel probleem voor mij, ik ben toch zeer weinig thuis.
Huisgenote A, eerstejaars meisje, typetje "kijk mij een lekker zijn", woont sinds kort onder mij. Ze klust vrij serieus bij als "model"

Nu heeft ze een ongelukje gehad. Ze is in een afwasteiltje gaan graaien waar toevallig een vlijmscherp Wusthof officemes in dreef. Ze heeft daar nogal een flinke snee mee opgelopen in haar hand en loopt nu met verband rond en ze zegt dat er 6 hechtingen inzitten.
Door dit "ongeluk" kan ze komend weekend niet meedoen aan een lucratieve modellenklus. Ze beweerd (geloof er niets van) hier 1200 euro mee te verdienen en wil dit geld nu van mij zien.
Ik heb haar al verteld dat ze dit natuurlijk compleet kan vergeten maar ze is nu serieus met d'r ouders aan het uitzoeken hoe ze geld van mij kunnen krijgen omdat ik "nalatig" ben geweest en zo'n mes niet had mogen laten slingeren.
De sfeer in het huis is er niet beter van geworden

Mijn vraag aan jullie. In hoever kan iemand mij dwingen om dit bedrag echt te gaan betalen. Ik heb nog wel wat chantage middelen waarmee ik haar wel lang koest kan houden maar heb weinig zin in gezeik dus daarom vraag ik het hier.
Danku voor jullie hulp