abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 1 april 2008 @ 23:22:41 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57769743
De eerste kittentopics en aftel-tot-de-bevallingtopics zijn alweer opgedoken in F&F.

Heel erg schattig natuurlijk die kleine bolletjes maar ook zie je in die topics de discussie vaak oplaaien of mensen nu wel zo verantwoord bezig zijn door zelf een nestje te nemen.

De asiels zitten immers al vol met geweldig lieve katten die ook een nieuw baasje zoeken, en dat zal straks met de vakantietijd en de kittenperiodes alleen maar erger worden.
Waarom dan nog meer katten op de wereld zetten?

Kortom, ik vond dat het toch wel weer een eigen topic verdiende.

Ben je echt zo onverantwoordelijk door een nestje geboren te laten worden?
Ook als je al weet dat je voor alle kittens al een lief baasje hebt?

En houd dat dan in dat een nestje nemen met je kat alleen nog maar weg gelegd is voor mensen die raskatten fokken?
En is het als het een raskat is dan opeens minder erg?

JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_57769899
Toen de kat hier een nestje had een aantal jaren geleden, hebben we die gewoon gehouden. Ze had ook maar 3 kittens (ging dus wel).
pi_57770058
Ik vind dat als je katten hebt, of poezen en die mogen buiten rond struinen...dat je er voor moet zorgen dat ze geholpen zijn

Dit dus omdat de asiellen al meer dan genoeg beesten hebben zitten idd die een goed thuis willen hebben.
Met raskatten is het een ander verhaal denk ik. De persoon die een raskat wil hebben wil er ook grof voor betalen
meer het idee van poes/kat op bestelling.
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_57770098
Alle 4 zijn vervolgens ook geholpen.
  woensdag 2 april 2008 @ 08:20:04 #5
103012 Nies
Die hekse
pi_57773493
Met een week of wat puilen de asiels weer uit. Zelfs met kittens nota bene.
Voor 75 euro haal je hier in het asiel een kitten van een week of 9 die netjes al zijn spuiten heeft gehad en vervolgens op kosten van het asiel wordt gechipped en gecastreerd. Dat lukt je zelf niet voor die prijs. Dus wat is dan de meerwaarde van zelf een nestje hebben? De enige reden die overblijft is dus inderdaad puur egoïstisch "het is zo leuk".
Tuurlijk kan het een keer voorkomen dat poes net lichtelijk krols is, wegglipt en zwanger terugkomt, maar gezien de hoeveelheid kittens die worden aangeboden zijn 80 tot 90% van de nestjes pretnestjes 'omdat het zo leuk is'
Het zal ook vast wel leuk zijn zo'n nestje kittens. Niets vertederender dan een hoopje jong en speels klein grut, maar zet daar tegenover dat er in Nederland een chronisch overschot aan katten is en je goedkoper dan jezelf zou kunnen, een kitten uit het asiel kunt halen, en alleen het standpunt egoïsme blijft staan.

Met raskatten vind ik dat niet echt opgaan, die kosten een klap geld en worden over het algemeen iets doordachter aangeschaft en mee omgegaan. Raskatten zijn over het algemeen wél geholpen.

Het is ook een kleine moeite om je kat te laten helpen en zo het overschot te helpen in te perken. Een betere wereld begint bij jezelf enzo.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  woensdag 2 april 2008 @ 09:59:18 #6
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57774654
Mooie discussie!
Ik vind bij zowel honden en katten dat er met stamboomloze dieren niet lukraak gefokt dient te worden. ( en zelfs voor met stamboom ben ik voor veel en veel strengere regels en betere selectie , maar daar zal ik hier niet over uitwijden,das echt te uitvoerig )
De asiels zitten vol, hoe kan dat nou toch?
Ik vind helemaal niet dat iedereen een rashond of kat moet nemen, maar ik vind wel dat als je dan toch bewust voor een kruising kiest, dat je er beter een kan nemen die in een asiel of bij een stichting op een baasje zit te wachten dan dat je denkt ok ik pomp mn eigen dier vol met jong, das zo leuk , en dan doen we de rest wel weg.
Eerlijk is eerlijk, alle puppies en kittens zijn leuk!
En als je bij een asiel of bij een stichting voor een dier gaat kijken heb je er wellicht ook al iets beter over nagedacht dan wanneer je tijdens het surfen op mp toevallig op een pretnest in de buurt stuit, of dat de kennissen van de buren van je zus een leuk nestje heeft en je denkt oh ja een kitten, enig!
Om nog maar te zwijgen van die mensen die nestjes en zo op mp zetten, elke keer erbij zetten dat het een eenmalig iets is en ondertussen de vaagste kruisingpups verkopen voor 500 euri per stuk en stiekem doodleuk diezelfde teef rustig 2 keer per jaar een leuke worp laten doen.
Een nestje kittens op pups nemen zonder stamboom doe je altijd uit eigenbelang, deze dieren voegen cru gesteld niks toe aan de populatie die er al is, helpen alleen maar met de overpopulatie.

En met rasdieren fokken vind ik zelf ook alleen maar verantwoord als het gaat om mensen die het ras verbeteren en niet slechts vermeerderen.
Puur en alleen de stamboom zegt niks, ik zou zo graag willen dat fokkers hun dieren showen, laten testen, goede combinaties kiezen en niet gewoon 1 reu op alle teven zetten, geen 5 nesten per teef fokken etc etc.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57777149
Kittens zijn leuk ja, maar mensen staan er niet bij stil wat er allemaal mis kan gaan en wat het allemaal kan gaan kosten.
  woensdag 2 april 2008 @ 12:28:06 #8
103012 Nies
Die hekse
pi_57777263
Er zitten momenteel ongeveer 1577 katten en 68 kittens te wachten op een baasje volgens dierenasiels.com, wat is dan de meerwaarde van een 'eigen' nestje?
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 13:54:44 #9
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57778991
Ik denk dat het meemaken van een nestje voor kinderen wel een meerwaarde heeft, zeker tegenwoordig omdat kinderen nauwelijks meer met natuurlijke processen als geboorte en dood van dichtbij te maken krijgen. Ik geloof ook dat kinderen die zoiets meemaken leter meer respect voor dieren zullen hebben. Wel ben ik het met de meesten eens dat je een niet-gesteriliseerde poes niet buiten rond moet laten lopen, als je toch een nestje wil kan je beter een bekende kater regelen.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 2 april 2008 @ 13:58:04 #10
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57779066
quote:
Op woensdag 2 april 2008 13:54 schreef Barbaaf het volgende:
Ik denk dat het meemaken van een nestje voor kinderen wel een meerwaarde heeft, zeker tegenwoordig omdat kinderen nauwelijks meer met natuurlijke processen als geboorte en dood van dichtbij te maken krijgen. Ik geloof ook dat kinderen die zoiets meemaken leter meer respect voor dieren zullen hebben. Wel ben ik het met de meesten eens dat je een niet-gesteriliseerde poes niet buiten rond moet laten lopen, als je toch een nestje wil kan je beter een bekende kater regelen.
Je kan ook met je kinderen naar de kinderboerderij , of guppies voor ze kopen.
Om voor de educatie van de kids maar weer meer katten op de wereld te gooien vind ik wel erg ver gaan.
Haal dan fijn een asielkitten voor ze, leren ze ook van!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  woensdag 2 april 2008 @ 19:17:02 #11
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_57786059
quote:
Wat is dat nu voor raars?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  woensdag 2 april 2008 @ 19:19:30 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_57786129
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:17 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Huilen dan.
pi_57786157
Ik heb thuis 2 katten. 1 komt uit een nestje hier uit de buurt. De andere hebben we uit het asiel geplukt.
Onze eerste kat was 2 maanden oud toen we vonden dat er een speelmaatje moest komen. Op de site van het dierenasiel zag ik een katje dat ook 2 maanden oud was. Gevonden op een camping en als enige van de 4 nog over in het asiel. Dit vond ik zo sneu dat ik direct gebeld heb en mijn vriendin heeft hem diezelfde middag nog opgehaald. Hij is maar 2 uur alleen geweest in het asiel.

Hij was wel wat onzeker en bang,maar dat is nu (bijna 1) helemaal opgetrokken. Ben blij dat ie hier een nieuwe kans krijgt
  woensdag 2 april 2008 @ 19:41:44 #14
103012 Nies
Die hekse
pi_57786666
quote:

[..]

Dat zijn dus de pretnestjes..... is leuk voor de kids.
  woensdag 2 april 2008 @ 19:52:50 #15
150152 Queen_Bee
pi_57786987
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:41 schreef Nies het volgende:

[..]

Dat zijn dus de pretnestjes..... is leuk voor de kids.
Ja, ik ben bekend met pretnestjes Maar zeggen dat iedereen maar kittens moet krijgen zodat de kinderen ervan leren, dat is nieuw voor me hoor
Als wat hij zegt opgaat moet ik zon 10 bevallingen hebben meegemaakt, en ik heb mn eerste pup toch echt pas op mn 12e gezien.
I'm super sonic man
  woensdag 2 april 2008 @ 20:04:04 #16
103012 Nies
Die hekse
pi_57787278
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:52 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Ja, ik ben bekend met pretnestjes Maar zeggen dat iedereen maar kittens moet krijgen zodat de kinderen ervan leren, dat is nieuw voor me hoor
Wij hadden thuis altijd katten, nooit nestjes want geholpen. Ben ik daar nu zoveel slechter van geworden?
  woensdag 2 april 2008 @ 20:08:18 #17
150152 Queen_Bee
pi_57787389
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:04 schreef Nies het volgende:

[..]

Wij hadden thuis altijd katten, nooit nestjes want geholpen. Ben ik daar nu zoveel slechter van geworden?
Nou, jij hebt dus écht geen respect voor dieren hè ! Wat slecht van jouw ouders, zeg. En van de mijne.
I'm super sonic man
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 20:34:52 #18
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57788105
quote:

[..]

Dat is mijn mening, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Prettig ook dat deze met serieuze argumenten wordt tegengesproken

Ik heb natuurlijk geen idee hoe ik was geworden als ik het niet van dichtbij had meegemaakt maar ik weet wel dat het een diepe indruk op me heeft achtergelaten en latere keuzes van me heeft beinvloed. Natuurlijk beweer ik niet dat iedereen maar pretnestjes moet nemen maar ik denk wel dat een gepland nestje positief bij kan dragen aan de ontwikkeling van een kind.

Veel plezier met jullie discussie, als er zo gereageerd wordt op andere meningen zal er niet veel discussie zijn denk ik.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 2 april 2008 @ 20:36:19 #19
103012 Nies
Die hekse
pi_57788147
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:08 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Nou, jij hebt dus écht geen respect voor dieren hè ! Wat slecht van jouw ouders, zeg. En van de mijne.
Zijn wij dan van die engerds die in beestjes gaan snijden en ze van alles aandoen?

In de fik met die ouders van ons.
  woensdag 2 april 2008 @ 20:46:27 #20
150152 Queen_Bee
pi_57788460
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:34 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Dat is mijn mening, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Prettig ook dat deze met serieuze argumenten wordt tegengesproken

Ik heb natuurlijk geen idee hoe ik was geworden als ik het niet van dichtbij had meegemaakt maar ik weet wel dat het een diepe indruk op me heeft achtergelaten en latere keuzes van me heeft beinvloed. Natuurlijk beweer ik niet dat iedereen maar pretnestjes moet nemen maar ik denk wel dat een gepland nestje positief bij kan dragen aan de ontwikkeling van een kind.

Veel plezier met jullie discussie, als er zo gereageerd wordt op andere meningen zal er niet veel discussie zijn denk ik.
Okay.

Ik zag op mn 12e voor het eerst een pup. Op mn 18e zag ik mijn eerste kitten. Ik ben vegetarier en je kan dus stellen dat ik dieren in ieder geval geen pijn wil doen. Dus, als iedereen nu op zn 12e een pup te zien krijgt, en op zn 18e een kitten, dan wordt iedereen vegetarier en zijn alle zielige koeien gered.

Wereldwijd instellen zeg ik je.

Maar goed. Wat je zegt slaat natuurlijk nergens op, hè. Zoals ohoh al zei, ga dan lekker naar de kinderboerderij. Als je kinderen respect voor dieren wil bijbrengen moet je vooral het overschot nog groter gaan maken, dat is pas respect hebben voor dieren.
I'm super sonic man
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 21:30:32 #21
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57789843
Ik zeg nergens dat iemand die dat niet meemaakt geen respect voor dieren krijgt, ik zeg (nogmaals) ook niet dat iedereen dan ook maar een nestje moet nemen, ik zeg alleen maar, uit eigen ervaring, dat zoiets een positieve bijdrage kan hebben, dat laatste heb ik ook nog niet weerlegd zien worden.

Het overschot is natuurlijk erg droef maar als mensen hun verantwoordelijkheid nemen door van te voren een goed tehuis te vinden wordt het in ieder geval niet groter.

Om het sarcasme dan eens om te draaien: nestjes verbieden dan maar? Iedere kat verplicht laten steriliseren? Dan zal het overschot zo opgelost zijn alleen moeten mensen die een kat willen die maar importeren. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie, vandaar dat ik probeer de zaak niet zo zwart-wit te zien.
  woensdag 2 april 2008 @ 21:39:08 #22
150152 Queen_Bee
pi_57790133
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:30 schreef Barbaaf het volgende:
Ik zeg nergens dat iemand die dat niet meemaakt geen respect voor dieren krijgt, ik zeg (nogmaals) ook niet dat iedereen dan ook maar een nestje moet nemen, ik zeg alleen maar, uit eigen ervaring, dat zoiets een positieve bijdrage kan hebben, dat laatste heb ik ook nog niet weerlegd zien worden.

Het overschot is natuurlijk erg droef maar als mensen hun verantwoordelijkheid nemen door van te voren een goed tehuis te vinden wordt het in ieder geval niet groter.

Om het sarcasme dan eens om te draaien: nestjes verbieden dan maar? Iedere kat verplicht laten steriliseren? Dan zal het overschot zo opgelost zijn alleen moeten mensen die een kat willen die maar importeren. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie, vandaar dat ik probeer de zaak niet zo zwart-wit te zien.
Nee, maar je houdt het overschot wel moedwillig in stand. Als je enig respect in je donder zou hebben zou je dus echt geen nestje nemen. Chapeau hoor Dat er maar mensen zoals jij mogen volgen.

Moedwillig het overschot in stand houden heeft niets met al dan niet zwart willen zien te maken. En ja, pretnesten mogen van mij verboden worden inderdaad. En het zou inderdaad geweldig zijn als iedereen die zijn kat naar buiten gooit t beest eerst castreert, ja.
I'm super sonic man
  woensdag 2 april 2008 @ 21:56:21 #23
103012 Nies
Die hekse
pi_57790713
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:30 schreef Barbaaf het volgende:
Asielkatten/kittens zijn/worden verplicht gecastreerd. Zwerfkatten worden door de dierenbescherming systematisch gecastreerd. De enige mensen die het kattenoverschot in stand houden zijn; daar zijn ze weer; degenen die zo graag zo'n pretnestje willen.
pi_57791981
Nu is het wel zo dat de mensen met een pretnestje een onderkomen zoeken. Daar waar het fout gaat, zijn de poezen die niet geholpen zijn en dan is het opeens lastig om een nest te hebben want ja, hoe raak je ze kwijt, we willen op vakantie, ze zijn ziek etc.
Die kittens worden op de meest gekke plaatsen gevonden, in plastic tassen, bij supermarkten, in glasbakken, in het bos en ga maar door.

Nu is het ook zo dat raskatten vaak wel getest worden, zeker de katers. Een gewone open poes komt niet alleen zwanger thuis maar kan ook een ziekte hebben opgelopen. Ziektes die ook weer overgebracht worden op de kittens met alle gevolgen die daaruit voort kunnen vloeien. Een schimmel is nog het meest onschuldige maar je zal het maar in huis hebben. Denk aan Aids of Leukemie.
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen.

Nu ga ik gastgezin worden voor kittens die gedumpt zijn dus helemaal objectief ben ik niet. Aangezien de asiels straks weer bomvol zitten met kittens, zeg ik helemaal, doe maar niet. Geef die maar een plekje maar dat is dan weer gevoelsmatig.

Wel is dat kittengrut ontzettend schattig en lief dus ik snap de pret ook wel maar de risico's zijn te groot, wat mij betreft.
Go hard or go home
pi_57792165
quote:
Dan ga je toch gezellig een dagje met je kinderen naar het asiel. Ze zijn daar juist dol op mensen die een dagje willen meehelpen/werken.

Voila, Asiel blij, jij blij, kinderen blij, kittens blij, katten blij, iedereen blij.

Kulreden dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')