Bron: http://www.gnosis.nl/gnosisquote:Wat is Gnosis?
Tempel van ApolloGnosis (γνώσις) is een Grieks woord uit de oudheid dat staat voor zelfkennis, inzicht en innerlijk weten. De oudst bekende verwijzing naar deze letterlijke betekenis is te vinden op de 3200 jaar oude Tempel van Apollo in de Oud-Griekse plaats Delphi waar boven de poort de mystieke tekst “Ken U Zelve” (γνῶθι σεαυτόν) in steen staat gegrift. Enkele eeuwen na de bouw van de tempel, in de 5e eeuw voor de christelijke jaartelling vinden we het onder meer terug in de Griekse filosofieën van Socrates en Plato.
Het begrip gnosis omvat veel meer dan wat wij tegenwoordig als zelfkennis ervaren. Het is geen kennis van het ego maar in essentie een inwendige zelf-ervaring van de mens. De gnosticus kent zijn innerlijke zelf en weet daardoor wie hij werkelijk is. Gnosis beantwoordt de primaire levensvragen “wie ben ik en waarom ben ik hier?” niet als een geloofsovertuiging van buitenaf maar als een absoluut weten van binnenuit.
De gnostici in de oudheid waren mannen en vrouwen die zochten naar het antwoord op deze levensvragen. Ze zochten het niet in dogmatische religie, in uiterlijke (natuur)wetenschap of in materiële zaken want ze veronderstelden dat de mens het bestaan alleen kan begrijpen door zichzelf op het hoogst innerlijke niveau te kennen. Het bereiken van ‘de gnosis’ gaf het antwoord op alle mogelijke vragen. Het gaf innerlijke kennis over ‘het al’ binnen een oogwenk, een feitelijk niet te beschrijven geestelijke helderheid.
IsisGnosis heeft oorspronkelijk in talrijke filosofische en religieuze stromingen een prominente rol gespeeld en vele duizenden mythologische, filosofische en religieuze verhalen (allegorische vertellingen) zijn geschreven om het bereiken van de gnosis te verwoorden en om de opgedane innerlijke kennis aan andere mensen over te brengen. Er zijn levens- beschouwingen en religies uit ontstaan maar slechts weinig beschouwingen die we vandaag kennen bevatten nog kenmerken die we zuiver gnostisch kunnen noemen. Niet alle overgeleverde verhalen maken letterlijk melding van het begrip, in religies bijvoorbeeld wordt het vaak verwoord als ‘verlichting’ of ‘verlossing’ waarbij opgemerkt dient te worden dat de gnostici meenden dat de mens alleen zichzelf kan verlichten of verlossen.
De oorspronkelijke gnostici in de oudheid waren spiritueel en esoterisch gericht maar zeker niet traditioneel religieus. Ze verwierpen het dogmatische godsbeeld van de externe wraakzuchtige god dat in die tijd alleen nog vertegenwoordigd werd door het jodendom. Ze stelden juist dat de mens zelf het centrale punt in haar bestaan is. Gnosis is in dat opzicht de absolute tegenhanger van het geloof, het prevaleert namelijk het innerlijk weten, een intuïtief weten dat je als mens je eigen werkelijkheid schept in plaats van het kritiekloos geloof in een almachtige goddelijke entiteit die het leven voor iedereen bepaalt en over iedereen oordeelt. De gnostici maakten zodoende geen gebruik van kant en klare levensovertuigingen om hun levensvragen te beantwoorden maar ze zochten de waarheid vanuit de eigen innerlijke beleving.
Door de jaren heen zijn mensen die deze levenshouding aanhingen vervolgd door de heersende elite vanwege de gnostische boodschap dat de mens zijn of haar eigen ‘meester’ is, en dus eigenlijk zelf een god is. Met name de rooms katholieke kerk heeft sinds haar oprichting in de derde eeuw het gnostische gedachtegoed letterlijk te vuur en te zwaard bestreden totdat de laatste persoon met gnostische ideeën in de 13e eeuw op de brandstapel overleed. Minerve 1210Gedurende de middeleeuwen zijn er enkele gnostische stromingen binnen het christendom geweest - aangeduid als gnostiek - zoals de Katharen, maar al hun geschriften en kennis werden door de kerkvaders systematisch gedemoniseerd en tijdens de inquisitie vernietigd.
“De dwaalleer van de Katharen groeide zo snel, dat het in korte tijd wel duizend steden infecteerde. Ik ben ervan overtuigd dat het heel Europa besmet had, als het niet door de zwaarden van de gelovigen onderworpen was.”
Duits christelijke monnik Caesarius van Heisterbach (ca. 1180-1240), Dialogus Miracolorum
Tot de vorige eeuw was er weinig bekend van de gnostici die aan de wieg stonden van de vele filosofische stromingen en de daaruit voortkomende vroege-christendom. Historici en theologen waren aangewezen op propagandistische teksten die door rooms katholieke kerkvaders tijdens de vroege middeleeuwen waren geschreven als aanval op de gnostici persoonlijk of als kritiek op de gnostische leer of tradities. Met name het gnostische gebruik dat elk mens gelijkwaardig was en tijdens bijeenkomsten recht op spreken had, dus inclusief vrouwen, was hen een doorn in het oog. Omdat de kerk zeer succesvol was in het verbannen en vernietigen van de gnostische geschriften en we deze geschriften later alleen kenden door de kritische teksten van de kerkvaders bestond er lange tijd het eenzijdig negatieve beeld dat de gnostici duivelse ketters waren en er gruwelijke rituelen op na hielden. Maar dit beeld was slechts geschapen om de vervolging van deze geweldloze mensen te legitimeren. De werkelijke reden voor de bloederige vervolgingen was dat het gnostische idee dat elk mens zichzelf kan ‘verlichten’ een bedreiging vormde voor het geloof in de monotheïstische God en daarmee dus ook het gezag, de macht en de financiële rijkdom van de kerk ondermijnde.
Nag Hammadi geschriftIn december 1945 vond een boer in de Egyptische streek Nag Hammadi een grote kruik met een verzameling oude papyri, geschriften die waarschijnlijk in de eerste of tweede eeuw van onze jaartelling zijn begraven door naar men vermoed vroeg-christelijke monniken. Deze boeken worden door wetenschappers aangeduid als gnostische geschriften omdat ze onder meer werken van Plato en religieuze evangeliën bevatten die een heel ander (logischer) beeld van Jezus Christus schetsen dan we vandaag de dag kennen. Deze geschriften hebben na de opgraving eerst ruim 30 jaar rondgezworven en zijn uiteindelijk na veel tegenwerking uit christelijke hoek terecht gekomen bij onafhankelijke historici en pas recentelijk vertaald en integraal uitgebracht voor het grote publiek. De Nederlandse hoogleraar Gilles Quispel en de historici J. Slavenburg en W.G. Glaudemans hebben hierbij een zeer belangrijke bijdrage geleverd. Maar ook Jung toonde vergaande interesse in de gnostische geschriften.
“Een mensenleven lang heb ik gezocht naar het inzicht en de kennis die door de gnostici duizenden jaren geleden al werd beschreven.”
Carl Gustav Jung
De Nag Hammadi geschriften zijn, in tegenstelling tot de Bijbelse geschriften, 17 eeuwen onaangetast gebleven en werpen een verfrissende kijk op het gedachtegoed van de gnostici en het ontstaan van het christendom. Ze zijn onder andere een vruchtbare creatieve bodem gebleken voor diverse hedendaagse fantasierijke bestsellers en films, waaronder “In de Ban van de Ring”, “De Ontdekking van de Hemel”, “De DaVinci Code”, “The Matrix” en zelfs “Harry Potter”. Al deze boeken en films bevatten min of meer kenmerken van de gnostische levensvisie. De zoekende mens, de zelfscheppende mens, de machtige mens en de innerlijke strijd tussen goed en kwaad. Opvallend hierbij is dat zelfs tot de dag van vandaag de katholieke kerk haar gelovigen voor deze boeken en films waarschuwt.
Het gnosticisme heeft vele stromingen en gedaanten gekend, van Egyptische mythologie en Oud-Griekse filosofie tot stromingen binnen het christendom, boeddhisme, de vrijmetselaars en het hedendaagse humanisme om er een paar te benoemen. Het is eigenlijk een verzamelnaam voor alles wat in de basis gnostische kenmerken heeft hoewel men in geval van gnosticisme binnen het christendom meestal spreekt over de gnostiek waarbij gnosis en het geloof in zekere mate samenkomen. In haar meest pure vorm is ‘de gnosis’ niet religieus of filosofisch, het is bovenal een persoonlijk spiritueel bewust-zijn zonder dat daar uiterlijke kenmerken of fysieke waarden aan gehangen worden. Het bevrijdt de mens uit het stramien van de aardse overtuigingen en haar illusies, en geeft een glimp van een allesomvattende tijdloze realiteit waaruit de aardse werkelijkheid ontspringt.
De DenkerDuizenden jaren zijn er mensen geweest die als sprekers, verhalen-vertellers, kunstenaars of schrijvers onder het volk optraden om hun innerlijke stem te laten horen. Bijvoorbeeld over ethiek, zingeving, goed en kwaad, de menselijke psyche en het ontstaan of verklaren van aardse gebeurtenissen. Soms met gevaar voor eigen leven hebben deze sprekers keer op keer gezorgd voor verandering en vernieuwing in onze wereld door de massa te laten zien dat er andere wegen zijn dan de heersende doctrine en dat de mens in essentie een vrij wezen is en zichzelf ook als zodanig moet profileren om werkelijk vrij te kunnen zijn.
De oorspronkelijke gnostici in de oudheid geloofden niets, behalve in hun eigen capaciteit om te werkelijkheid te kunnen begrijpen. Ze onderzochten in het diepst van hun eigen wezen naar antwoorden en ze leerden met andere ogen naar de fysieke realiteit te kijken. De ultieme boodschap die ze daaruit voort brachten was met recht een blijde boodschap, namelijk de bevinding dat ieder mens zijn of haar eigen werkelijkheid schept en dat het fysieke bestaan slechts een schaduw is van een grotere innerlijke werkelijkheid die in essentie eeuwig bestaat en altijd in beweging is.
De boodschap dat ieder mens Koning is viel niet altijd in goede aarde, zeker niet bij de ‘werkelijke’ Koning, Keizer of Kerkvader die wilde heersen over een klein stukje van de schaduw, de fysieke werkelijkheid. Ook in de huidige tijd, met al haar technische hulpmiddelen en afleidingen heeft de mens honger naar zingeving of innerlijke kennis. Gnosis is van alle tijden omdat het de mens in haar diepste wezen beschrijft. Filosofische, religieuze en wetenschappelijke denkbeelden komen en gaan, maar de mens is altijd het centrum van de ervaring. Dit maakt de reis door het menselijk bewustzijn geen modieus verschijnsel maar een absolute noodzaak dat wellicht de reden van het menselijk bestaan omvat.
Baby oogjes
Het enige constante gegeven in je eigen leven is je bewustzijn, en dit zou reden genoeg moeten zijn om te streven naar zelfkennis en innerlijk besef. Bestaat er een groter mysterie dan je eigen wezen? Wie ben je werkelijk? De gnostici zeiden:
“Sta op en herinner jezelf!“
Lectorium Rosicrucianum wat is dat?quote:
Werkelijk? Het lijkt wel een religie!quote:Op dinsdag 1 april 2008 08:43 schreef Scaurus het volgende:
Toen ik mij in het gnosticisme begon te verdiepen viel het mij op dat veel auteurs het als waarheid propageren.
Er zijn alweer een tijdje lang personen die stellen dat Jezus in werkelijkheid een zoon van God was, de messias, etc. etc. Die noemen we (orthodoxe) christenen. Waarom zouden zij a priori meer gelijk hebben dan diegenen die claimen dat Jezus een gnostische inslag had?quote:Ze stellen dat Jezus in werkelijkheid gnosticus was
't Is wat.quote:maar gaan nog verder en geloven heilig in het gnosticisme.
Zo nieuw is het gnosticisme niet. Het is tenminste terug te voeren op het Zoroastrisme, dat zijn oorsprong vind in de 9e of 10e eeuw voor Christus. Er zijn goede bronnen vanaf de 5e eeuw vC.quote:Dit vrij recente geloof is niet los te koppelen van andere recente verschijnselen als New Age en neopaganisme. In het neognosticisme zie je duidelijk de verheerlijking van het individu en de verwerping van traditie en autoriteit (in de vorm van de Katholieke Kerk).
Wel, toen ik bijvoorbeeld aan Valsheid in Geschriften van Jacob Slavenburg begon, verwachtte ik een populaire doch wetenschappelijke introductie. Ik kwam bedrogen uit: Slavenburg verwisselde de christelijke orthodoxie met zijn eigen (even ridicule) geloof.quote:
Ik beweer geenszins dat de orthodoxie de waarheid over Jezus zegt. Integendeel. We weten weinig van Jezus, dat moeten we erkennen. Gnostici doen dat niet, en verschillen daarin niet wezenlijk van orthodoxen. Extraordinary claims require extraordinary evidence, wat orthodoxen noch gnostici hebben.quote:Er zijn alweer een tijdje lang personen die stellen dat Jezus in werkelijkheid een zoon van God was, de messias, etc. etc. Die noemen we (orthodoxe) christenen. Waarom zouden zij a priori meer gelijk hebben dan diegenen die claimen dat Jezus een gnostische inslag had?
O, ik ben het zeker met je eens dat er velen zijn die net zo'n doodse, treurige en dogmatisch religie brouwen van het gnosticisme als de orthodoxen hebben gedaan met hun religies. Gnosticisme wordt ook om de haverklap in verband gebracht met Zen ("Jezus was een Zen-meester, *uuhmmmm*"), boeddhisme, of <vul maar in>. En vaak ook met new-age, dat is zeker waar. En zoals vaak verwordt het dan tot een berg simplistische, hap-snap beweringen die leuk klinken, maar kant noch wal raken.quote:Op dinsdag 1 april 2008 14:52 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wel, toen ik bijvoorbeeld aan Valsheid in Geschriften van Jacob Slavenburg begon, verwachtte ik een populaire doch wetenschappelijke introductie. Ik kwam bedrogen uit: Slavenburg verwisselde de christelijke orthodoxie met zijn eigen (even ridicule) geloof.
Echte reli-gnostici zijn natuurlijk geen haar beter dan ortho-reli's. Ze hebben allemaal de waarheid in pacht, het is allemaal zoals zij zeggen dat het is, etc. etc.quote:Ik beweer geenszins dat de orthodoxie de waarheid over Jezus zegt. Integendeel. We weten weinig van Jezus, dat moeten we erkennen. Gnostici doen dat niet, en verschillen daarin niet wezenlijk van orthodoxen. Extraordinary claims require extraordinary evidence, wat orthodoxen noch gnostici hebben.
Juist niet het individu hoe kun je het individu verheerlijken als je van mening bent dat alles 1 met elkaar is.quote:Op dinsdag 1 april 2008 08:43 schreef Scaurus het volgende:
Toen ik mij in het gnosticisme begon te verdiepen viel het mij op dat veel auteurs het als waarheid propageren. Ze stellen dat Jezus in werkelijkheid gnosticus was, maar gaan nog verder en geloven heilig in het gnosticisme. Dit vrij recente geloof is niet los te koppelen van andere recente verschijnselen als New Age en neopaganisme. In het neognosticisme zie je duidelijk de verheerlijking van het individu en de verwerping van traditie en autoriteit (in de vorm van de Katholieke Kerk).
Dat bemoeien klopt ook neit vind ik dan, bepaalde dingen zoals regels zijn pas te begrijpen als je de essentie begrijpt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 12:26 schreef Viking84 het volgende:
TVP.
Ik krijg altijd boekjes van het Lectorium Rosicrucianum thuisgestuurd en ik heb er meerdere keren over gedacht om eens naar een bijeenkomst te gaan tot ik hoorde dat ze zich vanaf het allereerste begin met je gaan bemoeien: je moet andere schoenen aan (want leren schoenen mogen niet), je moet vegetariër worden...
Bovendien vind ik het nogal arrogant overkomen dat gnostici beweren dat zij WETEN, terwijl anderen GELOVEN (en weten is natuurlijk beter dan geloven), al helemaal gezien het feit dat de gnostische geschriften van later datum zijn dan de canonieke evangeliën. De gnostische geschriften zijn dan wel sympathieker (vind ik dan: "The kingdom of God is within you"), maar als je er objectief naar kijkt, zijn ze niet geloofwaardiger.
Is dat zo, of is het christendom de verdraaiing? Ik weet het niet...quote:Op woensdag 2 april 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
De gnostiek is een verdraaiing van de ware leer van Jezus Christus.
Het lijkt me niet. Het (orthodoxe) christendom heeft wat betreft de door hen gekozen boekwerken verruit de beste papieren, letterlijk en figuurlijk gesproken.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:46 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Is dat zo, of is het christendom de verdraaiing?
Voor jou is niks lastig kiezen, want jouw conclusie ligt al klaar. Alleen nog even de juiste "feiten" erbij zoeken, oogkleppen opzetten voor de rest, en jouw "keuze" is gemaakt.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
Het is voor mij niet lastig kiezen:
- Geschriften die voortkomen uit de apostolische traditie, mensen die Jezus echt kenden. Dateringen van dichtbij het leven van Jezus.
- Geschriften van vaak ruim honderd jaar later met een onbekende afkomst, geschreven onder de naam van dode auteurs.
Heerlijk, mensen met de waarheid in pachtquote:De gnostiek is een verdraaiing van de ware leer van Jezus Christus.
Lijkt mij weer net andersom. Maar dat is mijn mening.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de historische Jezus gnostische denkbeelden had. De meer betrouwbare geschriften over Jezus leren ons dat Hij een joods-orthodoxe leer op nahield. Hij zag Jaweh niet als een geweldadige en slechte God.
Het is voor mij niet lastig kiezen:
- Geschriften die voortkomen uit de apostolische traditie, mensen die Jezus echt kenden. Dateringen van dichtbij het leven van Jezus.
Of:
- Geschriften van vaak ruim honderd jaar later met een onbekende afkomst, geschreven onder de naam van dode auteurs.
De gnostiek is een verdraaiing van de ware leer van Jezus Christus.
In dit geval vind ik het vrij overzichtelijk hoor. De canonieke evangeliën zijn in vrijwel alles betrouwbaarder dan de gnostische. Dateringen, auteurschap, afkomst, overlevering, genre, inhoud, etc. De gnostische schriften hebben in alles de schijn tegen.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:26 schreef Doffy het volgende:
[..]
Voor jou is niks lastig kiezen, want jouw conclusie ligt al klaar. Alleen nog even de juiste "feiten" erbij zoeken, oogkleppen opzetten voor de rest, en jouw "keuze" is gemaakt.
Je gaat nogal apart om met de bronnen, maar da's niets nieuws. Alles wat niet-orthodox is, is fantastie van later, en alles wat in jouw straatje past, is authentiek en betrouwbaar. Helaas is de wereld niet zo overzichtelijk en eenvoudig.
Dan kun jij mijn bovenstaande post zo beantwoorden neem ik aan?quote:Op woensdag 2 april 2008 13:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
In dit geval vind ik het vrij overzichtelijk hoor. De canonieke evangeliën zijn in vrijwel alles betrouwbaarder dan de gnostische. Dateringen, auteurschap, afkomst, overlevering, genre, inhoud, etc. De gnostische schriften hebben in alles de schijn tegen.
Uhuh. Het orthodox-christendom is een verdraaiing van de gnostische geschriften?quote:Op woensdag 2 april 2008 13:27 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Lijkt mij weer net andersom. Maar dat is mijn mening.
Dit bewijst juist dat het niet gestroomlijne mythen zijn en er verschillende bronnen/overleveringen zijn. Er zijn verschillen in de details, maar de kern staat als een huis.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:27 schreef Sp00k13 het volgende:
Want bijvoorbeeld als je volgende claimt:
De meer betrouwbare geschriften.
- Geschriften die voortkomen uit de apostolische traditie, mensen die Jezus echt kenden. Dateringen van dichtbij het leven van Jezus.
dan zouden deze dus erg overeen moeten komen, afgezien van manier van schrijven zoude de feiten hetzelfde moeten zijn.
MT 26:40-45, MK 14:37-41 De discipelen vallen 3 maal in slaap.
LK 22:45 De discipelen vallen 1 maal in slaap
MT 1:16 Jacob was Jozefs vader.
LK 3:23 Heli was Jozefs vader.
MT 1:18-21 De aankondiging gebeurde na de conceptie.
LK 1:26-31 De aankondiging gebeurde voor de conceptie.
MT 1:20 De engel sprak tot Jozef.
LK 1:28 De engel sprak tot Maria.
MT 1:23 Hij zou Imanuel/Emanuel genoemd worden (God is met ons)
MT 1:25 Ze noemen hem Yeshua/Jezus
MT 2:13-16 In navolging van de geboorte van Jezus vluchten Jozef en Maria naar Egypte om de kindermoorden van Herod te ontvluchten.
LK 2:22-40 Na de geboorte van Jezus blijven Jozef en Maria in de buurt van Jerusalem voor ongeveer 40 dagen en keren dan terug naar Nazareth zonder ooit naar Egypte te gaan. (Er word niets over kindermoorden door Herod gezegd)
Zeker wel. Het evangelie van Thomas is het oudste gnostische evanglie, m.i. waarschijnlijk geschreven ergens tussen 120 en 140 n.c. Dateringen van 50 n.c. vind ik ronduit absurd en ongeloofwaardig.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:27 schreef Sp00k13 het volgende:
Dan de datering:
50-140 Gospel of Thomas
80-130 Gospel of Luke
90-120 Gospel of John
70-160 Gospel of Peter
65-80 Gospel of Mark
Je claim van ruim honder jaar later is dus licht overdreven, en gaat dus ook niet op.
Wat voor quotes en boeken bedoel je?quote:Op woensdag 2 april 2008 13:27 schreef Sp00k13 het volgende:
Laat mij eens inhoudelijk zien met vergelijkende quote's en stukken uit de verschillende boeken waaruit duidelijk blijkt dat de orthodoxe visie klopt.
Zowel gnostiek als orthodoxie hebben een enorme ontwikkeling meegemaakt in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Wat we nu de orthodox-christelijke doctrine noemen was helemaal niet van toepassing in de eerste eeuw. De gnostische doctrine van de 2e en 3e eeuw is ook nog maar nauwelijks ontwikkeld in de eerste eeuw. De verschillen zijn op dat moment nog niet zo groot.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:41 schreef koningdavid het volgende:
Uhuh. Het orthodox-christendom is een verdraaiing van de gnostische geschriften?
Dat is dus ook niet waar.quote:Het orthodoxe christendom is ouder en kent oudere schriften dan de gnostiek. Hoe kunnen ze de gnostische leer dan verdraaiien?
In jouw interpretatie. Waarom zou een mythe 'gestroomlijnd' moeten zijn? Dat is het juist niet. De canon is een samenraapsel van geschriften van verschillende 'afdelingen' die ieder hun eigen mythologievorming deden. Het resultaat is een bundel uiteenlopende interpretaties.quote:Dit bewijst juist dat het niet gestroomlijne mythen zijn en er verschillende bronnen/overleveringen zijn. Er zijn verschillen in de details, maar de kern staat als een huis.
Natuurlijk vind jij dat, maar dat vind jij omdat iets anders jou niet uit zou komen. Thomas zoals we dat hebben uit Nag Hammadi stamt inderdaad ergens van rond 120-140. Maar de tekst bevat veel vroegere elementen, waarvan sommigen zeker terugdateren tot rond de 50.quote:Zeker wel. Het evangelie van Thomas is het oudste gnostische evanglie, m.i. waarschijnlijk geschreven ergens tussen 120 en 140 n.c. Dateringen van 50 n.c. vind ik ronduit absurd en ongeloofwaardig.
De andere gnostische geschriften zijn nog van veel later dan het EvT.
Ongetwijfeld vind jij dat. Maar de feiten spreken je tegen. En anders hoor ik graag argumenten.quote:De canonieke evangeliën worden vrijwel unaniem gedateerd van 65-90 n.c.. Ik vind dat aan de late kant en een datering van Lukas en Handelingen van na 62 n.c. vind ik zeer onlogisch.
Dat iets oudere geschriften kent wil niet zeggen dat iets ouder is. Maw een mening is alleen intressant als deze opgeschreven is.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Uhuh. Het orthodox-christendom is een verdraaiing van de gnostische geschriften?
Het orthodoxe christendom is ouder en kent oudere schriften dan de gnostiek. Hoe kunnen ze de gnostische leer dan verdraaiien?
De kern wijkt juist af in de verschillende bronnen van het NT wat zie jij als de kern dan?quote:[..]
Dit bewijst juist dat het niet gestroomlijne mythen zijn en er verschillende bronnen/overleveringen zijn. Er zijn verschillen in de details, maar de kern staat als een huis.
Als je zelfs al unanieme dateringen in twijfel trekt ben je erg stug in je mening en zullen feiten je blijkbaar niet overuigen.quote:[..]
Zeker wel. Het evangelie van Thomas is het oudste gnostische evanglie, m.i. waarschijnlijk geschreven ergens tussen 120 en 140 n.c. Dateringen van 50 n.c. vind ik ronduit absurd en ongeloofwaardig.
De andere gnostische geschriften zijn nog van veel later dan het EvT.
De canonieke evangeliën worden vrijwel unaniem gedateerd van 65-90 n.c.. Ik vind dat aan de late kant en een datering van Lukas en Handelingen van na 62 n.c. vind ik zeer onlogisch.
Nou als je de evangelien gelezen hebt kun je aangeven waarin de zogenaamde gnostische of niet betrouwbare evanglien afwijken danwel niet gelijk hebben.quote:[..]
Wat voor quotes en boeken bedoel je?
Ligt eraan wat je 'orthodox-christelijke doctrine' vindt. Alle belangrijke canonieke geschriften waren al geschreven in de eerste eeuw. De grootste vormgever van de christelijke doctrine, Paulus, zijn schriften waren al halverwege de eerste eeuw geschreven.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zowel gnostiek als orthodoxie hebben een enorme ontwikkeling meegemaakt in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Wat we nu de orthodox-christelijke doctrine noemen was helemaal niet van toepassing in de eerste eeuw.
Weldegelijk. De canonieke evangeliën waren eind 2e eeuw al zeer breed geaccepteerd in de gemeentes. De meeste gnostieke geschriften moesten toen nog geschreven worden.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
De gnostische doctrine van de 2e en 3e eeuw is ook nog maar nauwelijks ontwikkeld in de eerste eeuw. De verschillen zijn op dat moment nog niet zo groot.
Hier zitten al enorm veel punten in waarop we kunnen debateren. Maar dat laatste vind ik hiervoor het meets relevant.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
Dat zie je mooi terug in bijv. Thomas, de Wijsheid van Jezus Christus, of de Didache, ook al dragen ook die boeken de sporen van redactie. Maar datzelfde zie je in het NT. Een groot aantal brieven van Paulus is fake, brieven van Judas en Petrus idem. Er zijn verhalen toegevoegd aan de 4 canonieke evangelien. Paulus kende de evangeliën niet of nauwelijks.
De historische Jezus kan niet en de orthodoxe en de gnostische leer verkondigd hebben.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
De één is dus geen verdraaiing van de ander. Ze zijn beiden divergerende interpretaties van een onderliggend historisch of mythisch verhaal.
Het bewijst enkel dat er niet uitgebreide redactie heeft plaatsgevonden op de evangeliën om alles te 'stroomlijnen', zoals velen beweren. Er was ruimte voor verschillende interpraties.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
In jouw interpretatie. Waarom zou een mythe 'gestroomlijnd' moeten zijn? Dat is het juist niet. De canon is een samenraapsel van geschriften van verschillende 'afdelingen' die ieder hun eigen mythologievorming deden. Het resultaat is een bundel uiteenlopende interpretaties.
Nee hoor. Er zijn genoeg argumenten te bedenken.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
Natuurlijk vind jij dat, maar dat vind jij omdat iets anders jou niet uit zou komen.
Bedoel je nu het manuscript? Het manuscript is van eind 3e eeuw/ begin 4e eeuw ofzo volgens mij hoor.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
Thomas zoals we dat hebben uit Nag Hammadi stamt inderdaad ergens van rond 120-140.
Tuurlijk zijn er bepaalde teksten in die terug te dateren zijn van tot 50 n.c. Als ik vandaag een 'secret gospel' schrijf over Jezus kan ik ook een paar oude quotes van Jezus toevoegen en dan gaat mijn evangelie ook terug tot de eerste eeuw na christus.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
Maar de tekst bevat veel vroegere elementen, waarvan sommigen zeker terugdateren tot rond de 50.
Feiten? Je bedoelt de 'kapstok' dat Jezus geprofeteerd heeft over de vernietiging van de tempel. Deze vernieting vond plaats in 70 n.c., en profetiën bestaan niet, dus alle evangeliën moeten van latere datum zijn.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Doffy het volgende:
Ongetwijfeld vind jij dat. Maar de feiten spreken je tegen.
Nou ja, de verhaallijn stopt rond 60 n.c.quote:
Ach je hebt er in ieder geval plezier van zo te zienquote:Op woensdag 2 april 2008 14:47 schreef Viking84 het volgende:
Hahahaha.
In elk religietopic komt deze discussie weer terug hè. Kan hem onderhand dromen.
Nou ja. We vinden nergens iets over het EvT of de 'Thomas-christenen' van voor de derde eeuw n.c.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dat iets oudere geschriften kent wil niet zeggen dat iets ouder is. Maw een mening is alleen intressant als deze opgeschreven is.
Jezus is geboren in Bethlehem.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:De kern wijkt juist af in de verschillende bronnen van het NT wat zie jij als de kern dan?
Als je feiten hebt, laat ik me graag overtuigen.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:
Als je zelfs al unanieme dateringen in twijfel trekt ben je erg stug in je mening en zullen feiten je blijkbaar niet overuigen.
De meeste gnostieke evangeliën, het EvT wellicht uitgezonderd, zijn geschreven eind 2e eeuw, of in de 3e of 4e eeuw. Dit is VEEL later dan de canonieke evangeliën die allemaal in de eerste eeuw geschreven zijn.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:
Wat noem je veel later?
Wat wil je hiermee zeggen? Je weet dat dit geen feitelijk maar een 'hypothetisch' document is he?quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:
Neem alleen al Q:
40-80 Lost Sayings Gospel Q
Ik had de oudste er nog niet bijgepakt.
Dat is wel heel veel werk om helemaal aan te geven, lees ze zelf eens zou ik zeggen. Heb je ze wel eens gelezen, de gnostische evangeliën?quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:
Nou als je de evangelien gelezen hebt kun je aangeven waarin de zogenaamde gnostische of niet betrouwbare evanglien afwijken danwel niet gelijk hebben.
Jawel. Je noemt het zelf nog.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:58 schreef Sp00k13 het volgende:
Tot nu toe zie ik alleen maar dat jij vind dat dateringen en auteur etc niet betrouwbaar zijn.
Maw je vind veel maar je basering waarom je dat vind is niet terug te lezen.
Hier kan ik me redelijk in vinden.quote:Op woensdag 2 april 2008 00:21 schreef hierissieweer het volgende:
Wat ik gelezen heb is dat juist Jezus vertelde dat wij niet moeten vasthouden aan wat er bestaat, maar juist moeten ontdekken, er over nadenken.
Verder wat god toe voegt in het gnostisime: De gnosten stellen dat er 2 goden zijn: Jehova de god die in het eerste testament voor komt (een wraak volle, egoïstische en materieel god) uit wie wij zijn geschapen. Daarnaast er de liefdevolle en vergevingsgezinde god uit het nieuwe testament. Deze god is de vader van Sofia, Sofia is de moeder van jehova.
Om een lang verhaal kort te maken, is de mens een onderdeel van god. Jezus de verpersoonlijking van god op aarde (of wel de geest verschijning van god op de aarde) Jezus zegt dat wij moeten zoeken naar wie wij zijn, wij zijn god, dus onze goddelijkheid terug vinden.
Gnostisisme geloofd dat wij telkens op aarde terug komen/reïncarneren om deze les te leren, het terug vind van ons god zijn. Dan zullen wij verlicht raken.
Nou we kunnen nog lang of kort over de data van geshcriften praten etc. Duidelijk is dat jij vind dat als een bepaalde auteur niet in het lijstje gewenste auteurs voorkomt dat die geschriften dan niet serieus te nemen zijn.quote:Op woensdag 2 april 2008 15:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ja. We vinden nergens iets over het EvT of de 'Thomas-christenen' van voor de derde eeuw n.c.
[..]
Jezus is geboren in Bethlehem.
Jezus groeit op als timmerman/meubelemaker
Jezus wordt gedoopt door Johannes de doper
Jezus leert wijze dingen en verricht wonderen.
Jezus claimt dat Hij de messias en Zoon van God is.
Jezus wordt gekruisigd, op verzoek van hooggeplaatste joden, door Romeinen (Pilatus)
Jezus wordt begraven in het graf van Jozef van Arimathea
Jezus staat op uit het graf.
De Maria's zijn de eerste getuigen van het lege graf.
Jezus laat zich levend zien aan zijn volgelingen om te bewijzen dat Hij is opgestaan.
[..]
Als je feiten hebt, laat ik me graag overtuigen.
De datering van de canonieke evangeliën van na 70 n.c. is vrijwel alleen gebaseerd op de eerder genoemde 'kapstok' van de vernietiging van de tempel die toen heeft plaatsgevonden.
De crux is:
- Geloof je niet in profetiën, geloof je dus niet dat Jezus de vernietiging van de tempel voorspeld heeft. Dan moet je aannemen dat de schrijvers wisten dat de tempel vernietigd zou worden en deze profetie in Jezus mond moet zijn gelegd. Na 70 n.c. dus pas.
- Geloof je wel dat profetie mogelijk is of dat een voorspelling toevallig uitgekomen is. Dan is het logischer Handelingen en Lukas begin jaren 60 te dateren en Markus dus in de jaren '50.
[..]
De meeste gnostieke evangeliën, het EvT wellicht uitgezonderd, zijn geschreven eind 2e eeuw, of in de 3e of 4e eeuw. Dit is VEEL later dan de canonieke evangeliën die allemaal in de eerste eeuw geschreven zijn.
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Je weet dat dit geen feitelijk maar een 'hypothetisch' document is he?
[..]
Dat is wel heel veel werk om helemaal aan te geven, lees ze zelf eens zou ik zeggen. Heb je ze wel eens gelezen, de gnostische evangeliën?
[..]
Jawel. Je noemt het zelf nog.
Datering, auteurschap, afkomst, overlevering, acceptatie, genre.... allemaal in het voordeel van de canonieke schriften.
Vind ik onduidelijk.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:35 schreef hierissieweer het volgende:
Gnostici, zeggen ook dat de mens een zoon van god is. Met de bedoeling duidelijk te maken dat de mens een onderdeel is van god.
Echte christenen zien Jezus als de daadwerkelijke zoon van vlees en bloed...
Dat zelfde word in de gnostiek gezegd hoor, echter word er van uit gegaan dat de mens wel goed kan zijn.quote:Op donderdag 3 april 2008 13:17 schreef Scaurus het volgende:
Inderdaad. Het christendom is naar mijn mening verwerpelijk, maar lang niet zo verwerpelijk als het moderne mensbeeld. In het christendom is tenminste nog het besef dat de mens van nature geneigd is tot het kwaad en dat wij mensen de wereld niet helemaal naar ons handje kunnen zetten.
En tot leven gewekt door de adem van god dat staat dus ook in genesis.quote:Op donderdag 3 april 2008 13:05 schreef Haushofer het volgende:
Da's het mooie aan Genesis: De mens, adam, wordt uit de grond gemaakt, adamah, maar wel naar Gods evenbeeld, "kidmoeteenoe".
Tuurlijk hangt de betrouwbaarheid van een document zeer nauw samen met de auteur. Logisch lijkt mij?quote:Op donderdag 3 april 2008 08:01 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Nou we kunnen nog lang of kort over de data van geshcriften praten etc. Duidelijk is dat jij vind dat als een bepaalde auteur niet in het lijstje gewenste auteurs voorkomt dat die geschriften dan niet serieus te nemen zijn.
De rest afkomst, overlevering, acceptatie en genre zijn allemaal afhankelijk van de auteur natuurlijk, dus het is een imposant rijtje zo maar valt terug op 2 zaken.
Dat Jezus God op aarde was die zich gewillig liet kruisigen om als zondeloos, en onschudlig 'offer' de zonden van de rest van de mensheid te dragen.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:01 schreef Sp00k13 het volgende:
Het enige wat ik nog steeds niet begrijp is wat is nou de kern van je geloof?
Jezus is geboren in Bethlehem.
Jezus groeit op als timmerman/meubelemaker
Jezus wordt gedoopt door Johannes de doper
Jezus leert wijze dingen en verricht wonderen.
Jezus claimt dat Hij de messias en Zoon van God is.
Jezus wordt gekruisigd, op verzoek van hooggeplaatste joden, door Romeinen (Pilatus)
Jezus wordt begraven in het graf van Jozef van Arimathea
Jezus staat op uit het graf.
De Maria's zijn de eerste getuigen van het lege graf.
Jezus laat zich levend zien aan zijn volgelingen om te bewijzen dat Hij is opgestaan.
Als dat je kern is wat betekend dat dan voor je?
Wat is dan de boodschap van deze kern?
Wat een lariekoek. Gnostici hebben totaal andere teksten om te interpreteren. Als ze al uit het NT lezen moeten ze dat heel selectief doen omdat de gnostiek daar indirect nogal wordt afgekraakt.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:01 schreef Sp00k13 het volgende:
Het enige echte verschil tussen gnostici en andere groepen is de interpretatie van teksten.
Dat is eigenlijk tussen alle chr. groepen zo.
Mwah, bepaalde auteurs kunnen we niet over spreken, we weten immers niet wie de boeken geschreven heeft.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:01 schreef Sp00k13 het volgende:
Dus voor de discussie over interpretatie van teksten maw op inhoud ipv te roepen dat bepaalde auteurs niet door jou stroming geaccepteerd worden.
God ziet ons allemaal als zijn kinderen, maar wij zijn geen zonen of dochters van God. Wij zijn mensen. Gods meest waardevolle schepselen.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:01 schreef Sp00k13 het volgende:
Zijn wij in jou optiek bijvoorbeeld allemaal zonen en dochters van God? net als Jezus dus eigenlijk?
Klopt.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:49 schreef Scaurus het volgende:
Dat verheffen van de mens tot onderdeel van God is m.i. de reden waarom de gnostische Jezus en niet de joodse Jezus zo populair is tegenwoordig. In de moderne cultuur wordt de mens immers als van nature goed gezien: hij is een zondig en nietig wezen dat zonder God's leiding alleen maar faalt, maar is zelf God. Daar draait het om in de moderne cultuur: dat je zelf God bent.
Als de mens van nature geneigd is tot 'het kwaad' (whatever that may be), zouden we nooit in staat zijn geweest beschavingen te vormen. De mens heeft juist een sterke drang om anderen geen schade te berokkenen.quote:Op donderdag 3 april 2008 13:17 schreef Scaurus het volgende:
Inderdaad. Het christendom is naar mijn mening verwerpelijk, maar lang niet zo verwerpelijk als het moderne mensbeeld. In het christendom is tenminste nog het besef dat de mens van nature geneigd is tot het kwaad en dat wij mensen de wereld niet helemaal naar ons handje kunnen zetten.
Ja, maar is beschaving een product van het goede? Laten we wel wezen: de grote rijken en staten zijn gevormd door oorlog, door imperialisme, door slavernij. Deze kwade uitingen hebben echter goede uitingen als literatuur en filosofie tot gevolg, dat wel.quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:42 schreef speknek het volgende:
Als de mens van nature geneigd is tot 'het kwaad' (whatever that may be), zouden we nooit in staat zijn geweest beschavingen te vormen. De mens heeft juist een sterke drang om anderen geen schade te berokkenen.
Kun je dit onderbouwen met feiten, het komt nu nogal over als jouw persoonlijke visie...quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:17 schreef koningdavid het volgende:
Dus zoals jij dit nu zegt hoeft men niet zijn best te doen om een goed leven te lijden.quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat Jezus God op aarde was die zich gewillig liet kruisigen om als zondeloos, en onschudlig 'offer' de zonden van de rest van de mensheid te dragen.
Dat Hij uit de dood is opgestaan bevestigt voor mij zijn claim dat Hij God is.
Het is ook zijn persoonlijke visie, dat maakt ook niet uit daar heeft iedereen recht op denk ook niet dat ik het persoonlijk eens zal worden.quote:Op vrijdag 4 april 2008 10:44 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Kun je dit onderbouwen met feiten, het komt nu nogal over als jouw persoonlijke visie...
Persoonlijk denk ik ook niet dat Jezus god is. Maargoed. Dat maakt zijn daden ook niet meer of minder.quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:05 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dus zoals jij dit nu zegt hoeft men niet zijn best te doen om een goed leven te lijden.
Hij heeft nooit geclaimed dat hij god is trouwens laat mij een quote zien waarin Jezus ZELF zegt dat hij god is.
Kijk je mag je mening hebben hoor daar niet van ik deel hem niet omdat ik vind dat mensen zo heel makkelijk geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor hun daden.
Ik doelde bij de reactie op King dan ook op een eerdere opmerking uit een ander topic. Dat de mens nooit zo onzelfzuchtig en liefhebbend konden worden als Jezus.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:53 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik ook niet dat Jezus god is. Maargoed. Dat maakt zijn daden ook niet meer of minder.
Vind het nog raar hieruit geconcludeert dat je dan niet je best moet doen om een goed leven te leiden.
Hij heeft toch de zonden van die mensen uit die tijd vergeven, zodat zij een schone lei konden beginnen.
Aangezien het helemaal de verkeerde kant uitging.
Dat hij probeert de mensen de weg naar het goede te vinden in z'n leven vind ik ook niet roepen: doe vooral slechte dingen ik vergeef je toch wel. Daarmee zou hij ons toch ook niet helpen? Maakt ons lui, onwillig, dat noem ik niet liefdevol. Maar te denken dat je al verdoemd bent, geeft ook geen stimulans. Er is ruimte voor vergeving. Het is niet dat hij onze verantwoordelijkheid heeft overgenomen. Wie slecht doet, ontmoet slecht. Wie goed doet, ontmoet goed. Maar er is altijd hoop, je zult niet voor eeuwig verdoemd zijn als je iets bewust slecht hebt gedaan, er is ruimte voor verandering.
Oke, goed dat je het er even bij zegt.quote:Op vrijdag 4 april 2008 15:10 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Ik doelde bij de reactie op King dan ook op een eerdere opmerking uit een ander topic. Dat de mens nooit zo onzelfzuchtig en liefhebbend konden worden als Jezus.
Dit haalde hij uit zijn interpretatie van de bijbel, vandaar deze opmerking.
Want als je er vanuit gaat dat je iets niet kan dan probeer je het niet en kweek je alleen maar schuldgevoelens.
De manier waarop sommige mensen naar de bijbel kijken maakt het een onmogelijk te volgen voorbeeld wat Jezus stelt.
Ze leggen de nadruk op het leven van Jezus ipv zijn lessen.
De kruisiging en de wonderen ipv de rede op de berg waarin hij de mensen onderwijst.
In de bevindelijke kring gelooft men in de erfzonde, dus dat als je geboren word al slecht bent, en op je knietjes kan bidden maar dat dit niet helpt... (ik kom van de veluwe he...)quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:53 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik ook niet dat Jezus god is. Maargoed. Dat maakt zijn daden ook niet meer of minder.
Vind het nog raar hieruit geconcludeert dat je dan niet je best moet doen om een goed leven te leiden.
Hij heeft toch de zonden van die mensen uit die tijd vergeven, zodat zij een schone lei konden beginnen.
Aangezien het helemaal de verkeerde kant uitging.
Dat hij probeert de mensen de weg naar het goede te vinden in z'n leven vind ik ook niet roepen: doe vooral slechte dingen ik vergeef je toch wel. Daarmee zou hij ons toch ook niet helpen? Maakt ons lui, onwillig, dat noem ik niet liefdevol. Maar te denken dat je al verdoemd bent, geeft ook geen stimulans. Er is ruimte voor vergeving. Het is niet dat hij onze verantwoordelijkheid heeft overgenomen. Wie slecht doet, ontmoet slecht. Wie goed doet, ontmoet goed. Maar er is altijd hoop, je zult niet voor eeuwig verdoemd zijn als je iets bewust slecht hebt gedaan, er is ruimte voor verandering.
Ik ben van plan naar die cursus te gaan van hem...quote:Op zaterdag 5 april 2008 00:32 schreef DennisMoore het volgende:
Even tvp'en met een url: www.brammoerland.nl
Dit is toch geen discussie-topic hoop ik? Die argumenten van koningdavid kennen we zo ondertussen wel.
Persoonlijk vind ik de uitleg op die site wel overeenstemmen met hoe ik het zie.quote:Op zaterdag 5 april 2008 00:51 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Ik ben van plan naar die cursus te gaan van hem...
Maar een discussie hoeft van mij niet zo, wil meer te weten komen over de gnostische beweging binnen het christendom, dat staat mij wel aan...
Het is mijn persoonlijke visie in die zin dat het mijn interpretatie is van de feiten.quote:Op vrijdag 4 april 2008 10:44 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Kun je dit onderbouwen met feiten, het komt nu nogal over als jouw persoonlijke visie...
Jawel. Maar het is pretentieus dat mensen zelf 'heilig' kunnen worden, dat we zelf 'perfect' kunnen zijn zoals God dat is. Gods maatstaven, als superieur wezen, zijn hoog. Erg hoog. Wij kunnen daar niet aan voldoen. Als wij dat wel zouden kunnen doen zou dat afdoen aan Gods hoge maatstaven en daarmee Zijn heiligheid.quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:05 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dus zoals jij dit nu zegt hoeft men niet zijn best te doen om een goed leven te lijden.
Heb je ooit wel eens de bijbel gelezen?quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:05 schreef Sp00k13 het volgende:
Hij heeft nooit geclaimed dat hij god is trouwens laat mij een quote zien waarin Jezus ZELF zegt dat hij god is.
God geeft ons juist verantwoordelijkheid en het vermogen om onze eigen keuzes te maken. Maar denken dat je het alleen afkan zonder God is m.i. pretentieus en onrealistisch.quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:05 schreef Sp00k13 het volgende:Kijk je mag je mening hebben hoor daar niet van ik deel hem niet omdat ik vind dat mensen zo heel makkelijk geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor hun daden.
Als jullie ze zo goed kennen is het toch wel jammer dat niemand ze kan ontkrachten. Sterker nog: niemand gaat erop in.quote:Op zaterdag 5 april 2008 00:32 schreef DennisMoore het volgende:
Die argumenten van koningdavid kennen we zo ondertussen wel.
Misschien heeft men geen behoefte om (in dit topic iig) met jou in discussie te gaan. Misschien is dat ook wel niet 't doel van dit topic.quote:Op zondag 6 april 2008 12:03 schreef koningdavid het volgende:
Als jullie ze zo goed kennen is het toch wel jammer dat niemand ze kan ontkrachten. Sterker nog: niemand gaat erop in.
Maak je een verslagjequote:Op zaterdag 5 april 2008 00:51 schreef hierissieweer het volgende:
Ik ben van plan naar die cursus te gaan van hem...
Wat mij betreft het liefst iets met zo weinig mogelijk dogma's en sprookjes-denkenquote:Maar een discussie hoeft van mij niet zo, wil meer te weten komen over de gnostische beweging binnen het christendom, dat staat mij wel aan...
jou stukje:quote:Op zondag 6 april 2008 12:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jawel. Maar het is pretentieus dat mensen zelf 'heilig' kunnen worden, dat we zelf 'perfect' kunnen zijn zoals God dat is. Gods maatstaven, als superieur wezen, zijn hoog. Erg hoog. Wij kunnen daar niet aan voldoen. Als wij dat wel zouden kunnen doen zou dat afdoen aan Gods hoge maatstaven en daarmee Zijn heiligheid.
God beschouwde het als zijn verantwoordelijkheid om ons te redden en om ons de gelegenheid te geven 'heilig' te worden d.m.v. de heiligste 'mens' die ooit geleefd heeft: Jezus.
Als wij werkelijk in Hem geloven en Hem liefhebben, willen we ook doen wat Hij ons voorschrijft. Een leven van geloof, hoop en vooral liefde.
[..]
Heb je ooit wel eens de bijbel gelezen?
Ik heb hier trouwens al een keer een topic over geopend: lees dit even door.
[..]
God geeft ons juist verantwoordelijkheid en het vermogen om onze eigen keuzes te maken. Maar denken dat je het alleen afkan zonder God is m.i. pretentieus en onrealistisch.
Dit zegt de ts:quote:Op zondag 6 april 2008 13:16 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Misschien heeft men geen behoefte om (in dit topic iig) met jou in discussie te gaan. Misschien is dat ook wel niet 't doel van dit topic.
Dat doe ik dus met genoegen. Ik weet al dat jij het niet kan waarderen, maar dat maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit.quote:in de tweede plaats zou ik ook wel hier willen een discussie willen starten hierover om zo meer te weten te komen.
Heb je alleen de conclusie gelezen of het hele stuk?quote:Op zondag 6 april 2008 17:17 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
jou stukje:
Conclusie
Jezus claimde zowel goddelijk als messias te zijn, zoveel is duidelijk.
Ik heb nergens kunnen vinden dat Jezus claimt dat hij god is allen goddelijk das niet hetzelfde.
Ga je in de herkansing?
Er staat: Discussie over het gnosticisme, niet alleen een ontkrachting van het geen wat er gezegt is erover. Je mag dus ook wat denkbeelden toevoegen van/over het gnostisme...quote:Op vrijdag 11 april 2008 20:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit zegt de ts:
[..]
Dat doe ik dus met genoegen. Ik weet al dat jij het niet kan waarderen, maar dat maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit.
In de basis gelooft het gnosticisme niet in een goddelijk wezen boven ons, die over ons (schepselen) heerst (als een herder) Maar zijn wij onderdeel van het goddelijke. Wij zijn (zoals de hele aarde en alles wat daar bij hoort) uit god(lees jahova) geschapen.quote:Op zondag 6 april 2008 12:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jawel. Maar het is pretentieus dat mensen zelf 'heilig' kunnen worden, dat we zelf 'perfect' kunnen zijn zoals God dat is. Gods maatstaven, als superieur wezen, zijn hoog. Erg hoog. Wij kunnen daar niet aan voldoen. Als wij dat wel zouden kunnen doen zou dat afdoen aan Gods hoge maatstaven en daarmee Zijn heiligheid.
God beschouwde het als zijn verantwoordelijkheid om ons te redden en om ons de gelegenheid te geven 'heilig' te worden d.m.v. de heiligste 'mens' die ooit geleefd heeft: Jezus.
Als wij werkelijk in Hem geloven en Hem liefhebben, willen we ook doen wat Hij ons voorschrijft. Een leven van geloof, hoop en vooral liefde.
[..]
Heb je ooit wel eens de bijbel gelezen?
Ik heb hier trouwens al een keer een topic over geopend: lees dit even door.
[..]
God geeft ons juist verantwoordelijkheid en het vermogen om onze eigen keuzes te maken. Maar denken dat je het alleen afkan zonder God is m.i. pretentieus en onrealistisch.
het hele stuk quote hier maar waar ik dan over heen gelezen zou hebben namelijk.quote:Op vrijdag 11 april 2008 20:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Heb je alleen de conclusie gelezen of het hele stuk?
In HOMO? Waar is dat nou weer?quote:Op vrijdag 11 april 2008 23:28 schreef hierissieweer het volgende:
De cursus is aan het eind van het jaar, dan zal ik hier en sowieso in HOMO het wel even komen melden wat en hoe het was...
Was 't topic nog niet tegengekomenquote:Op zondag 13 april 2008 16:42 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
[HOMO] #2056 - Live vanuit Nederland
Het spijt me maar ik vind dat echt te zweverig. Ik begrijp de evangeliën dan ook anders. De evangelieschrijvers hadden volgens mij als doel om te beschrijven wat ze gezien, gehoord of vernomen hebben. Verslaggeving dus. Als ze Jezus iets hoorden zeggen wat volgens hen van belang was, schreven ze dat op. Toen ze Jezus de verlamde zagen genezen hoorden ze Jezus zeggen: "sta op en loop". M.i. letterlijk.quote:Op vrijdag 11 april 2008 23:27 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
In de basis gelooft het gnosticisme niet in een goddelijk wezen boven ons, die over ons (schepselen) heerst (als een herder) Maar zijn wij onderdeel van het goddelijke. Wij zijn (zoals de hele aarde en alles wat daar bij hoort) uit god(lees jahova) geschapen.
Het gnosticisme stelt dat wij alleen de weg zijn kwijt geraakt naar ons goddelijke innerlijke, jezus, de personificatie van god wilt dat ons in laten zien. Jezus praat in beeldspraak, dus het geen wat hij zegt is niet om letterlijk te nemen. Als hij het bijvoorbeeld heeft over het koninkrijk van god heeft hij het over het koninkrijk dat op aarde is als je gelooft in je goddelijke zelf.
Om een stuk uit Markus te pakken wat jij ook in je eigen topic aan haalt dan zegt jezus "Ik zeg u, sta op, pak uw bed en ga naar huis"
Dan gaat het er niet om dat de man verlamd was en dat hij weer kon lopen, maar gaat het om de diepere betekenis van dit stuk. Wellicht was de man verlamd in zijn gevoelswereld, was hij de weg kwijt en gaf jezus hem inzicht en richting in zijn leven. Pak je veilige toevluchtsoord(bed) en kijk waar jij je kan thuis voelen (het bed weer thuis zetten, je leven weer vorm geven)
Christenen hebben ook een eigen keuze en eigen wil, daar hoef je niet goddelijk voor te zijn, daar ben je mens voor.quote:Op vrijdag 11 april 2008 23:27 schreef hierissieweer het volgende:
Het gaat dus vooral erom wat de diepere betekenis is van de woorden van Jezus, wat bedoelt hij hier mee? Hoe kunnen wij als mensen die de richting en de verbondenheid met god, de weg weer terug vinden naar god en onze eigen goddelijke onderdeel hiervan. Hij geven wij richting en doel in ons leven.
Het gnosticisme is moeilijker te begrijpen, omdat het niet, net zo als de niet gnostische stromingen in het christendom zorgt voor hapklare en makkelijk te verteren antwoorden zorgt.
Het gnosticisme geeft ook de zelfbeschikking en zegt niet zoals sommige stromingen "het is de wil van god" God is schepper van het geen wat uit hem kwam, daarom zijn wij onderdeel van god en mogen wij keuzes voor ons zelf maken. En is het niet gods wil om een kind maar te laten spelen bij een meertje en als het erin donderd en verdrinkt dat af te doen met "het is gods wil" wij hebben de keuze om dingen voor ons zelf te doen, wij zijn niet ondergeschikt aan. Wij moeten alleen onze goddelijkheid terug vinden, dan zullen wij niet rusteloos ronddolen, maar weten wat ons doel op de aarde is...
Over veel dingen blijkbaar. Het stuk maakt duidelijk dat Jezus zichzelf een goddelijke en messiaanse status toedicht. Iets wat hij anderen niet toedichtte. Jezus was een jood, geen Grieke mysticus. Dat Jezus gnostische denkbeelden leerde vind ik derhalve ongeloofwaardig. Alle oude bronnen wijzen op een Jezus die de joods-orthodoxe leer predikte. Hij vulde deze aan en voila: daar is de orthodox-christelijke leer.quote:Op zondag 13 april 2008 00:36 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
het hele stuk quote hier maar waar ik dan over heen gelezen zou hebben namelijk.
Dit vind ik begrijpelijk. Maar je moet het instituut kerk los zien van jouw persoonlijk geloof. Wat mensen je ook willen wijsmaken, de kerk heeft niks over jou te zeggen. Jij bent de enige die bepaalt wat je gelooft en wat niet.quote:Op maandag 14 april 2008 22:24 schreef hierissieweer het volgende:
In het christendom en dan heb ik het niet over de 'vrije" kerken leven erg met de gedachten dat wat de kerk zegt, dat dat ook zo is en dat er naar de regels (die door de kerk bedacht zijn) geleefd moet worden. Het is goeds wil zeggen veel kerken hier op de veluwe, en als er onheil gebeurt, is dat gods wil ook al hadden wij mensen hier aan wat kunnen doen.
Tuurlijk is er vrijewil, maar dan zeer beperkt. De kerk is te dominant aanwezig in de vrijewil waardoor er mijn inzien weinig meer gesproken kan worden van eigen vrij wil van lichaam en geest...
Maar dan kom je uit hoe interpreteer je die geschriften: In de letterlijke zin van het woord of de wijze les die eruit te halen is?quote:Op maandag 14 april 2008 22:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit vind ik begrijpelijk. Maar je moet het instituut kerk los zien van jouw persoonlijk geloof. Wat mensen je ook willen wijsmaken, de kerk heeft niks over jou te zeggen. Jij bent de enige die bepaalt wat je gelooft en wat niet.
De christelijke leer zit hem niet in wat de kerk ons leert. De christelijke leer zit hem in wat de christelijke schriften ons leren, nl: de schriften die in de bijbel gebundeld zijn. Het Nieuwe Testament bevat de meest betrouwbare schriften die er over Jezus geschreven zijn. Deze geschriften vormen de basis voor mijn geloof, niet de kerk.
Maar nergens zegt hij ik ben god.quote:Op maandag 14 april 2008 22:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Over veel dingen blijkbaar. Het stuk maakt duidelijk dat Jezus zichzelf een goddelijke en messiaanse status toedicht. Iets wat hij anderen niet toedichtte. Jezus was een jood, geen Grieke mysticus. Dat Jezus gnostische denkbeelden leerde vind ik derhalve ongeloofwaardig. Alle oude bronnen wijzen op een Jezus die de joods-orthodoxe leer predikte. Hij vulde deze aan en voila: daar is de orthodox-christelijke leer.
Ja, maar zo kan je vast ook diepere betekenissen vinden in een medische encyclopedie of een geschiedenisboek.quote:Op dinsdag 15 april 2008 00:35 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Maar dan kom je uit hoe interpreteer je die geschriften: In de letterlijke zin van het woord of de wijze les die eruit te halen is?
Als je het letterlijk is kees je: Het is de wil van god, dus heb je indirect geen zelfbeschikking.
Lees je het gnostisch lees je: Ontdek wat het goddelijke jou ingeeft, weet wat de diepere betekenis ervan is...
Een aantal teksten:quote:
Een aparte status inderdaad maar hij noemt God vader en zichzelf niet God, dat is mijn punt er is een verschil tussen God en Jezus zij zijn niet dezelde persoon.quote:Op woensdag 16 april 2008 18:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Een aantal teksten:
Matteus 16:
13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.
Johannes 8:
53 Bent u soms meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven. Wie denkt u wel dat u bent?’ 54 Jezus antwoordde: ‘Wanneer ik mezelf zou eren, zou mijn eer niets betekenen, maar het is de Vader die mij eert, de Vader van wie u zegt dat hij onze God is, 55 hoewel u hem niet kent. Ik ken hem. Als ik zou zeggen dat ik hem niet ken, zou ik een leugenaar zijn, net als u. Maar ik ken hem wel, en ik bewaar zijn woord. 56 Abraham, uw vader, verheugde zich op mijn komst, en toen hij die meemaakte was hij blij.’ 57 De Joden zeiden: ‘U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’ 58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ 59 Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.
Markus 13:
31 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.
Matteus 26:
63 Maar Jezus bleef zwijgen. De hogepriester zei: ‘Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.’ 64 Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert. 66 Wat denkt u?’ Ze antwoordden: ‘Hij is schuldig en verdient de doodstraf!’ 67 Daarop spuwden ze hem in het gezicht en sloegen hem. Anderen stompten hem 68 en zeiden: ‘Profeteer dan maar eens voor ons, messias, wie is het die je geslagen heeft?’
Jezus noemt zichzelf hier 'De Zoon'. Hij noemt zichzelf apart van engelen en mensen, daar stond Hij dus boven.
En zo zijn er nog meer teksten en aanwijzingen zoals benoemd in de door mij eerder gelinkte post. Jezus dichtte zichzelf een aparte status toe, boven mensen en engelen. De status van God. Iets dat alleen voor Hem gold. Nooit heeft hij zijn discipelen o.i.d. God genoemd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |