Wat is het nu weer voor een suf gedoe om iemand uit te nodigen die aangegeven heeft dit weekend niet beschikbaar te zijn om genoemde redenen?quote:
Ik laat nooit via de krant weten dat ik niet op visite kan komen bij mensen.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:40 schreef milagro het volgende:
[..]
Wat is het nu weer voor een suf gedoe om iemand uit te nodigen die via de media aangegeven heeft dit weekend niet beschikbaar te zijn om genoemde redenen?
quote:Geert Wilders zal er niet blij mee zijn, maar het eerste resultaat van Fitna is er. De Nederlandse taal is verrijkt met een Arabisch woord: Hiwar. In gewoon Nederlands: dialoog.
Het was gisteren Hiwar voor en Hiwar na op de eerste post-Fitna-bijeenkomst van het land. In het Amsterdamse Slotervaart klonk het als het nieuwe toverwoord om alle spanningen in de samenleving te bezweren. Als we maar met elkaar blijven praten, dan komen we er wel uit. Of in de woorden van een Marokkaanse Nederlander: ‘Laten we proberen iets positiefs te halen uit deze onzin.’
Dat Fitna onzin is, daar was iedereen het wel zo’n beetje over eens. Niet zo gek, want de bijeenkomst trok vooral mensen die wel zin hadden in Hiwar. ‘Allemaal mooi en aardig’, vond burgemeester Job Cohen. ‘Maar de echte uitdaging is om juist die andere mensen erbij te betrekken.’
Maar de Hiwar moet het voorlopig doen zonder de radicale moslims. Zoals ook de aanhangers van Wilders gisteren niet op kwamen dagen. Als ‘de anderen’ ooit wel met elkaar in debat komen, belooft dat vuurwerk. Want zelfs in de dialoog tussen goedwillende burgers werd de vinger op de zere plek gelegd. Fitna mag dan wel niet deugen, vonden enkele deelnemers, maar Wilders raakt wel een teer punt: hij laat zien dat er angst heerst voor islamitische terreur en orthodoxe moslims.
Die ongemakkelijke waarheid, zo bleek tijdens de discussie, willen veel moslims het liefst van zich afschuiven. ‘De aanslagen op de Twin Towers zijn helemaal niet gepleegd door moslims’, zei een van hen. Een Amsterdams meisje met hoofddoek was de kritische vragen over haar geloof spuugzat: ‘Waarom moet ik mij verantwoorden voor iets wat een halve gare pipo in Iran doet?’
Maar met die antwoorden komen moslims in het huidige Nederland niet meer weg. ‘In de Tweede Wereldoorlog gingen veel mensen ook liever worteltjes verbouwen’, hield een autochtone Nederlander ze een spiegel voor. ‘Maar ze hadden geen keus. Ze moesten in het verzet. Dat moeten jullie ook. Jullie moeten aan beeldcorrectie doen. Of je wilt of niet.’
De angst van de autochtone Nederlander mag niet meer worden ontkend. Zelfs niet als Wilders er mee aan de haal gaat en er van probeert te profiteren. Die angst moeten we serieus nemen, vindt Cohen. ‘Wilders moet al jaren beveiligd worden, een fotografe mag haar foto’s niet ophangen’, zei Ahmed Marcouch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. ‘Terecht zijn we bang voor fanatici.’
Maar als de moslims ongemakkelijke vragen moeten beantwoorden, dan moet er wel iets tegenover staan: ook Wilders moet aan de Hiwar. De leider van de PVV heeft bezworen dat hij de komende tijd eindelijk in debat zou gaan met zijn tegenstanders, maar gebruikte dit weekend nog om bij te slapen. Dat excuus wordt niet veel langer gepikt.
‘Beste afwezige Geert’, daagde Marcouch hem uit. ‘Je hebt je de afgelopen jaren geïsoleerd. Dat neem ik je kwalijk, want als politicus ben je verplicht je opvattingen te toetsen. Daarom vraag ik je: waar ben je? Wij zijn op zoek naar de plaats van de islam in een moderne samenleving. En daar wil ik met je over praten.’
quote:In de stroom lauwe reacties op de Wilders-film zegt die van Tofik Dibi, Kamerlid voor GroenLinks, tenminste nog iets.
Wilders dit, Wilders dat. Het lijkt wel alsof andere Haagse politici alleen maar kunnen reageren op de PVV-leider en geen eigen visie hebben op de toekomst van de islam.
Behalve misschien GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi, die opviel met een sterke open brief aan Wilders en een verfrissend optreden bij Pauw & Witteman. Hij wil strijden tegen ‘de opvatting over vrouwenrechten, homorechten, vrijheid van meningsuiting en politiek geweld bij sommige islamitische stromingen’. Hij houdt van Nederland en houdt Wilders voor: ‘Voor mij is de radicale islam een minstens even grote bedreiging als voor jou.’
Wat vind je van de veelgehoorde opmerking dat de film meevalt?
‘Die heeft denk ik te maken met de hooggespannen verwachtingen. Wilders heeft zelf veel herrie geschopt over zijn film, maar de media ook. Ik heb mij doodgeërgerd aan de journalisten die Wilders elke dinsdag weer ondervroegen over niets en alles uitvergrootten. De meeste Kamerleden hebben de afgelopen maanden rustig en inhoudelijk gereageerd, maar andere politici – zoals premier Balkenende en minister Verhagen van Buitenlandse Zaken hebben de film groter gemaakt.’
Hoe schat je de kans in dat Wilders, bijvoorbeeld met zijn debattenreeks, de politieke agenda blijft bepalen?
‘Ik denk dat mensen het nu wel hebben gezien met Wilders en zijn film. Ik geloof ook niet dat hij echt in debat wil gaan. Het zal wel moeilijk worden om een zaaltje te vinden omdat er gedreigd zal worden met aanslagen en dat zal hij breed uitmeten. Ik zelf ben in ieder geval niet van plan om het debat over de islam nog eens zo makkelijk te laten kapen door Wilders. Ik kom binnenkort met een eigen film en die laat een zelfstandige visie zien, niet een zoveelste reactie op Wilders. Dat die bekend is komen te staan als tegenfilm, daar baal ik van, dat is-ie niet.’
Welke politici zie je om je heen die een sterk eigen verhaal houden over de positie van de islam in Nederland, dat met dat van Wilders kan concurreren?
‘Links laat het vaak bij de standaardreactie: niet discrimineren, niet over één kam scheren. Trouwens, de VVD zegt dat ook. Het kost tijd om met een eigen geluid te komen. Met een alternatief voor de kiezers van Wilders. Bij D66-leider Alexander Pechtold hoor ik dat wel, bij Femke Halsema van mijn partij ook en soms bij Jan Marijnissen van de SP. Maar het valt me wel op hoeveel positieve reacties ik krijg op een open brief aan Wilders die ik in de Volkskrant heb geplaatst.’
Dat zegt iets over wat je meer ervaren collega-politici hebben te bieden aan visies op de islam in Nederland.
‘Dat klopt, er is niet veel. Het is ook moeilijk om daar iets over te zeggen en het is nog moeilijker voor een witte man dan voor mij.’
Nog niet gezien
Zo’n beetje de helft van de ministers had de film waar zij gisterochtend in de ministerraad over zaten te vergaderen niet gezien. Daar waren opvallend veel CDA’ers bij. De meeste PvdA-bewindslieden hadden donderdag samen – tijdens hun wekelijks overleg – op de kamer van minister Bos van Financiën gekeken. ‘Ik vind het belangrijk om te zien wat er in de samenleving speelt’, aldus Bos. Minister Donner van Justitie had geen zin in al die kwetsende uitingen, minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat was nadat hij tot laat had gewerkt liever bier gaan drinken, minister Cramer van Milieu had een Kamerdebat. Zelfs ChristenUnie-minister Van Middelkoop, toch verantwoordelijk voor de troepen in Uruzgan, had slechts fragmenten bekeken. Dit terwijl premier Balkenende gisteren niet wilde zeggen dat de door hem gesignaleerde ‘forse crisissituatie’ voorbij is. ‘Het is nog veel te vroeg om conclusies te trekken.’ Volgens de premier wisten de ministers ook zonder te kijken genoeg van de film om een oordeel te hebben.
quote:De organisatie van de in Iran met de doodstraf bedreigde Maastrichtenaar Abdullah al Mansouri heeft dit weekeinde de film Fitna van Geert Wilders op de eigen website gezet.
Volgens de zoon van Al Mansouri, Adnan, gebeurt dit omdat de film de machthebbers in Iran een spiegel voorhoudt.
Vader Al Mansouri is president van de Ahwaz Liberation Organization (ALO). Die vecht voor autonomie van het aan de Perzische Golf gelegen gebied, dat 83 jaar geleden door Iran werd bezet. Veel inwoners van dit gebied zijn volgens Adnan al Mansouri christelijk, maar werden door de ayatollahs gedwongen om moslim te worden. Volgens Adnan laat de film van Wilders precies zien waar de ayatollahs op uit zijn. Vader Mansouri werd twee jaar geleden tijdens een rondreis in Syrië opgepakt en aan Iran uitgeleverd, waar hem de doodstraf wacht wegens ''terrorisme''.
Over de reactie van Iran op de film Fitna zegt Adnan al Mansouri: ''Zwakke geesten als die in Iran grijpen alles aan om zich agressief op te stellen. Maar de film laat feiten zien, laat zien hoe de machthebbers van Iran zich gedragen''.
''Wilders heeft 11 september niet veroorzaakt, hij heeft over dat soort zaken een goede film gemaakt''. Adnan Al Mansouri gaat ervan uit dat plaatsing van Fitna op de website zal leiden tot beledigingen en bedreigingen aan zijn adres. ''Zo reageren fanatici nu eenmaal op hen onwelgevallige geluiden''.
Hij denkt niet dat het plaatsen van Fitna op de website van ALO de machthebbers in Iran provoceert om het doodvonnis voor zijn vader sneller te voltrekken. ''Bovendien laten wij ons niet intimideren, het gaat hier om vrijheid van meningsuiting, een democratisch recht waar wij als organisatie voor staan''.
quote:Op zondag 30 maart 2008 23:16 schreef BansheeBoy het volgende:
Wilders, de meest belachelijke entiteit na wijlen Theo van G., de ex-troll. Wilders ziet ook dat zijn populariteit gestaag afneemt, en de tevredenheid hieromtrent geeft mij een zalig gevoel om en nabij de maagstreek, en vooral nu diverse politica openlijk flirten met Wilders blijkt eens te meer dat er "marktaandeel" wordt afgesnoept van Herr Wilders.
Wilders probeert wel vaker via de media het aantal virtuele zetels op te krikken, gelukkig werkt dit niet. Ik ben dan ook blij dat Wilders voornamelijk wordt gelinkt met Londsdale gastjes van 15/16 jaar.²
quote:Grootschalige straatprotesten tegen de film van Wilders bleven dit weekeinde uit. Regeringen hadden wel kritiek.
Iran heeft gisteren de Nederlandse ambassadeur op het matje geroepen vanwege ’Fitna’. Teheran heeft de Europese regeringen opgeroepen verdere vertoningen van de film te blokkeren. Maar de EU-ministers van buitenlandse zaken hielden het zaterdag bij een veroordeling van de toon van ’Fitna’. De film stelt ten onrechte dat de islam gewelddadig is, maar PVV-leider Wilders had wel het recht de film uit te brengen, zeiden de ministers in een verklaring. De Australische regering oordeelde dat de film oproept tot haat.
Arabische en moslimleiders eisten op de Arabische top in Damascus (Syrië) internationale wetgeving tegen het beledigen van religies. De Soedanese president Omar al-Bashir riep moslims op om diegenen die de profeet beledigen te confronteren. „De beledigingen van onze Arabische en islamitische naties onder de vlag van vrijheid van meningsuiting zijn neerbuigend en lasterlijk en gaan in tegen alle menselijke waarden.”
De Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC) prees de houding van de Nederlandse regering, die afstand nam van de inhoud van de film. „We waarderen haar duidelijke standpunt dat ze niets te maken heeft met dit werk tegen islam en moslims.”
Desondanks bepleitte een groep Jordaanse parlementariërs gisteren het verbreken van de diplomatieke banden met Nederland. Vorige week riepen Jordaanse media al op tot een boycot van Nederlandse producten. Maar de regering heeft nog geen stappen aangekondigd.
Pakistan verscherpte gisteren de veiligheidsmaatregelen rond het Nederlandse consulaat en Nederlandse bedrijven in Karachi. Sinds donderdagavond is er in de Pakistaanse stad drie maal betoogd. Daarbij werden onder meer Nederlandse vlaggen en Wilders-poppen verbrand. Ook in Indonesië gingen nog enige honderden mensen de straat op.
De Algerijnse journalist Mohammed Sifawi heeft op zijn website een link aangebracht naar de film van Wilders. Sifawi vindt dat de film in overeenstemming is met het beeld dat extremisten geven van de islam. De journalist, een kenner van de radicale islam die begin jaren negentig uitweek naar Parijs, schrijft dat hij vooral geschokt is door de beelden van haat van wat hij noemt ’de fascistische salafisten’.
Op de website van de internationale Arabische satellietzender Arabiya, die het bericht bracht, krijgt Sifawi er van lezers behoorlijk van langs. Maar hij heeft ook medestanders. Sommigen schrijven dat het alleen maar jammer is dat een Nederlandse parlementariër en niet een moslim deze film heeft uitgebracht. Sifawi neemt het Wilders wel kwalijk dat hij heeft nagelaten te vermelden dat de meeste slachtoffers van moslimterreur moslims zijn.
Kabinet marginaliseert film in Arabische krant
Minister van buitenlandse zaken Maxime Verhagen heeft zich tot de Arabische krant Asharq Alawsat gewend om de gemoederen in de islamitische wereld rustig te houden. Hij schrijft in een opinieartikel (www.asharqalawsat.com/english ) dat de maker van ’Fitna’ slechts een klein deel van de Nederlandse kiezers vertegenwoordigt. Hij verwijst expliciet naar de twee staatssecretarissen Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb om te laten zien dat moslims in Nederland gewoon in de samenleving en aan de politiek meedoen. „De islam heeft een duidelijk zichtbare plaats in de maatschappij.” De film van Wilders biedt geen oplossing en brengt tegenstanders niet dichter bij elkaar, betoogt Verhagen. En dat is nu juist wel de bedoeling van de Nederlandse regering. „Het probleem is niet religie, maar het misbruik van religie om haat en intolerantie te verspreiden.”
quote:Aan de buitenwereld tonen dat je het oneens bent met anti-Koranfilm van Geert Wilders. Dat kan vanaf maandag op de website www.sorryvoordefilm.nl.
Wie net als het Nederlandse kabinet de buitenwereld wil laten weten de film Fitna af te keuren, kan zich op de internetpagina verontschuldigen door een foto van zichzelf te plaatsen.
De makers zeggen in te spelen ,,op de behoefte van Nederlanders om de mening over ons land in de rest van de wereld te nuanceren''. De website is onder andere in het Perzisch en Arabisch te raadplegen.
,,Wij schamen ons voor deze man. Veroordeel ons niet'', staat te lezen op de openingspagina. Het aantal deelnemers is nog beperkt: in de nacht van zondag op maandag stonden de eerste tien foto's op de website.
quote:Organisaties van het Nederlandse bedrijfsleven denken in het algemeen dat de gevolgen van de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders mee gaan vallen, al zijn de zorgen niet geheel verdwenen.
Mocht het tot een boycot komen dan leidt dat door de grote exportpositie van Nederland al snel tot grote schade, verwacht voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW.
'Bedrijven als Shell, Philips en Unilever zijn makkelijk als Nederlands te herkennen. Ik weet niet hoe rijk Geert Wilders is, of hoe goed hij verzekert is, maar mocht er een boycot komen dan zullen we onderzoeken of het mogelijk is of we Wilders aansprakelijk kunnen stellen. Op dit moment heb ik liever dat we het zo rustig mogelijk houden. Ik hoop dat de waanzin nu stopt.´
De Federatie van Nederlandse Exporteurs (Fenedex) liet vrijdag weten 'geen repercussies' te verwachten. 'De film biedt gen extra aanleiding en wij hebben ook geen signalen ontvangen, aldus Fenedex-directeur Frank Hauwert.
Voorzitter Jan Kamminga van brancheorganisatie FME-CWM waarschuwde wel dat 'het te vroeg is om te juichen'. Volgens Kamminga biedt de anti-Koranfilm van Wilders 'voer voor extremisten en hun reactie kan nog tot een hoop problemen leiden'. Kamminga sprak de hoop uit dat 'elders in de wereld net zo verstandig wordt gereageerd als door de moslimorganisaties in Nederland'.
MKB-Nederland meent dat 'de film minder erg is dan verwacht'. Een zegsvrouwe van MKB-Nederland noemde de film 'een hype die volgende week waarschijnlijk vergeten is. Het zal doven als een nachtkaars'.
LTO-Nederland hoopt vooral dat Nederlanders in het buitenland geen hinder ondervinden van de film en dat de gevolgen voor het bedrijfsleven beperkt blijven. 'Onze zorgen hierover zijn echter nog niet geweken', aldus de organisatie.
'gruwelijk' en 'godslasterlijk'
Inmiddels zijn de eerste reacties uit moslimlanden zoals Iran en Indonesië binnengekomen. Iran heeft de film veroordeeld als 'gruwelijk' en 'godslasterlijk'. De film bewijst volgens Iran 'een diepgewortelde vendetta' van westerse burgers tegen de islam en moslims.
Indonesië heeft laten weten dat de anti-Koranfilm oude wonden openrijt. De voorzitter van het Indonesische parlement zegt dat hij door Fitna wordt herinnerd aan de koloniale periode. Een ander parlementslid wil de site waarop de film te zien is, laten blokkeren.
Kwetsen van gevoelens
Minister-president Jan Peter Balkenende betreurt het dat de anti-Koranfilm van Wilders donderdagavond is verschenen. 'In de film wordt de islam gelijkgesteld met gruweldaden. Wij verwerpen zo'n voorstelling van zaken. Wij zien niet welk doel deze film dient, anders dan kwetsen van gevoelens.' Balkenende zei dat Fitna wordt onderzocht op strafbare feiten, om de film mogelijk alsnog te verbieden.
Rotzooi uitlokken
'Mijn film is niet bedoeld om rotzooi uit te lokken', betoogde Wilders donderdagavond na de lancering. Ook de Leidse hoogleraar islam in de westerse wereld Maurits Berger noemt het 'niet meer dan een aaneenschakeling van plaatjes die we al kennen'. Hij doelt op de aanslagen op de Twin Towers in New York en de metro-aanslag in Madrid en de moord op Theo van Gogh. 'Het zijn beelden van daden van criminelen en terroristen die erge dingen hebben gedaan.' Berger zou het 'bijzonder overdreven' vinden als de moslimwereld om deze film zou gaan demonstreren.
'Ik ga ervan uit dat Nederlandse moslims op dezelfde manier van de beelden (van terreuraanslagen) gruwen als Geert Wilders en ik, stelde staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken gisteravond tegenover BNR Nieuwsradio. 'Wat dat betreft moeten moslims bij zichzelf te rade gaan, hoe het mogelijk is dat zo'n negatief beeld over moslims is ontstaan. Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen'
SP-leider Jan Marijnissen zegt 'niets nieuws' te hebben gezien in de anti-Koranfilm. Volgens de SP heeft Wilders geen oog voor de gematigde meerderheid. 'Hij erkent maar één islam en dat is die van de fundamentalisten. Wat dat betreft zit hij op één lijn met de mensen die hij zegt te willen bestrijden.'
VVD-fractieleider Mark Rutte noemt de film 'een gemiste kans'. 'Wilders heeft nu een miljoenenpubliek dat hij had kunnen gebruiken voor het presenteren van oplossingen voor problemen met de radicale islam en integratie. We moeten geen oude archieven lichten, maar aan de slag om de problemen op te lossen. Daar worden we tenslotte voor betaald.'
ach, of je contacteert idd persoonlijk, of je gebruikt 1 medium om je agenda te duiden, het gros van de WIlders antipathisanten laat immers ook via de media weten wat ze van hem vinden, dus ik zie het probleem niet zo.quote:Op maandag 31 maart 2008 00:17 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ik laat nooit via de krant weten dat ik niet op visite kan komen bij mensen.
Ik vind het een dom filmpje, maar ik ga mij niet veronschuldigen voor wat ik niet gedaan hebquote:
quote:Zo'n veertig demonstranten hebben maandag bij de Nederlandse ambassade in de Indonesische hoofdstad Jakarta opgeroepen Geert Wilders te vermoorden. Er was veel politie bij de demonstratie, die was georganiseerd door het Front van Verdedigers van de Islam, een radicale splintergroep.
Een woordvoerder van de groep, Soleh Mahmud, riep de regering op de banden met Nederland te verbreken vanwege de film 'Fitna'. "De Nederlandse regering moet hem arresteren. Wilders moet worden gedood, omdat hij de moslims de oorlog heeft verklaard", aldus Mahmud, die ook zei dat hij 'Fitna' nog niet heeft gezien.
Indonesië uitte vrijdag scherpe kritiek op de film. 'Fitna' zou misleidend en racistisch zijn en bovendien schadelijk voor de interreligieuze dialoog. "Ook zien we de productie van de film als een onverantwoordelijke daad die is uitgevoerd onder de vlag van de persvrijheid", verklaarde het Indonesische ministerie van buitenlandse zaken. In Indonesië bestaat de bevolking voor 85 procent uit moslims.
oh? wie is dan die man die condooms verbiedt? waardoor aids heul veul mensen treft? vrouwen van 20 met dan al 4, 5 koters die allemaal verhongeren?quote:Het katholieke geloof is denk ik wel voldoende transparant genoeg voor iedereen om te weten dat de Paus niet opdrachten geeft om mensen te doden.
quote:De Saoedische uitgever Esam Mudeer heeft vrijdag vijftigduizend in het Nederlands vertaalde boeken in Amsterdam afgeleverd als reactie op 'Fitna'. Hij wil een weerwoord bieden aan het negatieve beeld van de islam dat in de film van Geert Wilders wordt geschetst. Het gaat om het boek 'Jezus in de islam en de koran', uitgegeven door de Al-Bayenah Bookstore in Jedda. Dat meldt het boekenblog proflaila.
"We zenden boeken, geen bommen naar Nederland" zegt Mudeer op het weblog. "Dit is een kans voor de dialoog, een kans voor Nederland de boodschap van de koran te leren kennen." Mudeer wil met het gratis boekje de 'gewone' Nederlanders bedanken die tegen Wilders en zijn film hebben geprotesteerd. "We ontdekten dat we veel vrienden hebben in Nederland. Duizend mensen demonstreerden in de straten. Zelfs de joodse burgemeester van Amsterdam deed mee."
Mudeer zegt dat Wilders wil aantonen dat de islam een gewelddadige religie is, en dat de anti-islamitische politicus de vertoning van de film steeds heeft uitgesteld om de emoties te laten oplopen. Volgens de uitgever hebben Nederlandse moslims niet kwaad of gefrustreerd gereageerd op de productie. "Wilders heeft gewacht tot er een bom afging, of iemand iets dramatisch deed", verklaart de uitgever.
Wilders zegt dat hij de koran wil verbranden, zegt Mudeer. "Als je jezelf christen noemt, is dat dan het boek dat je wilt verbranden: het enige boek buiten het christendom dat Christus en zijn moeder eert?" 'Fitna' betekent 'beproeving', of 'het kwaad'. Wilders heeft zijn film 'Fitna' genoemd, en hij wil 'Fitna', besluit Mudeer.
Het boek 'Jezus in de islam en de koran' is geschreven door de in 2005 overleden Zuid-Afrikaanse sjeik Ahmad Deedat, de oprichter van Islamic Propagation Centre International.
Neeeee, niet wat Wilders van ze vindt ... ik doelde op Wilders persoonlijke agenda.quote:Op maandag 31 maart 2008 07:22 schreef milagro het volgende:
[..]
ach, of je contacteert idd persoonlijk, of je gebruikt 1 medium om je agenda te duiden, het gros van de WIlders antipathisanten laat immers ook via de media weten wat ze van hem vinden, dus ik zie het probleem niet zo.
maar goed, sommigen willen dat wel zien,maar al te graag, anders klopt het voorgedrukte plaatje niet.
quote:Tientallen Indonesische betogers hebben maandag voor de Nederlandse ambassade in Jakarta geprotesteerd tegen de film van Geert Wilders.
De demonstranten gooiden volgens ooggetuigen eieren en water naar het gebouw en riepen anti-Nederlandse leuzen.
De betogers hadden spandoeken met daarop de tekst 'Holland go to hell'. Ze riepen leuzen als 'Allah is groter' en noemden de PVV-leider een "christelijke terrorist".
Juridische stappen
Politieagenten hielden de circa vijftig betogers op afstand. De demonstranten zeiden geen excuses te willen van Nederland, maar wel dat de regering juridische stappen onderneemt tegen Wilders.
ouch.... "je vind"quote:Mensen die hun foto op de site plaatsen moeten zich er, net als bij het plaatsen van foto's op andere sites, wel van bewust zijn dat deze foto's wereldwijd verspreid worden en doorzoekbaar zijn. Op het moment van schrijven was de site overigens onbereikbaar.
UPDATE 9:20:
Inmiddels is de site weer bereikbaar. Echter blijken nu ook medestanders van Wilders de site gevonden te hebben. Onder meer onderstaande foto, maar ook foto's van Wouter Bos in boerka en Balkenende met een blauwgeslagen oog zijn terug te vinden op de site.
volgens mij had Wilders zelf aangegeven na het verschijnen van die film (eindelijk) in debat te willen gaan, dus tja, als je zo'n film dan net voor het weekeind uitgeeft, dan zou je toch verwachten dat die het weekeinde vrijhoudt voor het debat dat los gaat barsten ipv weer met uitstel te komen ..quote:Op zondag 30 maart 2008 22:40 schreef milagro het volgende:
[..]
Wat is het nu weer voor een suf gedoe om iemand uit te nodigen die aangegeven heeft dit weekend niet beschikbaar te zijn om genoemde redenen?
puur om te kunnen zeggen, zie je wel?
na de publicatie betekent meteen daags na of zo, en als je dat niet wil nog (rust na weken commotie) of niet kan (veiligheid) dan ben je een lafaard?
tuurlijk, want je heet Wilders en je moet en zal niet deugen, snap dat dan, milagro.
okay, weltrusten ik![]()
quote:Als Arabische landen Nederlandse producten gaan boycotten vanwege de anti-islamfilm van Kamerlid Geert Wilders, wil werkgeversorganisatie VNO-NCW onderzoeken of de economische schade op hem te verhalen is. Dit zei de voorzitter van VNO-NCW Bernard Wientjes in het Financieel Dagblad van zaterdag.
De eerste oproep tot een boycot is afkomstig uit Jordanië. Een groep van dertig media kondigde vrijdag boycotcampagne aan. De groep staat onder leiding van dr. Zakaria Al-Sheikh, de president-directeur van mediaconcern Fact International die eerder opriep tot een boycot van Deense producenten. Die boycot was naar aanleiding van cartoons waarop de profeet Mohamed werd verbeeld.
Nederland exporteert vooral zuivelproducten en machines naar Jordanië, met een waarde van 179 miljoen euro per jaar. Dat is ongeveer 0,6 procent van de totale export, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS).
De gevolgen van een boycot door het Arabische land kunnen exporteurs nog niet inschatten. Bij Eurogrit, dat zandstraalmachines en textiel exporteert, heerst de verwachting dat een boycot weinig invloed zal hebben op de handel. ‘Wij hebben in het verleden samengewerkt met een Deens bedrijf dat in Iran werd geboycot en dat duurde ook maar twee maanden. De mensen daar hebben er geen belang bij’, aldus woordvoerder Jeroen Kes de Jong.
Een woordvoerder van Frico Kaas vermoedt dat een boycot ‘een flinke hap uit de omzet zal nemen.’ Maar het Gemeenschappelijke Zuivelsecretariaat waarbij Frico is aangesloten, zegt hiervan geen exacte schatting te kunnen geven. ‘Vooralsnog gaan we ervan uit dat alles in goede harmonie blijft verlopen’, zegt René van Buitenen van het Zuivelsecretariaat.
Uit andere landen met een grote moslimbevolking zijn ook negatieve reacties gekomen op Fitna gekomen. In Maleisië heeft oud-premier Mohamed Mahathir de 1,3 miljard moslims in de wereld opgeroepen om producten uit Nederland te boycotten. ‘Als wij Nederlandse producten in de ban doen, zullen zij hun ondernemingen moeten sluiten.’ zei Mahathir zondag.
Ik word echt zo moe van het amateurisme van die Geert, die vent is echt niet wijsquote:DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders past zijn anti-Koranfilm Fitna op drie punten aan om juridische procedures te voorkomen.
Zo gaat hij de foto van de Nederlands-Marokkaanse rapper Salah Edin vervangen door een foto van de echte Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh.
Ook verwijdert Wilders de omstreden tekening van de Deense cartoonist Kurt Westergaard waarop de profeet Mohammed is afgebeeld met een bom in zijn tulband.
Andere cartoon
Wilders wil wel een andere cartoon van de profeet gebruiken, kondigde hij maandag aan. Westergaard was niet gekend in het gebruik van zijn cartoon.
Ook komt hij tegemoet aan de kritiek van programmamaker Robbie Muntz. Die is kwaad op Wilders omdat hij in zijn film een audiofragment van hem heeft gebruikt.
De stem van Muntz is te horen onder beelden van Theo van Gogh. Wilders zal Muntz in de aftiteling van de aangepaste film noemen.
(c) ANP
quote:Zijn ouders vreesden dat Hicham Hashmi na het zien van de film ’Fitna’ van Geert Wilders zou gaan rellen. Maar Hicham vindt de film een grapje. Grootvader Habib echter voelt de film als verraad.
Habib Hashmi (69) buigt zijn grijze hoofd, hij sluit zijn ogen en prevelt een kort gebed. De oude vrome Marokkaanse moslim wil de film Fitna van Geert Wilders eigenlijk helemaal niet zien. „Mijn geloof dwingt mij om de film wel te bekijken, want ik mag niet zomaar over iets of iemand oordelen, zonder te weten waar het over gaat. Ik moet deze beelden zien, maar ik kan mijn oogleden niet bedwingen mijn ogen te sluiten, zo gruwelijk zijn ze.”
Hij ziet de beelden van de vliegtuigen die in het New Yorkse World Trade Center vliegen, de verbrande lijken na de aanslagen in Madrid, de door explosies uiteengereten bus in Londen, de imams die oproepen tot geweld. Ook ziet hij de verzen uit zijn koran die daaraan worden gekoppeld. Habib schudt zijn hoofd, steekt zijn handen in de lucht op ooghoogte en vraagt Allah kracht om deze film uit te kijken.
De voormalige gastarbeider in een steenfabriek (’je bent bouwkundige? Dan heb je verstand van stenen. Hier heb je pallets vol, sjouw die maar naar de truck’, zei men destijds tegen hem) kijkt in Amsterdam-Slotervaart, waar hij bij z’n zoon inwoont, naar het computerscherm van zijn kleinzoon. Hicham, achttien, kijkt samen met zijn grootvader naar de langverwachte en door velen gevreesde film van Geert Wilders.
In oktober en november vorig jaar publiceerde Trouw twee artikelen over de familie Hashmi en (klein)zoon Hicham. Hij wordt door zijn ouders en grootvader gezien als een probleemjongen, vergelijkbaar met Bilal B. die in oktober werd doodgeschoten nadat hij op het politiebureau op het August Allebéplein in datzelfde Slotervaart twee politiemensen neerstak: psychische problemen, agressief, delinquent en vervreemd van zijn familie en de wereld.
Sinds de rust in Amsterdam-West weerkeerde en hij besefte dat hij zijn familie veel verdriet aandeed, doet Hicham zijn best om in het gareel te blijven. Inmiddels werkt hij in de garage waar zijn vader ook werkt en wil Hicham cursussen volgen om, net als zijn vader, automonteur te worden. Toch is er in het gezin Hashmi nog geen honderd procent vertrouwen in hem.
Toen enkele maanden geleden bekend werd dat Wilders een film maakte waaruit zou blijken dat de islam een fascistische ideologie is, sloeg dat bij de familie Hashmi in als een bom. Niet zozeer om wat er in de wereld zal gebeuren, ook niet direct omdat hun geloof zou worden bekritiseerd, ’want wij hebben wel iets anders aan ons hoofd’. Maar inderdaad wegens de zorg voor het middelste kleinkind van Habib.
„We waren bang dat hij weer met verkeerde vrienden of onder invloed van drugs of drank de straat op zou gaan om rellen te schoppen wanneer hij de film zou zien”, zegt opa Habib. „De film van Wilders zou, ook al zien ze die niet eens, de jongeren een reden kunnen geven om te willen vechten.”
Maar de vrees van zijn grootvader is volgens Hicham ongegrond. „Ik heb deze film donderdagavond al een keer gezien, vlak nadat hij uitkwam op internet, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het lachwekkend vind. En dat vind ik eigenlijk nog steeds. De film Fitna is een grapje!”
Grootvader Habib kijkt zijn kleinzoon bij die laatste opmerking met een boze blik aan. Hij ziet de film voor het eerst. „Deze film is niet grappig. Het is ook niet als grapje bedoeld. Die man gebruikt de gruwelijkste beelden om niet-moslims te overtuigen dat moslims slecht zijn. Jij bent van huis uit ook een moslim, jij bent toch niet zo slecht als die mensen in die film? Of moeten we daar nu ook bang voor zijn, dat jij straks aanslagen gaat plegen”, bijt de grootvader zijn kleinzoon fel toe. „Nee, natuurlijk ben ik niet zo, zo wil ik ook niet worden, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik voor zo’n filmpje echt niet de straat op hoef. Rellen wil ik niet, en demonstreren zeker niet. Die eer verdient Wilders met zijn Fitna niet.”
Net op dat moment zijn opa en kleinzoon in de film getuige van de onthoofding van een blanke gijzelaar. Beide mannen vallen stil. Ook dat wordt door Wilders uitgelegd als ’de islam’. De oude Habib krijgt tranen in zijn ogen. De jonge Hicham legt zijn hand op de schouder van zijn grootvader. Woedend zegt die: „Die ontvoerders en terroristen zijn geen moslims. Dát zijn pas varkens!”
Habib ontsteekt ook in kwaadheid als hij een driejarig meisje hoort zeggen dat joden apen en zwijnen zijn. „Alsof wij dat onze kinderen ook leren. Hicham, hebben wij ooit tegen jou gezegd hoe jij joden moet zien. Alsof het beesten zijn?” Hicham ontkent, nee, niemand in zijn familie heeft hem dat ooit geleerd. Integendeel, hij leerde dat hij iedereen moest respecteren in een land waar iedereen welkom is. „Ik heb altijd geleerd van mijn ouders en grootouders dat we blij moeten zijn dat we hier mogen zijn en dat we het hier niet slecht hebben. Ik ben het daar niet altijd mee eens, want mijn opa heeft keihard gewerkt en kreeg daar slechts weinig voor terug. Marokkanen worden door velen nog steeds gezien als voetvolk en hebben minder kansen op de arbeidsmarkt. Daar hebben we dagelijks last van. Maar ik begrijp wel wat mijn opa bedoelt. In Nederland hebben we het waarschijnlijk veel beter dan we het in Marokko zouden hebben.”
De film Fitna, wat zoiets als ’beproeving’ betekent, eindigt met Wilders’ kijk op de toekomst van Nederland. Dat doet hij met beelden van executies, meisjesbesnijdenissen, boerka’s en, opnieuw, terreur. Als een ’gewone’ sterveling dit allemaal zou vinden, doet Habib dat weinig. Hij ervaart het hooguit als kwetsend. Maar dat een Nederlandse politicus met een partij in de Tweede Kamer dit zo doet, vindt hij verschrikkelijk. „Al die jaren heb ik hier in Nederland gewoond, gewerkt en belasting betaald. Ik heb nadat ik mijn Nederlandse paspoort kreeg, bij elke verkiezingen gestemd, zo trots als ik altijd was dat ik mocht stemmen. Maar die mensen op wie ik heb gestemd hebben deze man niet kunnen tegenhouden. Hoe kan dat? Wij worden als moslims, of voor mijn part als Marokkanen, toch ook vertegenwoordigd door de Tweede Kamer? Deze man en zijn zogenaamde Partij voor de Vrijheid staan duidelijk niet voor alle Nederlanders. Deze politicus doet niets voor mij. Als Kamerlid werk je voor de gehele Nederlandse gemeenschap. Daar hoor ik ook bij.”
Zijn kleinzoon Hicham knikt instemmend als zijn grootvader over de Nederlandse politiek praat. „Opa is trots op Nederland. Hij houdt van Nederland en is hier gebleven omdat hij het hier goed heeft. Als hij het land niets zou vinden, was hij hem kennende echt niet gebleven. Ik herinner me de verkiezingen waarbij hij ’s morgens vroeg al naar het stembureau ging. Weer thuis ging hij de verkiezingsuitslagen volgen. Dat zijn de enige dagen waarin hij tot diep in de nacht televisie blijft kijken. Mijn grootvader wil weten of hij trots op Nederland kan blijven. Zelfs toen Wilders zijn zetels veroverde, was opa niet bang. De andere partijen zouden hem nooit verkeerde dingen laten doen. Maar dat bleek een illusie. Niemand kan Wilders tegenhouden mijn opa te kwetsen. De oude man heeft zichtbaar pijn, hij huilt. Dat gevoel heb ik er gelukkig niet bij, maar wil dat ook nooit hebben. Hij voelt zich verraden door de mensen op wie hij heeft gestemd, maar zal toch altijd gaan stemmen. Hij is 69 en heeft nog hoop. Ik ben achttien en mag nu ook stemmen, maar nu ik mijn opa zo zie, heb ik er geen vertrouwen in. Liever stem ik niet.”
quote:Het omstreden werk van kunstenaar Hugo Kaagman moest eerder deze maand nog van station Amsterdam RAI verdwijnen. De schilderijen met tekeningen van Geert Wilders en Osama Bin Laden zouden te provocerend zijn. Galerie Art Kitchen zorgt ervoor dat de werken de komende tijd toch te zien zijn.
(bekijk video)
quote:De scherpe veroordeling van Wilders’ film Fitna heeft het CDA van premier Balkenende geen windeieren gelegd. Blijkens twee opiniepeilingen steeg de partij de afgelopen dagen in de kiezersgunst. De PVV van Wilders profiteert niet of nauwelijks van de anti-Koranfilm.
‘Het optreden van Balkenende lijkt gewaardeerd te worden’, is de voorzichtige conclusie van het bureau Interview NSS, dat daags na de verschijning van de internetfilm vier extra zetels voor de grootste regeringspartij registreerde. Opiniepeiler Maurice de Hond signaleerde zondag ook winst (zij het slechts één zetel) voor het CDA, eveneens ten opzichte van een week eerder. In eerstgenoemde peiling staat de PVV op verlies (twee zetels), in die van De Hond op lichte winst (één zetel).
Meteen na het verschijnen van de film, toen onrust in Nederland uitbleef, rees de vraag of Balkenende en zijn partij niet al te veel heisa hadden gemaakt over Fitna. De premier had grote woorden als ‘crisis’ gebruikt, en gewaarschuwd voor ‘nare dingen’ die Nederlanders in het buitenland zouden overkomen. CDA-minister Verhagen van Buitenlandse Zaken riep Wilders publiekelijk op om af te zien van de film, evenals CDA-fractievoorzitter Van Geel. De laatste velde donderdagavond een harder oordeel over de film (‘vilein en onnodig kwetsend’) dan collega’s in de Kamer, die schamper spraken over knip-en- plakwerk. De peilingen suggereren dat het CDA toch de juiste toon wist te vinden.
Balkenende mag zich ook verheugen in buitenlandse steun. Nederland kreeg zaterdag veel bijval van de EU-partners. Dat was niet vanzelfsprekend. Een paar weken geleden reageerden collega-regeringsleiders en staatshoofden in Brussel lauw op een uiteenzetting van de premier over ‘de mogelijke film’. De reactie beperkte toen zich tot ‘begrijpende blikken’ en ‘knikkende hoofdbewegingen’, meldden Balkenende en Verhagen. Na dit weekeinde hebben zij een extra reden voor ‘opluchting’ – het meest gebruikte woord in reacties op de film.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |