FOK!forum / Integratie / Fitna: de koranverzen.
wijsneusdonderdag 27 maart 2008 @ 20:55
Dus dat was het dan. Een rijtje verzen uit de Koran en beelden die we de laatste jaren via het nieuws hebben gezien. Zo gemonteerd om de gehele islam eens lekker door de plee te spoelen.

Wat we nu missen is uiteraard de (juiste) context.

Daarom bij deze: de verzen op een rijtje en handig gelinkt naar een online Koran zodat u zelf de context kunt bekijken! Ook nodig ik van harte de moslims onder ons uit om ons haarfijn uit te leggen hoe deze verzen wel geintepreteerd dienen te worden.

* Soera 8:60 - (NL)
* Soera 4:56 - (NL)
* Soera 47:4 - (NL)
* Soera 4;89 - (NL)
* Soera 8:39 - (NL)

[ Bericht 27% gewijzigd door wijsneus op 28-03-2008 09:59:55 (Linkjes naar NL vertaling toegevoegd) ]
wijsneusdonderdag 27 maart 2008 @ 21:29
TS begint: Het vers erna haalt meteen al wat scherpe randjes van de voorgaande verzen af.
quote:
[8.61] And if they incline to peace, then incline to it and trust in Allah; surely He is the Hearing, the Knowing.
Voor zover ik kan beoordelen gaat dit boek (? in de bijbel zou het een boek heten...) over hoe je met je vijanden om dient te gaan in tijden van oorlog. Uiteraard staan er verwerpelijke zaken in maar dat is natuurlijk te verwachten gezien de Zeitgeist.
Evil_Jurdonderdag 27 maart 2008 @ 21:34
Goed idee, ik ben ook wel benieuwd hoe de Fok-Moslims omgaan met dit soort passages.
Arceedonderdag 27 maart 2008 @ 21:42
[8.62] And if they intend to deceive you-- then surely Allah is sufficient for you; He it is Who strengthened you with His help and with the believers

8.62
wijsneusdonderdag 27 maart 2008 @ 21:44
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:42 schreef Arcee het volgende:
[8.62] And if they intend to deceive you-- then surely Allah is sufficient for you; He it is Who strengthened you with His help and with the believers

8.62
Yep - maar als je dat met het vorige vers leest krijg je iets van: Als ze vrede willen, ga daar dan op in, als ze je vervolgens verraden...
Dagonetdonderdag 27 maart 2008 @ 21:45
Opgeschoond, tvp's en fitnadingen verwijderd, voor de film is er NWS, dit gaat over de aangehaalde verzen en het in context plaatsen ervan.
SuperHarregarredonderdag 27 maart 2008 @ 21:54
Ik wil echter ook wel eens van moslims horen hoe het zit met de volgorde van verzen. Voor zover ik weet is het namelijk zo dat latere verzen de oude verzen "annuleren". Dus de zogenaamde vreedzame verzen worden geannuleerd door de haatdragende en gewelddadige latere verzen. En er is een vers in de Koran die dit "verklaart" met de woorden dat Allah, als hij een tegenstrijdige regel geeft, het later wel bij het rechte eind zou hebben.

De verandering in de verzen schijnt ook synchroon te lopen aan de oplopende aspiraties van Mohammed (profeet/oorlogsvoerder) in die tijd. Is het misschien niet wijs voor moslims om dit stuk op een andere manier te interpreteren? Om het in context te plaatsen zeg maar. Als alle moslims zouden geloven in de oude verzen is er geen probleem en lijkt de Islam in elk opzicht op andere geloven. Nu straalt alleen het gewelddadige er zo vanaf.
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 21:55
TS, je links doen het niet, zal ik ze vervangen of gebruik je een specifiek bron die je wilt terug zien?
Snakeydonderdag 27 maart 2008 @ 21:58
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:55 schreef Triggershot het volgende:
TS, je links doen het niet, zal ik ze vervangen of gebruik je een specifiek bron die je wilt terug zien?
Hier werkt het gewoon.
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:01
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:58 schreef Snakey het volgende:

[..]

Hier werkt het gewoon.
Vreemd
quote:
Firefox kan de server op quod.lib.umich.edu niet vinden.
Ga de verzen in ieder geval via een andere server even opzoeken.
Dagonetdonderdag 27 maart 2008 @ 22:02
Hier werken ze ook prima, hoewel ik persoonlijk wikisource makkelijker vond lezen.
http://www.koranonline.nl/koran/nl/?go=NL

Is ook wel prettig, is de Nederlandse vertaling.
Dipkipdonderdag 27 maart 2008 @ 22:06
Zijn dit de verzen die in de film worden genoemd? Zijn het dan ook de meest haatdragende?

Persoonlijk vind ik ze niet erg ernstig klinken. Een beetje dreigen met vuur en paarden, ik heb ergere dingen gelezen in de bijbel.

Ik vraag me af wanneer je nu eigenlijk een vijand bent van Allah.
Houtspeerdonderdag 27 maart 2008 @ 22:17
Ik zat het stukje over vrouwen te lezen en ik krijg zo het idee dat God alsmaar tegen de man zit te praten.
Ik ben benieuwd of ik over de rest ook zo'n idee krijg.
Dupjedonderdag 27 maart 2008 @ 22:20
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de verzen uit de film nou echt in de context van de hele Koran staan eigenlijk...
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:21
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 20:55 schreef wijsneus het volgende:
Dus dat was het dan. Een rijtje verzen uit de Koran en beelden die we de laatste jaren via het nieuws hebben gezien. Zo gemonteerd om de gehele islam eens lekker door de plee te spoelen.

Wat we nu missen is uiteraard de (juiste) context.

Daarom bij deze: de verzen op een rijtje en handig gelinkt naar een online Koran zodat u zelf de context kunt bekijken! Ook nodig ik van harte de moslims onder ons uit om ons haarfijn uit te leggen hoe deze verzen wel geintepreteerd dienen te worden.

* Soera 8:60
De verzen in deze Soera zoals ook de vers er naast gaat enkel over mensen die tegen je strijden. Zonder vrede te zoeken om je onderlinge problemen op te lossen:
quote:
60. En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u ten volle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

61. En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in Allah. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.
Als ze vrede willen moet je op Allah vertrouwen en het accepteren van ze.
quote:
quote:
56. Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan. Waarlijk, Allah is Almachtig, Alwijs.
Ook onder de moslims zijn er mensen die de tekenen van Allah verwerpen en daardoor hel zullen binnentreden, zo heb je meer verzen in de Koran wat de zondaren te wachten staat, gelovigen die geen goeie daden verrichten, maar slecht doen, voor hun wordt hetzelfde lot verwacht.


* Soera 47:4
quote:
4. Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.
Ik zou niet weten wat er mis is met bovenstaande vers, wanneer je ongelovigen treft vecht tegen ze en als je overwint neem ze dan gevangen om ze vervolgens door ransom of uit een gunst vrij te laten, in tijde van oorlog is het hartstikke normaal dat er zulke verzen zijn en gelovigen door God worden gemotiveerd dit te doen, het is geen teddybeer taal in tijde van oorlog.
quote:
quote:
88. Waarom zijt gij betreffende de huichelaars (in) twee partijen (verdeeld)? Allah heeft hen neergeslagen wegens hetgeen zij verdienden. Wenst gij hen te leiden, die Allah te gronde deed gaan? En voor hen, die Allah doet dwalen, zult gij geen uitweg vinden.

89. Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

90. Behalve degenen die tot een volk behoren waarmee gij een verbond gesloten hebt, of zij die tot u komen terwijl hun hart zich verzet u te bestrijden of hun eigen volk aan te vallen. En indien Allah wilde, zou Hij hun macht tegen u hebben gegeven; dan zouden zij zeker tegen u hebben gevochten. Dus, als zij zich van u op een afstand houden en u niet bestrijden en u vrede aanbieden - heeft Allah u niet toegestaan iets tegen hen te ondernemen.
Gaat over de huichelaars die van Mohammed en zijn vijanden profiteerden, zelfs dan moeten zij beginnen met vechten ne moet je ophouden als zij een verdrag willen sluiten of vrede aanbieden.
quote:
Ook weer een defensieve oorlog waarin je bestrijd wordt, ophouden als ze je niet meer kunnen vervolgen:
quote:
38. Zeg tot degenen die niet geloven, dat als zij ophouden (u te vervolgen), hetgeen voorby is hen zal worden vergeven en indien zij er weer in vervallen, voorwaar, dan is er akeeds het voorbeeld van vroegere volkeren.

39. En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen.
niekpdonderdag 27 maart 2008 @ 22:21
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:29 schreef wijsneus het volgende:
TS begint: Het vers erna haalt meteen al wat scherpe randjes van de voorgaande verzen af.
[..]

Voor zover ik kan beoordelen gaat dit boek (? in de bijbel zou het een boek heten...) over hoe je met je vijanden om dient te gaan in tijden van oorlog. Uiteraard staan er verwerpelijke zaken in maar dat is natuurlijk te verwachten gezien de Zeitgeist.
volgens de moslims is de islam tijdloos. en als je zegt als moslim ongelovigen en joden moeten niet vermoord worden zeg je eigenlijk allah heeft geen gelijk.
raphidaedonderdag 27 maart 2008 @ 22:23
Ik zal de nederlandse vertaling van de Q'ran er eens bijpakken, staan volgens mij een hoop voetnoten in.
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:23
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:20 schreef Dupje het volgende:
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de verzen uit de film nou echt in de context van de hele Koran staan eigenlijk...
Handige site:
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/index.htm
Dupjedonderdag 27 maart 2008 @ 22:27
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Handige site:
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/index.htm
Thanks!
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:30
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:27 schreef Dupje het volgende:

[..]

Thanks!
Zo ook:
quote:
De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html
http://users.telenet.be/myprojects/peace/index.html

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2008 22:33:22 ]
Dupjedonderdag 27 maart 2008 @ 22:32
Ik zal het later verder "onderzoeken" en lezen.
Ik ben nu mn nest in Truste
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:33
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:32 schreef Dupje het volgende:
Ik zal het later verder "onderzoeken" en lezen.
Ik ben nu mn nest in Truste
Trusten.
16meterdonderdag 27 maart 2008 @ 22:36
Die 'film' stelt weinig voor, laat ik dat voorop stellen, maar die haatzaaiende teksten en opruiende toespraken van die geestelijken wekken bij mij geen warm gevoel. De beelden van de terroristsche aanslagen en onthoofdingen voegen natuurlijk niks toe.

Maar goed, het zal wel allemaal flink uit z'n verband gerukt worden. Een hoop herrie om niks en een heleboel verbrande vlaggen.
raphidaedonderdag 27 maart 2008 @ 22:42
Ik kan de versie met de voetnoten niet vinden, maar we een gewone. Mocht iemand het interessant vinden:








Ik ben geen fan van de Islam, maar deze verzen zijn redelijk uit context getrokken. Lees de verzen eromheen en trek je eigen conclusie.

[ Bericht 6% gewijzigd door raphidae op 27-03-2008 22:48:40 ]
Microtechsdonderdag 27 maart 2008 @ 22:45
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik wil echter ook wel eens van moslims horen hoe het zit met de volgorde van verzen. Voor zover ik weet is het namelijk zo dat latere verzen de oude verzen "annuleren". Dus de zogenaamde vreedzame verzen worden geannuleerd door de haatdragende en gewelddadige latere verzen. En er is een vers in de Koran die dit "verklaart" met de woorden dat Allah, als hij een tegenstrijdige regel geeft, het later wel bij het rechte eind zou hebben.

De verandering in de verzen schijnt ook synchroon te lopen aan de oplopende aspiraties van Mohammed (profeet/oorlogsvoerder) in die tijd. Is het misschien niet wijs voor moslims om dit stuk op een andere manier te interpreteren? Om het in context te plaatsen zeg maar. Als alle moslims zouden geloven in de oude verzen is er geen probleem en lijkt de Islam in elk opzicht op andere geloven. Nu straalt alleen het gewelddadige er zo vanaf.
Nee, er wordt niets te niet gedaan door nieuwe verzen. Hoe de koran er nu uitziet is gewoon de koran.
En er bestaat ook iets als TAFSIR. dat elke zin uitlegt waarop het slaat en waarvoor het geldt.
SuperHarregarredonderdag 27 maart 2008 @ 22:47
Even voor de mensen die het in context proberen uit te leggen: Is dit relevant? Het maakt niet uit hoe WIJ het proberen te lezen in context. Het gaat erom hoe IMAMS en MOSLIMS er zelf mee omgaan. Zolang er speeches zijn zoals van die geestelijk leider in Indonesië, weet ik dat Moslims er zelf überhaupt niet eens in slagen om de eigen Koran in context te lezen. Of ik moet vaststellen dat de context er wel is maar dat deze naar gelang kan worden losgelaten als je daar een bepaald doel mee kunt bereiken.

Als er in de regels voor voetbal staat dat bij buitenspel afgevlagd moet worden maar niet hinderlijk buitenspel lopen niet afgevlagd wordt, dan is dat begrijpelijk. Zodra het echter in de ene wedstrijd op de ene manier wordt toegepast en in een andere wedstrijd op een andere manier, dan hecht ik niet langer waarde aan de regels maar aan het arbitrale trio dat de wedstrijd leidt. Dan zal ik kijken: "Oh Luinge fluit, dus jongens, niet hinderlijk buiten spel lopen en geen grote mond opzetten." Op die manier kun je ook de uitleg van de Koran opvatten. Grenzen worden getrokken door de mensen die het zogenaamd het beste kunnen interpreteren. Als die mensen deze grenzen echter zover verschuiven dat wij als Westen eronder leiden, dan moeten wij ons stevig achter de oren krabben. Dan moeten we dus niet een beetje gaan bedenken hoe het in context zou kunnen staan. Nee, dat is irrelevant. De imam heeft het op een bepaalde manier uitgelegd en op die manier moeten wij ook uitkijken voor de Koran.
SuperHarregarredonderdag 27 maart 2008 @ 22:50
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:45 schreef Microtechs het volgende:

[..]

Nee, er wordt niets te niet gedaan door nieuwe verzen. Hoe de koran er nu uitziet is gewoon de koran.
En er bestaat ook iets als TAFSIR. dat elke zin uitlegt waarop het slaat en waarvoor het geldt.
Dan heb je de eigen Koran dus niet goed begrepen, blijkbaar. (Misschien wel goed ook, want anders zou je misschien ook alleen geloven in de geweldadige verzen.)
quote:
Surah 2:106

None of Our revelations do We abrogate or cause to be forgotten, but We substitute something better or similar: Knowest thou not that Allah Hath power over all things?
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:54
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:45 schreef Microtechs het volgende:

[..]

Nee, er wordt niets te niet gedaan door nieuwe verzen. Hoe de koran er nu uitziet is gewoon de koran.
En er bestaat ook iets als TAFSIR. dat elke zin uitlegt waarop het slaat en waarvoor het geldt.
Wat hij bedoelt is denk ik dat er verzen staan in de Koran die elkaar op het eerste gezicht tegenspreken, of lijken te verbeteren. Trigger kan dit heel goed uitleggen, dus ik laat dit even aan hem over .
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:55
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:50 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dan heb je de eigen Koran dus niet goed begrepen, blijkbaar. (Misschien wel goed ook, want anders zou je misschien ook alleen geloven in de geweldadige verzen.)
[..]
Abrogatie in de Koran komt voor omdat Mohammed 2 verschillende karakters heeft, een als burger zonder uitvoerende macht en ander hoofd van een staat met macht om te onderhandelen en situaties die veranderen.

Mohammed heeft 10 jaar de Islam gepredikt in Mekka zijn geboortestad maar heeft nooit gevochten omdat hij van Allah niet tegen een gevestigde orde mag keren en chaos brengen, eerste keer dat Mohammed toestemming krijgt om te vechten is omdat hij hoort dat de Mekkanen in Mekka de spullen van de vluchtelingen - moslims - in Damascus willen verkopen en de Mekkanen komen dan langs een oase in de buurt van Madina, Allah geeft Mohammed de toestemming om te vechten dit keer voor hun spullen, maar let wel, alleen voor de spullen en dat hij dit keer hoofd van een staat is.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2008 22:58:14 ]
Microtechsdonderdag 27 maart 2008 @ 22:58
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:50 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dan heb je de eigen Koran dus niet goed begrepen, blijkbaar. (Misschien wel goed ook, want anders zou je misschien ook alleen geloven in de geweldadige verzen.)
[..]
Wat jij nu aanhaalt gaat over verzen die dus niet in huidige koran staat, er zijn andere verzen (die er nu wel in staan) in de plaats ervan gekomen.
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 22:58
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:54 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt is denk ik dat er verzen staan in de Koran die elkaar op het eerste gezicht tegenspreken, of lijken te verbeteren. Trigger kan dit heel goed uitleggen, dus ik laat dit even aan hem over .
SuperHarregarredonderdag 27 maart 2008 @ 23:00
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Abrogatie in de Koran komt voor omdat Mohammed 2 verschillende karakters heeft, een als burger zonder uitvoerende macht en ander hoofd van een staat met macht om te onderhandelen en situaties die veranderen.
Zo denk ik er dus ook over. Maar moslims willen hier niet aan omdat zij geloven dat het de revelatie van God zelf is. Niet de ethiek van een man die in 600 leefde en die eigenlijk predikt dat je, zolang je onmachtig bent, vriendjespolitiek moet bedrijven, en, zodra je machtig bent, de koppen van iedereen mag afslaan van iedereen die je tegenstaat. Misschien is het wel een eerste punt van verbetering als moslims begrijpen dat de Koran in een bepaalde tijd is geschreven, net zoals de Bijbel en de Torah in een bepaalde tijd zijn geschreven. Al zijn er ook nog veel christenen en joden die heilig geloven in wat geschreven is. Ik vraag me af of het überhaupt wel vatbaar is om een oud boek te gebruiken als leidraad in je leven. De basisprincipes (geboden) zijn overal wel ongeveer hetzelfde maar dat komt gewoon omdat het ook een deel is van menselijkheid, niet omdat het in een boek staat geschreven.
#ANONIEMdonderdag 27 maart 2008 @ 23:04
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:00 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Zo denk ik er dus ook over. Maar moslims willen hier niet aan omdat zij geloven dat het de revelatie van God zelf is. Niet de ethiek van een man die in 600 leefde en die eigenlijk predikt dat je, zolang je onmachtig bent, vriendjespolitiek moet bedrijven, en, zodra je machtig bent, de koppen van iedereen mag afslaan van iedereen die je tegenstaat. Misschien is het wel een eerste punt van verbetering als moslims begrijpen dat de Koran in een bepaalde tijd is geschreven, net zoals de Bijbel en de Torah in een bepaalde tijd zijn geschreven. Al zijn er ook nog veel christenen en joden die heilig geloven in wat geschreven is. Ik vraag me af of het überhaupt wel vatbaar is om een oud boek te gebruiken als leidraad in je leven. De basisprincipes (geboden) zijn overal wel ongeveer hetzelfde maar dat komt gewoon omdat het ook een deel is van menselijkheid, niet omdat het in een boek staat geschreven.
Iedereen die de Koran bestudeerd wordt geadviseerd om tafsir bij te pakken, want inderdaad er zijn universele regels in de Koran en verzen die alleen voor een individu gelden, de Koran is voor alle moslims, maar er zijn verzen in de Koran waar alleen Mohammed wordt aangesproken, of Mohammed als instrument wordt gebruikt om het volk mee aan te spreken. Tafsir vult de Koran aan, geeft aan wat er aan hand was, tegen wie het bedoeld is, bijvoorbeeld in de Arabische taal heb je 3/4 soorten 'ongelovigen', polytheisten, atheisten, hypocrieten, onwetenden etc, maar in de vertalingen van de Koran, met name Nederlandse vertalingen wordt allemaal met 'ongelovigen' vertaald, hierdoor verlies je veel van de betekenis van de Koran en komt het generaliserend over, terwijl Allah zich volgens de moslim theologie zich richt tot een groep moslims/ niet-moslims aan hand van een iets wat zich heeft voorgedaan.
Aluludonderdag 27 maart 2008 @ 23:13
Ik denk dat er een onder alle discussies aan een grote veronderstelling voorbij wordt gegaan die wellicht niet klopt.

Wie kan mij namelijk bewijzen dat vele extreme daden die nu 'het Westen' worden aangedaan gebeurt door de beargumentering 'wij moeten ongelovigen afmaken'? Bin Laden, als je zijn speeches leest, heeft dat nooit zo uitgelegd namelijk. Noch hebben de kapers zich een toren ingeblazen omdat Amerika 'democeratisce verkiezingen heeft en niet de Sharia'.
Daarachter zit een politiek idee, van in oorlog zijn en 'als wij lijden zullen jullie ook lijden'.

De extremisten die je veelal op tv ziet uit Pakistan etc roepen vooral hard omdat zij menen dat Westerse politiek hun in hun landen bedreigt, en niet omdat wij in Nederland Spuiten en slikken openbaar op TV vertonen.
wijsneusvrijdag 28 maart 2008 @ 07:11
Het punt is natuurlijk ook een beetje dat je de verzen uit hun verband kan trekken en zo door juist te kiezen verschillende geloofsstelsels kunt maken.

Mogelijk is dat ook een punt dat Wilders wil maken.
The_strangervrijdag 28 maart 2008 @ 07:49
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:13 schreef Alulu het volgende:
Ik denk dat er een onder alle discussies aan een grote veronderstelling voorbij wordt gegaan die wellicht niet klopt.

Wie kan mij namelijk bewijzen dat vele extreme daden die nu 'het Westen' worden aangedaan gebeurt door de beargumentering 'wij moeten ongelovigen afmaken'? Bin Laden, als je zijn speeches leest, heeft dat nooit zo uitgelegd namelijk. Noch hebben de kapers zich een toren ingeblazen omdat Amerika 'democeratisce verkiezingen heeft en niet de Sharia'.
Daarachter zit een politiek idee, van in oorlog zijn en 'als wij lijden zullen jullie ook lijden'.

De extremisten die je veelal op tv ziet uit Pakistan etc roepen vooral hard omdat zij menen dat Westerse politiek hun in hun landen bedreigt, en niet omdat wij in Nederland Spuiten en slikken openbaar op TV vertonen.
Daarentegen staan wel weer imam's en andere geestelijken die het wel letterlijk prediken in fundamentalistische gebedshuizen. En dat tegen mensen die mogelijk niet de geestelijke capaciteiten hebben om, zoals triggershot, de verzen te relativeren/op hun waarde te schatten, gecombineerd met toch al een gevoel van minderwaardigheid, als gevolg van het optrdene van het westen en de daaruit mogelijk voortvloeiende discriminatie..
MadMarinevrijdag 28 maart 2008 @ 09:43
Vers 8.40...
Allah is een patronus
dus toch...
wijsneusvrijdag 28 maart 2008 @ 09:47
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:00 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ik vraag me af of het überhaupt wel vatbaar is om een oud boek te gebruiken als leidraad in je leven. De basisprincipes (geboden) zijn overal wel ongeveer hetzelfde maar dat komt gewoon omdat het ook een deel is van menselijkheid, niet omdat het in een boek staat geschreven.
Dat is inderdaad de hamvraag en in de praktijk zie je dus ook dat de gelovigen niet hun heilige boek gebruiken als leidraad voor hun normen. Je ziet dat die veel meer worden beinvloed door zeitgeist.
V.vrijdag 28 maart 2008 @ 09:48
quote:
'Wilders verdraait teksten uit Koran'
ANP
gepubliceerd op 27 maart 2008 23:19, bijgewerkt op 28 maart 2008 07:48

GRONINGEN - PVV-leider Geert Wilders verdraait in zijn film Fitna teksten uit de Koran. Hij laat met opzet passages weg die de citaten die hij gebruikt, in een ander licht zetten. Dat zegt Fred Leemhuis, hoogleraar in Groningen en vertaler van het heilige boek van de moslims.

Leemhuis noemt twee citaten uit de Koran. Het eerste is soerat 8, vers 60. In de vertaling van Leemhuis, die in 1989 verscheen, luidt de eerste zin van dat vers: ‘En maakt tegen hen zo goed als jullie kunnen de bewapening en de inzetbare paarden gereed om Gods vijand en jullie vijand daarmee vrees aan te jagen en afgezien van hen anderen die jullie niet kennen, maar die God kent.’ Niet alleen vervangt Wilders de woorden ‘vrees aanjagen’ door het woord 'terroriseren', dat in de tijd dat de Koran werd geschreven totaal onbekend was.

Ook laat de PVV-leider weg wat daarop volgt: ‘En wat jullie ook als bijdrage op Gods weg geven, het zal jullie worden vergoed en jullie zal geen onrecht worden aangedaan. En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God.’

Op soortgelijke wijze heeft Wilders volgens Leemhuis soera 47, vers 4 verdraaid. Wilders citeert slechts het eerste deel van de eerste zin: ‘En wanneer jullie hen die ongelovig zijn (in de strijd) ontmoeten, slaat hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen hebben gekregen boeit hen dan stevig vast.’

Wilders laat weg wat dan volgt: ‘hetzij om hen later als gunst vrij te laten hetzij om hen los te kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd.’ De PVV-leider verdraait een vers dat oorspronkelijk de gelovigen juist oproept tot matiging, tot een oproep tot genadeloos handelen.
V.
#ANONIEMvrijdag 28 maart 2008 @ 09:49
koran met 3 verschillende vertalingen
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/
Klopkoekzaterdag 29 maart 2008 @ 13:19
quote:
Korantekst geeft extremist jachtvergunning
29-03-2008 00:05 | Jacob Hoekman

DEN HAAG - Het fundament onder Wilders’ film ”Fitna” wordt gevormd door vijf Koranteksten die hij in zijn geheel in beeld brengt. Zij moeten het „fascistoïde” karakter van het islamitische boek aantonen. Maar hoe lezen orthodoxe moslims zélf deze omstreden teksten?

Opvallend is dat alle vijf teksten die Wilders gebruikt, uit de zogeheten medinische periode komen. Ze zijn ontstaan tussen ongeveer 622 en 633. In die periode week de profeet Mohammed uit naar Medina, nadat hij in Mekka -waar eerder het andere deel van de Koran aan hem werd ’geopenbaard’- niet langer welkom was. Het medinische gedeelte wordt wel aangeduid als het Nieuwe Testament van de Koran, maar met een tegenovergestelde strekking: de in die periode verzamelde teksten hebben in zijn algemeenheid juist een gewelddadiger karakter dan de mekkaanse.

„Het Medinagedeelte gaat inderdaad veel meer over oorlog en strijd”, weet arabist prof. Hans Jansen van de Universiteit Utrecht. „Dat was in Mekka nog niet aan de orde. Het is zelfs zo dat vredelievende mekkaanse passages worden opgeheven door latere teksten uit Medina.”

Ook Korankenner en -vertaler prof. Fred Leemhuis van de Rijksuniversiteit Groningen erkent de verschillen tussen beide periodes. „Hoe harder de strijd was, hoe harder de teksten waren.”

Soera 4 vers 56
Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan. Waarlijk, Allah is Almachtig, Alwijs.

- Eén van de meest orthodoxe imams in Nederland die tevens gedegen theologische opleidingen genoot in onder meer Syrië, is Fawaz Jneid van de Haagse as-Soennahmoskee. In een gesprek zegt hij dat Wilders zonder uitzondering de teksten die hij gebruikt in zijn film, uit zijn verband heeft gerukt. „Soera 4 vers 56 gaat over de dag des oordeels. Dat heeft te maken met het hiernamaals.”

Onzin, zegt arabist Jansen. „Dat is een typisch moslimse manier om mensen zand in de ogen te strooien. Die teksten staan in de Koran. Ze kúnnen niet alleen gebruikt worden als license to kill, ze wórden ook daadwerkelijk als een jachtvergunning gebruikt.”

Soera 4 vers 89
Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

- Imam Fawaz legt de tekst zó uit dat deze bedoeld is voor een regering. Maar is het niet wat makkelijk gezegd dat onwelgevallige teksten uitsluitend voor de staat bedoeld zouden zijn? „Je hebt een context nodig om dat te begrijpen”, aldus imam Fawaz. „De Koran kent een methodologie voor de exegese. En de geschiedenis getuigt van het feit dat de meeste moslims dit vers goed hebben begrepen. In landen die zij veroverden, zoals Syrië, zijn zij immers nooit binnengevallen met de intentie om iedere niet-moslim te doden. Als dat wel de bedoeling was, kunt u er zeker van zijn dat ze dat allang hadden gedaan.”

Arabist Jansen erkent dat het in dit soort teksten „in principe” gaat om een opdracht aan de overheid, „maar als de overheid het laat afweten, kunnen particuliere organisaties als al-Qaida, ngo’s zou ik haast zeggen, in dat gat stappen. En dat gebeurt ook.”

Soera 8 vers 39
En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen.

- Vreemd genoeg heeft Wilders in dit vers gekozen voor het woord ”bezoeking”. Dat is opmerkelijk, omdat diverse vertalingen juist kiezen voor het moeilijk vertaalbare ”fitna”, de titel van Wilders’ film. „Die fitna slaat hier heel duidelijk op de veelgodenaanbidders die moslims dwongen hun geloof te verlaten”, zo verklaart imam Fawaz het omstreden vers.

Soera 8 vers 60
En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u ten volle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

- De in de film gebruikte vertaling van vers 60 valt op door het gebruik van het woord terroriseren. Volgens Jansen is er niets mis mee dat Wilders hiervoor heeft gekozen. „In het Arabisch staat er ”toerhibotna” - jullie terroriseren.”

Jansen vergeet daarbij dat het woord terrorisme in de zevende eeuw nog niet bestond, zegt Korankenner Leemhuis. „Dat woord is pas uitgevonden kort voor de Tweede Wereldoorlog. Daarom moet je iets als schrik aanjagen gebruiken. Terroriseren heeft een heel andere lading.”

De tekst is tot stand gekomen in de tijd van een oorlog rond 624. Mohammed boekte een overwinning. Imam Fawaz vindt het dan ook „een mooi vers, het vervult ons met trots.”

Zijn uitleg maakt evenwel pijnlijk duidelijk waar een van de grootste knelpunten tussen islam en christendom ligt. „De waarheid behoeft altijd een aardse macht die haar volgelingen verdedigt”, meent imam Fawaz. „Christenen werden vervolgd; Nero heeft zo’n beetje heel Rome verlicht met christenen die als toortsen werden gebruikt. Daarom klinkt in dit vers de opdracht aan de islamitische staat om de vijand af te schrikken.”

Soera 47 vers 4
Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.

- Een veelgehoorde exegese van dit vers is het feit dat het op de praktijken op het slagveld zou wijzen. „Glashelder”, vindt imam Fawaz.

Arabist Jansen lacht schamper. „Een slagveld? Konden ze niks beters bedenken? Natuurlijk heeft iedere tekst zijn ontstaansgeschiedenis, maar moslims erkennen zelf dat de tekst in de Koran staat. En hij wordt gebruikt, daar gaat het om.”
Nam_Soldierzaterdag 29 maart 2008 @ 14:29
Ik vind het nou niet bepaald een leuk boek om te lezen. Er staan alleen maar ellenlange versjes en leefregels in die God oplegt, maar die hoeft dat natuurlijk niet te beargumenteren. Verder was het ook vrij vervelend om telkens te moeten lezen "want waarlijk, Allah is Alwetend en machtig". Dan vond ik de Bijbel met haar verhalende karakter toch leuker om te lezen. Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn.
Dodecahedronzaterdag 29 maart 2008 @ 15:24
Beetje sneu dat ik bij ongeveer de helft van de aangehaalde verzen een hele andere context er omheen zie.

Wilders is nog dommer dan ik dacht.
wijsneuszondag 30 maart 2008 @ 21:48
Hij gokt er natuurlijk op dat de gemiddelde nederlander niet verder zal kijken dan zijn neus lang is.
huhgghzondag 30 maart 2008 @ 23:00
quote:
Op zondag 30 maart 2008 21:48 schreef wijsneus het volgende:
Hij gokt er natuurlijk op dat de gemiddelde nederlander niet verder zal kijken dan zijn neus lang is.
Maar daarmee heeft hij nog geen ongelijk.
Deze verzen staan er in, en worden door moslims ook daadwerkelijk gepraktiseerd.

PS: nu nog wachten tot iemand valt over het feit dat ik niet "sommige moslims" of "niet alle moslims" zei