Nu al officieel bekend:quote:Het Sziget festival is een jaarlijks terugkerend evenement dat meestal in de eerste week van augustus plaatsvindt. Het festival duurt zeven dagen en wordt gehouden op het Óbudai-eiland in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Het Sziget Festival (Sziget is het Hongaarse woord voor 'eiland') is het grootste muziekfestival van Europa, en trekt jaarlijks zo'n 370.000 bezoekers.
De eerste editie had plaats in 1993 onder de naam Diáksziget (Studenteneiland). Jongeren kwamen onder het motto 'een week samen zijn' bijeen om naar grote Hongaarse artiesten te luisteren. Met behulp van grote sponsoren groeide het festival uit tot de grootte van nu. Vooral Pepsi heeft het festival gemaakt tot wat het nu is; Pepsi was hoofdsponsor van het festival van 1996 tot en met 2001.
Het festival staat bekend om zijn vele podia. Naast het hoofdpodium zijn er podia voor jazz, blues en wereldmuziek. Ook is er gelegenheid om naar theatervoorstellingen en films te kijken, en te discussiëren met mede-Szigetgangers in talkshows.
Bekende jazzmusici traden op, waaronder het Nederlandse Rosenberg Trio in 2004.
Vorig jaar was er één DnB avond in de Nokia. Verder was het drum'n bass gebeure overal wel te vinden op het Sziget terrein, vooral in het 24/7 verlepte mensen paradisequote:Op donderdag 27 maart 2008 22:52 schreef Apfelsaft het volgende:
Is er ook een aparte DnB stage? Of staan de bekendere DnB artiesten in dat Nokia-gebeuren?
Verlepte mensen paradise? Wat moet ik me daarbij voorstellen?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 04:46 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Vorig jaar was er één DnB avond in de Nokia. Verder was het drum'n bass gebeure overal wel te vinden op het Sziget terrein, vooral in het 24/7 verlepte mensen paradise
Dat jij 's ochtends om 10:00 met je brakke kop naar een wc sjokt en er daar nog een groep mensen zo strak als 't maar kan nog helemaal losgaat op keiharde technoquote:Op vrijdag 28 maart 2008 08:01 schreef Aryon het volgende:
[..]
Verlepte mensen paradise? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
En hoe zit het als je met je tentje op het terrein staat met de beveiliging? Wordt er veel gestolen of niet?
Vorig jaar ook. Kom je op de dag dat je weg moet om 11 uur helemaal brak met je backpack langs de Mokka Cukka, en zie je daar nog allemaal lui helemaal uit hun plaat gaan op DnBquote:Op vrijdag 28 maart 2008 12:54 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Dat jij 's ochtends om 10:00 met je brakke kop naar een wc sjokt en er daar nog een groep mensen zo strak als 't maar kan nog helemaal losgaat op keiharde techno![]()
Mijn hamer was vorig jaar gestolenquote:Geen idee of er veel gestolen wordt. Wel schijnt het iets veiliger te zijn om op officiële kampeergebieden te staan, omdat je daarvoor een campingbandje moet hebben. Houdt de 'dagjesmensen' dan dus weg.
Oeeeh, dan denk ik dat ik niet meer ga, want als het daar zo onveilig is!quote:
De bekendste namen staan inderdaad in de (nokia) Party Arena, maar daar is over het algemeen maar één avond DnB.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:52 schreef Apfelsaft het volgende:
Is er ook een aparte DnB stage? Of staan de bekendere DnB artiesten in dat Nokia-gebeuren?
Vorig jaar hebben zo'n 50 man hun tenten opgezet met mijn hamer en hun luchtbedden opgepompt met mijn pomp.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 13:46 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Mijn hamer was vorig jaar gestolen
Vergeet lexa.nl, vergeet mooiemensen.com. Leen je hamer uit!quote:Op vrijdag 28 maart 2008 15:35 schreef BOKA het volgende:
[..]
Vorig jaar hebben zo'n 50 man hun tenten opgezet met mijn hamer en hun luchtbedden opgepompt met mijn pomp.
DE manier om mensen te leren kennen.
Dat deed ik dus ook. Maar toen wou een Fransman 'm even lenen en die rende toen keihard er mee wegquote:Op vrijdag 28 maart 2008 15:35 schreef BOKA het volgende:
[..]
Vorig jaar hebben zo'n 50 man hun tenten opgezet met mijn hamer en hun luchtbedden opgepompt met mijn pomp.
DE manier om mensen te leren kennen.
Je moet Fransen ook niet vertrouwen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 15:58 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dat deed ik dus ook. Maar toen wou een Fransman 'm even lenen en die rende toen keihard er mee weg![]()
Pomp leende ik van de buren. Dagelijks, want m'n bed liep de hele tijd leeg
Hmmmm, heerlijk ligt dat zo`n matras in een hostelquote:Op vrijdag 28 maart 2008 15:58 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dat deed ik dus ook. Maar toen wou een Fransman 'm even lenen en die rende toen keihard er mee weg![]()
Pomp leende ik van de buren. Dagelijks, want m'n bed liep de hele tijd leeg
Valt tegen hoorquote:Op vrijdag 28 maart 2008 16:33 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Hmmmm, heerlijk ligt dat zo`n matras in een hostel
Beter als elke avond je luchtbed opnieuw oppompenquote:
Ok, wel een mooie prijs op zich. Heb op Lowlands en Pinkpop al het een en ander kunnen kopenquote:Op maandag 31 maart 2008 13:42 schreef maok het volgende:
Normaal heren of dames shirt koste dacht ik ongeveer ¤10,-. Wel handig om een beetje aan het begin van het festival een shirt te kopen, anders zijn alle leuke kleurtjes op en het wordt ook steeds drukker bij de verkooppunten (eentje naast de info stand en eentje achter de mainstage)
Verder heb je ook nog hempjes voor ongeveer de zelfde prijs en daarna loopt de prijs op voor de gelimiteerde shirts, truien enz, maar ik weet niet precies hoeveel die kosten.
Ik had het trouwens over de festivalshirts, ik weer eigenlijk niet of bandshirts ook goedkoper zijn, daar heb ik niet zo op gelet.quote:Op maandag 31 maart 2008 13:55 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ok, wel een mooie prijs op zich. Heb op Lowlands en Pinkpop al het een en ander kunnen kopen(ik heb nu trouwens een Lowlands shirt aan). Maar dan kan ik op Sziget nog het e.e.a. inkopen
Aaah, dus als je een meisje meeneemt zijn de t-shirts gratis. Mooi, even een meisje mee vragen dan.quote:Op maandag 31 maart 2008 15:36 schreef koen_pijl het volgende:
Although the organizers are still keeping the list for this year’s festival very quiet, we just heard about another artist playing at Sziget this year. We’re talking about Pascal Arbez, a.k.a. Vitalic.
Bron: Szigetnews.com
Truien waren ongeveer 40e. Heb zelf een t shirt gekregen van mijn vriendin toen.
Vitalic is iemand die live speelt. Nokia is meer voor DJ'squote:Op maandag 31 maart 2008 19:40 schreef Rubbish11 het volgende:
of Nokia Party Arena, maar Wan2 zou geweldig zijn
Gewoon hostel Universitas boeken.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:00 schreef Niri het volgende:
Bij mij worden de plannen om naar Sziget te gaan ook steeds serieuzer, maar blijf nog steeds twijfelen over camping of hostel. Alle hostels zijn namelijk ongeveer een half uur van het festival af. Niet echt relaxt dus als je 's nachts brak bent, ook ben je dan meer afhankelijk van je vrienden omdat in je eentje 's nachts een half uur naar huis gaan ook niet echt relaxt is. Aan de andere kant heb je dan wel een lekker bed en een fatsoenlijke douche elke ochtend, wat ook wel wat waard is. De meningen in onze groep zijn nogal verdeeld. Iemand ervaring met de camping of een doorslaggevend argument om te kiezen voor hostel/camping?
Treinticket gaan we deze week in iedergeval boeken
Ik heb alleen ervaring met campings op festivals. Is me tot nu toe steeds weer prima bevallen.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:00 schreef Niri het volgende:
Bij mij worden de plannen om naar Sziget te gaan ook steeds serieuzer, maar blijf nog steeds twijfelen over camping of hostel. Alle hostels zijn namelijk ongeveer een half uur van het festival af. Niet echt relaxt dus als je 's nachts brak bent, ook ben je dan meer afhankelijk van je vrienden omdat in je eentje 's nachts een half uur naar huis gaan ook niet echt relaxt is. Aan de andere kant heb je dan wel een lekker bed en een fatsoenlijke douche elke ochtend, wat ook wel wat waard is. De meningen in onze groep zijn nogal verdeeld. Iemand ervaring met de camping of een doorslaggevend argument om te kiezen voor hostel/camping?
Treinticket gaan we deze week in iedergeval boeken
Bovendien kun je elke dag gratis douchen (alleen voor mensen met een campingbandje), je moet soms een kwartiertje in de rij staan maar ze waren best wel okee.quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:58 schreef Rubbish11 het volgende:
Ik heb vorig jaar overigens uitstekend geslapen in een tentje op het festival
Veel schaduw en muziek begint vrij laat dus is redelijk goed te doen
Daar kan ik toch ook naartoe, aangezien ik wel een campingticket heb?quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:26 schreef BOKA het volgende:
[..]
Bovendien kun je elke dag gratis douchen (alleen voor mensen met een campingbandje), je moet soms een kwartiertje in de rij staan maar ze waren best wel okee.
Of je gaat naar het zwembad, maar daar moet je wel langer wachten, dankzij de zwembadnazi's.
Ook natquote:Op dinsdag 1 april 2008 13:30 schreef Miesjel het volgende:
Oeh, ik ben net warm gemaakt door een collega. Dit is een schaamteloze tvp.
Jep.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:31 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Daar kan ik toch ook naartoe, aangezien ik wel een campingticket heb?
Mja, gewoon de paar grote namen die er al bekend waren, aangevuld met wat locale dingen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 17:28 schreef Juicyhil het volgende:
Dit staat er trouwens op Last.fm:
The Lineup
Iron Maiden, R.E.M., Kaiser Chiefs, Sex Pistols, Leonard Cohen, Die Ärzte, Vitalic, Meshuggah, Yonderboi, Róisín Murphy, Exodus, 3 Inches of Blood, Natacha Atlas, Parov Stelar, Transglobal Underground, Pro-Pain, Lacrimas Profundere, Goran Bregović, Neo, Verdena, Hocus Pocus, Sunshine, New York Ska-Jazz Ensemble, Besh o droM, Mass Hysteria, Sayag Jazz Machine, Tankcsapda, Brisa Roché, Che Sudaka, Hiperkarma, Heaven Street Seven, ColorStar, Quimby, Thor, Korai Öröm, Belmondo, Pannonia Allstars Ska Orchestra, Kočani Orkestar, MiSSiLL, zuboly, N&SK, Lauren Harris, Frenk, Erik Sumo Band, Fanfara Tirana, La Caravane Passe, Karabin Soundsystem, Les Touffes Krétiennes, Pannonia Allstar Ska Orchestra, نتاشا أطلس
Justice moet komenquote:Op zondag 6 april 2008 21:07 schreef -skippybal- het volgende:
Ferry Corsten![]()
Bokkuh met die trance, toffe electro willen we! Gelukkig compenseert Vitalic hem een kleine 28895298752958 maal
Digitalismquote:Op zondag 6 april 2008 21:10 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Justice moet komenals we het over electro gaan hebben
Jaa, Mental Theoquote:Op zondag 6 april 2008 21:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
Komt er ook happy hardcore?
Inderdaadquote:
Woehoe, Carl Coxquote:
Chemical Brothers, ik denk op Sziget zo`n beetje een must-havequote:Die komen dus ook. Danko Jones
En ook iets gelezen over een behoorlijk concreet gerucht waar Chemical Brothers het onderwerp van is. Verder niet echt naar gezocht...
Maar zou fijn zijn. Vorig jaar waren ze namelijk echt geniaal!
If you wanna know how to play the blues, get yourself a woman.quote:Op zondag 6 april 2008 22:55 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Die komen dus ook. Danko Jones
[..]
SIKED!quote:Op donderdag 10 april 2008 11:45 schreef Rubbish11 het volgende:
Nieuwe namen op de officiele szigetsite
Jamiroquai (UK) TBA
Serj Tankian (USA) TBA
Flogging Molly (USA) TBA
Anti-Flag (USA) TBA
The Wombats (UK) TBA
Mademoiselle K (F) TBA
Goran Bregovic is erg leuk inderdaad, 2 jaar geleden ook gezien, evenals Boban Markovic.quote:Op donderdag 10 april 2008 12:07 schreef botar het volgende:
[..]
SIKED!
er staan alleen wat meer namen dan deze, waaronder:
Goran Bregovic Wedding & Funeral Band Hoe geniaal... echt heel blij hiermee
Nu maar hopen dat de Belgische afgevaardigde dEUS of Soulwax isquote:Op donderdag 10 april 2008 14:37 schreef Juicyhil het volgende:
Leuk voor Pete Philly & Perquisite dat ze ook komen spelen! In elk geval beter als Within Temptation
Ik hoop dEUS, die vin ik persoonlijk het leukst. Ik hoop wel dat er wat meer Britse bandjes komen, die vind ik persoonlijk het allerleukst. The Wombats is zeker cool dat die komen, helemaal omdat ik ze 2 weken geleden in de melkweg zag en ze daar een spetterend optraden gaven.quote:Op donderdag 10 april 2008 15:02 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat de Belgische afgevaardigde dEUS of Soulwax is
quote:Op vrijdag 11 april 2008 11:25 schreef koen_pijl het volgende:
The organizers of Sziget have reported today, after announcing a lot of important artists playing this year, that Leonard Cohen won’t be one of this year’s acts. This happens after the Canadian musician announced playing Sziget himself. He has since cancelled his August tour dates.
quote:Op vrijdag 11 april 2008 11:25 schreef koen_pijl het volgende:
The organizers of Sziget have reported today, after announcing a lot of important artists playing this year, that Leonard Cohen won’t be one of this year’s acts. This happens after the Canadian musician announced playing Sziget himself. He has since cancelled his August tour dates.
Zusje & ik vertrekken ook de 9e.. gezellig!quote:Op vrijdag 11 april 2008 16:19 schreef Apfelsaft het volgende:
-edit- Heb vandaag treintickets gekocht, vertrek op de 9e ipv de 10e, omdat die allemaal al uitverkocht warenNouja, twee dagen chillen in Boedapest vind ik ook niet erg
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |