sorryquote:
dat klinkt hartstikke tof!quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:29 schreef Oblivion het volgende:
Maakt niks uit Rewimo, vind het tof dat je het inderdaad geprobeerd hebt...![]()
En vaak kabbelen dat soort recepten wel verder....
Denk aan, zelf gemaakt ijs met een appelchippie als versiering.
Die heb ik al, ZOUTE bananenchips!quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:31 schreef Muck het volgende:
[..]
dat klinkt hartstikke tof!
en bananenchips, mag ie dat? Dat verkopen ze bij de kaasboer in het dorp van mijn ouders en dat is best lekker
was een grapje beebquote:Op vrijdag 11 april 2008 13:31 schreef Oblivion het volgende:
MUCK! Niemand heeft bagger ideeën hier!![]()
Jij ook niet, als we blijven nadenken zoals nu gedaan wordt zijn wij al vele stappen verder.
hahaha, gewoon doen hoorquote:Op vrijdag 11 april 2008 13:32 schreef Rewimo het volgende:
Moet je wel oppassen dat ze er geen suiker aan toegevoegd hebben. Misschien kun je die ook wel zelf maken trouwens
Ik durf geen recept meer te posten
ah das goedquote:Op vrijdag 11 april 2008 13:33 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Die heb ik al, ZOUTE bananenchips!
Niet teveel, want dan gaat het tegen staan...maar is best te doen als kleine snack.
Heb je niet iets wat heel eenvoudig is en je voor je eigen zoon wel eens klaar maakt?quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:32 schreef Rewimo het volgende:
Moet je wel oppassen dat ze er geen suiker aan toegevoegd hebben. Misschien kun je die ook wel zelf maken trouwens
Ik durf geen recept meer te posten
quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:37 schreef Oblivion het volgende:
[ afbeelding ]![]()
En gegeten dat hij heeft!
oeh, zoon wil het niet, maar ik welquote:Op vrijdag 11 april 2008 15:04 schreef Oblivion het volgende:
Ik kan heerlijke roti (de vulling) maken...
Zo lekker dat zoonlief 'm niet wil hebben...![]()
Manlief wel, ik maak het met kousenband en kippenpoten.
Ui is geen probleem, mits het zacht gebakken is, verse rauwe ui kan hij niet hebben omdat hij dat pittig vind.
Dat los ik altijd op met zoete witte uien, die zijn niet scherp.
Heb je misschien ook iets van richthoeveelheden?quote:Op vrijdag 11 april 2008 15:42 schreef Oblivion het volgende:
knip
Hm, site kwijt... maar volgens mij was dit 'm: http://surinaamseten.nl/quote:
1 pak witbroodmixquote:Op vrijdag 11 april 2008 14:01 schreef Oblivion het volgende:
Ik zou wel zelf bapao broodjes willen maken.
Pfoeh, daar vraag je me wat, ik ben een gooierd!quote:Op vrijdag 11 april 2008 22:02 schreef Trusten het volgende:
[..]
Heb je misschien ook iets van richthoeveelheden?
Ziet er wel lekker uit, maar alles wordt klaar gemaakt met...pakjes waarvan ik de inhoud niet ken....quote:Op vrijdag 11 april 2008 22:03 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hm, site kwijt... maar volgens mij was dit 'm: http://surinaamseten.nl/
quote:Op vrijdag 11 april 2008 22:48 schreef Oblivion het volgende:
Ik had al heel stiekem gehoopt dat jij langs zou komen, Trusten...
Want ik heb gelezen dat jij ze wel zelf maakt!
Heel hartelijk bedankt, kijk die pakjes met kruiden kan ik zelf wel erin frummelen....
Ik weet hoe je nasi maakt en met welke kruiden dus dat komt wel goed!
Helaas, 5 kruidenpoeder is een big nono...quote:Op vrijdag 11 april 2008 23:15 schreef Trusten het volgende:
[..]
Blij dat je er iets aan hebt...ik was gewoon effies vergeten in welk topic ik zat! Je kan ook wat experimenteren met kruiden, heb ook wel is 5 kruidenpoeder gebruikt...krijg je net dat typisch oosterse aparte smaakje...
MSG = Vetsin = E621 = Mononatriumglutamaatquote:Op zaterdag 12 april 2008 14:22 schreef Oblivion het volgende:
Ole, het is geen Vetsin wat er in kibbeling zit, maar MSG
Dan zou ik ze wel bakken, maar niet afbakken en ze dan invriezen denk ik, anders duurt het uren voor ze gaar zijnquote:Op zaterdag 12 april 2008 18:21 schreef Oblivion het volgende:
Ik kan het recept toch aanhouden en ze invriezen?
Hoef ik het ook maar eens in de zoveel tijd te maken.
Okay.quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:30 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Dan zou ik ze wel bakken, maar niet afbakken en ze dan invriezen denk ik, anders duurt het uren voor ze gaar zijn
quote:Het hele punt is, je kan het wel toevoegen, net als zout, maar het komt van nature in heeel veel etenswaren voor. Heb hierboven een lijstje gepost, maar het zit in veel meer levensmiddelen, ook in grote hoeveelheden. (Erwten, oude kaas, droge worsten, hammen, zelfgetrokken boullion, (gedroogde) tomaten)
Ik denk dat als je een bijzonder schraal dieet hebt als je de stof wil vermijden, en zoals gezegt er is geen enkele reden voor. Van het zg Chinees restaurant effect is nooit aangetoont dat het veroorzaakt wordt door glutamaat, als het al zou bestaan. Er zijn zat andere oorzaken te bedenken maar iedereen geeft glutamaat de schuld.
Je kan bv denken aan slechte kookwijn, slechte hygiene, teveel (slecht) bier, teveel gegeten. Vast staat dat
1) glutamaten in heel veel levensmiddelen voorkomen van nature
2) Niet heel china barst van de koppijn
3) Er nog nooit objectief is aangetoont dat er een verband is
4) Het hele verhaal begon met een stukje geschreven door iemand die niets onderzocht maar gelijk glutamaat de schuld gaf dat hij koppijn had.
Zit natuurlijk ook wat inquote:http://www.familyhaven.com/health/ir-msg.html
Zoals je ziet staan daar gedegen bronnen bij en is het gebaseerd op dubbelblind onderzoek. Grappig dat er weer over chineese restaurants word begonnen, terwijl ik je er al op gewezen heb dat dit veel meer en plausibelere oorzaken kan hebben, voedselvergifitiging bv waar het op zou lijken. Lijkt mij dat je dan gewoon over voedselvergiftiging spreekt aangezien in alle onderzoeken blijkt dat glutamaat geen klachten veroorzaakt, maar het zeer duidelijk is dat slechte hygiene voedselvergiftiging veroorzaakt.
quote:Op vrijdag 11 april 2008 15:42 schreef Oblivion het volgende:
Hoe ik altijd rotivulling maak:
Ik neem zoete aardappels, kousenband en kippenpoten (ik neem dan ook een kipfiletje voor mezelf..)
Olie in de grote pan, uien garen, dan beetje tomatenpuree erbij (hetzelfde principe als de rodelinzen soep.)
Dan garam massala erbij, een finke dot. Ook mee laten bakken.
Daarna de kippenpoten, kipfilet ook lekker mee laten bakken.
Meestal doe ik de aardappel even apart koken, want die zijn vaak eerder klaar. (Zeker de zoete)
Dan doe ik er kippenbouillon bij zodat de kippenpoten onder staan. (kan vers, kan met tabletje)
Kousenband erbij en dan een uurtje ofzo oplaten staan. Vergeet de madame jeanette peper niet!
Nu ik zit altijd fout met die kousenband, dus misschien dat je die er later bij moet doen, anders zijn ze een beetje verschrompelt![]()
Daarom doe ik de aardappels (zoet of niet zoet) en kousenband apart en dan pas als alles klaar is erbij.
Zout en peper pas als alles klaar is.
Nu dan kan je 'm dikker maken met een beetje maizena, of je laat 'm dun.
En ik kwak er ook altijd een zeer grote eetlepel sambal bij.
De roti zelf heb ik altijd diep gevroren van de toko in de vriezer liggen.
Als ik dit zo zie vind ik het niet eens gek dat de keuken er altijd uitziet als een war-zone...![]()
even offtopicquote:Op maandag 14 april 2008 17:16 schreef Axia het volgende:
waarom doet iedereen alles in 1? Ik lees dit vaker, maar in de Surinaamse keuken wordt dit nooit op die manier klaargemaakt.
Gewoonlijk hoor je je kip apart te maken,
je maakt kousenband (eventueel met aardappel erin, maar ook dat kan apart van elkaar) apart
en wat surinamers er ook vaak bij eten is geprakte pompoen.
En er bestaat 2 soorten rotivulling. De ene is met gele linzen, de anders is met aardappel...
ps. is niet lullig bedoeld, iedereen maakt zijn of haar eigen variant, maar misschien is het leuk voor mensen die willen weten hoe het origineel hoort
Vind het persoonlijker lekkerder als overal de smaak inzit...quote:Op maandag 14 april 2008 17:16 schreef Axia het volgende:
waarom doet iedereen alles in 1? Ik lees dit vaker, maar in de Surinaamse keuken wordt dit nooit op die manier klaargemaakt.
Gewoonlijk hoor je je kip apart te maken,
je maakt kousenband (eventueel met aardappel erin, maar ook dat kan apart van elkaar) apart
en wat surinamers er ook vaak bij eten is geprakte pompoen.
En er bestaat 2 soorten rotivulling. De ene is met gele linzen, de anders is met aardappel...
ps. is niet lullig bedoeld, iedereen maakt zijn of haar eigen variant, maar misschien is het leuk voor mensen die willen weten hoe het origineel hoort
Ik moet dan eerst ff alles op papier zetten. En dan zal ik een topic voor je makenquote:Op maandag 14 april 2008 18:17 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
even offtopic![]()
zou je daar een topic over willen beginnen?ik ben gek op surinaams eten en we zitten hier tussen de surinaamse winkeltjes, dus als je wat leuke recepten of tips hebt, graag
Mss vind je het niks hoor, maar het viel me op vanmiddag.quote:Knorr Provencaalse Kipschotel
Met sperziebonen en cherry tomaat
Heerlijke Provençaalse schotel met gebraden kipfilet, champignons, cherry tomaatjes en sperziebonen. De saus is op smaak gebracht met verschillende Provençaalse kruiden als tijm en rozemarijn.
Gewicht:
65 g
Aantal personen:
3-4
Voedingswaarden:
Energie 2640 kJ (640 kcal)
Eiwitten 6,7 g
Koolhydraten 14 g
waarvan suikers 8,8 g
Vet 62 g
waarvan verzadigd 11 g
Voedingsvezel 4,0 g
Natrium 3,41 g
Per portie:
Energie 2110 kJ (500 kcal)
Eiwitten 33 g
Koolhydraten 44 g
waarvan suikers 5,3 g
Vet 22 g
waarvan verzadigd 3,7 g
Voedingsvezel 12 g
Natrium 1,10 g
Ingrediënten:
Plantaardige olie, ui, zout, tomaat, knoflook, mosterdmeel, geharde plantaardige olie, tijm, gistextract, basilicum, maïszetmeel, zwarte peper, paprika, rozemarijnextract, aroma.
Vegetarisch:
Ja
Allergenen:
Granen met gluten: Nee
Schaal- en schelpdieren: Nee
Kippenei: Nee
Vis: Nee
Pinda: Nee
Soja: Nee
Melk: Nee
Noten: Nee
Sesamzaad: Nee
Mosterd: Ja
Selderij: Nee
Erwten: Nee
Sulfiet: Nee
quote:Additieven:
Er zijn vele honderden additieven (kunstmatige toevoegingen). De meeste stoffen worden op de één of andere manier gebruikt in levensmiddelen. Er zijn additieven mét en zónder E ervoor. Mét betekent dat de stof toegelaten is volgens de EG-norm, zónder dat de stof in sommige landen wel gebruikt wordt, maar er nog geen eenduidige Europese normen voor gebruik opgesteld zijn.
Functie additieven:
Waarvoor worden additieven allemaal gebruikt tegenwoordig? Schrik niet van de volgende lijst, maar laat het je inspireren om steeds vaker van verse grondstoffen uit te gaan.
Additieven worden gebruikt als: anti-aanbakmiddelen, antibacteriënmiddelen, antibiotica, antibleekmiddelen, antibruinmiddelen, antikleefmiddelen, antiklontermiddelen, antilengmiddelen, antioxidanten, antischimmelmiddelen, antischuimmiddelen, antispatmiddelen, antistollingsmiddelen, antiwormenmiddelen, aromastoffen, bases, bindmiddelen, bleekmiddelen, broodverbeteraars, buffers, chelatoren, coatings, complexvormers, conserveermiddelen, desinfectiemiddelen, dispergeermiddelen, draagstoffen (b.v. om kleurstoffen te verdelen), drijfgassen, droogmiddelen, emulgatoren, filterstoffen, filtreermiddelen, geleermiddelen, geurpotentiators, geurstoffen, glansmiddelen, glijmiddelen, ijzerbronnen (verrijken voedingsmiddelen met ijzer), kauwgumbases, klaarmiddelen, kleefmiddelen, kleurbehoudende middelen, kleurstoffen, koelmiddelen, kristallisatie remmers, losmiddelen, meelverbeteraars, neutralisatoren, nutriënten, ontschuimingsmiddelen, ontsmettingsmiddelen, oplosmiddelen, oppervlakte-actieve stoffen, plaat(smeer)middelen, polijstmiddelen, reductoren, rijsmiddelen, schilmiddelen, schuimmiddelen, schuurmiddelen, sekwestreermiddelen (binden metaalionen), smaakpotentiatoren (versterken het effect van smaakstoffen of smaakversterkers enkele honderden malen), smaakstoffen, smaakversterkers (versterken het effect van smaakstoffen), smeermiddelen, smeltzouten, stabilisatoren, suspendeermiddelen, synergisten (versterken de werking van bepaalde andere hulpstoffen), tabletteermiddelen, textuurverbetermiddelen, uitvlokmiddelen, verdikkingsmiddelen, vergassers, verstevigingsmiddelen, vochtbinders, voedingssupplementen, voedingszuren, voedsel voor gist, volumevergroters, vriesmiddelen, vulmiddelen, weekmakers, zoetstoffen, zoutvervangers, zuurteregelaars.
quote:Vaak staat als laatste aroma op de ingrediëntenlijst. Met aroma worden geur- en smaakstoffen bedoeld die het aroma van een voedingsmiddel bepalen. Vaak zijn vele tientallen stoffen daarbij betrokken in zeer geringe concentraties. Bijvoorbeeld van koffie zijn 600 aromastoffen bekend. Vaak geeft dit geen hyperactiviteit, maar met de term aroma kan ook een kleine hoeveelheid vanilline, salicylaatesters of de azo-kleurstof caramel bedoeld worden. Soms staat op de ingrediëntenlijst in een andere taal wel om welke stof het gaat.
quote:Ingrediëntendeclaratie:
De warenwet schrijft voor dat de samenstelling van voedingsproducten moet worden vermeld in de zogenaamde ingrediëntendeclaratie. De ingrediëntendeclaratie moet beginnen met het ingrediënt waarvan er het meeste in verwerkt, is, waarna de rest in afnemende volgorde wordt vermeld. Als een deelproduct meer dan 25% van het totale product uitmaakt moet de fabrikant de afzonderlijke ingrediënten van dit deelproduct vermelden.
'Carry-over' effect:
De Warenwet erkent het 'carry-over'-principe; dat wil zeggen dat hulpstoffen in het voedingsmiddel terecht kunnen komen doordat ze aan grondstoffen werden toegevoegd. Deze hulpstoffen behoeven, een enkele uitzondering daargelaten, niet gedeclareerd te worden en kunnen zelfs in het betreffende voedingsmiddel als zodanig verboden. zijn. Zo kan er in vruchtenyoghurt een conserveermiddel voorkomen, doordat het werd toegevoegd aan de gebruikte vruchtenpulp. Een dergelijke vruchtenyoghurt kan de opdruk dragen 'geen conserveermiddel toegevoegd'.
Soms staat alleen het E-nummer op de verpakking, soms alleen de naam. In plaats van de naam kan dat ook een van de synoniemen zijn.
quote:Natuurlijk:
Laat je niet misleiden door de reclame opdruk "bevat uitsluitend natuurlijke kleurstoffen". De natuur kent veel gevaarlijke stoffen die zelfs dodelijk kunnen zijn. De term "natuurlijk" is dus zeker geen garantie dat je iets veilig op kunt eten. De rode azo-kleurstof E120 is gemaakt van schildluizen en dus 100% natuurlijk. Ze geeft echter een hele sterke reactie, zelfs bij hele kleine hoeveelheden. Helaas wordt ze heel veel gebruikt in allerlei voedingsmiddelen.
Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om alle kleurstoffen, maar alleen om de azo-kleurstoffen. Er zijn ook heel veel goede kleurstoffen.
Hou steeds voor ogen dat het kind er niets aan kan doen dat hij/zij allergisch reageert. Het kind kán niet stoppen met ... springen, rennen, bewegen, vervelend zijn, (vul maar in). Wij zijn zelf degenen die het kind deze stoffen te eten geven.
Omdat wij (de massa) makkelijk te bereiden en lang te bewaren voedsel willen en zij (de massa producenten) daaraan willen voldoen op een zo'n makkelijke en goedkope manier mogelijk....quote:Op woensdag 16 april 2008 22:14 schreef Oblivion het volgende:
En eigenlijk vraag ik mij nog maar 1 ding af: Waarom zit dit in ons voedsel?
Ja, dat stuk snap ik...quote:Op donderdag 17 april 2008 08:50 schreef The_stranger het volgende:
Omdat wij (de massa) makkelijk te bereiden en lang te bewaren voedsel willen en zij (de massa producenten) daaraan willen voldoen op een zo'n makkelijke en goedkope manier mogelijk....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |