quote:
Mathijsen ligt niet wakker van kritiek
24 mei 2008
Jaren was Joris Mathijsen onomstreden in het hart van de Oranje-defensie. Sinds 2005 goochelde bondscoach Marco van Basten regelmatig met de opstelling, maar Mathijsen behield altijd zijn plek. Maar vorige maand, na de oefenwedstrijd tegen Oostenrijk, barstte de kritiek op de verdediger van Hamburger SV los. Toch maakt Mathijsen zich geen zorgen. "Ik heb dit seizoen meer dan 55 wedstrijden gespeeld, ik kan niet 55 keer fantastisch spelen", zegt hij FCUpdate.nl.
Tegen Oostenrijk was het niet best, wat Mathijsen liet zien. De verdediger verloor tweemaal tegenstander Sebastian Prödl uit het oog, waarna de Oostenrijker beide keren raak kopte. Mathijsen werd al in de rust vervangen door Wilfred Bouma en de kritiek was niet van de lucht. "Ik heb niet alles gelezen en gehoord, maar kreeg wel mee dat er kritiek was", vertelt hij.
De oud-speler van Willem II en AZ ziet zijn matige optreden in Wenen als een incident. "Ik weet hoe het komt dat ik slecht speelde. Ik heb voor mezelf de beelden teruggezien en daarvan geleerd. Na die wedstrijd zat ik bij Hamburger SV drie wedstrijden schorsing uit, in die periode heb ik heerlijk uit kunnen rusten. Daarna heb ik de draad weer opgepakt en het seizoen goed afgemaakt."
De verdediger vindt het onterecht dat hij ver- of beoordeeld wordt op die ene wedstrijd tegen Oostenrijk. "Ik heb dit seizoen ruim 55 officiële wedstrijden gespeeld. Natuurlijk wil ik het liefst 55 keer fantastisch spelen, maar dat gaat gewoon niet. De mensen die er echt verstand van hebben, weten dat. Bovendien hebben we het, in een heel seizoen, over één of twee wedstrijden waarin ik minder speelde. Natuurlijk mag dat eigenlijk niet, maar het gebeurt wel. De boog kan niet altijd gespannen staan."
"Of het me dwars zit dat ik na Oostenrijk-Nederland veel kritiek kreeg? Nee hoor. Als ik me druk zou maken om kritiek, zou ik 's nachts niet meer slapen. Dat doe ik dus maar niet. Ik heb een mindere wedstrijd gespeeld, punt. Ik ga de komende weken hard weken om er voor te zorgen dat ik tijdens het EK weer in de basis sta. Je bent immers altijd zo goed als je laatste wedstrijd."
Als Mathijsen het vertrouwen van Van Basten behouden heeft, staat hij tijdens de eerste wedstrijd van het EK tegenover Luca Toni. De Italiaan is geen onbekende voor de Brabander, want in de Bundesliga stonden beide spelers al een keer tegenover elkaar. Mathijsen speelde toen een prima duel en hield de spits van scoren af. "Wat mijn indruk van hem was? Nou, het is een ijzersterke aanvaller. Technisch gezien is hij niet de beste spits ter wereld, maar als hij rond de 'zestien' in balbezit komt is hij levensgevaarlijk. Bovendien is iedere voorzet vanaf de zijkant dreigend, omdat hij zo groot en sterk is", aldus Mathijsen, die wel een idee heeft hoe Toni het beste uitgeschakeld kan worden. "Je moet zorgen dat je hem ver van je doel houdt, want snelheid is niet zijn sterkste punt. Maar je moet altijd op je hoede zijn, want hij kan elk moment toeslaan. Ook als hij een slechte wedstrijd speelt, kan hij uit het niets een doelpunt maken."
quote:
Mathijsen wil best nog acht jaar bij HSV blijven
24 mei 2008
Joris Mathijsen staat open voor een langer verblijf bij Hamburger SV. Het huidige contract van de verdediger loopt medio 2010 af, maar de Duitse club wil hem graag nog twee of drie jaar langer vastleggen. En Mathijsen heeft het dusdanig goed naar zijn zin in Hamburg, dat hij daar absoluut oren naar heeft.
"Ik heb een kort gesprek gehad met het bestuur, maar we zullen pas na de zomer verder praten. De club heeft in elk geval aangegeven dat het graag met me verder wil, ze zijn zeer tevreden over me", zegt Mathijsen tegen FCUpdate.nl.
"Of ik zelf ook langer wil blijven? Ja, zeker. Natuurlijk heb ik ook een droom, maar als die niet te verwezenlijken is, blijf ik graag nog acht jaar bij Hamburger SV. Dat meen ik echt. Ik heb het hier goed naar mijn zin, voel me heel gewaardeerd en HSV is een fantastische club", aldus de verdediger, die medio 2006 naar Hamburg ging.
De 'droom' waar Mathijsen over praat, is een transfer naar een topclub uit Spanje, Italië of Engeland. Een terugkeer naar Nederland is voorlopig geen optie. "De kans dat ik terug ga naar Nederland, is op dit moment nul procent. Of nee, 0,1 procent. Ik ben nu 28 jaar oud en wil nog in het buitenland spelen."