abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 26 maart 2008 @ 19:06:55 #1
8781 crew  Frutsel
pi_57628397

quote:
Op woensdag 26 maart 2008 12:01 schreef OA het volgende:

Gigantisch stuk ijs breekt af bij Antarctica

Bij Antarctica is een groot stuk gletsjerijs in relatief korte tijd in kleine stukken uiteengevallen. De desintegratie van het 415 vierkante kilometer grote stuk ijs aan de rand van de Wilkins shelf in het westen van Antarctica begon op 28 februari. Onderzoekers ontdekten het proces dat gaande was op satellietopnamen en richtten onmiddellijk satellietcamera's op het gebied om het te filmen.

"Het is iets wat we niet vaak te zien krijgen. Barsten vullen zich met water, waarna het ijs afbreekt en kantelt", aldus Ted Scambos van het National Snow and Ice Data Center in Boulder, Colorado. Grotere en dramatischere desintegraties hebben zich voorgedaan in 2002 en 1995. Geleerden verwachten dat de rest van de Wilkins shelf over een jaar of vijftien zal afbreken.

Een gigantisch blok ijs staat op het punt af te breken van het vaste land van Antarctica. Volgens enkele wetenschappers is dit het zoveelste bewijs van de wereldwijde opwarming van het klimaat. Volgens enkele satellietfoto's is het een kwestie van dagen voordat het stuk ijs de zee in stort.

Lot

Het gaat om de Wilkins Ice Shelf, die in het midden van de jaren negentig instabiel gedrag begon te vertonen. "Wilkins is de grootste ijsschots op Antarctica die wordt bedreigd", aldus professor David Vaughan. "Het lot van de schots hangt aan een zijden draadje."

Opwarming

Vaughan voorspelde in 1993 dat Wilkins binnen dertig jaar zou zinken als de opwarming van de aarde door zou zetten. "Dit is niet de normale manier waarop ijsschotsen loslaten van het vaste land. Dit is een onweerlegbaar bewijs van een drastische klimaatverandering."
quote:
Gigantic IceShelfs breaks away from Antarctica

A chunk of ice the size of the Isle of Man has started to break away from Antarctica in what scientists say is further evidence of a warming climate.

Satellite images suggest that part of the ice shelf is disintegrating, and will soon crumble away.

The Wilkins Ice Shelf has been stable for most of the last century, but began retreating in the 1990s.

Six ice shelves in the same part of the continent have already been lost, says the British Antarctic Survey (BAS).

Professor David Vaughan of BAS said: "Wilkins is the largest ice shelf on the Antarctic Peninsula yet to be threatened.

"I didn't expect to see things happen this quickly. The ice shelf is hanging by a thread - we'll know in the next few days or weeks what its fate will be."

'Like an explosion'

BAS researchers were alerted to the break-up by daily monitoring of satellite images. They sent a Twin Otter aircraft on a reconnaissance mission to video what was happening.

Jim Elliott, who was on board the plane, said he had never seen anything like it before.

He said: "We flew along the main crack and observed the sheer scale of movement from the breakage.

"Big hefty chunks of ice, the size of small houses, look as though they've been thrown around like rubble - it's like an explosion."

A 41-by-2.5km (25-by-1.6 mile) berg appears to be breaking away, with much of the Wilkins Ice Shelf protected only by a thin strip of ice spanning two islands.

Since an ice shelf is a floating platform of ice, the break-up will have no impact on sea level. But scientists say it heightens concerns over the impact of climate change on this part of Antarctica.
Bron BBC: Klik voor een video en meer informatie

Wil je meer informatie over Gletsjers, Poolkappen en IJsbergen?? Klik hier

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 26-03-2008 19:45:17 ]
  woensdag 26 maart 2008 @ 19:12:54 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57628594
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 19:06 schreef Frutsel het volgende:
Volgens enkele wetenschappers is dit het zoveelste bewijs van de wereldwijde opwarming van het klimaat.
Nou, daar merk ik anders weinig van als ik het weer zo zie.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  Moderator woensdag 26 maart 2008 @ 19:24:47 #3
8781 crew  Frutsel
pi_57628947
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 19:12 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Nou, daar merk ik anders weinig van als ik het weer zo zie.
Klaag niet zo joh, waar was de winter dit jaar
Volgende week misschien alweer 20 graden... dus... komt goed
  woensdag 26 maart 2008 @ 19:27:11 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57628989
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 19:24 schreef Frutsel het volgende:
Volgende week misschien alweer 20 graden... dus... komt goed
Ok, daar hou ik je aan!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_57629576
Het is maar ijs hoor
en dat is gewoon water
hebben we genoeg van

drama om niets
pi_57629611
Sjees ben jij een kloon va she-devilzz ofzo? Dombo.
A little bit hateful
pi_57629680
Grapje, natuurlijk is het erg
  woensdag 26 maart 2008 @ 19:51:58 #8
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_57629694
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 19:24 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Klaag niet zo joh, waar was de winter dit jaar
En vorig jaar? en het jaar daarvoor?

Btw, Scientific American heeft in het huidige nummer een leuk stuk over de laatste paar jaar aan ontwikkelingen van onderzoek van Antarctica, ik zeg Lezen!
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:16:23 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_57630414
Jaja, er valt een stukje ijs in zee... What's next? Filmen als in de herfst de blaadjes van de bomen vallen?
censuur :O
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:33:34 #10
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57630922
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Jaja, er valt een stukje ijs in zee... What's next? Filmen als in de herfst de blaadjes van de bomen vallen?
415 km2.... een 'stukje' ijs.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57631058
Dan zullen wij als eerste verzuipen! Joepie!
*bootje alvast opblaast*
  Moderator woensdag 26 maart 2008 @ 20:42:06 #12
8781 crew  Frutsel
pi_57631182
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:33 schreef gronk het volgende:

[..]

415 km2.... een 'stukje' ijs.
Ongeveer dezelfde oppervlakte als Andorra
  woensdag 26 maart 2008 @ 21:19:30 #13
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57632459
oeeehwwww bibber....

*stapt morgen weer met een gerust hart in zijn roetende TDI

Global Warming
  woensdag 26 maart 2008 @ 21:40:54 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57633171
Dat is toch een proces wat al miljoenen jaren aan de gang is. IJsschoten breken af, groein weer aan, breken weer af. Etc.
The End Times are wild
  woensdag 26 maart 2008 @ 21:45:00 #15
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_57633297
Ik heb t bericht vanmiddag op nu.nl gelezen en dacht bij t zien van de titel aan de Ross-iceshelff en werd toen wel een beetje nerveus, t is tenslotte wel een groot stuk als je dat zo bekijkt, maar toen bleek t om een klein stukje te gaan in een klein hoekje van een onmetelijk continent, tuurlijk is 415km2 een beste ijsklont, maar niet echt een waarvoor ik direkt een rubber boot zou aanschaffen, wat me op t journaal trouwens wel opviel is dat de breuklijnen echt kaarsrecht liepen, je zou bijna geloven dat het met een zaag was gedaan zo recht.... kickje [BNW]?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_57633714
Ach, zolang ze een deel van Noord-Holland nog onder water willen zetten zie ik geen reden om me druk te maken.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_57634787
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:42 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ongeveer dezelfde oppervlakte als Andorra
Ja precies, een kutlandje van niks. Als dat opeens van de aardbodem zou verdwijnen zou toch ook niemand het merken?

Bovendien dat ijs dat nu smelt bevriest ook vanzelf wel weer. Fucking stampij om niks.
pi_57635196
er zouden satellietfoto's zijn uit een ijstijd toen een veel groter stuk afbrak.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_57637872
quote:
Opwarming

Vaughan voorspelde in 1993 dat Wilkins binnen dertig jaar zou zinken als de opwarming van de aarde door zou zetten. "Dit is niet de normale manier waarop ijsschotsen loslaten van het vaste land. Dit is een onweerlegbaar bewijs van een drastische klimaatverandering."
ja kijk het is was daar iets van -50 graden onder nul ofzo.
stel de aarde warmt een paar graden op, dan is het nog steeds -40 ofzo.
dus wat boeid dat nou weer? van beide temperaturen gaat het ijs echt niet smelten hoor.
dus de aarde kan prima opwarmen, in antartica is het al teringkoud, en dat zal het ook blijven.
Daarom vind ik het nogal gelul dat het door de opwarming komt.

aan de andere kant is het natuurlijk wel een groots natuurfenomeen
  woensdag 26 maart 2008 @ 23:59:12 #20
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57638060
Ergens vind ik 't wel knap hoor. In een land wonen waar stukken land 5 meter onder de zeespiegel liggen, en dan een grote bek opentrekken als er stevige hints zijn dat de zeespiegel wel eens flink zou kunnen gaan stijgen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 27 maart 2008 @ 02:20:09 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_57639893
Wat gebeurt er eigenlijk met die ENORME stukken ijs ONDER water? Zakt de zeespiegel niet gewoon als dat ijs ineens tot water smelt?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_57641659
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 02:20 schreef Ringo het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met die ENORME stukken ijs ONDER water? Zakt de zeespiegel niet gewoon als dat ijs ineens tot water smelt?
dat klopt ja, de massa van ijs is groter als water, als het dus smelt zou de zeespiegel dus juist zakken ipv. stijgen.
  donderdag 27 maart 2008 @ 10:03:37 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57642124
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 09:32 schreef basspower het volgende:

[..]

dat klopt ja, de massa van ijs is groter als water, als het dus smelt zou de zeespiegel dus juist zakken ipv. stijgen.
Reken voor de gein eens uit hoeveel cm zeespiegelstijging je krijgt doordat het water in de oceanen uitzet als het een graad in temperatuur stijgt.
pi_57642396
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 10:03 schreef gronk het volgende:

[..]

Reken voor de gein eens uit hoeveel cm zeespiegelstijging je krijgt doordat het water in de oceanen uitzet als het een graad in temperatuur stijgt.
ik weet niet precies hoe ik het kan uitrekenen maar het klopt inderdaad dat opwarmend water uitzet.
  donderdag 27 maart 2008 @ 10:26:39 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57642496
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 10:03 schreef gronk het volgende:

[..]

Rekenen, rekenen, rekenen. Dat is allemaal theorie. Hoevaak hebben zelfs wetenschappers het mis met hun zogenaamde "berekeningen"? Zo hebben zij ook eens "berekend" dat de aarde plat was.
Zien is geloven. Het zijn allemaal truuks om ons belastinggeld uit de zakken te kloppen, ondersteund door onduidelijke berekeningen van gesubsidieerde wetenschappers die toch niemand kan natrekken. Ik zal vandaag expres weer eens een paar honderd kilometer gaan rijden. Dat kost mij verder toch ggeen geld.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')