abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:06:21 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57611565
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?
Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.

Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57611691
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 23:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.

Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
Maar sluit dit een verbastering van Al-Azhar uit?
Al-Azhar betekent overigens 'Bloem', maar zo werd er ook taalkundige veranderingen toegepast na een tijdje, zoals 'Islambul', stad van de Islam.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:21:58 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57611888
Volgens Wikipedia is Lazarus afgeleid van Eleazar – God heeft geholpen. Dat lijkt niet heel erg op bloem. Wat ik wilde zeggen is dat Arabisch niet rechtstreeks van Egyptisch afstamt. Natuurlijk kunnen er Egyptische begrippen verbasterd zijn, maar, het klinkt alsof iemand de naam Eleazar heeft genomen en die een beetje heeft verbasterd naar eigen inzicht om er wat van te maken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:52:30 #24
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_57612683
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?
Dat lijkt me niet onmogelijk, maar ik ben geen Arabist. Het komt me vooral onwaarschijnlijk voor dat onze (belangrijkste?) bron voor een traditie over een Egyptische godheid juist in het Arabisch zou zijn overgeleverd.
pi_57612720
Nog zo'n overeenkomst: beiden zijn dood.
  woensdag 26 maart 2008 @ 00:07:28 #26
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_57612931
Die mohammed van de moslims is toch dezelfde als jezus?
Ook zoiets
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
pi_57613081
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 00:07 schreef Druuna het volgende:
Die mohammed van de moslims is toch dezelfde als jezus?
Ook zoiets
hoe bedoel je?
pi_57613093
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 23:52 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet onmogelijk, maar ik ben geen Arabist. Het komt me vooral onwaarschijnlijk voor dat onze (belangrijkste?) bron voor een traditie over een Egyptische godheid juist in het Arabisch zou zijn overgeleverd.
  woensdag 26 maart 2008 @ 00:22:42 #29
209360 Druuna
pi_57613186
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 00:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hoe bedoel je?
Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.
dan een atoom."
pi_57613204
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 00:22 schreef Druuna het volgende:

[..]

Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.
Nee joh, valt totaal niet te vergelijken.
pi_57613226
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 00:22 schreef Druuna het volgende:

[..]

Dan ken je het verhaal van Mohammed niet.
  woensdag 26 maart 2008 @ 00:57:17 #32
209360 Druuna
pi_57613600
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 00:25 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Dan ken je het verhaal van Mohammed niet.
Interesseerd me ook niet eerlijk gezegd
dan een atoom."
pi_57614581
Zeitgeist ja, laat zien hoe jezus eigenlijk de zon voorsteld..
Zo zijn er ook filmpjes over allah en de maangod..
Of de egyptenaren die niet de zon aanbeden maar de ster sirius enz..
te laat voor bronnen youtube het maar, vond het zelf wel spannend
One vision, many viewpoints
pi_57615441
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 23:54 schreef sneakypete het volgende:
Nog zo'n overeenkomst: beiden zijn dood.
Wat zijn je bronnen? Het laatste bericht over Jezus is juist dat hij leeft. Bronnen over Horus hebben we nog niet.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 26 maart 2008 @ 08:51:24 #35
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57615526
Kijken jullie wel eens bible uncovered op National Geographic? Laatst een aflevering over Kain en Abel. De overeenkomsten met het egyptische verhaal over twee godenbroers zijn treffend. Leuker nog - de sumerische variant is bijna gelijk aan de egyptische.

Al met al zijn de invloeden van de egyptische religie terug te vinden in het jodendom (en daarmee: het christendom en de islam).
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 26 maart 2008 @ 08:52:02 #36
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_57615533
Ik ben al sinds mn 8e ofzo met Egypte bezig, maar deze link heb ik nooit gelegd tvp dus.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  woensdag 26 maart 2008 @ 09:10:20 #37
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57615740
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 04:42 schreef Creativ het volgende:
Zeitgeist ja, laat zien hoe jezus eigenlijk de zon voorsteld..
Zo zijn er ook filmpjes over allah en de maangod..
Of de egyptenaren die niet de zon aanbeden maar de ster sirius enz..
te laat voor bronnen youtube het maar, vond het zelf wel spannend
Allah en de maangod is zo'n platgetreden en uitgekauwd onderwerp. Het komt er vooral op neer dat (vaak Christenen) met wat halve informatie de rituelen uit de pre-Islamitische tijd direct aan de Islam willen linken. In de tijd daarvoor, toen men nog stokjes en steentjes aanbad, heette de hoofdgod óók allah. Maar op zich is dat niet vreemd, want die naam betekent ‘God’. Arabische Christenen noemen God ook Allah.

Jezus als zonnegod is waarschijnlijk vanwege de parallellen met Sol Invictus, die waarschijnlijker de reden is dat Kerstmis op de 25e wordt gevierd (bij Oosterse Christenen op de 7e januari, maar dat is omdat zij de Juliaanse kalender nog gebruiken, en daarop is 25 december wat voor ons 7 januari is).

Overigens wordt wel eens gesuggereerd dat de steen in de Kaaba in Mekka nog een reliek is van pre-Islamitische tijden waarin stenen werden aanbeden en de ene stad een rode steen had, en de andere een witte, en Mecca blijkbaar een zwarte.
pi_57615890
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 09:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Allah en de maangod is zo'n platgetreden en uitgekauwd onderwerp. Het komt er vooral op neer dat (vaak Christenen) met wat halve informatie de rituelen uit de pre-Islamitische tijd direct aan de Islam willen linken. In de tijd daarvoor, toen men nog stokjes en steentjes aanbad, heette de hoofdgod óók allah. Maar op zich is dat niet vreemd, want die naam betekent ‘God’. Arabische Christenen noemen God ook Allah.

Jezus als zonnegod is waarschijnlijk vanwege de parallellen met Sol Invictus, die waarschijnlijker de reden is dat Kerstmis op de 25e wordt gevierd (bij Oosterse Christenen op de 7e januari, maar dat is omdat zij de Juliaanse kalender nog gebruiken, en daarop is 25 december wat voor ons 7 januari is).

Overigens wordt wel eens gesuggereerd dat de steen in de Kaaba in Mekka nog een reliek is van pre-Islamitische tijden waarin stenen werden aanbeden en de ene stad een rode steen had, en de andere een witte, en Mecca blijkbaar een zwarte.
The rivals of Jesus, National geo.
Erg interessant.
  woensdag 26 maart 2008 @ 11:04:06 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57617772
Oeh, tvp, interessante materie.
Ik heb zelf een tijdje terug 'The Pagan Christ' van Tom Harpur gelezen. Hoewel ik in eerste instantie erg enthousiast was, begon het later aan me te knagen dat hij voortdurend dezelfde namen noemt (slechts twee) en de lezer probeert te overtuigen door voortdurend de deskundigheid van de betreffende bronnen te benadrukken. Daarnaast zat het me dwars dat ik elders nog nooit iets gehoord heb van de theorie die Harpur onderschrijft. Dat maakt mij sceptisch. Er zullen vast parallellen zijn tussen Jezus en Horus, Mythras e.d., maar ik vind die gelijkenissen te mager om te concluderen dat Jezus volledig op deze figuren gebaseerd is .
Niet meer actief op Fok!
pi_57620193
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 00:57 schreef Druuna het volgende:

[..]

Interesseerd me ook niet eerlijk gezegd
Fijn voor je. Doe er dan ook geen uitspraken over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')