abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57514258
quote:
Controle op veevervoer en vleesproductie ondermaats

Den Haag - De controle van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) op de productie van vlees rammelt aan alle kanten. Een intern rapport met die strekking – dat bijna een jaar onder de pet bleef – biedt volgens senator Hoekstra (CDA) een ‘herkenbaar beeld’ van de situatie. Hoekstra kan echter niet aangeven hoe wijdverbreid de misstanden in de vleessector zijn.

Eerste Kamerlid Hoekstra was door minister Verburg van Landbouw – en verantwoordelijk voor de VWA – gevraagd de conclusies van het uiterst kritische rapport te onderzoeken. Verburg kwam eind januari in de Tweede Kamer onder vuur te liggen toen het ‘conceptrapport’ uitlekte. Vorig jaar moest zij meerdere malen in de Kamer verschijnen na berichten over misstanden bij veetransporten. Toen hield zij vol dat er niets mis was met de controle van de VWA. Later bleek dat het rapport op haar ministerie bekend was.

Verburg houdt vol dat zij het stuk pas dit jaar onder ogen heeft gekregen. Zij schrijft de Kamer nu dat zij wel eerder over het VWA-rapport geïnformeerd had willen zijn. Zij wil vaker met de leiding van de VWA om de tafel zitten.

Het VWA-rapport Modernisering activiteiten levende dieren en levende producten rept onder meer over dierenartsen die worden gechanteerd, en wetsovertreders die zelden tot nooit worden aangepakt. Enkele voorbeelden: ‘Met name op varkensslachterijen kunnen dieren levend in de broeibakken terechtkomen zonder dat dit opgemerkt wordt.’ Of: ‘Bij pluimvee kan het gebeuren dat de dieren door onvoldoende verdoving niet goed aangesneden worden.’ Ook wordt er geconcludeerd dat er te weinig toezicht is, dat ook nog slecht van kwaliteit is, en te weinig frequent wordt uitgevoerd. Daarnaast proberen steeds meer bedrijven onder de regels uit te komen.

Ondanks de kritiek van Hoekstra kraakt de oppositie in de Kamer zijn onderzoek. Van Velzen van de SP vindt dat de senator een ‘amateuristisch’ stuk heeft geproduceerd. ‘Hoekstra heeft alleen bobo’s van Landbouw en de VWA geïnterviewd.’

De SP’er gaat met steun van onder meer de VVD en de Partij voor de Dieren een hoorzitting organiseren om meer over de problemen bij de VWA te weten te komen. ‘Dit is schadelijk voor de sector’, zegt Snijder namens de VVD. ‘Wat de minister voorstelt is niet voldoende.’

Voor Thieme van de Partij voor de Dieren is de belangrijkste oorzaak van de problemen het feit dat het toezicht op de sector aan private partijen is uitbesteed. De VWA moet toezicht houden op deze bedrijven, maar slaagt daar niet in, schrijft Hoekstra. Bovendien loopt de zelfregulering van de sector op dit gebied spaak.

Verburg wil meer geld van minister Bos (Financiën) om de VWA te versterken. De huidige vier ‘vliegende brigades’ worden verdubbeld. Ook wil de minister meer dierenartsen in VWA-dienst.
bron volkskrant

Ben toch benieuwd hoe de dierenartsen hun eigen rol hierin zien. Waar zijn die keurmeersters eigenlijk? Hoe dan ook - het is opvallend hoeveel vleesschandalen er de afgelopen tijd zijn. Duitsland onlangs met die rotte partijen vlees in de supermarkt, de USA met mishandeld wrak rundvee.

De overheid lijkt het helemaal niet in de hand te hebben. Grote dure onnodige ingrepen met desnoods militaire inzet bij veeziekten die de export bedreigen, met ruimingen ; ja, dát kan de overheid wel. Maar gewoon netjes toezicht houden op de gewone dagelijkse gang van zaken is blijkbaar teveel moeite. In een sector waarin zo op het scherpst van de snede gewerkt wordt .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:34:46 #2
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_57519609
TT op verzoek aangepast.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_57522752
de Nederlandse overheid heeft met betrekking tot de Nederlandse Landbouw al decenia lang kilos boter op hun hoofd.

De achterban van het CDA zijn over het algemeen mensen die dieren nog steeds als productiemiddelen zien , die direkt door God ter beschikking gesteld zijn. Over dierenleed mot je niet lullen, das een God Gegeven feit.

Zo komt het dat al jaren de grootste Wetsovertreders in Europa, Nederlande bedrijven zijn. Of dat nu deze onzalige diertransporten zijn, die arme kistkalveren of Kettingzeugen. De Nederlandse overheid doet al jaren of er niets aan de hand is. Sterker nog men vindt het niet eens een slecht idee om varkens op meerdere verdiepingen te gaan houden en men komt met wetenschapelijke bewijzen waarom vrijland-veetilt slecht zou zijn voor de industrie!

Het PVV ( Produktschap voor vee en vlees) verbergt zich achter een prachtgebouw met veel marmor en glas, waar veel mooie recepties plaats vinden om de bewindslieden telkens weer met produktiekencijfers en logistieke meesterstukje te beindrukken (wat nog lukt ook) . De beste nederlandse lobby met een enorme achterban.

Het absolute dieptepunt is deze minister van Landbouw. Mevrouw is niet aleen een betaalde slaaf van haar lobby , maar ook nog eens dermate incompetent dat het genant is.
pi_57524534
Dit soort zaken?
quote:
DEN HAAG - De Raad van State heeft twee boetes die de Arbeidsinspectie had opgelegd aan slachterij Porkland geschrapt.

Omdat de verkeerde bv is beschuldigd, ontspringt het vleesbedrijf de dans. ()

Verkeerde bv
De Raad van State stelt dat de Arbeidsinspectie de verkeerde besloten vennootschap heeft aangeschreven.

De brief was gestuurd naar Porkland bv, terwijl de Polen aan het werk waren voor Porkland Handel bv, een andere bv van eigenaar Wim van Alphen uit Sint-Philipsland, meldt BN De Stem.

Porkland ontkent de aantijging niet, maar vindt dat de Arbeidsinspectie niet zorgvuldig te werk is gegaan.

'Zand in ogen'
De Arbeidsinspectie vindt juist dat het vleesbedrijf de Raad van State zand in de ogen heeft gestrooid door te schermen met verschillende besloten vennootschappen.

Vorig jaar stelde de rechtbank in Middelburg Porkland nog in het ongelijk. Porkland vocht de boete toen aan. Het bedrijf wordt overigens ook verdacht van het op de markt brengen van afgekeurd vlees.
(nieuws van 20 maart, bron)
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 22 maart 2008 @ 07:16:15 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57534706
Wat? Bureaucratie wat niet werkt? Wie had dat ooit gedacht?
Carpe Libertatem
pi_57534719
Nou, dat is wel een beetje een kortzichtige conclusie. Het wekt in zoverre dat we gigantische hopen vlees eten, tegen een fabuleuze kwaliteit (vergeleken met wat vroeger gebruikelijk was / wat in grote delen van de wereld gebruikelijk is).

Dat heeft toch wel met de regelgeving en controle te maken.
  † In Memoriam † zaterdag 22 maart 2008 @ 07:24:07 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57534732
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 07:21 schreef sigme het volgende:
Nou, dat is wel een beetje een kortzichtige conclusie. Het wekt in zoverre dat we gigantische hopen vlees eten, tegen een fabuleuze kwaliteit (vergeleken met wat vroeger gebruikelijk was / wat in grote delen van de wereld gebruikelijk is).

Dat heeft toch wel met de regelgeving en controle te maken.
Natuurlijk heeft het daarmee te maken. Controle op bederfelijk waar is best een goed idee, maar blijkbaar iets wat de overheid niet goed kan afhandelen.
Carpe Libertatem
pi_57534782
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 07:24 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft het daarmee te maken. Controle op bederfelijk waar is best een goed idee, maar blijkbaar iets wat de overheid niet goed kan afhandelen.
Gezien het resultaat -ik kan me niet heugen dat er iemand stierf aan bedorven vlees- kan de overheid het best goed.

Maarrrrrrr gezien de recente stroom van schandalen en schandaaltjes lijkt de overheid de grip te verliezen.
  † In Memoriam † zaterdag 22 maart 2008 @ 07:51:01 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57534807
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 07:42 schreef sigme het volgende:
Gezien het resultaat -ik kan me niet heugen dat er iemand stierf aan bedorven vlees- kan de overheid het best goed.

Maarrrrrrr gezien de recente stroom van schandalen en schandaaltjes lijkt de overheid de grip te verliezen.
Sterfte alleen lijkt mij geen graadmeter.

Volgens mij is die stroom niet recent, maar speelt het al langer. BSE hobbelt al tijden rondt, Mond & Klauwzeer, Vogelgriep, etc. De methodes zijn nogal onorthodox. Het is nl. veel goedkoper en simpeler om te vaccineren, maar dat wil de overheid niet ivm. angst voor exportafname, terwijl veel boeren het wel willen.
Carpe Libertatem
pi_57534826
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 07:51 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Sterfte alleen lijkt mij geen graadmeter.
Maar wel een belangrijke. Maar ook zonder dood - ik kan me niet heugen dat er ooit echt gevaarlijk vlees op de markt kwam. Zoiets zou niet onopgemerkt voorbij gaan - bedorven vlees heeft snel opvallende gevolgen.
quote:
Volgens mij is die stroom niet recent, maar speelt het al langer. BSE hobbelt al tijden rondt, Mond & Klauwzeer, Vogelgriep, etc. De methodes zijn nogal onorthodox. Het is nl. veel goedkoper en simpeler om te vaccineren, maar dat wil de overheid niet ivm. angst voor exportafname, terwijl veel boeren het wel willen.
Wat ik al aanhaalde, bij dergelijke incidenten (als in in tijd enóf locatie begrensde gebeurtenissen) grijpt de overheid wel met heel veel kracht in, terwijl de aandacht voor de gewone dagelijkse sleur zover terugloopt dat er op sommige plaatsen bijna structureel onder de normen wordt gewerkt.

Vanwaar? Omdat de risicomaatschappij veel meer oog heeft voor incidenten dan voor routine?
  † In Memoriam † zaterdag 22 maart 2008 @ 08:17:04 #11
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57534887
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 07:59 schreef sigme het volgende:
Maar wel een belangrijke. Maar ook zonder dood - ik kan me niet heugen dat er ooit echt gevaarlijk vlees op de markt kwam. Zoiets zou niet onopgemerkt voorbij gaan - bedorven vlees heeft snel opvallende gevolgen.
Het is een indicatie dat het niet helemaal goed zit, maar ziek wordende mensen is dat ook. Vaak worden producten die ziekmakende zut bevatten ook snel teruggeroepen uit de winkels. Niet door externe controle, maar simpelweg omdat een bedrijf het niet kan maken om mensen dood te laten gaan. Ze zullen daarna nooit meer wat verkopen als ze het zover laten komen.
quote:
Wat ik al aanhaalde, bij dergelijke incidenten (als in in tijd enóf locatie begrensde gebeurtenissen) grijpt de overheid wel met heel veel kracht in, terwijl de aandacht voor de gewone dagelijkse sleur zover terugloopt dat er op sommige plaatsen bijna structureel onder de normen wordt gewerkt.

Vanwaar? Omdat de risicomaatschappij veel meer oog heeft voor incidenten dan voor routine?
Incidenten komen in de krant, routinefouten niet. Buiten dat rekent niemand ze af op hun fouten. Het is overheid, dus als je iets fouts doet kom je gewoon weer in de regering.
Carpe Libertatem
pi_57535085
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 08:17 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is een indicatie dat het niet helemaal goed zit, maar ziek wordende mensen is dat ook. Vaak worden producten die ziekmakende zut bevatten ook snel teruggeroepen uit de winkels. Niet door externe controle, maar simpelweg omdat een bedrijf het niet kan maken om mensen dood te laten gaan. Ze zullen daarna nooit meer wat verkopen als ze het zover laten komen.
Nah - dat gold vroeger en elders ook; toch kiezen bedrijven er dan wel eens voor om de winst te pakken. Overigens vind ik zieke mensen wel behoren tot de opvallende gevolgen - er komt blijkbaar geen bedorven vlees op de markt.
quote:
[..]

Incidenten komen in de krant, routinefouten niet. Buiten dat rekent niemand ze af op hun fouten. Het is overheid, dus als je iets fouts doet kom je gewoon weer in de regering.
Nou ben je dingen op één grote hoop aan het vegen. Zolang we geen regeringen hebben die het complete ambtenarenapparaat vervangen en alle controlerende instanties nationaliseren/opheffen/vervangen is de uitvoerende overheid niet zo gekoppeld aan 'zittende regering'.

Maar "Incidenten komen in de krant, routinefouten niet", dat zou meer erop wijzen dat de routine de markt ( = de burger) niet boeit.
  † In Memoriam † zaterdag 22 maart 2008 @ 09:24:10 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57535244
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 09:03 schreef sigme het volgende:
Nah - dat gold vroeger en elders ook; toch kiezen bedrijven er dan wel eens voor om de winst te pakken. Overigens vind ik zieke mensen wel behoren tot de opvallende gevolgen - er komt blijkbaar geen bedorven vlees op de markt.
Jawel, dat komt er wel. Een half jaar geleden is nog babyvoer wat niet goed was snel teruggehaald omdat het niet ok was. De markt zorgt voor gezonde mensen.
quote:
Nou ben je dingen op één grote hoop aan het vegen. Zolang we geen regeringen hebben die het complete ambtenarenapparaat vervangen en alle controlerende instanties nationaliseren/opheffen/vervangen is de uitvoerende overheid niet zo gekoppeld aan 'zittende regering'.
Eens, het kwaad blijft.
quote:
Maar "Incidenten komen in de krant, routinefouten niet", dat zou meer erop wijzen dat de routine de markt ( = de burger) niet boeit.
Een bedrijf dat in de regel slecht vlees produceert zal niet lang blijven bestaan.
Carpe Libertatem
pi_57551720
Een senator vragen om de conclusies van een onderzoek te onderzoeken?
Het toezicht op de veetransporten is al jaren ernstig beneden de maat. Ik schrok ervan dat het toezicht in de slachthuizen ook al niks voorstelt.
Dat vraagt niet om onderzoek naar de conclusies van een onderzoek, dat vraagt om maatregelen!

En, als ik het goed begrijp, om adequate bescherming van zorgvuldig keurende dierenartsen, AID-medewerkers en keurmeesters. Desnoods met de ME!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † zondag 23 maart 2008 @ 04:26:28 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57552424
quote:
Op zondag 23 maart 2008 02:02 schreef Kees22 het volgende:
Een senator vragen om de conclusies van een onderzoek te onderzoeken?
Het toezicht op de veetransporten is al jaren ernstig beneden de maat. Ik schrok ervan dat het toezicht in de slachthuizen ook al niks voorstelt.
Dat vraagt niet om onderzoek naar de conclusies van een onderzoek, dat vraagt om maatregelen!

En, als ik het goed begrijp, om adequate bescherming van zorgvuldig keurende dierenartsen, AID-medewerkers en keurmeesters. Desnoods met de ME!
Waarom stoppen bij de ME? Legervleesch!
Carpe Libertatem
pi_57653247
quote:
DEN HAAG - Op aandringen van de Tweede Kamer laat minister Verburg van Landbouw nader onderzoek doen naar misstanden in slachthuizen en rond het transporteren van vee.

De Kamer is niet tevreden over het onderzoek dat oud-informateur Hoekstra heeft gedaan. Die moest op verzoek van Verburg bekijken of er bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) inderdaad fouten zijn gemaakt. Een intern rapport van de VWA stelt dat dierenartsen die voor de VWA veetransporten controleren, onder druk worden gezet om een oogje dicht te knijpen en dat vervoerders die in de fout gaan, zelden worden aangepakt. Volgens Hoekstra klopt het beeld dat het interne rapport schetst.

De Kamer en Verburg willen echter meer weten over de misstanden. Daarom komt er nader onderzoek. Dierenartsen erkenden woensdag in een hoorzitting in de Kamer dat artsen worden bedreigd of geïntimideerd. Zij denken dat het incidenten zijn. „Tuurlijk word je af en toe onder druk gezet”, zei een van de artsen. „Dat kun je verwachten in zo’n functie. Maar er wordt over gesproken bij de VWA, er is bijscholing voor en een opvangteam. Er wordt aan gewerkt, maar het is nog niet optimaal.”

Verburg zei tegen de Kamer dat ze bereid is met een klokkenluider te gaan praten die misstanden signaleerde bij het toezicht van de VWA op vleestransporten en vleeskeuringen. De meeste mensen die willen klagen over misstanden, durven dat niet.

Voormalig keuringsassistent R. Vreven gaf woensdag in de Kamer en vanmorgen in de Volkskrant wel opening van zaken. In de kalverslachterij waarin hij actief was, werden beesten geslacht „waarvan we zeker wisten dat er iets mee was.” De dieren werden toch gewoon geslacht en hun vlees werd geëxporteerd. Vreven heeft ook gezien dat -tegen de regels in- uitgeput, dood of verminkt vee werd geslacht. De controles op de slacht lieten volgens hem te wensen over. Vreven probeerde de misstanden aan te kaarten, maar kreeg nul op het rekest. „Met mijn klachten werd niets gedaan. Iedereen die commentaar had, vloog er uit.”
http://www.refdag.nl/arti(...)aar+vleessector.html
pi_57665074
Wat een gezeur weer.
De zaken zijn gewoon slecht geregeld, dat kan iedereen zien. En er zijn al jaren regelmatig berichten over zeer kwalijke toestanden.
Een parlementaire onderzoekscommissie en dan flink de bezem erdoor.
De malafide transporteurs en boeren een keer zelf laten meerijden tussen hun vee.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')