Alleen dan heb je meestel niet de toegang tot de rekening van de ouderquote:Op donderdag 20 maart 2008 12:02 schreef Dezzzperado het volgende:
[..]
uiteraard, als je ouder nog maar 3 maanden te leven heeft o.i.d. kan je dat van te voren wel regelen.
Maar stel je ouder is nog springlevend maar loopt per ongeluk onder de bus of trein....
Dan heeft m'n truukje wellicht wel zin.
bankquote:Op donderdag 20 maart 2008 13:52 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Wie nam de pas in, de bank of het bedrijf achter de crematie/uitvaart?
hangt van situatie tot situatie af. Mijn ouders hebben volmachten op al mijn rekeningen, en ik op al hun rekeningen. Nog zo gemakkelijk als er eens iets geregeld moet worden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:59 schreef emileuitapeldoorn het volgende:
[..]
Alleen dan heb je meestel niet de toegang tot de rekening van de ouder
Controleer de Belastingdienst juist niet via de rekeningen, of zou het gewoon mogen op deze manier?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:22 schreef koudhier het volgende:
Slechts op papier. Het geld blijft op de rekening van de ouder.
Als dat kan zou het ideaal zijn, maar ik vrees dat zo'n lening ook dmv transacties onderbouwd dient te worden...quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:22 schreef koudhier het volgende:
Als je maximaal wil profiteren werkt het als volgt:
De ouder schenkt tijdens zijn leven (op papier) ieder jaar het maximale bedrag dat een ouder belastingvrij mag schenken aan zijn kind(eren).
Slechts op papier. Het geld blijft op de rekening van de ouder. Na het overlijden staan de ouders dus in schuld bij het kind, vervolgens wordt dit bedrag inclusief de opgelopen rente belastingvrij betaald.
Als je dit bijvoorbeeld 20 jaar achter elkaar doet kan het bedrag aardig oplopen.
Over de rest van de nalatenschap betaal je uiteraard wel successierechten.
Je vrees is ongegrond. Men noemt dit een c.p. levering.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:49 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Als dat kan zou het ideaal zijn, maar ik vrees dat zo'n lening ook dmv transacties onderbouwd dient te worden...
Dit mag gewoon. Er is niks illegaals of dubieus aan. Een ouder mag jaarlijks tot een bepaald bedrag belastingvrij schenken aan zijn kind.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Controleer de Belastingdienst juist niet via de rekeningen, of zou het gewoon mogen op deze manier?
Ja maar die rente moet wel elk jaar daadwerkelijk overgemaakt worden.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:19 schreef koudhier het volgende:
[..]
Dit mag gewoon. Er is niks illegaals of dubieus aan. Een ouder mag jaarlijks tot een bepaald bedrag belastingvrij schenken aan zijn kind.
Of de levering al dan niet direct plaatsvind doet er verder niet toe. Het wordt juist aantrekkelijker wanneer niet direct geleverd wordt, omdat dan een schuld van de ouder naar het kind ontstaat. Over deze schuld mag je vervolgens wettelijke rente rekenen.
Ik begreep van de lokale bankmedewerker hier dat men heel vaak het geld opneemt voordat zij van iets weten. Scheelt veel gezeur.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:30 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Dan kom je in de problemen, mijn pa is afgelopen november overleden en toen ik de rekening van de
Ik zie het al helemaal voor me:quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:02 schreef Dezzzperado het volgende:
[..]
uiteraard, als je ouder nog maar 3 maanden te leven heeft o.i.d. kan je dat van te voren wel regelen.
Maar stel je ouder is nog springlevend maar loopt per ongeluk onder de bus of trein....
Dan heeft m'n truukje wellicht wel zin.
Klopt, wou ik ook gaan posten..quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:13 schreef saul_tigh het volgende:
Dit kun je toch ook doen? heeft mij vriendin gedaan, gezamelijk rekening met haar pa.
[..]
Lijkt er wel opquote:Op donderdag 20 maart 2008 11:59 schreef Muncky het volgende:
Wat is dit nou weer voor kuttopic..?? Ga je je pa of ma opruimen?
Je eerste zin klopt niet... Bij een en/of rekening is het geld wel degelijk van beide personen anders zou zo'n rekening weinig nut hebben he.quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:07 schreef CraZaay het volgende:
Dat ze beiden kunnen beschikken over het geld wil nog niet zeggen dat het geld ook van haar is. Er moet dan dus gewoon belasting over betaalt worden.
Dan zou je alle ingewikkelde constructies met stichtingen e.d. kunnen laten zitten en zou heel Nederland een en/of rekening openen. Of denk je echt dat de Belastingdienst zegt "ah, mevrouw de dochter heeft een en/of rekening met haar vader, die is dood, dus die 3 miljoen die erop staat is niet belast met successierecht, ook al is dit geld ingebracht door vader"?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 02:15 schreef Poit- het volgende:
[..]
Je eerste zin klopt niet... Bij een en/of rekening is het geld wel degelijk van beide personen anders zou zo'n rekening weinig nut hebben he.
Een volmacht komt bij overlijden automtisch te vervallen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:13 schreef Athmozz het volgende:
[..]
hangt van situatie tot situatie af. Mijn ouders hebben volmachten op al mijn rekeningen, en ik op al hun rekeningen. Nog zo gemakkelijk als er eens iets geregeld moet worden.
Hoe het dan met succssierecht zit zal ik dan toch eens navragen. Maar ik denk dat veel mensen er helemaal niet zo bij nadenken als onze lieve TSquote:Bij en/of-rekeningen mogen de banken de rekening niet blokkeren als er nog een nabestaande is die recht heeft op het gebruik van de rekening (het is dus niet raadzaam de banken in te lichten). Wordt de rekening geblokkeerd dan zijn de pasjes, creditcards en pincodes van de overledene niet meer bruikbaar.
Bron: http://www.uitvaartinfotheek.nl/bijzonderheden/financien.html
Borreltafelpraat over wat er niet allemaal kan met stichtingen, terwijl dat in de praktijk zwaar tegenvalt. De wet geeft aan dat stichtingen geen uitkeringen aan oprichters of andere personen mogen doen, tenzij degene die de uitkeringen ontvangt, daarmee een ideële of sociale strekking hebben. (Art. 2:285 BW)quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:18 schreef Nachtdier het volgende:
Nee hoor, gewoon een stichting oprichten. Daar het geld naar toe storten en met de stichting afspraken maken dat het terugbetaald wordt aan jouw.
Zoiets kan, is legaal en bespaart klauwen met geld.
True. Daarom moet je een nalatenschap ook gewoon bij leven goed regelenquote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:42 schreef Poit- het volgende:
De meeste mensen zijn bezig met het verwerken van de overledene en of ze nou 2 miljoen of 1,7 miljoen erven dat zal ze op dat moment een zorg wezen volgens mij.
quote:Op zaterdag 22 maart 2008 02:09 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Lijkt er wel op
Ik lees ook geen enkele emotie ofzo, ts de bd is een op geld belust type
schijnbaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |