Flinstering is gastvrij maar wel (te) prijzigDe fantasienaam Flinstering slaat op licht dat een belangrijk element is in de aankleding van het maximaal 122 couverts tellende restaurant.
03 apr 2008, 07:22 - Het dankzij een tv-competitie snel bekend geworden restaurant Flinstering heeft ons nieuwsgierig gemaakt.
Op een donderdagavond stappen we er met twee man binnen, om - het competitieverloop geheel negerend - zelf de proef op de som te nemen. Kun je er goed eten en deugt die tent als restaurant - daar gaat het om. Laten we die twee cruciale vragen maar meteen met een volmondig ja beantwoorden. Voorbeeld: we hadden verzuimd te reserveren en leken voor niks te zijn gekomen, maar drie kwartier later worden we op ons achtergelaten mobiele nummer gebeld: we zijn welkom. Van harte zelfs, blijkt als we op de eerste verdieping zijn aangeschoven en zich ene Jefte als onze gastheer komt voorstellen. Attent en vriendelijk, heeft hij er duidelijk slag van: de rest van de avond voelen we ons ook écht gast. Met een portie heerlijke zachte bruin-stokbroodsneetjes (gratis) en een glas Chardonnay (voor de ¤ 4,50 van de bestelde maar niet-leverbare sauvignon blanc), wachten we één voorgerecht en twee tussengerechten af. Intussen kijken we naar de mekaar voortdurend afwisselende vloeistof- en diaprojecties op de wanden. Het terloops volgen van deze alternatieve muurdecoraties vormt een aangenaam tijdverdrijf. Dit moet het bijzondere lichteffect zijn waarmee het restaurant zich wil profileren. Inderdaad apart, hoewel niet opzienbarend.
De opmerkelijk weinig langoustines die met geroosterde tomaat, eekhoorntjesbrood en opmerkelijk veel pata negra (ter compensatie?) geserveerd worden, moeten met zeezout van hun flauwe smaak afgeholpen worden. Voor ¤ 15,50 is dit overbetaald. De caesar salad (8,50) is daarentegen goedgevuld met o.m. ossenstaart (!). En de anders vaak zo taaie octopus (12,50) - prima gecombineerd met zoete appel, zuurkool en buikspek - is lekker vlezig. Evenals de hoofdgerechten worden ze, attractief opgemaakt en op mooie en verwarmde borden geserveerd. Het ene hoofdgerecht is een op drie wijzen voortreffelijk bereide ossenhaas (gebakken, gegrild en als tartaar met sjalotten), die geserveerd wordt met een smakelijke kruidenkorst en dikke friet. Maar voor nog geen 100 gram vlees is ¤ 24,50 gewoon te veel. Het andere hoofdgerecht is een even voortreffelijke zeebaars (18,50), met een risotto, gamba en veldsla (eigenlijk bedoeld als garnering van de niet voorradige mul; een flexibele oplossing van gastheer Jefte). Omdat de kaart geen nagerechten vermeldt, improviseert de kok een mokkamousse met lange vingers, bij een expresso (8,50). De cappuccino (2,25), waarop Flinstering hoog ingezet, is inderdaad een topper. Zeker een geslaagde avond, die met ¤ 114,50 echter te prijzig uitpakt.
Leo Nierse
Reactie:
(Mede)-eigenaar Jasper Bronkhorst: "Wij zijn voornemens de prijzen naar beneden bij te stellen."
Flinstering, Grote Markt 23 Breda, tel. 076-5140141
Bron.