quote:
Op woensdag 19 maart 2008 16:27 schreef Bolkesteijn het volgende:Tsja, het verbaast mij niks, macht corrumpeert. Verdeel de macht dus zo dat niemand meer macht heeft.

Ik denk dat de overheid een veel te grote rol heeft gekregen in ons leven, denk bijvoorbeeld aan de politie die steeds meer instrumenten krijgt om haar macht uit te oefenen op de burger, maar allerlei verboden en sturing etc zorgen er voor dat de samenleving een minder aangenaam karakter krijgt.
Je geeft er weer een gekleurde draai aan (mooi staaltje discursieve hegemonie) maar dat is te simpel.
Lees dit bijv. maar:
quote:
Ombudsman ziet verruwing dienstverlening overheid
(Novum) - Er is sprake van een ernstige verruwing in de behandeling van de burger door de overheid. Het aantal klachten en telefoontjes van burgers over de overheid daalde weliswaar licht, maar de aard van de klachten veranderde. Dat stelt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer woensdag in zijn jaarverslag over vorig jaar. De ombudsman kreeg ruim dertienduizend klachten van burgers over de overheid en 24 duizend telefoontjes, tegenover respectievelijk veertienduizend en 26 duizend een jaar eerder.
Brenninkmeijer bood woensdag zijn jaarverslag aan aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Dat gebeurde voor de eerste keer in het parlement. De klachten betroffen meer dan vijfhonderd overheidsinstanties. De meeste grieven betroffen de Belastingdienst en uitkeringsinstantie UWV.
"De overheid geeft vaak niet thuis", zei Brenninkmeijer tijdens de aanbieding van het rapport. Brenninkmeijer waarschuwt tegen het wij-zij-denken tussen overheden en burgers. Volgens de ombudsman staat de overheid met de rug naar de burger, terwijl die twee bij elkaar horen. "De overheid moet het goede voorbeeld geven, door respect te geven."
Brenninkmeijer noemt in zijn verslag enkele voorbeelden van respectloos gedrag door de overheid. Zo word een toevallige passant door de politie in het gezicht geslagen, zitten arrestanten onnodig lang in een cel en wordt de woning van een zieke man onterecht ontruimd door een deurwaarder.
en van NRC:
quote:
Ombudsman: Staat schuldig aan verharding
Gepubliceerd: 19 maart 2008 13:45 | Gewijzigd: 19 maart 2008 14:48
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 19 maart. Overheidsdiensten behandelen burgers te vaak op een onbehoorlijke manier. Dat leidt tot een verharding van de samenleving.
Dat concludeert de Nationale Ombudsman vandaag in zijn jaarverslag. Ombudsman Alex Brenninkmeijer ziet een toegenomen verharding bij overheidsdiensten. „Een arrestant krijgt een onnodige klap in het gezicht, bij een crisissituatie rond een kind wordt niet ingegrepen, een vrouw wordt schaamteloos gefouilleerd bij een veiligheidscontrole op Schiphol, arrestanten zitten onnodig lang in een politiecel opgesloten, een demonstrant wordt gecensureerd en geïntimideerd, de belastingdeurwaarder ontruimt onnodig de woning van een wegens ziekte afwezige man.” Die verharding kan niet worden toegeschreven aan burgers, vindt de ombudsman. „Het overgrote deel van de burgers deugt. De sleutel ligt bij de overheid.”
De toegenomen agressiviteit tegenover de politie is ook deels te wijten aan toenemend ongeduld bij politieagenten. „Waar de burger de kans kreeg om zijn verhaal te doen, zal de agent nu eerder onverbiddelijk zijn.”
Door automatisering en bezuinigingen is er te weinig persoonlijk contact tussen ambtenaren en burgers. Ook nemen overheden burgers te vaak niet serieus. Zij voelen zich dan volgens hem terecht onbehoorlijk behandeld. De overheid gaat slecht om met kritiek op haar functioneren. Problemen worden afgedaan als incidenten, schrijft de ombudsman. Dit defensieve gedrag maakt leren moeilijk, en geeft de overheid een onaantrekkelijk imago van onverschilligheid, schrijft de ombudsman.
De ombudsman ontving in 2007 13.242 klachten over 500 overheidsorganisaties. Het aantal klachten is na een „stormachtige groei” in 2006 weer iets afgenomen, maar ze zijn wel complexer geworden. Er zijn steeds vaker klachten omdat „overheidstaken over meerdere diensten verdeeld zijn”. Grootste boosdoener is de Belastingdienst, met 3.283 klachten. Het is het hoogste aantal klachten ooit over één organisatie. De ombudsman is positief over de afname van klachten bij het UWV en de IND.
Typisch dat de NOS selectief zaken er uit pikt in z'n teletekstberichtje. Heel typisch...
En interview met voorzitter Ombudsman:
quote:
‘Overheid is te hard tegen burgers’
Gepubliceerd: 19 maart 2008 13:55 | Gewijzigd: 19 maart 2008 13:59
Door onze redacteur Derk Stokmans
Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is niet mild over de rol van de overheid bij de verhardende samenleving. „Het grootste deel van de mensen deugt."
Den Haag, 19 maart. De Nederlandse overheid is bang voor zijn eigen burgers. Er wordt veel gepraat over dienstbaarheid en klantgerichtheid. Maar ombudsman Alex Brenninkmeijer ziet te vaak een overheid die burgers wantrouwt, en vervalt in „wij-zij- denken”. Vandaag presenteerde hij zijn jaarverslag Burgerschap verzilverd. Voor het eerst in de 25 jaar dat de Ombudsman bestaat, mocht dat in de Tweede Kamer.
De overheid draagt bij aan de verharding van de maatschappij, zegt u. Wat doet ze verkeerd?
„Er wordt in de politiek heel veel gepraat over lik-op-stukbeleid, het hard aanpakken van misstanden, daadkracht. Er is heel veel aandacht en beleid voor de kleine groep die niet deugt. Zo creëer je een valse wij-zij-tegenstelling tussen overheid en burger. Dat sijpelt door naar overheidsdiensten. Daar ontstaat wantrouwen en onzekerheid over burgers. Maar het grootste deel van de mensen deugt gewoon. Daar moet je als overheid behoorlijk en eerlijk tegen zijn.”
Dat gebeurt niet?
„Het gebeurt niet genoeg. De overheid denkt graag in systemen. Maar een burger heeft tegenover een systeem altijd het nakijken. Een ambtenaar moet dus meer doen dan het uitvoeren van wetten en regels. Hij moet veel meer oog hebben voor de burger. Die wil helemaal niet onder de regels uitkomen, maar hij wil wel het gevoel krijgen dat hij netjes wordt behandeld. Dat gaat niet samen met wantrouwen door overheidsdiensten.”
Iedereen maakt wel eens foutje, ook de overheid.
„Het zijn geen incidenten, het is een structureel probleem. Beleidsmakers leggen onder druk van de marktgedachte en van bedrijfsmatig werken te veel de nadruk op targets en concrete, meetbare doelstellingen. Tegelijkertijd werken overheidsdiensten gebrekkig samen, en staat de politieke agenda overvol met allerlei plannen.
„Er wordt van alles over mensen uitgestort waar ze niets over te zeggen hebben. Maar die burger is het belangrijkst. Hij vraagt zich af: ‘Waarom gaat het niet meer om mij?’ Het persoonlijk contact is essentieel. Daar is nu gewoon veel te weinig aandacht voor.”
Hoe kun je dat veranderen?
„Je kunt de frustratie van burgers voor een deel wegnemen door hen te betrekken bij het bestuur. Daar hebben we geen sterkte traditie in. Soms gebeurt het al, maar het kan nog veel beter.
„Ik heb er bezwaar tegen dat burgerparticipatie altijd zo’n ideologische discussie wordt. Je moet voor of tegen bestuurlijke vernieuwing zijn. Uit onderzoek blijkt dat heel veel burgers gewoon graag betrokken willen zijn. Dat is toch geen ideologie?”
Is het niet zo dat veel burgers verwend zijn en te veel van de overheid verwachten?
„Helemaal niet. Burgers zijn over het algemeen ontzettend redelijk. Als je als overheid normaal met hen praat, zijn mensen heel reëel. Ik vind de Belastingdienst een schitterend voorbeeld. Recentelijk hebben 730.000 Nederlanders te horen gekregen dat ze die toch lastige belastingaangifte over moeten doen. Is er een revolte uitgebroken? Nee. Mensen begrijpen dat er een fout is gemaakt. Zolang de overheid zich behoorlijk gedraagt, zullen burgers dat ook doen. Ook mensen die bij ons klagen –we hebben dat onderzocht – zijn normale burgers die een probleem met de overheid hebben. Het zijn geen bijzonder moeilijke mensen.
„Als diensten zich dat voornemen, kunnen ze ook veranderen. De immigratiedienst IND en het UWV hebben in het verleden zeer veel klachten gehad. Ze hebben ervan geleerd, en het aantal klachten over deze organisaties is zeer opmerkelijk teruggelopen.”
Is het niet de maatschappij die verhardt, en de overheid die daarop reageert?
„Dat vind ik niet. Het overgrote deel van de mensen doet niets verkeerd. Maar de overheid is ook tegen die mensen te vaak hard.”
De problemen die hier staan zijn gewoon de gevolgen van Lubberiaans en Paars beleid. Om preciezer te zijn: technocratisch PvdA en populistisch VVD beleid.
Zie dat eens onder ogen Bolkestein.