abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57469970
Wegloopjongere Collin Betoverd door tv

Wegloopjongere fietst naar Polen.

De 16-jarige Collin Brinkmans uit Stadskanaal is weer terecht. De jongen die vorige week wegliep, dook op in Zuid-Polen. Hij was per omafiets onderweg naar China.

‘Ik wilde de Chinese Muur zien’, zegt de 16-jarige Collin eenvoudigweg. ‘Daar droomde ik al jaren van. En fietsen is een fijne manier van reizen. Het is goedkoop en je ziet veel.’ Toen het vorige week ‘niet zo gezellig’ was thuis, stapte Collin op zijn omafiets. Niet naar school, maar naar China. Met 120 euro op zak, een identiteitskaart, een flesje water en een kaart van Nederland. ‘Ik wist dat ik naar het oosten moest fietsen. Ik heb de zon gevolgd, en steeds een nieuwe kaart gekocht als ik de grens overstak’, vertelt hij vanuit het opvanghuis voor minderjarigen in Polkowice, waar hij zondagavond strandde.

Een Pools stel sprak hem die avond aan, toen hij na zes dagen en negenhonderd kilometer fietsen even pauze stond te houden, bij een bushalte in Przemkov. ‘Ze vroegen of ik iets nodig had. Ik zei dat het prima met me ging, dat ik genoeg eten en drinken bij me had. Toen vroegen ze waar ik vandaan kwam en vertelde ik ze mijn verhaal.’ Bij het horen van zoveel avontuurdrift alarmeerde het stel de politie, die de jongen herkende van een internatonaal opsporingsbericht.

Collin had wel verwacht dat zijn moeder zou gaan zoeken, maar ‘Nederland werd te eentonig’, verklaart hij zijn reis, over de telefoon. En hij had wat ruzie gehad thuis. Toen hij beelden van China op tv zag, was hij betoverd. ‘De mensen, de steden. Het is lastig te omschrijven waarom ik er zo graag naartoe wil.’ Van tevoren lichtte hij één vriend in over zijn plan naar het Aziatische land te fietsen. ‘Die zei verder niet veel bijzonders.’ Dus stapte de scholier van het Noorderpoort College op maandagochtend 10 maart op zijn omafiets – zonder versnellingen. Hij wist van tevoren niet dat hij zo lang achter elkaar kon fietsen, maar nam de gok. ‘Ik ben ooit van Almelo naar Stadskanaal gefietst. Dat hield ik prima vol.’ Onderweg stelde hij zichzelf steeds kortetermijndoelen. ‘Als ik in Duitsland was, moest ik van mezelf binnen een paar dagen in het land zijn dat ernaast lag. Dan kocht ik daar weer een nieuwe plattegrond.’

Hij vertrouwde er volkomen op uiteindelijk in China te belanden. ‘Ik fietste gewoon van plaats naar plaats. Het ging prima, ik had geen spierpijn. Het regende af en toe en het stormde, zeker vorige week. Maar als je eenmaal beweegt, krijg je het vanzelf lekker warm.’

Onderweg sliep hij een paar keer in een Duits hotel en pension, waar niemand hem vroeg naar zijn leeftijd of plannen. ‘Het ging prima. Ik had nog genoeg geld op zak om een paar hotels te nemen. En anders zou ik gewoon een vuurtje maken.’

Totdat de mensen met wie hij kort stond te praten, de politie inschakelden. Die seinde de regiopolitie Groningen in en bracht Collin naar een opvanghuis. Maandag kreeg hij zijn doodongeruste moeder aan de telefoon. ‘Ze is boos’, constateert Collin nuchter. ‘Ze komt me morgen ophalen. Ergens wel jammer. Ik had graag verder willen gaan. Tot nu toe was mijn reis erg mooi. Ik heb door de natuur gefietst, door bergen. Maar ik heb nog steeds China niet gezien.’ Dat zijn moeder en twee zusjes totaal onzeker waren over zijn lot, lijkt weinig indruk te maken. ‘Ik ben toch zestien? Over twee jaar ga ik het huis uit en wil ik sowieso veel reizen.’

bron: de pers

Wow.... Dat is pas een bikkel

[ Bericht 1% gewijzigd door sphackr op 19-03-2008 09:36:43 ]
pi_57470166
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_57470221

Dan heb je best ballen!
Wat een nuchterheid!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:31:40 #4
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_57470252
Stoer hoor !
Had wel iets socialer geweest als hij iets van een briefje ofzo had achtergelaten.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:32:21 #5
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_57470267
Echt wel vet. Gewoon cruisen en kijken waar je aankomt.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:32:36 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57470271
Goede instelling
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_57470325
Geweldig verhaal!! . Jammer dat hij het niet gehaald heeft. Vraag me af welke route hou na Polen had willen volgen, zo rond Kazachstan wordt het aardig bergachtig en via Mongolië lijkt me ook niet ideaal zonder versnellingen op je fiets.

Had zijn moeder nou eigenlijk nog een zoekactie ondernomen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57470353
Wat een sjappie zeg
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_57470362
het is het neefje van een collega op mijn werk.

moeder had hem vermist opgegeven
politie zei dat ze niks konden doen alleen een
opsporingsbericht, omdat die 16 was
pi_57470391
Held
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_57470662
Is dat nou de Groningse nuchterheid?
pi_57470767
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 09:57 schreef zout-droppie het volgende:
Is dat nou de Groningse nuchterheid?
Of (lichtelijk) verstandelijk gehandicapt? (serieus bedoeld btw)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:03:13 #13
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_57470772
Ik vind het een prachtig verhaal, net in de DAG gelezen. Dapper dat hij zo lang alleen heeft weten te overleven met 120 euro, een flesje water en een fiets. Op zich ook een ervaring rijker weer.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_57470837
Vet dat een Nederlandse jongen van 16 jaar al Pools spreekt. Alhoewel, als z'n vader een klusbedrijf heeft en z'n werk mee naar huis neemt is het niet meer dan logisch.
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2008 @ 10:10:41 #15
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57470892
volgens mij spreken ze in polen ook duits.
pi_57470961
Wat een absolute held.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2008 @ 10:25:19 #17
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57471112
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:14 schreef Nosh het volgende:
Wat een absolute held.
ik zou gek worden als mijn kind zoiets zou ondernemen

maar ja, dat zal wel zijn omdat ik wat ouder ben.
pi_57471230
Als die het gered had tot china dan was er zeker een hollywood verfilming gekomen.Respect dat hij zover al was gekomen.Ik heb al een hekel aan een half uur fietsen.
pi_57471591
Deed me beetje denken aan boekenweekgeschenk van Bernlef
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_57471604
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:03 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Of (lichtelijk) verstandelijk gehandicapt? (serieus bedoeld btw)
Hij komt inderdaad niet over als iemand die volledig de consequenties van zijn daden kan inschatten of de haalbaarheid van zijn plannen.
pi_57471630
Hij zou de scheepvaart in moeten. Kan hij China zien
pi_57471663
Zeer strakke actie!

volgende keer moet hij mij maar bellen fietsen we samen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:55:35 #23
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_57471710
Haha, wat een koning! Naar Polen gefietst. Het was pas echt tof geweest als ze hem ergens bij de zwarte zee hadden gevonden ofzo... Kan me niet voorstellen dat 'ie China ooit gehaald zou hebben, maar goed. Respect!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_57471799
mooi verhaal

volgens mij mag hij blij zijn dat ie niet verder is gekomen, daar wil je echt niet fietsen
pi_57471876
Ben ik dan een van de weinigen die die gozer een kneus vind?
Wat voor loser ben je als je je ouderlijk zomaar verlaat en je ouders zich abnormaal veel zorgen over je lot moeten maken?

Geen goed woord voor over....
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')