Een paar jaar geleden heb ik m'n achternaam gewijzigd om dezelfde reden als TS. Ik voldeed niet aan de regel dat mijn moeder me drie jaar alleen had verzorgd. Het kan dan nog steeds, maar de procedure is wat uitgebreider en duurt langer. Het is niet duurder: de kosten zijn gelijk voor iedereen, en hou er rekening mee dat je dat geld altijd kwijt bent, of je verzoek wordt gehonoreerd of niet.
Het begon met een brief aan de Koningin en dat bedrag wat je moet betalen (destijds 500 gulden). Vervolgens moet je op het gemeentehuis komen uitleggen waarom je zo nodig een andere achternaam wilt, gaan ze uitzoeken of je oude achternaam niet op uitsterven staat en moest ik een psychologisch onderzoek laten doen (dit is het extra stuk voor het niet 3 jaar alleen verzorgd zijn door mn moeder tijdens minderjarigheid). Daarna veel bellen met Justitie hoe het ervoor stond, ik wilde graag voor m'n diplomauitreiking m'n nieuwe naam hebben.
Uiteindelijk 1 jaar en 3 maanden later (en een week voor m'n diplomauitreiking) had ik een uittreksel van het door Beatrix ondertekende besluit dat m'n naam was gewijzigd. Vanaf dat moment kun je hem meteen gebruiken, alhoewel het een paar dagen kan duren voor het bij de gemeente in het GBA staat. Het kan dus zijn dat je pas na een paar dagen een nieuwe ID kaart of rijbewijs aan kunt vragen.
Daarna moet je zelf alle instanties afgaan om te melden dat je je naam gewijzigd hebt, met een kopie van het koninklijk besluit erbij. Het handigst is het als je een kantoor van die instanties in de buurt hebt, langsgaan en uitleggen gaat veel makkelijker dan per post. Vooral de Postbank was een ramp. En als je bijvoorbeeld bij de ANWB zowel een Wegenwacht abbonnement hebt als een verzekering, moet je beide los aanschrijven. Die systemen waren (in ieder geval toen) niet gekoppeld

.
Advocaten inhuren lijkt me wat overdreven, ik heb alles zelf gedaan en ben niet echt een wonder op het gebied van recht. De procedure is niet moeilijk, maar is wel veel wachten.