Dat zeg je nu wel zo leuk, maar heb je ook in de gaten dat dat dan andersom ook zo werkt?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat jij "troep" noemt, vindt een ander prachtig. Als je kijkt naar wat de laatste jaren in de Top 10 van het Songfestival is geëindigd, vind je daar de grootst mogelijke troep tussen.
Nogmaals, ben je enigszins bekend met Hind? Zij heeft zo ongeveer in elk nummer dat ze ooit gemaakt heeft van die "nare Arabische invloeden" erin. Het is zoals ik al zei niet alsof Hind opeens haar stijl heeft veranderd voor het festival, nee. Zulke ''tenenkrommende'' muziek maakte ze hiervoor ook al.quote:Dat beweer ik nergens, dat er iets niet deugt aan Hind. Ze kan uitstekend zingen en ziet er ook goed uit. Het liedje is alleen tenenkrommend, met die nare Arabische invloeden erin.
Ik heb nooit gezegd het daar niet mee eens te zijn. Integendeel, ik vind juist dat Nederland eens echt kwaliteitsnummers moet gaan inzenden in plaats van dertien-in-een-dozijn popdeuntjes die tien jaar geleden ook al op het festival te vinden waren. Ik ben het voor de rest helemaal met TheVulture eens dat er wel twintig landen kunnen zijn die zo'n ''grappige'' inzending hebben, maar uiteindelijk scoren er toch hoogstens 2. Een gimmick helpt je misschien om af en toe een puntje extra te krijgen, maar bezorgt je uiteindelijk toch geen overwinning. En ook diaspora-voting en/of vriendjespolitiek is daar niet genoeg voor.quote:Mijn punt is: als Nederland dan zonodig wil meedoen aan deze poppenkast, laten we het dan in elk geval WAARDIG houden.
Zal ik maar even quoten wat je zelf zei? "Wat jij "troep" noemt, vindt een ander prachtig." Dat is dus bij Molitva het geval. Jij vindt het misschien niets, maar zo ongeveer heel Europa vond het prachtig en stemde er daarom ook massaal op. Dan kun je wel lekker vriendjespolitiek en whatnot de schuld geven en met je vingertje naar andere landen wijzen. Maar uiteindelijk kun je NIET winnen als alleen je vriendjes en je buren jouw inzending leuk vinden. En dan nog, het is toch heel logisch dat buurlanden, die heel waarschijnlijk toch een stuk cultuur delen, elkaars inzending sneller kunnen waarderen dan iemand die dat soort klanken voor het eerst hoort? Ik heb het niet voor je opgezocht (dat mag jij zo doen, ben je gelukkig ook goed inquote:Ik druk je alleen maar met de neus op de feiten en ik lach gewoon om de naïviteit die in dit topic tentoon wordt gespreid voor zover het de kansen van Hind aangaat. De gekste dingen worden erbij gehaald: startvolgorde, jurk, choreografie, belichting, decor... noem het maar op. Dat terwijl vorig jaar overduidelijk is gebleken dat het Songfestival is verworden tot een Oost-Europese aangelegenheid. Ik heb gisteren voor de aardigheid de winnaar van vorig jaar nog eens teruggeluisterd en ben na 2 minuten afgehaakt. Weerzinwekkend. Ik denk serieus dat er een kloof zit qua muzieksmaak tussen West- en Oost-Europa en aangezien er in laatstgenoemd deel veel meer landen liggen, is de puntenverdeling duidelijk. Maar afgezien van smaak wordt er gewoon overduidelijk op vriendjes gestemd. Het gaat echt niet om de muziek.

Daar zat ik ook al aan te denken, of een Don Diablo of Armin van Buren een song laten componerenquote:

Ruth Jacott had in 1993 het festival gewonnen wanneer Vrede niet Nederlandstalig was geweest; daar ben ik heilig van overtuigd. Herinner je je nog de laatste keer dat Nederland won, met ding-a-dong? Need I say more? Zingen in de Nederlandse taal zou geen zak uithalen. Hooguit 12 punten van België, meer niet. Maar een beetje gelijk heb je wel: ik heb liever dat Nederland schijt heeft aan Europa en een Nederlandstalig liedje stuurt, in plaats van het Arabische gejengel van dit jaar.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:36 schreef miss_dynastie het volgende:
Ja, duh, het is een briljant lied, dus grote kans dat mensen daarop stemmen, zeker als het in je eigen taal gezongen is. Wij Nederlanders lijken een soort schaamte te hebben voor onze eigen taal, in die landen is dat toch een tikkie anders. Maar los daarvan, het liedje lag in bijna heel Europa goed, anders win je gewoon niet. Nooit. Sim-pel.
Geloof je dit nou werkelijk?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:37 schreef TheVulture het volgende:
Wil je scoren dan moet je zorgen dat je óf de beste ballad hebt van de avond (Glennis Grace verloor in 2005 heel veel punten aan de ballad van Israel bijvoorbeeld, anders had ze met twee vingers in de neus wel de finale gehaald)
Armenië eindigt sowieso veel hoger dan Nederland, Griekenland trouwens ook, ongeacht het liedje. Vriendjes... Cyprus, Turkije, enzovoort.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:37 schreef TheVulture het volgende:
het gevaar voor Hind bestaat dan ook dit jaar dat met name Armenie een hoop stemmen wegkaapt voor haar, Griekenland heeft ook een inzending met dezelfde invloeden ...
Eerst zien, dan geloven. LT United (We Are The Winners) werd 6e in het jaar dat Lordi won. Ik denk dat Ierland een eind komt. Ze hebben de naam namelijk mee: Dustin the Turkey.... Mogelijk slaat in menig Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse huiskamer de verwarring toe...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:37 schreef TheVulture het volgende:
Bosnie, Ierland, Letland, en Spanje gokken dit jaar op de komische noot maar er zal er van deze acts er maar één de top 5 halen in de finale, mark my words...
Maar met een middelmatig tot redelijk liedje komen landen als Turkije heel ver, terwijl Nederland in de verste verte de finale niet haalt. Overigens won Estland nog in 2001; de laatste winnaar die ik om aan te horen vond....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:37 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben het met de meesten hier eens dat de keuze voor de Nederlandse inzendingen wel veel spannender en vernieuwender mag, maar zo simpel om te stellen dat het land met de meeste buren of verspreide bevolking elk jaar wint is onzin, het helpt een eind op weg maar zonder goed liedje ben je gewoon nergens... Slovenie bijvoorbeeld is maar een keer uit de halve finale weggekomen vorig jaar dankzij een sterk liedje, Estland nog helemaal nooit bijvoorbeeld.

Over smaak valt niet te twisten maar op Letland in 2002 na was dit toch wel de slechtste winnaar van de laatste 20 jaar... Denemarken, Frankrijk en Griekenland hadden in 2001 veel betere liedjes. Nederland trouwens ook maar ik snap wel waarom Michelle niet scoorde, als opener moet je knallen....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:13 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens won Estland nog in 2001; de laatste winnaar die ik om aan te horen vond....

100% mee eens.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:20 schreef TheVulture het volgende:
Oh en wat Glennis Grace betreft, ja dat geloof ik werkelijk... feit is gewoon dat als twee landen een soortgelijk liedje insturen en ook nog eens vlak na elkaar optreden er vaak maar één scoort.
Armenie en Turkije hebben nu gewoon eenmaal het voordeel van de meest verspreide bevolking van Europa, daarom stijgen hun middelmatige inzendingen vaak iets vaker de top 10 in... maar winnen hebben ze tot nu toe maar één keer gedaan met Sertab, wat gewoon een fantastisch liedje was met dito performance en van iedereen de punten kreeg...
Voor de top 5 maakt televoting niets uit... het veld daaronder wordt vaak wel door de burenstemmen bepaald...

Ja, Malta werd met een ballad zelfs 2e... maar die twee zaten redelijk verspreid over het veld dus kosten elkaar maar weinig punten.... bovendien waren alle andere ballads al in de halve finale gesneuveld, inclusief onze Glennis...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:31 schreef Kantar het volgende:
[..]
100% mee eens.Dat lied van Israël was gewoon veel beter en moderner dan dat van Glennis. Uiteindelijk werd Israël toen ook 3e of 4e ofzo dacht ik.

Hopelijk heb je gelijk, want Rusland is huizenhoog favoriet maar mijn God wat een clichë, fout, louche kutnummer van die schele poser.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:31 schreef Kantar het volgende:
[..]
100% mee eens.Dat lied van Israël was gewoon veel beter en moderner dan dat van Glennis. Uiteindelijk werd Israël toen ook 3e of 4e ofzo dacht ik.
En ik ben het best met jullie eens dat burenstemmen een land inderdaad van bijv. plek 14 naar plek 11 kan helpen (zo'n soortgelijk voorbeeld gaf ik trouwens al in een eerdere post), maar om echt hoog te eindigen heb je gewoon een goed nummer nodig. Punt.

Geen Nederland dus.quote:The predictions board which is showiing the results of what people covering the event are thinking. People are given a form and they write down the ten songs they think will qualify:
Here's how the predictions are right:
Semi One, in order.
Greece
Russia
Israel !!!
Norway (Or "No way" as it says on the board)
Bosnia-Herz.
Slovenia
Armenia
Belgium
Ireland
Romania
Estonia is bottom of the list in semi one.
Semi Two, in order
Ukraine
Sweden
Turkey
Portugal
Iceland
Switzerland
Macedonia
Bulgaria
Belarus
Cyprus
Lithuania is bottom of the list in semi two.

quote:Here's the offical news of the ad breaks in the semis. They come in very odd places, between songs 6 and 7 and 17 and 18.
In the first semi that means breaks between Belgium and Azerbaijan that a break between Romania and Russia.
In the second semi that means breaks between Albania and Switzerland that a break between Cyprus and Macedonia.

Grappig.quote:Op woensdag 14 mei 2008 11:42 schreef MisterO het volgende:
The predictions board which is showiing the results of what people covering the event are thinking. People are given a form and they write down the ten songs they think will qualify:
Here's how the predictions are right:
Semi One, in order.
Greece
Russia
Israel !!!
Norway (Or "No way" as it says on the board)
Bosnia-Herz.
Slovenia
Armenia
Belgium
Ireland
Romania
Estonia is bottom of the list in semi one.
Semi Two, in order
Ukraine
Sweden
Turkey
Portugal
Iceland
Switzerland
Macedonia
Bulgaria
Belarus
Cyprus
Lithuania is bottom of the list in semi two.
Geen Nederland dus.

Het gaat me niet zozeer om Hind. Het gaat me erom dat Nederland willens en wetens zo'n type liedje stuurt. Of dat nou inherent aan de zangeres is of niet, doet er niet toe.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef Kantar het volgende:
Nogmaals, ben je enigszins bekend met Hind? Zij heeft zo ongeveer in elk nummer dat ze ooit gemaakt heeft van die "nare Arabische invloeden" erin. Het is zoals ik al zei niet alsof Hind opeens haar stijl heeft veranderd voor het festival, nee. Zulke ''tenenkrommende'' muziek maakte ze hiervoor ook al.![]()
Ik denk dat Nederland de gemiddelde inzending van België doorgaans inderdaad beter waardeert dan de gemiddelde inzending van Macedonië. Het nummer dat België vorig jaar stuurde, vond ik bijvoorbeeld best leuk. Ik beweer nergens dat je alleen door vriendjespolitiek het festival wint. Ik heb er alleen op gewezen dat het een flinke invloed op de eindrangschikking heeft. Als Nederland bij wijze van spreken exact hezelfde liedje als Turkije zou sturen, krijgt Turkije veel meer punten dan Nederland.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef Kantar het volgende:
Uiteindelijk kun je NIET winnen als alleen je vriendjes en je buren jouw inzending leuk vinden. En dan nog, het is toch heel logisch dat buurlanden, die heel waarschijnlijk toch een stuk cultuur delen, elkaars inzending sneller kunnen waarderen dan iemand die dat soort klanken voor het eerst hoort? Ik heb het niet voor je opgezocht (dat mag jij zo doen, ben je gelukkig ook goed in) maar voor zover het me bij gebleven is geeft Nederland België ook altijd een flink aantal puntjes en vice versa. En dat is neem ik aan omdat wij alle Belgische inzendingen altijd zo briljant vinden?
![]()
Dat is in principe leuk wanneer je land ook daadwerkelijk iets instuurt waar je achter kunt staan. Achter wanhoopspogingen als Treble en Hind sta ik niet. Het zijn te overduidelijk nummers die zijn bedoeld om goed in de smaak te vallen, in plaats van dat kwaliteit of originaliteit het uitgangpunt is. Een nummer als 'Waar is de zon' van Willeke Alberti kan wat dat betreft op meer steun van mij rekenen. Liever met iets moois en authentieks strijdend ten onder dan met een wanhoopspoging. Van de nummers die ik tot dusver heb gehoord, vind ik Frankrijk de beste, maar ik zie Sebastien Tellier wel weer ergens onderaan eindigen. VARA TV Magazine is er ook lovend over, dat Frankrijk jaar na jaar originele en goede nummers stuurt. En dat wij daar als Nederland zijnde stikjaloers op mogen zijn. En terecht.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef Kantar het volgende:
En je kunt lachen om de naïviteit zoveel je wilt, onthoudt wel dat het maar een liedjesfestival is en dat mensen toch best hun inzending mogen steunen, ook al is het misschien niet het beste stukje muziek ooit. Who cares dat Hind's kansen misschien niet zo groot zijn als we hadden gehoopt, uiteindelijk is het toch leuk om als land achter jouw inzending te staan en om er gewoon het beste van te maken?
De invloed van choreografie, startplek of de jurk valt compleet in het niet bij de invloed van vriendjespolitiek en diaspora-voting. Trouwens: als de prestatie van jouw nummer zo afhankelijk is van de nummers voor en na je, heb je gewoon geen goed nummer. Een nummer dat ECHT goed is, blijft mensen bij. Overigens kwamen de nummer 1 en 2 van vorig jaar (Servië en Oekraïne) tijdens de finale precies na elkaar in actie. Kennelijk heeft dat weinig invloed gehad. Het eerste nummer uit de halve finale, van Bulgarije, kwalificeerde zich moeiteloos (#6) voor de finale.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef Kantar het volgende:
Sommige dingen die je noemt zijn inderdaad een beetje vergezocht, maar je gaat mij (en heel wat anderen in dit topic) niet wijs maken dat de startplek, de choreografie en whatnot totaal geen invloed hebben op de uitslag. De situatie waarin Hind nu zit (gesandwiched tussen een liedje dat in principe precies hetzelfde is als dat van Hind, alleen dan wat authentieker en beter en een ''heavy metal'' nummer) is toch niet te vergelijken met een situatie waarin ze bijvoorbeeld na 3 ballads haar kunstje had mogen vertonen? En dan kun je wel een potje gaan staan zingen, maar een leuk dansje oid erbij kan geen kwaad hoor.

Slechste winnaar van de laatste 20 jaar? Ruslana is je ontgaan? Boel tromgeroffel en spektakel op het podium op een melodietje dat klinkt als een kloon van "Ecuador" van Sash. Dit "liedje" won in 2004. Dat gejengel van vorig jaar is ook al niet om aan te horen. Niet dat Estland nou een supernummer had in 2001, maar het was tenminste nog iets fatsoenlijks.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:17 schreef TheVulture het volgende:
Over smaak valt niet te twisten maar op Letland in 2002 na was dit toch wel de slechtste winnaar van de laatste 20 jaar... Denemarken, Frankrijk en Griekenland hadden in 2001 veel betere liedjes. Nederland trouwens ook maar ik snap wel waarom Michelle niet scoorde, als opener moet je knallen....

Heee, Molitva was echt wel goed. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik het hoorquote:Op donderdag 15 mei 2008 14:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Slechste winnaar van de laatste 20 jaar? Ruslana is je ontgaan? Boel tromgeroffel en spektakel op het podium op een melodietje dat klinkt als een kloon van "Ecuador" van Sash. Dit "liedje" won in 2004. Dat gejengel van vorig jaar is ook al niet om aan te horen. Niet dat Estland nou een supernummer had in 2001, maar het was tenminste nog iets fatsoenlijks.

Ik ook. En de haren staan recht overeind op m'n armen, maar niet omdat ik het zo mooi vind...quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:49 schreef MisterO het volgende:
Heee, Molitva was echt wel goed. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik het hoor

En dat vind je gek? Je zegt zelf dat Nederland de gemiddelde inzending van België beter kan waarderen dan dat van bijv. Mavedonië. Dat komt echt niet doordat België jaar op jaar van die kwaliteitsinzendingen heeft hoor, maar gewoon door een culturele bond. En dan kun je zoveel klagen over vriendjespolitiek en diaspora-voting als je wilt, we doen er wel met z'n allen gezellig aan mee. En dat vind ik persoonlijk ook niet raar. Iemand die met een bepaalde cultuur is opgegroeid en daarmee vaak in aanraking is gekomen, zal iets uit die cultuur ook veel eerder kunnen waarderen dan iemand die daar geen ervaring mee heeft. Dus dat is niet gek dat al die ex-Joegoslavië landjes elkaar punten geven (ik ben het er misschien niet mee eens, maar raar vind ik het niet), ze hebben nu eenmaal veel met elkaar gemeen qua cultuur. En hetzelfde geldt voor diaspora. Als jij in het buitenland zou zitten, en je zou Willeke Alberti op het songfestival zien (ik gebruik even jouw voorbeeldquote:Op donderdag 15 mei 2008 13:52 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk dat Nederland de gemiddelde inzending van België doorgaans inderdaad beter waardeert dan de gemiddelde inzending van Macedonië. Het nummer dat België vorig jaar stuurde, vond ik bijvoorbeeld best leuk. Ik beweer nergens dat je alleen door vriendjespolitiek het festival wint. Ik heb er alleen op gewezen dat het een flinke invloed op de eindrangschikking heeft. Als Nederland bij wijze van spreken exact hezelfde liedje als Turkije zou sturen, krijgt Turkije veel meer punten dan Nederland.
Nederland heeft wat velen betreft al sinds 1998 geen goede inzending meer gehad, dus we hadden ook 10 jaar lang kunnen zitten mokken (wat jij blijkbaar leuk had gevonden), maar misschien is het ook leuk om niet altijd alles zo serieus te nemen. Ik ben het me je eens dat het leuker zou zijn als we een inzending hadden die we ook echt met het hele land steunden, maar ja, dat is nu al een heel tijdje niet meer geweest. In andere landen halen de nationale inzendingen met gemak de top 3 van de hitlijsten, terwijl hier door iedereen heel neerbuigend gedaan wordt over het hele gebeuren. Dan vind ik het persoonlijk niet gek dat er weinig componisten zijn die zich eraan wagen om een liedje in te sturen. Want waarom zouden ze, met alle vriendjespolitiek en diaspora-voting? Zie je de vicieuze cirkel? Nederland stuurt een wat minder liedje naar het ESC - we eindigen laag - mensen klagen en nemen het ESC niet meer serieus - daardoor willen goede componisten/performers het risico niet lopen om laag te eindigen - we hebben geen goede inzending - we eindigen weer laag - ad infinitum. En dan kunnen we leuk met z'n allen roepen dat het allemaal één grote politieke aangelegenheid is, maar als we dan eens een keertje een echt goed nummer zouden insturen, weet ik 100% zeker dat we weer succesvol zouden kunnen zijn.quote:Dat is in principe leuk wanneer je land ook daadwerkelijk iets instuurt waar je achter kunt staan. Achter wanhoopspogingen als Treble en Hind sta ik niet. Het zijn te overduidelijk nummers die zijn bedoeld om goed in de smaak te vallen, in plaats van dat kwaliteit of originaliteit het uitgangpunt is. Een nummer als 'Waar is de zon' van Willeke Alberti kan wat dat betreft op meer steun van mij rekenen. Liever met iets moois en authentieks strijdend ten onder dan met een wanhoopspoging.
Als jij 3 ballads achter elkaar hoort, dan kunnen ze allemaal nog zo goed zijn als ze willen, na 26 liedjes haal jij ze wel door elkaar hoor.quote:De invloed van choreografie, startplek of de jurk valt compleet in het niet bij de invloed van vriendjespolitiek en diaspora-voting. Trouwens: als de prestatie van jouw nummer zo afhankelijk is van de nummers voor en na je, heb je gewoon geen goed nummer. Een nummer dat ECHT goed is, blijft mensen bij.
Ik adviseer je om de inzendingen van Servië en Oekraïne van vorig jaar nog even na elkaar te beluisteren. Hoor je enig verschil in het type inzending, of vallen ze wel in hetzelfde straatje volgens jou? Servië had een mooie epische ballad, terwijl Oekraïne met een hele carnavalact kwam aanzetten, met een discostomper als begeleiding. Daar zit voor mij eerlijk gezegd een wereld van verschil tussen..quote:Overigens kwamen de nummer 1 en 2 van vorig jaar (Servië en Oekraïne) tijdens de finale precies na elkaar in actie. Kennelijk heeft dat weinig invloed gehad. Het eerste nummer uit de halve finale, van Bulgarije, kwalificeerde zich moeiteloos (#6) voor de finale.

En Willeke werd zelfs door een vakjury afgeserveerd, als ik het me goed herinner. Misschien is de enige miskende act wel Esther Hart. Eindigde in de middenmoot, terwijl ze door de back-up jury (wiens punten gelden als het televotingsysteem uitvalt) op de eerste plaats was gezet.quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:20 schreef Kantar het volgende:
Als jij in het buitenland zou zitten, en je zou Willeke Alberti op het songfestival zien (ik gebruik even jouw voorbeeld) dan zou je haar ook niet als elke andere inzending beoordelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |